Poimin tämän tuolta TM:n tekstistä "Yhteensä talvivertailuun osallistuu 14 autoa. Hintahaarukka on noin 18000–60 000 euroa. Kallein ei varsinkaan talviolosuhteissa ole aina paras" tämän perusteella BMW on viimeinen. Saa nähdä miten käy.
Derrick juuri näin luulisi asian olevan. BMW 5-sarjan kohdalla nämä talviominaisuudet ovat olleet kiitettävän hyvässä mallissa ainakin omakohtaisten kokemusten perusteella. Lämmitettävät istuimet säädöillä, monitoimiohjauspyörä lämmityksellä, luistonesto, ajonvakautushallintajärjestelmä etc.
Itse en usko BMW:een olevan kärkijoukossa, sijoitus ehkä 6-10. Akkuineen auto on painava ja se vaikeuttanee käsittelyä ja etenemistä sekä lisää jarrutusmatkaa. Kulutuskokeet menee bensalla, koska sähköä ei käytetä -20 asteessa, siitäkään siis ei etua.
Samaa mieltä NHB:een kanssa varustelusta, Tracktest kerro missä autossa EI ole lämmitettäviä istuimia, luistonestoa ja ESP:tä? 20 vuotta sitten tilanne saattoi oli eri.
No eipä ollut tarkoituskaan. Hyvä yritys, mutta enpä jatka sitä nytkään. NHB helposti lähdet vähättelemään, mutta kai sinulla on siihen hyvä syy.
WhatCar varustelista on pitkä jos sitä epäilet, mutta kuten totesin ei siitä sen enempää. Otitte normi keskustelun kuin olisin lähtenyt elvistelemään. Ei kuulu tapoihin, yritän pitää tästä lähtien autoni tiedot salassa ettei tule turhia puheita päivänselvistä asioista.
Tulee mieleen jonkun kerran ennemmin TM:n kohdalla, BMW:ltä ei ehtinyt testiin uusin versio joten jätimme sen siksi pois tai sitten vanha malli mukana uusia vastaan. Nyt sitten talviautovertailussa altavastaajana isolla painavalla autolla pienempiä vastaan, pataan tulee jo keskustelun ennakko-odotuksissa. Ei varmasti löydy muuta kuin hirveästi moitittavaa. No tuleepa taas hersyvää keskustelua ja painavia kommentteja kun lähtöasetelmat on ennalta tiedossa.
Tässä on pähkinänkuoressa se mitä on odotettaavissa. TM "Yhteensä talvivertailuun osallistuu 14 autoa. Hintahaarukka on noin 18000–60 000 euroa. Kallein ei varsinkaan talviolosuhteissa ole aina paras"
Kisaavat autot: BMW 530e, Citroën C3 Aircross, Ford Fiesta, Honda Civic, Hyundai i30 Fastback, Kia Stonic, Mazda CX-5, Nissan Micra, Opel Grandland X, Opel Insignia, Renault Scenic, Seat Arona, Škoda Karoq, Volkswagen T-Roc
tracktest: Nyt sitten talviautovertailussa altavastaajana isolla painavalla autolla pienempiä vastaan, pataan tulee jo keskustelun ennakko-odotuksissa. Ei varmasti löydy muuta kuin hirveästi moitittavaa.
TM kirjoittaa väliotsikkonakin, että voittoon tai palkintokorokesijoihin vaaditaan tasaisen laadukas suoritus joka alueella.
Mitkäs ne "alueet" taas olivatkaan?
Lisäksi mainitaan, että tärkeimmät ajoturvallisuuteen vaikuttavat turvavarusteet ovat jo itsestäänselvyys. Toki niitäkin on vaihtelevasti toimivia.
WhatCar kiteytti asian hyvin "Itse en usko BMW:een olevan kärkijoukossa, sijoitus ehkä 6-10. Akkuineen auto on painava ja se vaikeuttanee käsittelyä ja etenemistä sekä lisää jarrutusmatkaa. Kulutuskokeet menee bensalla, koska sähköä ei käytetä -20 asteessa, siitäkään siis ei etua" eipä tuohon ole paljon lisättävää jos positiivisia asioita haetaan tähän vertailuun, kun niitä ei tässä seurassa oikein ole.
Kumppani ennen NHB:lle BMW oli punainen vaate, mutta nykyään tuo viitta on vahvasti sinun niskassasi.
Tracktest: "WhatCar varustelista on pitkä jos sitä epäilet, mutta kuten totesin ei siitä sen enempää."
Siihen ei kuitenkaan kannata laskea varusteita, jotka löytyvät halvimmasta Kiasta, esim. lämmitettäviä istuimia, luistonestoa ja ESP:tä.
BMW 5-sarjan suurin ongelma on turvavarusteiden puute. Vakioksi on otettu jalankulkijatunnistus, joka on edellytys Euro-NCAPin 5 tähdelle. Siinä kaikki. Muut, mm. kaistavahdit, kuolleen kulman varoitus, risteävän liikenteen varoitukset + autonomiset toiminnot ovat kaikki lisävarusteita joihin palaa ekstra 10keur.
Lisäksi tehokkaaseen autonomiseen jarrutukseen ei riitä pelkkä kamerapohjainen järjestelmä, vaan tarvitaan mikroaaltotutka keulalle, BMW:hen joutuu tässä kohtaa rastimaan adaptiivisen vakkarin optioista.
Pidän kyllä Insigniaa, CX-5:sta ja Sceniciä isoina autoina. Ja mitä tulee kylmäkäynnistykseen, niin samalla viivalla BMW on kuin muutkin, joista yksikään ei ole e-auto.
WhatCar: mm. kaistavahdit, kuolleen kulman varoitus, risteävän liikenteen varoitukset + autonomiset toiminnot ovat kaikki lisävarusteita joihin palaa ekstra 10keur. Lisäksi tehokkaaseen autonomiseen jarrutukseen ei riitä pelkkä kamerapohjainen järjestelmä
Mitä sitten? Eikös se ole homman nimi noissa "ruksaa mitä haluat" -autoissa juurikin ja miten kuulostat siltä, kuin asia olisi muuttunut haitaksi?
Ja miten nuo nyt olisivat juuri talviautovertailussa oleellisia?
Itse en usko BMW:een olevan kärkijoukossa, sijoitus ehkä 6-10. Akkuineen auto on painava ja se vaikeuttanee käsittelyä ja etenemistä sekä lisää jarrutusmatkaa.
Hybridin akut tuovat massaa taakse ja se ei kyllä ainakaan haittaa takavetoisen etenemiskykyä.
No eipä ollut tarkoituskaan. Hyvä yritys, mutta enpä jatka sitä nytkään. NHB helposti lähdet vähättelemään, mutta kai sinulla on siihen hyvä syy.
Kun ensin mainitset ominaisuuksien olevan kiitettävällä tasolla ja listaat perään peruskauraa, niin tuon epäsuhdan esille nostaminen on perusteltua. En vähätellyt Bemaria, mutta listasi oli järjetön tuossa asiayhteydessä.
...pataan tulee jo keskustelun ennakko-odotuksissa. Ei varmasti löydy muuta kuin hirveästi moitittavaa.
Jos sanotaan, että kallein ei ole aina paras, niin mikä vaihtoehtoehto on silloin saanut pataan? Tuohan on täysin neutraali kommentti, joka jättää kaiken auki. Itse uskon kyllä Bemarista löytyvän paljonkin kehujen arvoista. Pian nähdään, kumman arvaus osui oikeaan.
WhatCar muutamassa viimeisissä tuontiautoissani on ruksittu ihan kaikki mitä listalta voi ruksia. Jos joku jättää varusteita ruksimatta uudesta autostaan jostain syystä se ei minua liikauta.
NHB huomioi hyvin etenemiskyvyn akkujen paino taka-akselilla auttaa takavetoisen etenemistä talvella lumellla ja jäällä. Painosta taas on haittaa jarrutuksessa, käsittelyssä ei niinkään kun painojakauma on 50/50.
"Painosta taas on haittaa jarrutuksessa, käsittelyssä ei niinkään kun painojakauma on 50/50."
Ajoneuvon massalla ei ole vaikutusta jarrutusmatkaan.
