Tiettyjen vastoinkäymisten jälkeen henkilökohtainen taloustilanne on vaihteeksi sellainen, että vanhan Toyotan voisi ehkä vaihtaa uudempaan autoon. Budjetti ei ole rajaton, vaan vaihtoesineen arvosta riippuen noin 25teur. Takaovet pitää olla ja bensakone. Automaatti mieluiten, muttei kuminauhaa tai DSG:tä.
Mitä olette mieltä näistä vaihtoehdoista:
Audi A3 -13 1.4 tfsi ajettu 37tkm
BMW 316ia -13 156tkm
Mazda6 2.0 autom. -13 56tkm
Skoda Octavia combi 1.4tsi -14 50tkm
Jos tila ei ole kynnyskysymys ja pikkukone riittää niin A3. Jos pitää olla isomman auton tuntua ja vääntöä niin Mazda6.
Ihan mutuna numeroiden perusteella ilman kokemusta noista merkeistä.
Ääni Mazdalle. Tilaa tulee ikäänkuin kaupan päälle,tarvitsee sitä sitten joskus enemmän tai vähemmän.
Ajettavuus maantiellä huippuluokkaa, melutaso alhainen ja ei se laatuvaikutelma kuskin paikalla ihan pielessä ole.
Lisää vaihtoehtoja Nettiautosta että saadaan silmälappujen sektoria laajennettua. Osassa pääset jopa uuteen kiinni, kyllä
sen luulisi jotenkin painavan vaa'assa? ID:t poimittu randomisti.
ID 8205289 Ford Focus -16 1.0 Ecoboost ajamaton
ID 8241943 Opel Astra -17 1.0 Innovation ajamaton
ID 8529427 Honda Civic -16 1.8i Tourer Elegance ajamaton
ID 8680961 Skoda Rapid -17 1.4 TSI Ambition DSG (jos Skoda on kerran optio) ajamaton
ID 8536959 Nissan Qashqai -16 DIG-T 115 Visia 2WD ajamaton
ID 8695961 Seat Toledo -16 1,4 FR Line DSG (jos kelpaa Skodaankin) ajamaton
ID 8663912 Kia Cee'd -16 1.6 EX 14 tkm
ID 8686143 Lexus CT -14 200h Esteem 48tkm
ID 8713798 MB A -13 180 BE Premium Business 30tkm
Onhan noita, kun laittaa hakukriteereitä kohdilleen.
Onhan noita autoja maailmassa, toiset kiinnostavampia kuin toiset. Noista Honda voisi tulla kyseeseen, ei ehkä juuri tuo yksilö tosin. Ilmoitettu kulutus ja päästöt ei kyllä ole ihan tätä päivää.
-
Budjetti on tuo ilmoitettu, eikä yhtään haittaa, vaikka se alittuisikin. Jos olisin valmis maksamaan enemmän, panostaisin ennemmin auton tuoreuteen kuin nelivetoon tai tehokkaampaan moottoriin. Ne kun eivät tarjoa minulle juuri mitään lisäarvoa.
-
....paljon muuta, johon pitää kait lisätä vielä Suomen verot päälle. Ei tainnut tracktest taas innostuksissaan huomata.
-
Miksi virolaisella autoilmoitussivustolla olisi autojen hinnat Suomeen verotettuina? Taidat sekoittaa alvin ja autoveron.
En ole autontuonnin asiantuntija, mutta ei kai ostomaan ALV:llä ole mitään tekemistä Suomen autoveron kanssa?
Ostomaan ALV:kin joutuu maksamaan.
-
tracktest:
Lefan tapauksessa tuo laittamani esimerkki ei käy koska se on hinnaltaan jo ennen autoveroa yli 25 000€.
No niin juuri, sitä sinä et heti hoksannut. Mutta näytille piti tuoda. Noh, parempi myöhään...
-
Eipä tuosta sen enempiä, homma klaari tracktest.
Mutta yritin tuossa etsiä tietoa siitä, että lasketaanko kotimaan autovero tuontiautolle tosiaan niin, että esimerkkitapauksessa myyntihinnasta vähennetään lähtömaan ALV ("veroton hinta"), eikä paikallisen myyntihinnan mukaan?
Eikös se lasketa päästöjen mukaan, kuten Suomessakin laskettaisiin "vastaavasta autosta ja sen keskihinnasta" ja sitten jollakin kertoimella tms. vain vähennetään ikävuodet? Jäännösvero lienee termi.
En ole minäkään tuontiautoverotuksen asiantuntija, mutta jostakin syystä jäin tuota kommenttiasi puntaroimaan.
Täällä onkin pyyhekumi heilunut yönaikana.
Verohallinnon sivulta seuraava teksti:
Autoveron määrä
Verohallinto ei anna asiakkaille laskelmia autoveron määrästä etukäteen. Ajoneuvojen arvo muuttuu jatkuvasti markkinoiden mukaan ja samankin automallin kohdalla vero voi vaihdella. Verohallinto ei anna ennakkoratkaisua verotusarvosta. Voit hakea autoverolain soveltamisesta sitovan maksullisen ennakkoratkaisun, mutta autoverolain mukaisesta verotusarvosta ennakkoratkaisuakaan ei anneta.
Käytetyn auton autoveron määrään vaikuttavat auton ominaispiirteet kuten auton merkki, malli, päästölukema (CO2) sekä ajokilometrit, auton ikä ja varusteet. Käytetyt autot ovat käyttöhistorialtaan, kunnoltaan ja varusteiltaan yksilöllisiä.
Autoveron määrän laskeminen
Autoveron määrä riippuu auton yleisestä vähittäismyyntiarvosta Suomen markkinoilla sekä päästölukemasta (CO2).
Autovero lasketaan ajoneuvon yleisen vähittäismyyntiarvon eli verotusarvon perusteella. Prosenttiluku, jolla autovero lasketaan yleisestä vähittäismyyntiarvosta, määräytyy auton tyyppihyväksynnän mukaisen päästölukeman (CO2) perusteella. Vanhemmilla autoilla, joista ei ole saatavissa päästölukemaa (CO2), sovelletaan auton kokonaispainoon ja käyttövoimaan perustuvaa veroprosenttia.
Käytettynä verotettavasta ajoneuvosta kannetaan veroa enintään se pienin määrä, joka samanlaisena pidettävän Suomessa jo aikaisemmin rekisteröidyn ajoneuvon arvossa on jäljellä. Käytetyn ajoneuvon kanssa samanlaisena pidettäviä ajoneuvoja on voitu verottaa useilla eri veroprosenteilla. Verohallinto selvittää aiemmat veroprosentit ja soveltaa verotuksessa näistä alinta.
Näin siis Verohallinto.
Ja sitten omia päätelmiä:
Auton ostohinnalla ei ole mitään merkitystä autoveroa määritettäessä.
Yritysten välillä voidaan puhua ALV 0% hinnoista. Yksityishenkilö maksaa ostomaassa hinnan joka sisältää ALV:n.
Mazda tuntuisi kiinnostavimmalta tällä hetkellä, ainoastaan ruostemaine epäilyttää. BMW:n kolmonen paukuttelee budjettia, ja kiinnostavasta 2-sarjastakaan ei tarjonta alle 25t ole kovin kummoinen. VW-konsernin autoista kannattaa kuulemma välttää vanhoja ketjukoneita ja hypätä uudempiin hihnallisiin. Ja hinta tietysti nousee. Uutena vaihtoehtona kuvioissa on Mersun B-malli. Se sai uutena mallina kovasti kehuja, ja muun muassa voitti TM:n talvivertailun. Niitä saa käytettynä suunnilleen samaan hintaan kuin paljon ahtaampaa A-sarjalaista.
Jo toisen sukupolven kutonen on pärjännyt hyvin ruostetta vastaan, enkä ole kuullut uudemman version olevan huonompi.
Tuo M-B B-malli on itsellekin välillä pompannut esiin kiinnostavana autona varsinkin tuon 2012 faceliftin jälkeen. Tila-automainen kori vaan ei omaan silmää vieläkään kauheasti miellytä.
B-Mersun uudistus 2012 ei ollut pelkkä facelift, vaan auto meni ihan uusiksi. Esimerkiksi edeltäjämallin välipohjarakenteesta luovuttiin. Ulkonäöstä olen samaa mieltä. Mutta kun ei tuo nykyinenkään kärry ole mitään kaunista katseltavaa, niin ehkä tilamersunkin kanssa voisi elää.
Osta Toyota Prius ja siihen lediajovalot ja kitkarenkaat.
Itse ajelen ko. autolla nastarenkailla ja ne kyllä vaihtuvat
syksyllä kitkoihin melusyistä. Kesärenkailla hiljainen.
Saat tuolla hinnalla 2013-2014 vuosimallin 30-50 tkm ajettuna.
Kestävä bensa-automaatti ja pienen kulutuksen ansiosta pienet
verot. En ole kuullut, että kenelläkään olisi ollut teknisiä
ongelmia Priuksen kanssa. Itsellä jo toinen Prius ja koko
vuoden kulutus 4,5 litraa / 100 km . Autossa ei ole moottorinlämmitintä ja sitä ei säilytetä tallissa ja sillä
ajetaan pääasiassa työ- ja pätkäajoa taajamassa. Maantiellä
kulutus on sama jos ajaa max. 120 km/h.
Nykyinen autoni on -08 Prius, eikä Prius tällä hetkellä ole ostoslistalla. Ei minulla Priusta vastaan sinänsä mitään ole, mutta aikansa kutakin. En tiedä mitä tarkoitat teknisillä ongelmilla, mutta ainakin omassa Priuksessani on ollut jonkin verran korjattavaa, vaikka autolla on ajettu vasta 120tkm. Molempien etupyörien laakerit on vaihdettu, hinta töineen n. 500 eur/pyörä. Katsastuksessa tuli viime kerralla hylky seisontajarrun takia. asentaja teki 1½ tuntia töitä, ja silti jälkitarkastuksessa tehoeroa oli vielä 45%. Ensi kerralla voi siis hyvinkin tulla hylkäys samasta viasta, jos asialle ei tehdä mitään ennen sitä. Etujarruihin tehtiin täysremontti 112tkm:ssa, vaikka joidenkin tahojen mukaan hybrideissä on erityisen kestävät jarrut.
Luotettavuus on ollut kiitettävä, eikä esimerkiksi hybridijärjestelmässä (moottorit, voimansiirto, akusto ym.) ole ollut minkäänlaista vikaa.
Osta uusi korealainen pitkällä takuulla. Perse aukaisen ei kannata käytettyä juuri remonttien rajalla olevaa ostaa.
Muutaman kymppitonninkin ajettuun voi tulla useiden satasten lasku jopa tuhansia.
Korealaisilla ei ole oikein mitään kiinnostavaa tarjolla. Ioniq ja Niro voisivat tulla kyseeseen, mutta toistaiseksi ne ovat budjetin ulottumattomissa. Vaikka auton ostossa on kohtuullisen tarkka budjetti, ei se tarkoita viimeistenkin hilujen käyttämistä autoon. Jos tuo "perse aukaisuus" nyt sitä sitten tarkoittaa.
Tämähän on koko keskustelu vitsi kun näiltä trolleilta kysyy käytetyn auton ostoon neuvoja.
Ihan asiallisesti tämä keskustelu on mielestäni edennyt. Toki olisin toivonut enemmän mielipiteitä ja kokemuksia keskustelun aloituksessa mainitsemistani autoista.
http://www.audiclub.fi/audifinns/
http://www.bmwclub.fi/index.php/forum/index
Meillä on 101 000 km ajettuun Priukseen vaihdettu normihuoltojen lisäksi eteen jarrupalat, tuulilasinpyyhkijät 2 x, kerran molemmat rengassarjat ja viikko sitten kaikki ajo- ja takavalopolttimot
varmuuden vuoksi. Jarrut, laakerit ym. olleet aina ok.
Hyvä auto ja halpa huoltaa.
Kyse on kai siitä, mitä ominaisuuksia arvostat autossasi, ja miten todennäköistä on, että mainitsemasi esimerkit täyttävät tarpeesi. Jos arvostat ongelmattomuutta, tilastollisesti mainitsemistasi autoista luotettavin taitaa olla Mazda. Paras ajaa pitkää matkaa on luultavasti Bemari, kaupungissa A3 on kätevän kokoinen, ja tilavin on Octavia.
Aloittaja päivittää keskustelua. Olen keskittänyt tarjonnan haravoinnin B-mallin Mersuihin (A- ja C- mallit varauksin) sekä 2- ja 3- sarjan Bemareihin. Mazda6 kiinnostaa jonkin verran edelleen, ja mustana hevosena Opel Insignia. Kävin koeajolla manuaalivaihteisella B-Mersulla erittäin hyvän tarjouksen kera. Kaasun, kytkimen ja vaihteiston kokonaisuus oli erittän hyvä. Silti jäi sellainen tunne, että ainakin tämä malli vaatii automaattivaihteiston. Lisäksi kyseisen auton rengastus ei vastannut mukavuuspainotteista makuani.
Ajellaan ja katellaan, kuten Timo Salonen tapasi sanoa.
Aika hyviä vaihtoehtoja noi on mielestäni kaikki, Bemarit nyt ehkä lähimpänä omaa sydäntä. Itekkin hankkisin kunnollisen auton, jos ei olisi tota nykyistä lainaa vaan jo niin paljon. Täytyy mennä tällä omalla nyt ainakin parit vuodet.