Harrikat ja Japsit

24 kommenttia

Miksii ostaa Harley-Davison joka on menestynyt huonosti testeissä jne. ja siinä on vikoja? Kun tarjolla olisi halvempia ja ehkä parempi japanilaispyöriä. Eihän nykyään tiedä mikä on harrikka.

  
  • Sitä samaa olen itsekin aina miettinyt. Miksi ihmiset ostavat ainakin meikäläisen mielestä todella rumia, tekniikaltaan alkeellisia ja ajettavuudeltaan surkeita Harrikoita, kun puoleen hintaan saisi tuliterän japanilaisen huipputeknisen ja ajettavuudeltaan erinomaisen sporttipyörän??? Tämä on taas tietysti makuasia, mistä ei kannata kiistellä, mutta silti Harrikoiden hinnat verrattuna esim. japsi-kustomeihin ovat mielestäni järjettömiä eikä niitä voi selittää uusimman ja kalliin tekniikan käytöstä pyörissä.
    P.S. Tämä oli vain allekirjoittaneen mielipide eikä Harrikanomistajien kannata vetää hernettä nenäänsä, kiitos! :smile:

      
  • Hyvänen aika poijaat, harrikka on elämäntapa ja oma kulttinsa. Liian erinomaisella varmuudella ja tekniikallaan japanilaiset ovat persoonattomia moottoripyöriä. Vai oottako kuullu niiden ruikkivan öljyä?

      
  • Kyllä Harleyn papatus saa ihon kananlihalle.
    Ei kovinkaan kaukana meistä on erään aika kuuluisan järjestön Suomen päämaja, ympäri Espoota on Canonball, Stonebay ja iso liuta aivan tavallisia henkilöitä jotka ajavat mielikseen harrikkaa.

    VeeTwin soundi on kuin autossa V8 soundi, ei siitä pääse.
    Nuoremmat poijjaat ei ymmärrä sen fiiliksen päälle.
    Fiilis ei ole ehdoton kiihtyvyys tai huippunopeus.
    Oli harrastepeli mikä tahansa, siinä on oltava tunnetta pelissä myös.
    En näe mitään fiilistä siinä, että vinguttaa takarengasta jollain nakkikiskalla. Ei henkilökohtaista, mutta näin se on.

      
  • Olinpa ratketa naurusta kun luin janin kirjoituksen, missä hän sanoo että harrikat on rumia.Mielestäni japsi customit on täysin tyylittömiä, rumia ja leikkikalun näköisiä ja sitäpaitsi mikähän pyörä on japanin pojalla ollu mallina kun on customiaan suunnitellut.
    Esim. tankin maalaus,moottorin malli(V-moottori),pakoputkien muotoilu ja onpa eräskin merkki mennyt niin pitkälle että on tehnyt ilmajäähdytteisen,työntötanko koneen...
    Tehköön japsit kyykkypyöriä kun sen parhaiten osaavat eikä yritä matkia Harley-Davidsonia!

      
  • Sen verran haluan wekalle selventää etteivät japsikustomit ole mielestäni yhtään sen paremmannäköisiä kuin Harrikatkaan, niiden hinta vain on huomattavasti järkevämmällä tasolla.
    Omia näkö- ja kuuloaistimiani hivelevät parhaiten nopeat kyykkypyörät ja yli 15000 kierrosta kiertävät rivinelikot.

    [-Jani- muokkasi tätä viestiä 01.07.2004 klo 23:29]
      
  • Katsos, ne japsit on kopioita. Aito on aina aito.
    Käytätkö mielelläsi myös kopio T-paitoja, halpoja kelloja tai uskotko että taideharrastaja ostaa julisteen?

    Japsi customi on esimerkki siitä, miten japsit kopioivat kaikkea. Kamerat ja autot oivia esimerkkejä myös.

    En osta mitään japanilaista joka on kopio jostain muusta. En kiistä etteivät olisi teknisesti hyvin tehtyjä. Ehkä heillä on aikaa keskittyä parempaan rakentamiseen kun voi kopioida toisen idean ja säästää siinä aikaa.

    Harrikka on aito. En omista Harrikkaa, mutta voin hyvinkin kuvitella ajavani sellaisella, ihan sen uniikin aitouden vuoksi. Maksoi mitä maksoi.