Aika useasti TM:n talviautotestin kovimpia kierrosaikoja on tahkottu pienimmillä/keveimmillä autoilla. Hyvä kierrosaika lumi- ja jääradalla on harvoin taannut hyvää arvosanaa käsittelystä, koska ko. osa-alue arvostellaan fiilis-pohjalta.
Hyvän kierrosajan pienemmällä/keveämmällä autolla ajanut voi sitten fiilistellä kierroksen päätteeksi maalissa, kun isompi/raskaampi auto tahkoaa vielä kierrostaan täyteen. Seuraavalla kierroksella pienemmän/keveämmän auton kuljettaja voikin sitten rennosti fiilistellen edetä takeaway kahvikuppi kourassa suorituskykynsä äärirajoilla etenevän, lumipenkoista pitoa hakevan isomman/raskaamman auton tahtiin.
Nimenomaan jarrutuksissa massa ei haittaa ja 50/50 painojaukamalla ylpeilevät ovat perinteisesti olleet häntäpäässä käsittelyradalla TM:n talvitesteissä. BMW:llä on monta kertaa ajettu koko porukan huonoimmat ajat radalla, mutta samaa tasoa ovat Lexuksen ja Mersunkin 50/50 jakautumat.
Kuten totesin hankiralliin löytyy sinne paremmin sopivammat menopelit. Neliveto on nopein ja muistan jonkun testin mikä voitettiin BMW E46 touringilla ja vastassa oli joukko muita merkkkejä. Tästä oli joskus juttua tällä palstalla vuosia sitten. Löytyy varmaan keskustelun historiikista jos joku viitsii etsiä. Eikös se mene niin että kun paino kaksinkertaistuu niin kitkavoima tekee saman. Tässä tietenkin jarrujen koko vaikuttaa tulokseen, tehokkaamassa autossa on tehokkaammat jarrut, mitoitus ratkaisee.
Lumisella käsittelyradalla neliveto on lyömätön taka ja etuvetoon verrattuna.
Täytyy kuitenkin todeta että takaveto on omassa DNA:ssa niin pysyvästi, että en osaa enää viedä etuvetoa kuten kuuluu joten jätän sen suosiolla muille. Takaveto painotteinen neliveto 60/40 taka-akselin hyväksi on minulle sopivin kun puhutaan nelivedosta.
Olisi mukavaa kisata NHB:n kanssa takavetoisella BMW M3:lla lumisella pätkällä, olet kuitenkin tutustunut aikoinaan Taunukseen kuten allekirjoittanut silloin joskus. Kokemuksena se oli aika puistattava auto mutta kokemus sekin.
Auto, jossa on levät/matalat renkaat, jäykkä joustovaroiltaan pieni alusta ja alhainen maavara ei olisi kyllä oma valintani lumella kisailuun. Huono pito ja ”ylivahva” moottorikin on lumella nihkeä yhdistelmä.
intelligentsia Ohjauspyörän lämmitin lienee kuitenkin aika harvinainen varuste Suomessa, esimerkiksi Nettiautossa sitä ei ilmene erillisenä hakukohtana.
Autotalli.com hakukoneesta ratinlämmitin näyttää löytyvän. Opelissa tiesinkin ratinlämmittimen olleen jo useamman vuoden monessa mallissa Enjoy-tasoisesta lähtien, mutta Huyndai ja Kia yllättivät.
Miksi nuo kaksi yllättäisivät lämmitettävällä ratilla? Olisiko ihan ennakkoluulolla tekemistä asiassa?
Löytyy valittavaksi myös Fiestasta comfort packilla ja vakiona CX-5:n ylimmässä varusteluversiossa nyt mainittujen lisäksi. Citikkaan ja Relluun en löytänyt esim.
Ohjauspyörän ja tuulilasin lämmittimet ovat aika turhia, jos autosta löytyy kaukosäädetty mahdollisuus lämmittää koko sisätila. Itsellä ei tahdo olla edes syytä käynnistää webastoa, kun sähkö hoitaa esilämmityksenkin latauksen yhteydessä.
kumppani Miksi nuo kaksi yllättäisivät lämmitettävällä ratilla? Olisiko ihan ennakkoluulolla tekemistä asiassa?
Todellakin siksi, vitsivitsi. Kuitekin tsekkailen automainokset yms. mutta korealaismerkeiltä on jäänyt huomaamatta tämä. KN17 Erittäin mukava varuste pakkaskelissä
Olen samaa mieltä. Jos tulee lähdettyä kylmällä autolla liikkeelle käsineiden tarve on erittäin hetkellinen. Varuste mitä pidin ennen omia kokemuksia aika turhana on muuttunut ihan OK varusteeksi.
Webastoa olen käyttänyt vain pari kertaa, joten en varmaksi en osaa sanoa, mutta uskon, että akut eivät lämpene samalla vesikierrolla moottorin tai sisätilojen kanssa. Turhapa sitä polttomoottoria lämmittää olisikaan, jos sähköllä ajaa ja sama toisin päin akkujen kanssa.
Sähköllä ladattaessa akut ja sisätilat lämpenevät.
Ok. Onnistuuko se akkujen esilämmitys sähköllä latauksen yhteydessä?
Joskus taannoin opastivat, että Webastoa/Eberiä olisi käytettävä vähintään 15 min kerrallaan, kerran kuukaudessa ympäri vuoden ko.kapistuksen pitemmän eliniän takaamiseksi. En sitten tiedä oliko tuo ihan ohjekirjojen mukainen, hyväksi havaittu vai ihan hevosmiesten tietotoimiston aikaansaama ohjeistus.
Neljän kärki.
BMW 530e iPerformance
Volkswagen T-Roc 1,0 TSI
Škoda Karoq 1,5 TSI DSG
Seat Arona 1,0 EcoTSI DSG
Poimin tämän tuolta TM:n tekstistä "Yhteensä talvivertailuun osallistuu 14 autoa. Hintahaarukka on noin 18000–60 000 euroa. Kallein ei varsinkaan talviolosuhteissa ole aina paras" tämän perusteella BMW on viimeinen. Saa nähdä miten käy.
Ainakin VW T-Roc pärjää, koska voisi kuvitella että kyseessä on samantyyppinen ja samantasoinen auto kuin viime vuoden voittaja Audi Q2.
Myös BMW:n voi arvioida pärjäävän, koska kyllä kai ns. premium-autossa on nämä talviominaisuudet kunnossa.
Derrick juuri näin luulisi asian olevan. BMW 5-sarjan kohdalla nämä talviominaisuudet ovat olleet kiitettävän hyvässä mallissa ainakin omakohtaisten kokemusten perusteella. Lämmitettävät istuimet säädöillä, monitoimiohjauspyörä lämmityksellä, luistonesto, ajonvakautushallintajärjestelmä etc.
Tuolla listalla nyt ei vielä massasta erotuta.
Itse en usko BMW:een olevan kärkijoukossa, sijoitus ehkä 6-10. Akkuineen auto on painava ja se vaikeuttanee käsittelyä ja etenemistä sekä lisää jarrutusmatkaa. Kulutuskokeet menee bensalla, koska sähköä ei käytetä -20 asteessa, siitäkään siis ei etua.
Samaa mieltä NHB:een kanssa varustelusta, Tracktest kerro missä autossa EI ole lämmitettäviä istuimia, luistonestoa ja ESP:tä? 20 vuotta sitten tilanne saattoi oli eri.
"Tuolla listalla nyt ei vielä massasta erotuta."
No eipä ollut tarkoituskaan. Hyvä yritys, mutta enpä jatka sitä nytkään. NHB helposti lähdet vähättelemään, mutta kai sinulla on siihen hyvä syy.
WhatCar varustelista on pitkä jos sitä epäilet, mutta kuten totesin ei siitä sen enempää. Otitte normi keskustelun kuin olisin lähtenyt elvistelemään. Ei kuulu tapoihin, yritän pitää tästä lähtien autoni tiedot salassa ettei tule turhia puheita päivänselvistä asioista.
Tulee mieleen jonkun kerran ennemmin TM:n kohdalla, BMW:ltä ei ehtinyt testiin uusin versio joten jätimme sen siksi pois tai sitten vanha malli mukana uusia vastaan. Nyt sitten talviautovertailussa altavastaajana isolla painavalla autolla pienempiä vastaan, pataan tulee jo keskustelun ennakko-odotuksissa. Ei varmasti löydy muuta kuin hirveästi moitittavaa. No tuleepa taas hersyvää keskustelua ja painavia kommentteja kun lähtöasetelmat on ennalta tiedossa.
Tässä on pähkinänkuoressa se mitä on odotettaavissa. TM "Yhteensä talvivertailuun osallistuu 14 autoa. Hintahaarukka on noin 18000–60 000 euroa. Kallein ei varsinkaan talviolosuhteissa ole aina paras"
Kisaavat autot: BMW 530e, Citroën C3 Aircross, Ford Fiesta, Honda Civic, Hyundai i30 Fastback, Kia Stonic, Mazda CX-5, Nissan Micra, Opel Grandland X, Opel Insignia, Renault Scenic, Seat Arona, Škoda Karoq, Volkswagen T-Roc
tracktest:
Nyt sitten talviautovertailussa altavastaajana isolla painavalla autolla pienempiä vastaan, pataan tulee jo keskustelun ennakko-odotuksissa. Ei varmasti löydy muuta kuin hirveästi moitittavaa.
TM kirjoittaa väliotsikkonakin, että voittoon tai palkintokorokesijoihin vaaditaan tasaisen laadukas suoritus joka alueella.
Mitkäs ne "alueet" taas olivatkaan?
Lisäksi mainitaan, että tärkeimmät ajoturvallisuuteen vaikuttavat turvavarusteet ovat jo itsestäänselvyys. Toki niitäkin on vaihtelevasti toimivia.
Ohjauspyörän lämmitin lienee kuitenkin aika harvinainen varuste Suomessa, esimerkiksi Nettiautossa sitä ei ilmene erillisenä hakukohtana.
WhatCar kiteytti asian hyvin "Itse en usko BMW:een olevan kärkijoukossa, sijoitus ehkä 6-10. Akkuineen auto on painava ja se vaikeuttanee käsittelyä ja etenemistä sekä lisää jarrutusmatkaa. Kulutuskokeet menee bensalla, koska sähköä ei käytetä -20 asteessa, siitäkään siis ei etua" eipä tuohon ole paljon lisättävää jos positiivisia asioita haetaan tähän vertailuun, kun niitä ei tässä seurassa oikein ole.
Kumppani ennen NHB:lle BMW oli punainen vaate, mutta nykyään tuo viitta on vahvasti sinun niskassasi.
Tracktest: "WhatCar varustelista on pitkä jos sitä epäilet, mutta kuten totesin ei siitä sen enempää."
Siihen ei kuitenkaan kannata laskea varusteita, jotka löytyvät halvimmasta Kiasta, esim. lämmitettäviä istuimia, luistonestoa ja ESP:tä.
BMW 5-sarjan suurin ongelma on turvavarusteiden puute. Vakioksi on otettu jalankulkijatunnistus, joka on edellytys Euro-NCAPin 5 tähdelle. Siinä kaikki. Muut, mm. kaistavahdit, kuolleen kulman varoitus, risteävän liikenteen varoitukset + autonomiset toiminnot ovat kaikki lisävarusteita joihin palaa ekstra 10keur.
Lisäksi tehokkaaseen autonomiseen jarrutukseen ei riitä pelkkä kamerapohjainen järjestelmä, vaan tarvitaan mikroaaltotutka keulalle, BMW:hen joutuu tässä kohtaa rastimaan adaptiivisen vakkarin optioista.
Pidän kyllä Insigniaa, CX-5:sta ja Sceniciä isoina autoina. Ja mitä tulee kylmäkäynnistykseen, niin samalla viivalla BMW on kuin muutkin, joista yksikään ei ole e-auto.
WhatCar:
mm. kaistavahdit, kuolleen kulman varoitus, risteävän liikenteen varoitukset + autonomiset toiminnot ovat kaikki lisävarusteita joihin palaa ekstra 10keur. Lisäksi tehokkaaseen autonomiseen jarrutukseen ei riitä pelkkä kamerapohjainen järjestelmä
Mitä sitten? Eikös se ole homman nimi noissa "ruksaa mitä haluat" -autoissa juurikin ja miten kuulostat siltä, kuin asia olisi muuttunut haitaksi?
Ja miten nuo nyt olisivat juuri talviautovertailussa oleellisia?
Hybridin akut tuovat massaa taakse ja se ei kyllä ainakaan haittaa takavetoisen etenemiskykyä.
Kun ensin mainitset ominaisuuksien olevan kiitettävällä tasolla ja listaat perään peruskauraa, niin tuon epäsuhdan esille nostaminen on perusteltua. En vähätellyt Bemaria, mutta listasi oli järjetön tuossa asiayhteydessä.
Jos sanotaan, että kallein ei ole aina paras, niin mikä vaihtoehtoehto on silloin saanut pataan? Tuohan on täysin neutraali kommentti, joka jättää kaiken auki. Itse uskon kyllä Bemarista löytyvän paljonkin kehujen arvoista. Pian nähdään, kumman arvaus osui oikeaan.
WhatCar muutamassa viimeisissä tuontiautoissani on ruksittu ihan kaikki mitä listalta voi ruksia. Jos joku jättää varusteita ruksimatta uudesta autostaan jostain syystä se ei minua liikauta.
NHB huomioi hyvin etenemiskyvyn akkujen paino taka-akselilla auttaa takavetoisen etenemistä talvella lumellla ja jäällä. Painosta taas on haittaa jarrutuksessa, käsittelyssä ei niinkään kun painojakauma on 50/50.
tracktest:
"Painosta taas on haittaa jarrutuksessa, käsittelyssä ei niinkään kun painojakauma on 50/50."
Ajoneuvon massalla ei ole vaikutusta jarrutusmatkaan.
Aika useasti TM:n talviautotestin kovimpia kierrosaikoja on tahkottu pienimmillä/keveimmillä autoilla. Hyvä kierrosaika lumi- ja jääradalla on harvoin taannut hyvää arvosanaa käsittelystä, koska ko. osa-alue arvostellaan fiilis-pohjalta.
Hyvän kierrosajan pienemmällä/keveämmällä autolla ajanut voi sitten fiilistellä kierroksen päätteeksi maalissa, kun isompi/raskaampi auto tahkoaa vielä kierrostaan täyteen. Seuraavalla kierroksella pienemmän/keveämmän auton kuljettaja voikin sitten rennosti fiilistellen edetä takeaway kahvikuppi kourassa suorituskykynsä äärirajoilla etenevän, lumipenkoista pitoa hakevan isomman/raskaamman auton tahtiin.
Niinpä, saattaa BMW:ltä löytyä hankiralliin sopivampia autoja ihan takavetoisistakin nelivedoista puhumattakaan.
Nimenomaan jarrutuksissa massa ei haittaa ja 50/50 painojaukamalla ylpeilevät ovat perinteisesti olleet häntäpäässä käsittelyradalla TM:n talvitesteissä. BMW:llä on monta kertaa ajettu koko porukan huonoimmat ajat radalla, mutta samaa tasoa ovat Lexuksen ja Mersunkin 50/50 jakautumat.
Kuten totesin hankiralliin löytyy sinne paremmin sopivammat menopelit. Neliveto on nopein ja muistan jonkun testin mikä voitettiin BMW E46 touringilla ja vastassa oli joukko muita merkkkejä. Tästä oli joskus juttua tällä palstalla vuosia sitten. Löytyy varmaan keskustelun historiikista jos joku viitsii etsiä. Eikös se mene niin että kun paino kaksinkertaistuu niin kitkavoima tekee saman. Tässä tietenkin jarrujen koko vaikuttaa tulokseen, tehokkaamassa autossa on tehokkaammat jarrut, mitoitus ratkaisee.
Lumisella käsittelyradalla neliveto on lyömätön taka ja etuvetoon verrattuna.
Täytyy kuitenkin todeta että takaveto on omassa DNA:ssa niin pysyvästi, että en osaa enää viedä etuvetoa kuten kuuluu joten jätän sen suosiolla muille. Takaveto painotteinen neliveto 60/40 taka-akselin hyväksi on minulle sopivin kun puhutaan nelivedosta.
Olisi mukavaa kisata NHB:n kanssa takavetoisella BMW M3:lla lumisella pätkällä, olet kuitenkin tutustunut aikoinaan Taunukseen kuten allekirjoittanut silloin joskus. Kokemuksena se oli aika puistattava auto mutta kokemus sekin.
Auto, jossa on levät/matalat renkaat, jäykkä joustovaroiltaan pieni alusta ja alhainen maavara ei olisi kyllä oma valintani lumella kisailuun. Huono pito ja ”ylivahva” moottorikin on lumella nihkeä yhdistelmä.
Tarkoitin sellaista mikä on oikeaoppisesti rakennetttu tuonne lumiränniin, kapeat nastarenkaat (rallirenkaat), siis oikea ralliauto.
Kauden avausosakilpailu.
Kaavi F-Rallisarja 2018 Tv-ohjelma
Sellaista "oikeaa ralliautoa" ei ole mukana TM:n talviautotestissä millään merkillä...
intelligentsia
Ohjauspyörän lämmitin lienee kuitenkin aika harvinainen varuste Suomessa, esimerkiksi Nettiautossa sitä ei ilmene erillisenä hakukohtana.
Autotalli.com hakukoneesta ratinlämmitin näyttää löytyvän. Opelissa tiesinkin ratinlämmittimen olleen jo useamman vuoden monessa mallissa Enjoy-tasoisesta lähtien, mutta Huyndai ja Kia yllättivät.
Miksi nuo kaksi yllättäisivät lämmitettävällä ratilla? Olisiko ihan ennakkoluulolla tekemistä asiassa?
Löytyy valittavaksi myös Fiestasta comfort packilla ja vakiona CX-5:n ylimmässä varusteluversiossa nyt mainittujen lisäksi. Citikkaan ja Relluun en löytänyt esim.
Kiassa ja Hyundaissa ratin lämmitin on ollut vakiovarusteena jo vuosikausia. Erittäin mukava varuste pakkaskelissä.
Ohjauspyörän ja tuulilasin lämmittimet ovat aika turhia, jos autosta löytyy kaukosäädetty mahdollisuus lämmittää koko sisätila. Itsellä ei tahdo olla edes syytä käynnistää webastoa, kun sähkö hoitaa esilämmityksenkin latauksen yhteydessä.
kumppani
Miksi nuo kaksi yllättäisivät lämmitettävällä ratilla? Olisiko ihan ennakkoluulolla tekemistä asiassa?
Todellakin siksi, vitsivitsi. Kuitekin tsekkailen automainokset yms. mutta korealaismerkeiltä on jäänyt huomaamatta tämä.
KN17
Erittäin mukava varuste pakkaskelissä
Olen samaa mieltä. Jos tulee lähdettyä kylmällä autolla liikkeelle käsineiden tarve on erittäin hetkellinen. Varuste mitä pidin ennen omia kokemuksia aika turhana on muuttunut ihan OK varusteeksi.
Taitaapa joissakin Kioissa ja Hynysissä olla takapenkin laitapaikoillakin penkinlämmittimet.
NHB:
Saako autosi polttomoottorin ja akut esilämmitettyä sähköllä latauksen yhteydessä? Onnistuuko em. kohteiden esilämmitys webastolla?
Webastoa olen käyttänyt vain pari kertaa, joten en varmaksi en osaa sanoa, mutta uskon, että akut eivät lämpene samalla vesikierrolla moottorin tai sisätilojen kanssa. Turhapa sitä polttomoottoria lämmittää olisikaan, jos sähköllä ajaa ja sama toisin päin akkujen kanssa.
Sähköllä ladattaessa akut ja sisätilat lämpenevät.
Ok. Onnistuuko se akkujen esilämmitys sähköllä latauksen yhteydessä?
Joskus taannoin opastivat, että Webastoa/Eberiä olisi käytettävä vähintään 15 min kerrallaan, kerran kuukaudessa ympäri vuoden ko.kapistuksen pitemmän eliniän takaamiseksi. En sitten tiedä oliko tuo ihan ohjekirjojen mukainen, hyväksi havaittu vai ihan hevosmiesten tietotoimiston aikaansaama ohjeistus.