Saksalais-"premiumien" äänieristyksestä

11 kommenttia

Lueskelin tässä Automotorsportin numeroa 20/2017, jossa olivat testattavina BMW 530e, Mercedes E350e, Tesla Model S 75D ja Volvo V90 T8.

Kiinnitin huomiotani siihen, että saksalaissedanit olivat meluisampia kuin Volvon V90 T8 - farmari.

BMW 530e:

61 dB 50 km/h nopeudessa
65 dB 80 km/h nopeudessa
68 dB 100 km/h nopeudessa
70 dB 120 km/h nopeudessa

Mercedes E 350e:

62 dB 50 km/h nopeudessa
66 dB 80 km/h nopeudessa
69 dB 100 km/h nopeudessa
70 dB 120 km/h nopeudessa

Volvo V90 T8:

60 dB 50 km/h nopeudessa
64 dB 80 km/h nopeudessa
67 dB 100 km/h nopeudessa
70 dB 120 km/h nopeudessa

Nopeuksissa 50 - 100 km/h Mercedeksen melutaso on jopa kaksi desibeliä Volvon farmarin melutasoa korkeampi. BMW:kin on meluisampi kuin Volvon farmari nopeuksissa 50 - 100 km/h.

  
  • Vastaa hyvin omaa käsitystä, että Mersun äänieristys ei ole aivan muiden tasolla.

    Ei se ollut edellisissäkään malleissa.

    Rengaskokojen vertailun jätän muille, koska omassani on kuitenkin aina pienin rengaskoko, joka mahtuu pyörimään etujarrujen ympärillä.

      
  • Nopeuksissa 50 – 100 km/h Mercedeksen melutaso on jopa kaksi desibeliä Volvon farmarin melutasoa korkeampi. BMW:kin on meluisampi kuin Volvon farmari nopeuksissa 50 – 100 km/h.

    Jos kaksi desibeliä on paljon, niin kolme desibeliä on silloin todella paljon. TM mittasi nimittäin V90:n jopa noin käsittämättömän paljon A6:tta meluisammaksi ja E-Klasse oli tasoissa Vollen kanssa. TM:n vertailussa autoissa oli vakiorengastus.

      
  • Hieman erikoista että satasen nopeudessa eroja on joskin marginaalisesti, mutta 120 km/h nopeudessa ei ole enään mitään eroa.

    Noin pieniä eroja ei kukaan ihminen erota korvakuulolla.

      
  • Itse vertasin Volvon farmaria Mersun ja BMW:n sedaneihin. Sedanin kai pitäisi olla lähtökohtaisesti farmaria hiljaisempi, mutta tässä AMS:in testissä farmari-Volvo oli sedan-Mersua hiljaisempi.

      
  • Saksalaisissa melu on aina mielyttävämpää melua kuin kiinalaisen Volvon! Näyttäköön mittarit mitä näyttää! Muutaman kerran taksina ollut uudempi V90 niin kuulosuojaimia olisi tarvinnut. Oma X3 oli tuohon V90 verrattuna kuin kuiskaus. Tässä on järkyttävä esimerkki kun paniikissa pitää suunnitella auto! Tyylikkyys puuttuu täysin! Ketä ja mitä tuon pitäisi haastaa! Ei ainakaan yhtään saksalaista premiumia!
    http://teknavi.fi/autot/koeajossa-volvo-xc40-taydellinen-haastaja-kuumentamaan-katumaastureiden-hypea

      
  • Vai on saksalaisissa aina ”mielyttävämpää” melua.(huutonaurua 10 minuuttia)
    Ootko nyt tosissasi, vaiko lippis väärinpäin ja lasit+ 6 voimakkuudella päässä.
    Jostain syystä itse en ole Bemareita pahemmin tolpilla nähnyt, joten vaikea on vertailla.
    Kyllä se Mersun ja Volvon kyydissä aina hyvän kyydin on saanut tolpalta.
    Bemari taitaa Suomessa löytyä ykkösenä tuolta kolaritilastoista, joten onhan sekin jotain.

      
  • Eihän tuo tavatonta ole, että mitatuista hiljaisin on ollut loppuarvosteluissa meluisin ja toisinpäin. TM:n vertailuissakin mittalaitteiden rekisteröimät erot ovat helposti käännettävissä miten sattuu, kun melun sävy otetaan huomioon.

      
  • Kerran olen istunut uuden 90-volvon takapenkillä taksissa viime vuonna ja mieleen tuli epäusko rengasmelusta. Tien ei pitänyt olla erityisen karkea, koska aika oli alkusyksyä. Ajattelin että alla on varmaan ylileveät renkaat, joiden kokohan piti tarkistaa perille päästyämme ja ne olivat muistaakseni 225 eli varmaan peruskoko. Kyyti oli meluisin, minkä muistan pitkään aikaan.

      
  • Ruotsalaisten suorittamissa testeissä saadaan täysin päinvastaisia kokemuksia ja tulokset ovat sen mukaisia.

      
  • Tuollaised erot saa aikaa jopa rengaspaineta muuttamalla.
    Yksi desibeli on käytännössä pienin tasoero minkä ihminen pystyy havaitsemaan. Enemmän vaikuttaa melun sävy ja suunta. Suomalaisitain vielä oleellisempaa on kuin paljon karkea asfaltti nostaa meteliä. Käytännössä ihan peruautotkin on hyvin hiljaisia kunnes tuodaan Suomalaiselle kevätasfaltille, niin kuin kaikki tietää.

      
  • Eikös tuo ruotsalaisten lehti ole saksalaisen maapainos, käytännössä siis saksalainen lehti. Juurihan todettiin tämä kotiinpäin vetäminen jossakin keskustelussa, oli maa mikä hyvänsä...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit