Kasaa auto varaosista

13 kommenttia

Kiinassa valtio on laskenut, että useimpien autovalmistajien, mukana Mersu, BMW, kaikki japanilaiset, varaosahinnat on liian korkeat. C-mallin mersu maksaa varaosista koottuna jopa 12-kertaa sen, millä autoja myydään.

Valmistajille on mätkäisty isot sakot, ovat pudottaneet varaosahintojaan ja luvanneet tarkistaa jakelukanaviaan yleisesti. Varaosia voi yleisesti ostaa vain tiettyä toimituskanavaa pitkin joka mahdollistaa melko mielivaltaisen hinnoittelun.

Mitähän C-mallin mersu maksaisi Suomessa jos hinta laskettaisiin osa kerrallaan varaosista?

Voisiko Motonet lyödä rahoiksi Kiinassa?

  
  • Ei tuohon päätelmään kiinalaisten laskuoppia tarvitse kukaan, peruskoulun laskuoppi riittänee jos siitä on oppituntien jälkeen oleellinen jäänyt päähän.



    Onhan tuo ollut tiedossa automiehillä ja naisillakin aina että samoja osia valmistava alihankkija myy samoja osia muillekin kuin merkkihuollolle. Osat ovat vaan merkittävästi halvempia kuin kuuluisassa marmoritiskissä. Tuo 12-kertainen kuulostaa vaan siltä että tuossa on kiinalaisten omat harakiri-osat kyseessä jotka ei kestä kuin nimeksi siiitä mitä laadukkaast osat kestänee. Otetaan esimerkki jos laadukas tukivarsi, se siis mikä alle on tehtaalla pultattu kestää 100-150 000km niin pilipali-osat kestää ehkä hyvällä tuurilla 20-30 000km. Noin se karkeasti ottaen menee. Onko joku kenties eri mieltä? :sunglasses:

      
  • tracktest:

    Tuo 12-kertainen kuulostaa vaan siltä että tuossa on kiinalaisten omat harakiri-osat kyseessä jotka ei kestä kuin nimeksi siiitä mitä laadukkaast osat kestänee.




    Itse ymmärtäisin tuon olevan merkkiliikkeen hinnoittelun perusteella saatu yhteisumma.

      
  • Varaosamyyjänkin täytyy syödä ja toisaalta autotehtaan kokoomalinjalle tulevista "varaosista" taitaa olla aika hyvä paljousalennus.

      
  • Jorma L:

    Mitähän C-mallin mersu maksaisi Suomessa jos hinta laskettaisiin osa kerrallaan varaosista?
    Voisiko Motonet lyödä rahoiksi Kiinassa?




    Nyt ei raksuta, mikä tässä on uutinen tai ällistymisen aihe ja kenelle?



    Tietysti auto maksaisi hemmetisti jos joka mutterin ja komponentin ostaa erikseen + sähköt ym. ennen kuin auto on ajovalmis. Suppeakin varaosaluettelo antaa lukemattoman monta yksittäistä osaa. Ehkä euron per osa voisi myydä varaosina? Noilla hinnoilla ei toki kannata kenenkään varaosia tehdä. Mutta paljonko maksaa suurin yksittäinen osa eli kori :grin:



    Kummallinen on kiinan valtio.

      
  • Ehkä se on tuo kerroin - 12x.

    Ei toki ole ällistymisen aihe että varaosat yksittäin maksaa enemmän kuin kokonaisessa autossa valmistusvaiheessa. Ehkä pointti on, mikä kerroin on hyväksyttävissä - mikä menee monopoliketjun piikkiin. Valmiissa autossa Kiinassa on autovero, mitä ei peritä varaosista.

    Alkuperäisiä varaosia ei ymmärtääkseni valmisteta "varaosiksi", ainakaan niin kauan kuin uutta autoa valmistetaan linjalla.



    Meneekö siis normaalin markkinatalouden piikkiin ilman ihmettelyä jos kävisi ilmi että originaalin alatukivarren myyntihinta valmistavalta tehtaalta lähtiessä on 12e ja marmoritiskillä hinta on 144e? Pitäähän merkkiliikkeen saada voita leivän päälle :smile:

      
  • Suomessa ei onneksi ole mitään ongelmaa, koska uusi auto maksaa noin 12x materiaaliensa hinnan.

      
  • Vackraste:


    Kummallinen on kiinan valtio.




    Meillähän valtio ei tunnetusti ainakaan autoiluun liittyen pidä kuluttajien puolia. Ei ole tullut valtiolta tehtaille vaatimusta laskea autojen hintoja tai pidentää takuuta.

      
  • Ei voi kuin ihmetellä miten voi olla 12-kertainen hinta! Jotenkin on itsellä sellainen fiilis, että muutamassa vuodessa auton varaosien hinnat on noussut aikas jyrkästi. Turhia välikäsiä on liikaa. Pitäisi jonkin perustaa Zalandon tapaan valtavat varastot keskelle Eurooppaa ja alkaa myymään vain netin kautta. Pari kertaa olen tilaillut varaosia netistäkin, kun paikalliset ei pysty aina toimittamaan nopealla aikataululla. Ainakin Osamies vaikutti lupaavalta.

      
  • Menee hieman ohi aiheen, mutta jenkeissähän tuota on harrastettu. Ainakin Camaroita on koottu kokonaan uustuotanto-osista. Jopa koreja valmistetaan uusia.

    image

      
  • Onhan nuo alkuperäiset varaosat aivan sairaissa hinnoissa. Vetääkö rahat maahantuoja, valmistaja, merkkiliike vai kuka, sitä en tiedä. Kävin ostamassa taannoin erään 6 cm pitkän umpimuovisen koristelistan joka maksoi 35€. Etolan hinnoilla se olisi maksanut n. kaksi euroa. Uusi etu-umpio maksaa nykyisin autoon kuin autoon 1-2k€. Montakohan kymppiä tuollaisen umpion valmistaminen maksaa?



    Sitä olen miettinyt, että jos olisin miljonääri ja haluaisin esimerkiksi uuden Datsun 100A:n, niin voisinko ostaa ja koota sen nippeli kerrallaan? Onko suuria koripeltejä, kuten rintapeltiä, pohjankappaleita, kotelorakenteita ym. saatavana tilaamalla?

      
  • Ainahan se on tiedetty, että varaosat on törkeissä hinnoissa ja niistä se kate otetaan.



    Tarvikeosien laatua miettiessä kannattaa pitää mielessä miten autotehtaat osansa hankkivat. Ne kilpailuttavat alihankkijat osille ja yleensä halvin normit täyttävä saa kaupat. Rannalle jää eri valmistajia useista eri syistä. Osa laadun, mutta paljon myös hinnan, toimitusvarmuuden ym perusteella. Ei siis tosiaankaan ole niin, että tarvikeosa olisi aina huonompi kuin "alkuperäinen". Voi olla ihan päinvastoinkin.

      
  • Herbert:



    Meillähän valtio ei tunnetusti ainakaan autoiluun liittyen pidä kuluttajien puolia. Ei ole tullut valtiolta tehtaille vaatimusta laskea autojen hintoja tai pidentää takuuta.




    EU:ssa pyrkimys on enemmänkin ollut takuuaikojen lyhentämiseen kuin pidentämiseen. Kumma pyrkimys sinänsä, kun suurin osa teollisista tuotteista tulee muualta ja EU-alueen etu luulisi nimenomaan olevan laatutuotteiden tekemisessä eikä krääsän myymisessä.



      
  • Tavallaan monien autojen varaosat on kyllä ihan älyttömän kalliita monessa paikassa, mutta niissä on just se, että niitä ei täällä Suomessa myydä kauhean paljoa, varsinkaan hieman harvinaisempia osia. Sen takia ne pitää monesti tilata ulkomailta ja muualta, joka taas maksaa oman osuutensa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit