RAV4 uusiutuu viidenteen sukupolveensa varsin perinpohjaisesti:
Tällä kertaa Toyota suunnittelijat ovat saaneet luvan laajentaa jo aiemmin hyvin myyneen mallin potentiaalia kaivelemalla entistä reippaammin Lexus-osia ylähyllyltä:
Koska jo aiemmat versiot ovat käyneet kaupaksi hyvin, niin arvelen uuden version kelpaavan ainakin yhtä hyvin. Speksien perusteella uusi RAV4 näyttää hyvältä vastineelta korealaisten vyörytykselle, jos jää suunnilleen Kia Niron hintaluokkaan?
Nykyinen RAV4 maksaa hybridinä alkaen 39.713 e joten kovin halvasta autosta ei ole kyse. Lähin verrokki kai on VW Tiguan.
Muotoilusta tulee mieleen Lexus. Jos keula olisi peitetty niin voisi melkein sanoa että kyse on Lexuksen citymaasturista.
Samaa mieltä ulkonäöstä. Kuin Fordin etusäleikkö Lexus korissa.
Itselleni ulkonäkö on lähinnä arvio käytännöllisyydesta, joten suuret ajovalot ja karkearipainen säleikkö on hyvä lähtökohta valoille ja kulmikas takaosa saattaa olla tilavampi kuin vastaavassa Lexus-designissa?
Ensimmäinen RAV4 oli nelivetonsa osalta käsittääkseni kuin kutistettu Land Cruiser ilman lukkoja, mutta sen jälkeen uudemmat generaatiot lipsuivat yhä pidemmälle mukamaasturin suuntaan. Mielenkiintoista nähdä, mitä nuo eri AWD vaihtoehdot oikeasti ovat, koska ensikäden tiedot vaikuttavat siltä, että neliveto on nyt palaamassa mallivalikoimaan entistä vahvemmin?
Taas katumaasturi, joita on 13 tusinassa. Erona vain kulmikkaat lokarit ja muutenkin kolho olemus, mikä tuo mieleen jotain epäonnistunutta 90-luvun korealaista tai amerikkalaista muotoilua. Sääli, että Toyota lähti tuolle linjalle, kun päästöjen leikkaamispaineen keskellä olisi pitänyt kehittää mallistoa korotetun farkun suuntaan. Lisäksi kun Avensis häviää markkinoilta ja Auris/Corolla joutuu sen korvaamaan, olisi tuossa raossa ollut tilaa. Toivottavasti edes Auris tai millä nimellä sen farkku markkinoille tuleekaan, onnistuu paremmin.
Toyota ei oikein uskalla lähteä niin radikaaleihin malliuudistuksiin kuin Saksalaiset, etenkin edestä katsottaessa.
Quu-pollukka on varmaan tuossa kommentissaan sarkastinen...
Herbert:
Lisäksi kun Avensis häviää markkinoilta ja Auris/Corolla joutuu sen korvaamaan, olisi tuossa raossa ollut tilaa. Toivottavasti edes Auris tai millä nimellä sen farkku markkinoille tuleekaan, onnistuu paremmin.
Avensis häviää, Auris jatkaa omassa kokoluokassaan - aukko jää siis isomman kokoluokan sedanissa / farkussa, eikö.
Juuri julkaistiin uusi Auris 2019, siinähän sitä löytyy muotoilumallia nykyisen Auriksen jälkeen. Meinaatko, että pelkkä farkkumalli vaihtaisi mallinimensä ja mitat kasvaisivat "täyttämään" Avensis-farkun jättämän vajeen?
http://teknavi.fi/autot/uusi-toyota-auris-esiteltiin-genevessa-moottorivalikoimassa-tayskaannos
En meinaa mitään, kunhan spekuloin eri vaihtoehdoilla. Ja kun Avensiksen jättämä aukko täytyy paikata, ihan suoraan Auris/Corolla pykälää Avensista heppoisempana ei siihen pysty. Rav olisi ollut hyvä lenkki tuossa ketjussa, mutta sitä mahdollisuutta valmistaja ei valitettavasti käyttänyt hyväkseen. Korkeasta katumaasturista ei taloudellista tule edes hybriditekniikalla. Onhan järjenvastaista kehittää taloudellista tekniikkaa ja sitten hukata tuotekehityksen saavutukset tuollaisen korin käytön myötä. Mutta ehkä kuluttajat noita haluaa ja vielä ylihintaa niistä maksaa, ei niitä muuten markkinoille tällaista tahtia tuotaisi.
RAV4:sta olisi ollut hyvä muotoilla joku kilpailija qashqai-sarjaan, sellainen crossover, jos tulkkasin sinut oikein? Tai näille Hyundain ja Kian malleille? Mikä ettei...
Toyotan on varmaan paha luopua tuosta RAV4:n "me aloitettiin tää katumaasturiluokka" -ajattelusta (johon jotkut artikkelit viittaa)?
Suuntaus näyttää olevan monellakin merkillä, että SUV:ista tehdään hybridejä.
Eikä edes Qashqai, vaan 150-155 cm korkuinen farkku tyyliin Scout, Alltrack, Outback, Logan MCV jne. Hybridinä tai ilman, nelivedolla tai ilman ja ihan omana mallina kuten Rav, ettei tule vaikutelmaa korotetusta Corollasta kuten VV-konsernin tuotteissa. Qashqait yms. crossoverit eivät ole farkkuja, vaan ulkomittoihin nähden surkeita pystyperiä etenkin tavaratilojen osalta. Toyotan CHR:ssä ei ole edes yritystä, se on muotoilijaharjoittelijan luomus vailla minkäänlaista käytännöllisyyttä. Ruma ulkonäkö, huonot tilat ja huono näkyvyys yhdistettynä puoli litraa Priusta korkeampaan kulutukseen on jotain vaikeasti ymmärrettävää.
Kyllä siinä Audi Q3 ja X BMW vanhoillisuus korostuu kun uusi RAV4 tulee viereiseen ruutuun.
Jokainen merkki tuuppaa kaikenlaisia SUV risteytyksiä. Miksi, jos kerran niissä ei ole järkeä? Ainakin ostajia riittää .. runsaasti.
Tunteilla ja mielikuvilla on valtava merkitys kuluttajan päätöksenteossa.
Ja Toyotan maailmanlaajuiseen menestykseen on mielikuva mallistoakohtaan muodostanut mikä?
Lukemattoman monet asiat. Mitä tarkoitat?
Vastasit itse mihin Toyotan menestys perustuu, no ehkä hiukan ylisanoilla, "lukemattomat asiat"
Toyotan filosofiastahan on kirjoitettu kirja "The Toyota Way" (muistaakseni tuo oli kirjan nimi), en tosin ole lukenut.
Kyllä kaikki valmistajat ja erityisesti ns. premium merkit myy mielikuvilla. Kun ostat kalliimpaa, saat kalliimpaa eli jotain mihin kaikilla ei ole varaa. Hyvyys ja käytettävyys on sitten eri asia kuin markinointiosaston luoma imago ja hinta.
Mielikuvien luonnin voi helposti tutkia lukemalla autoesitteitä. Mitä enemmän poseerauskuvia ja tarinaa teknologiasta tms. sitä enemmän myynti pohjaa illuusioon.
Mutta BMWhän myy loistavasti gloabaalisti ja firman tasekin on kunnossa. Kalliikksi hinnoiteltuja autoja luonnollisesti myydään vähemmän.
Jos BMW alkaisi myydä 3-sarjan farkkua samaan hintaan kuin GOlf/Focus farkut on niin ensialkuun myynti räjähtäisi käsiin mutta aikaa myöten se tasoittuisi.Enemmän autoo sijoittavat siirtyisivät muihin malleihin tai merkkeihin koska auto on "halpa", ei siksi että se olisi huono. Ihminen nyt vaan ajattelee että kun minulla on varaa vähän kalliimpaan niin sellainen sitten ostetaan. Tämä on hinnoittelun ja illuusion loukku.
Muita korkeammasta hinnasta huolimatta kauppa käy silti hyvin, joten BMW:n omistajan kannalta BMW on houkuttelevan halpa, olipa kyse auton tai osakkeen ostajasta.
Yrityksen omistajalle BMW on edullisempi kuin vaikkapa preemiohinnoiteltu TM, jonka EPSistä joutuu maksamaan enemmän. Onko Toyotan tuote liian halpa, koska yritys ei tuota yhtä hyvin omistajalle?
F ja DAI ovat osakkeena vielä Bemariakin halvempia. Onkohan tämä puolestaan osoitus niiden hinnoitteluvoimasta?
Jaa no BMW on luokkansa toiseksi myydyin, joten kai hinta on kohdillaan. BMW myy esimerkiksi noin kolme kertaa enemmän kuin Lexus ja alkuvuonna Suomessa 13 kertaisesti. Jos BMW on mielestäsi ylihintainen eikä myy, niin mitä sitten on Lexus?
Ei Lexus oli hybridin synonyymi, vaan mallistosta löytyy myös perinteisiä polttomoottoriversioita. Kaupaksi eivät vaan mene likipitäenkään BMW:n tahtia. Ovat varmaan ihan surkeita ylihintaisia romuja mielestäsi.
Toyotan liikevoitto 1.10.2017 - 31.12.2017 oli 674 miljardia jeniä eli noin 5 miljardia euroa.
Nuo mallit osannet katsoa itsekin osoitteesta www.lexus.fi
Aikaisemminhan Suomessakin Lexus tarjosi kattavemman valikoiman bensa- ja diesel-moottoreita, mutta nyt ovat sitten karsineet Suomessa kovalla kädellä ilman hybriditekniiikkaa olevia versioita. Yhtä kaikki, onpa noita versioita Lexuksella enemmän tai vähemmän, niin sekä maailmanlaajuinen ja Suomen myynti on ollut vaatimatonta BMW:hen verrattuna.
Muuttuuku logiikkasi keulalla olevan brändin vaihtuessa?
Nyt väistelet. Väität yhtä sun toista BMW:stä myyntitilastoihin pohjautuen. Pätevätkö samat väitteet Lexukseenkin?