"Haluatko keskittyä pelkästään moottorin termiseen hyötysuhteen hyödyntämiseen ja ummistat silmät voimansiirron häviöiltä vai katsotaanko kokonaisuutta?"
Kokonaisuus on jo taputeltu eCVT:n hyväksi. Molempien polttomoottoreiden termisen hyötysuhteen huippuarvo on 40%, mutta toteutuneiden kulutusten perusteella Priukseen olisi riittänyt huonommankin hyötysuhteen polttomoottori päästäkseen DSG-Ioniqin kulutuslukemiin.
DSG:n kiinteillä välityksillä on vähän lottoa, että satutaanko ko. kuormitustilanteen sweet-spottiin tai edes parhaalle mahdolliselle käyrälle.
Vaihteiston energiatehokkuus ei selviä ajamalla kokonaista autoa eri moottorein ja eri kuorissa.
Minusta olisi ihan oikein, että tekniikka hakisi maksimitehon käyttööni jos joskus painaisin kaasun pohjaan. Millä tahansa automaatilla ajettaessa pedaali lattiassa on tekniikalle selkeä pyyntö tarjota vetoakselille ihan kaikki mitä konepellin alta löytyy.
Kuminauhavedosta en pidä tuon minulle teoreettisen täyskaasutilanteen ulkopuolella. Kyse ei ole suorituskyvystä vaan voimansiirron kontrollista, Minulle jo mehulinkoautomaatin toiminta on häiritsevän epämääräistä, kun Rutinoffin Kuskin tapaan häiriinnyn ellei kieppikellon ja vauhtimittarin viisarit nouse synkassa. Asian pihvi ei ole tietenkään niissä viisareissa, vaan ne vain kuvastavat tarkkaa vetopyörien kontrollia.
Esimerkiksi Mersun valikoimassa aiemmat automaatit ovat olleet niin kuminauhavetoja, etten koskaan edes harkinnut sellaisella itseäni kiusaavani. 7G-Tronic on ensimmäinen, jota edes harkitsin 6-vaihteisen manuaalin sijasta.
Ellei kaasupolkimen ja vetoakselin välisen yhteyden tarkkuudella ole itselle merkitystä, silloin valinta kannattaa tehdä muilla perusteilla.
Netistä näyttää löytyvän lukuisia Prius/Ioniq -vertailuja. Niiden perusteella Prius näyttää olevan varteenotettava vaihtoehto vain silloin, jos taloudellisuus kaupunkiajossa on tärkein valintakriteeri. Priuksen tuhansia euroja kalliimmalle hinnalle ei näytä olevan mitään katetta. Muotoilu on makuasia mutta kauniisti sanottuna futuristisesti muotoillun Priuksen rinnalla Ioniq näyttää suorastaan kauniilta.
2016:"Lexuksen innovatiivinen hybridijärjestelmä yhdistää älykkäästi tarkkuusvalmistetun 5 litran V8-suoraruiskutusbensiinimoottorin huipputehokkaaseen sähkömoottoriin, ja lopputulos on mykistävä. Moottorien toiminta on äärimmäisen saumatonta ja yhteensä 445 hv:n tehon ansiosta auto kiihtyy 0–100 km/h vain 6,1 sekunnissa."
Sinä et ihan oikeasti taida tosiaan paljon piitata siitä, mitä tässä maailmassa Hamamatsun ulkopuolella tapahtuu?
Tehoylivoimastaan huolimatta tuo 445 hv saumaton hv mykistäjä ottaa pataan pienimoottorisemmilta nokilekoilta joko kiihdytyksessä tai kulutuksessa tai mallista riippuen jopa molemmissa.
Ei edelleenkään mitään Toyotaa eikä Lexusta vastaan, mutta vain yhden firman esitteitä kritiikittä lukevaa merkkifanaatikkoa on kiva viedä kuin pässiä narussa
Nopeampia eivät ole pelkästään nokilekat, vaan myös kilpailijoiden vähempisylinteriset ladattavat hybridit, joiden raskaiden akkujen pitäisi olla hidaste noissa kiihdytyksissä. Uudessa AMS:ssä mitattu nelisylinterinen BMW 740 eL xDrive kiihtyy vain 326 hevosvoiman yhteisteholla 5,8 sekuntiin tuohon satasen nopeuteen ja Mersun S 500 e tarvitsee pari hevosvoimaa Lexusta vähempitehoisena tasan 5 sekuntia.
Kannattaa tosiaan vähän katsoa niitä lukuja markkinointipotaskan takana, ennen kuin alkaa julistamaan evankeliumia. Todellisuudessa lopputulos on mykistävän huono. Yli puolta pienemmällä moottorilla varustettuna reilut sata hevosvoimaa tehottomampana BMW on nopeampi ja Mersu kiihtyykin sitten aivan eri rytmiin.
BMW 740Le iPerformance A xDrive
Voimalinja 1 998 cm3, 4-syl. bensaturbo + sähkömoottori + 8-portainen automaattivaihteisto
Teho 240 kW (326 hv)
Vääntö 500 Nm
0-100 km/h 5,3 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 2,5 l/100 km
CO2-päästöt 56 g/km
Mitat Pituus 5 238 mm, leveys 1 901 mm, korkeus 1 479 mm, akseliväli 3 210 mm
Tyhjäpaino 2 000 kg
Tavaratila 420 l
2016:Kuka on väittänyt että Lexus on nopein edes hybridi
Unohdetaan nopeus, jota ei ole. Löydätkö mitään muuta kriteeriä, jolla tuo Lexus pärjää yllä mainitulle Bemarille?
aiemmin 2016 sanoi: 2016:innovatiivinen hybridijärjestelmä yhdistää älykkäästi tarkkuusvalmistetun 5 litran V8-suoraruiskutusbensiinimoottorin huipputehokkaaseen sähkömoottoriin, ja lopputulos on mykistävä
NHB aivan oikein täsmensi, että mykistävän huono, koska hurja tehoylivoima katoaa jonnekin. Oma arvaukseni on järjetön paino ja huono voimansiirto, ellei teholukema ole vain markkinointimiehen unelmaa?
2016:laaja mallisto 20 000-200 000 € on rakennettu planeettavaihteen ja sähkömoottorin ympärille.
Kerrotko vielä omin sanoin, miksi juuri kalleimmat ja vähiten resurssirajoitteiset mallit tarvitsevat planeettavaihteen lisäksi perinteisen automaatin?
Ei Toyotat huonoja autoja ole, mutta sinulla on niistä liian suuret luulot, koska vertaat niitä pelkästään keskenään.
Näin kirjoitin:
"Mainitsen nyt kuitenkin että meillä on paras mahdollinen tämän koko/hintaluokan voimansiirto taajama olosuhteisiin käytössä."
Kyseessä on siis Auris Hybridi. Lexuksen esiintuominen on muistutus tämän voimalinjan laajasta ylivoimasta maailman asiakastyytyväisyyden kärkisijoilla olevasta autoissa.
Jos taas valinta tehtäisiin omaksi ostettuna taajaman ulkopuolisen liikenteen painotteisesti valinta alkaisi Lexus IS 300h >
NHB:
"Mistä käyttötilanteesta haluat puhua?"
Kuten jo sanoin, eri kuormitustilanteissa.
"Haluatko keskittyä pelkästään moottorin termiseen hyötysuhteen hyödyntämiseen ja ummistat silmät voimansiirron häviöiltä vai katsotaanko kokonaisuutta?"
Kokonaisuus on jo taputeltu eCVT:n hyväksi. Molempien polttomoottoreiden termisen hyötysuhteen huippuarvo on 40%, mutta toteutuneiden kulutusten perusteella Priukseen olisi riittänyt huonommankin hyötysuhteen polttomoottori päästäkseen DSG-Ioniqin kulutuslukemiin.
DSG:n kiinteillä välityksillä on vähän lottoa, että satutaanko ko. kuormitustilanteen sweet-spottiin tai edes parhaalle mahdolliselle käyrälle.
NHB:
"Kun ei anna todellisuuden rajoittaa argumentointia, niin kaikenlaisella potaskalla on helppo trollailla."
Sinä itsehän sen valmistajan ilmoittamien arvojen trollailun aloitit.
Vaihteiston energiatehokkuus ei selviä ajamalla kokonaista autoa eri moottorein ja eri kuorissa.
Minusta olisi ihan oikein, että tekniikka hakisi maksimitehon käyttööni jos joskus painaisin kaasun pohjaan. Millä tahansa automaatilla ajettaessa pedaali lattiassa on tekniikalle selkeä pyyntö tarjota vetoakselille ihan kaikki mitä konepellin alta löytyy.
Kuminauhavedosta en pidä tuon minulle teoreettisen täyskaasutilanteen ulkopuolella. Kyse ei ole suorituskyvystä vaan voimansiirron kontrollista, Minulle jo mehulinkoautomaatin toiminta on häiritsevän epämääräistä, kun Rutinoffin Kuskin tapaan häiriinnyn ellei kieppikellon ja vauhtimittarin viisarit nouse synkassa. Asian pihvi ei ole tietenkään niissä viisareissa, vaan ne vain kuvastavat tarkkaa vetopyörien kontrollia.
Esimerkiksi Mersun valikoimassa aiemmat automaatit ovat olleet niin kuminauhavetoja, etten koskaan edes harkinnut sellaisella itseäni kiusaavani. 7G-Tronic on ensimmäinen, jota edes harkitsin 6-vaihteisen manuaalin sijasta.
Ellei kaasupolkimen ja vetoakselin välisen yhteyden tarkkuudella ole itselle merkitystä, silloin valinta kannattaa tehdä muilla perusteilla.
Reetta:
Sinä itsehän sen valmistajan ilmoittamien arvojen trollailun aloitit.
En edes tiennyt, että lukuja edes voi trollata, mutta ehkä joku toinen voi tuosta löytää edes jotain järjellistä sisältöä.
NHB:
"En edes tiennyt, että lukuja edes voi trollata, mutta ehkä joku toinen voi tuosta löytää edes jotain järjellistä sisältöä."
Ihan hyvinhän se sinulta käytti.
Netistä näyttää löytyvän lukuisia Prius/Ioniq -vertailuja. Niiden perusteella Prius näyttää olevan varteenotettava vaihtoehto vain silloin, jos taloudellisuus kaupunkiajossa on tärkein valintakriteeri. Priuksen tuhansia euroja kalliimmalle hinnalle ei näytä olevan mitään katetta. Muotoilu on makuasia mutta kauniisti sanottuna futuristisesti muotoillun Priuksen rinnalla Ioniq näyttää suorastaan kauniilta.
2016:"Lexuksen innovatiivinen hybridijärjestelmä yhdistää älykkäästi tarkkuusvalmistetun 5 litran V8-suoraruiskutusbensiinimoottorin huipputehokkaaseen sähkömoottoriin, ja lopputulos on mykistävä. Moottorien toiminta on äärimmäisen saumatonta ja yhteensä 445 hv:n tehon ansiosta auto kiihtyy 0–100 km/h vain 6,1 sekunnissa."
Sinä et ihan oikeasti taida tosiaan paljon piitata siitä, mitä tässä maailmassa Hamamatsun ulkopuolella tapahtuu?
Tehoylivoimastaan huolimatta tuo 445 hv saumaton hv mykistäjä ottaa pataan pienimoottorisemmilta nokilekoilta joko kiihdytyksessä tai kulutuksessa tai mallista riippuen jopa molemmissa.
Ei edelleenkään mitään Toyotaa eikä Lexusta vastaan, mutta vain yhden firman esitteitä kritiikittä lukevaa merkkifanaatikkoa on kiva viedä kuin pässiä narussa
Nopeampia eivät ole pelkästään nokilekat, vaan myös kilpailijoiden vähempisylinteriset ladattavat hybridit, joiden raskaiden akkujen pitäisi olla hidaste noissa kiihdytyksissä. Uudessa AMS:ssä mitattu nelisylinterinen BMW 740 eL xDrive kiihtyy vain 326 hevosvoiman yhteisteholla 5,8 sekuntiin tuohon satasen nopeuteen ja Mersun S 500 e tarvitsee pari hevosvoimaa Lexusta vähempitehoisena tasan 5 sekuntia.
Kannattaa tosiaan vähän katsoa niitä lukuja markkinointipotaskan takana, ennen kuin alkaa julistamaan evankeliumia. Todellisuudessa lopputulos on mykistävän huono. Yli puolta pienemmällä moottorilla varustettuna reilut sata hevosvoimaa tehottomampana BMW on nopeampi ja Mersu kiihtyykin sitten aivan eri rytmiin.
Selitätkö Reetta miten lukuja tai mitä tahansa merkkejä trollataan ja miten noiden merkkien provosoituminen ilmenee?
BMW 740Le iPerformance A xDrive
Voimalinja 1 998 cm3, 4-syl. bensaturbo + sähkömoottori + 8-portainen automaattivaihteisto
Teho 240 kW (326 hv)
Vääntö 500 Nm
0-100 km/h 5,3 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 2,5 l/100 km
CO2-päästöt 56 g/km
Mitat Pituus 5 238 mm, leveys 1 901 mm, korkeus 1 479 mm, akseliväli 3 210 mm
Tyhjäpaino 2 000 kg
Tavaratila 420 l
2016:Kuka on väittänyt että Lexus on nopein edes hybridi
Unohdetaan nopeus, jota ei ole. Löydätkö mitään muuta kriteeriä, jolla tuo Lexus pärjää yllä mainitulle Bemarille?
aiemmin 2016 sanoi:
2016:innovatiivinen hybridijärjestelmä yhdistää älykkäästi tarkkuusvalmistetun 5 litran V8-suoraruiskutusbensiinimoottorin huipputehokkaaseen sähkömoottoriin, ja lopputulos on mykistävä
NHB aivan oikein täsmensi, että mykistävän huono, koska hurja tehoylivoima katoaa jonnekin. Oma arvaukseni on järjetön paino ja huono voimansiirto, ellei teholukema ole vain markkinointimiehen unelmaa?
2016:laaja mallisto 20 000-200 000 € on rakennettu planeettavaihteen ja sähkömoottorin ympärille.
Kerrotko vielä omin sanoin, miksi juuri kalleimmat ja vähiten resurssirajoitteiset mallit tarvitsevat planeettavaihteen lisäksi perinteisen automaatin?
Ei Toyotat huonoja autoja ole, mutta sinulla on niistä liian suuret luulot, koska vertaat niitä pelkästään keskenään.
Näin kirjoitin:
"Mainitsen nyt kuitenkin että meillä on paras mahdollinen tämän koko/hintaluokan voimansiirto taajama olosuhteisiin käytössä."
Kyseessä on siis Auris Hybridi. Lexuksen esiintuominen on muistutus tämän voimalinjan laajasta ylivoimasta maailman asiakastyytyväisyyden kärkisijoilla olevasta autoissa.
Jos taas valinta tehtäisiin omaksi ostettuna taajaman ulkopuolisen liikenteen painotteisesti valinta alkaisi Lexus IS 300h >
Tässä vähän testivertailutietoja (Prius, Ioniq ja Niro) lisää:
(klikkaa UK-tekstitys päälle, jollei ole oletuksena)
https://www.motoring.co.uk/car-news/group-test-hyundai-ioniq-vs-toyota-prius-vs-kia-niro_68523