      
  • "Omia näkö- ja kuuloaistimiani hivelevät parhaiten nopeat kyykkypyörät ja yli 15000 kierrosta kiertävät rivinelikot".

    Aivan vihloo hampaita ja hammaslääkärin pora tuloo mieleen kun kone kiertää 15 000 kierrosta. Minulla oli aikanaan 350 kuutioinen ja hyvin pitkäiskuinen Velocette Mac.
    Äänet oli "paalu ja pamaus" ja joka pamaksella afalttiin jäi musta kuopaasu jäläki. Mikään raketti se ei ollut mutta rakentelimpa siitä veteraanikilpakoneen. Vaikka mylly takoi hiljaksensa ku wikströmin maamoottori, siinä oli kolmisenkymmentä konia ja aivan mahrottoman hirmuinen vääntö 500 kierroksesta 6000 kierrokseen asti. Eipä tarvinnut kepitellä kuten japseilla 15000 ja 15500 kierroksen välillä.

    http://www.vintagebike.co.uk/Bike%20Directories/Velocette%20Bikes/Velocette%20Bikes%20Index.htm

      
  • Jos puhutaan Harrikan custom malleista, niin nekin ovat tavallaan kopioita. Ne ovat pehmoille tehtyjä chopper-imitaatioita. Helppoja ajaa eikä tarvitse itse osata rakentaa, sen kun latoo hilloo pöytään.

    Japsit sitten kopioivat nämä imitaatiot ja lopputulos on aika masentava noin niinkun esteettisessä mielessä, mutta näyttää kelpaavan oikein hyvin uutta nuoruutta eläville keski-ikäisille papparaisille.

    Minua kiehtoo tekniikka ja se on mielenkiintoista molemmissa, HD:ssa ja japseissa. HD:n rakenne on lievästi sanottuna omintakeinen. Siinä poikittaisen V-twinin sylinterit ovat samalla linjalla päinvastoin kuin kaikissa muissa V- ja boxer-koneissa. Tämä vaatii erikoisen kiertokangen toiselle sylinterille, se on kaksihaarainen, jolloin toisen sylinterin kanki mahtuu toisen sisään. Lisäksi sylinterien vaihe-eroksi on jostain syystä valittu niin pieni kulma, että koneen värinät ovat käytännössä lähes samat kuin saman kokoisen yksisylinterisen.

    Samalla linjalla olevista sylintereistä on vaikea keksiä hyviä puolia, haittana on lähinnä takimmaisen sylinterin huono jäähdytys etenkin, kun sen pakoventtiili osoittaa taaksepäin, siis pois ajoviimasta. Buellissa onkin tätä vaivaa lievitetty pakoventtiilin tienoille puhaltavalla sähköpuhaltimella, mikä tekee siitä ainoan puhallinjäähdytteisen koneen maailmassa.

    Lähes samaan tahtiin lyövät kaksi isoa mäntää pitäisi olla huono asia, mutta ei. Se on yhdistetty easy rider-meininkiin, joka myy hyvin kiitos muutaman sopivaan rakoon tehdyn elokuvan. Asia on saanut jo niin naurettavia piirteitä, että joku japsimerkki kiinnitti satulan etupään suoraan oman V-twininsä takimmaisen sylinterin kanteen, jotta kuskin persuuksiin saataisiin välitettyä miehekästä fiilinkiä. Mahtoi koneinsinöörejä haljuttaa, kun ensin tekivät kaikkensa saadakseen aikaan liki puolitoistalitraisen pehmeästi käyvän, siis hyvän, koneen ja sitten se ei kuulemma tärisekään tarpeeksi.

    Myös tehoa parantava, ääniä vaimentava ja koneen käyttöikää pidentävä vesijäähdytys on jouduttu muutamassa japsissa naamioimaan ilmajäähdytykseksi. Sylintereihin jäähdytysrivat ja syyläri runkoputkeen piiloon ettei mene wannabee-helvetinenkeleiltä fiilarit.

    Japseissa taas sekä tekniikka että työn laatu ovat täysin ylivoimaisia. Ei voi kuin ihailla tekniikan tasoa ajaessaan vaikka Hondan isolla V2:lla varustettua pyörää. Olisi kiva purkaa sellainen ka katsoa miten tähän tulokseen on päästy. Valitettavasti niistä puuttuu rosoinen tunnelma, joka Harrikassa on omaa luokkaansa. Tämä on japseilta ymmärrettävä politiikka, koska niin huonoja ominaisuuksia kuin HD:ssä ei sallittaisi ilman karismaa oleville merkeille. Kokeilkaapa kiristää Kawasakin takapyörän pinnat toispuoleisesti ja nauttikaa värinöistä. HD-tunnelmaa pikkurahalla!

    Tiesittekö muuten, että HD on patentoinut pakoäänet? Ihan viisasta, ilman niitä merkki menisi manan majoille vuodessa, koska se ei ole varsinaisesti hyvä pyörä, se on vaan hieno. Tunneasioista maksetaan paljon paremmin kuin oikeista asioista, kysykää vaikka keneltä poptähdeltä tai huippu-urheilijalta. Jos Beckham olisi pilkkonut puita ja kantanut kaivosta vettä sotaveteraaneille eli tehnyt oikeasti hyviä asioita samalla tarmolla kuin pelannut potkupalloa, hänellä olisi pienemmät tulot kuin nyt.

      
  • Miksi ostaa harrikka? Miksi ostaa mersu? Samat ostoperusteet... tietyllä tavalla. :neutral:

      
  • Minusta on aivan hemmetin hienoa, että meillä löytyy näitä eri uskontoja ja vaihtoehtoja !! Olisi pirun tylsää jos kaikilla olisi just samanlainen kiesi/pyörä !!

    Erilaisuus kunniaan........

      
  • Se on hyvä, että on vaihtoehtoja. Se on paha, että eri valintoja tekevät leimataan. Kyllä tässä saa itsekin potkia itseään persauksille, kun ensin nauraa jotain teinipojan Escortin levikkeitä tai nelikymppisen rockabilly-”nuoren” amerikanrautaa ja huomaa, että niiden mielestä minun harrastukseni ja elämänarvoni näyttävät ehkä ihan yhtä pöhköiltä.

    Nähtävästi ensin pitää oppia muistamaan, että omat valinnat ovat parhaassakin tapauksessa hyviä vain minulle itselleni (ei aina edes sitä), seuraava vaihe on oppia, että minä en voi tietää saati sitten määrätä muitten mieltymyksistä.

    Tämän kun oikeasti oppisin älyämään enkä vain ulkoa muistamaan, niin tarjoisin itselleni kunnon wiskit.

      
  • On se kumminkin hienoa kun näkee harrikan... on siinä sitä jotain... :smile:

      
  • Harrikat on kivoja fiilistelyvehkeitä, hyvät saundit. Mutta ajettavuus.....

      
  • Mitä harrikan ajettavuudessa on vikana?

      
  • Lainaus:
    23.07.2004 klo 14:01 Tuomas kirjoitti
    Mitä harrikan ajettavuudessa on vikana?

    Ei mitään, jos ei ole kokeillut japsi sporttipyörän ajofiiliksiä mutkatiellä. En ymmärrä miksi Harrikoita ja customeita verrataan sport/sporttouring pyöriin, eihän niillä ole mitään muuta yhteistä kuin kaksi pyörää. Toiset nauttivat upeista ominaisuuksista mutkatiellä ja ajolinjoista joita ei voi customilla saavuttaa, lisäksi voi parantaa omaa osaamistaan jatkuvasti koska pyörän ominaisuudet kyllä yleensä riittävät. Harrikalla ajaminen perustuu kuskin ominaishajuun,nahkatakkiin, tatuointeihin, kovaan ääneen, kovan jätkän esittämiseen, kahvilassa hengailuun jne. Ps.ei minulla mitään HD-kuskeja vastaan ole kysymys ei vain ole samasta harrastuksesta. Honda VFR 800 Vtec ABS:llä ajava.

      
  • Joku osti vanhan harrikan siksi, että sitä voi korjata. Harrikkaa ja mersua ostaessa on tavallaan samanlaiset ostokriteerit, se merkki ratkaisee aika paljon.Kyllä niitä mukaviakin harrikkakuskeja on mutta sitten on sellaisia jotka eivät viitsi moikkailla muille "pyöräilijöille".

      
  • [quote title="02.07.2004 klo 10:47 -make- kirjoitti"]
    Katsos, ne japsit on kopioita. Aito on aina aito.
    Käytätkö mielelläsi myös kopio T-paitoja, halpoja kelloja tai uskotko että taideharrastaja ostaa julisteen?

    Japsi customi on esimerkki siitä, miten japsit kopioivat kaikkea. Kamerat ja autot oivia esimerkkejä myös.

    En osta mitään japanilaista joka on kopio jostain muusta. En kiistä etteivät olisi teknisesti hyvin tehtyjä. Ehkä heillä on aikaa keskittyä parempaan rakentamiseen kun voi kopioida toisen idean ja säästää siinä aikaa.

    Harrikka on aito. En omista Harrikkaa, mutta voin hyvinkin kuvitella ajavani sellaisella, ihan sen uniikin aitouden vuoksi. Maksoi mitä maksoi.
    Taidat olla noin 30v ajastasi jäljessä. Muut ovat yrittäneet tämän aikaa kopioida japsien tekniikkaa siinä surkeasti epäonnistuen, ei tarvitse kuin katsoa esim. eurooppalaisen auto ja moottoripyöräteollisuuden laatukamppailua. Opel,Mersu,Renault,Fiat, Ducati,Aprilia,Moto Guzzi,Piaggio jne. Ps. Renault osti Nissanista osuuden oppiakseen miten kestäviä autoja tehdään, näin sanoi pääjohtaja Carlos Zhosn. Ostin muuten tyttärelle -03 Piaggio Diesis skootterin ja voin vakuuttaa että täyttä paskaa on, harmittaa kun en pistänyt 200€ lisää ja ostanut Hondaa, olisi laatu ollut kohdallaan. Eurooppalaiset ja Jenkit eivät koskaan saavuttamaan japanilaisten laatu ja luotettavuustasoa koska kysymys on kansanluonteesta ja työmoraalista, korealaiset sen kyllä tekevät.

      
  • Elikkä tunnekysymys. :smile:

      
  • Kovan jätkän esittämiseen? En ole naurettavampaa kuullut. Tule MKKV- Motoristit koulukiusaamista vastaan tapahtumaan. Siellä Bandidos- kavereita mukana ja kaikilla sama missio, ketään ei kiusata.
    Minulla HD- ja en ottaisi japsicustomia ilmaiseksikaan. Papattava, ei jytjyttävä käynti ja fiilis kuin Honda Monkeyn ja surffilaudan risteytys. HD- sentään on purjelaudan ja leikkuupuimurin huonot puolet risteytetty.
    Harikalla on sikanaan mukavaa ajaa, ja sen puutteet on tiedossa. Kesällä olin 16-HD harrastajan kanssa Ruotsin risteilyllä, ja parempaa ryhmää en tunne. Huolenpito A-luokkaa. Fiksua, mukavaa ryhmää. Tunnen myös jengiläisiä, enkä oikeastaan tiedä, ovatko he vaikka KELAA tai valtiokonttoria kovempia rikollisia?
    Esim: superrallyssä on kymmenentuhatta harrikaa , vähän yli tai ali ja toinen toistaan komeampia rätkiä. HARLEY-DAVIDSON on elämäntapa, ei pelkästään moottoripyörä, ja ne sadat tapaamani ihmiset harrastuksen vaiheilta vahvistavat sen.
    Kaverilla oli Suzuki -Intruder, ja en tosiaan haluamunatonta kopiota. Olen 190-110 Kg ja kun puristin kytkintä, tunne oli aivan kuin pojan leikkigrossimopossa. Muna puuttuu kokonaan, ja vesijäähdytteinen guttaperkkarätkä ei iskenyt yhtään. Tehoa ja tekniikkaa, bollsi`t puuttuu.
    Terveisiä kaikille motoristeille, ja kuunnelkaa kantri ja varsinkin Rhytm´n and Blues musaa ja kelatkaa millä pyörällä ajetaan haiveilla.?
    Oikein hyviä ja turvallisia kilometrtejä.

    Kun en aja, haaveilen ja kaipaan HD:n maamoottorin luotettavaa jytkytystä.

      
  • Kovan jätkän esittämiseen? En ole naurettavampaa kuullut. Tule MKKV- Motoristit koulukiusaamista vastaan tapahtumaan. Siellä Bandidos- kavereita mukana ja kaikilla sama missio, ketään ei kiusata.
    Minulla HD- ja en ottaisi japsicustomia ilmaiseksikaan. Papattava, ei jytjyttävä käynti ja fiilis kuin Honda Monkeyn ja surffilaudan risteytys. HD- sentään on purjelaudan ja leikkuupuimurin huonot puolet risteytetty.
    Harikalla on sikanaan mukavaa ajaa, ja sen puutteet on tiedossa. Kesällä olin 16-HD harrastajan kanssa Ruotsin risteilyllä, ja parempaa ryhmää en tunne. Huolenpito A-luokkaa. Fiksua, mukavaa ryhmää. Tunnen myös jengiläisiä, enkä oikeastaan tiedä, ovatko he vaikka KELAA tai valtiokonttoria kovempia rikollisia?
    Esim: superrallyssä on kymmenentuhatta harrikaa , vähän yli tai ali ja toinen toistaan komeampia rätkiä. HARLEY-DAVIDSON on elämäntapa, ei pelkästään moottoripyörä, ja ne sadat tapaamani ihmiset harrastuksen vaiheilta vahvistavat sen.
    Kaverilla oli Suzuki -Intruder, ja en tosiaan haluamunatonta kopiota. Olen 190-110 Kg ja kun puristin kytkintä, tunne oli aivan kuin pojan leikkigrossimopossa. Muna puuttuu kokonaan, ja vesijäähdytteinen guttaperkkarätkä ei iskenyt yhtään. Tehoa ja tekniikkaa, bollsi`t puuttuu.
    Terveisiä kaikille motoristeille, ja kuunnelkaa kantri ja varsinkin Rhytm´n and Blues musaa ja kelatkaa millä pyörällä ajetaan haiveilla.?
    Oikein hyviä ja turvallisia kilometrtejä.

    Kun en aja, haaveilen ja kaipaan HD:n maamoottorin luotettavaa jytkytystä.

      
  • Eiköhän liene turha kinata mikä pyörä parhaan näköinen, tai missä parhaat äänet, tai muuten paras, ne ovat makuasioita. Minun arvomaailmassani ovat kaikentyyppiset ja -merkkiset pyörät hyvännäköisiä ja äänet, on sylintereitä 2, 3, 4 tai 6, kaikkia niitä kuuntelen mielelläni. Moottoripyörän ääni on kesän ääni.

      
  • En ymmärrä tuota kauheaa kädenvääntöä siitä, onko HD vai japsi parempi.
    Itselläni on aina ollut se periaate, että jokainen ajaa millä tykkää.
    Pyörällä ajamisesta syntyvä fiilis on tarkeämpää olipa alla 125cm3 japsi tai esim. Triumphin 2300cm3.
    Niin ja ne HD:t ovat muuten ylihinnoiteltuja romuja, joilla ajavat keski-ikäiset kaljamahat yrittävät epätoivoisesti hakea hyväksyntää ja rispektiä, siinä kuitenkaan onnistumatta. Katseet joita he saavat osakseen ovat myötähäpeän sekaisia inhon tunteita.

      
  • HD on, joko elämäntapa tai fiilistelyväline. Muoviluodiksi customiksi tai kurapyöräksi löytyy mahtava kirjo kulkineita nousevan auringon maasta.

    Paras pyörä on kuitenkin se, joka parhaiten soveltuu omiin tarpeisiisi.
    Induvidualisti tai pragmaatikko saattaa harkita jopa italialaista tai saksalaista/itävaltalaista pyörää.
    Aprilia, Ducati, MV Agusta, BMW ja KTM tekevät mielenkiitoisia ja nautittavia pyöriä.

    HD:n sijasta löysin itseni lopulta italialaisen villioriin sarvista, jossa kehittynyt elekroniikka hillitsee tarpeen vaatiessa suuremmat keulimiset ja pidentää takarenkaan käyttöikää huomattavasti. Auttaa myös säilyttämään ajo-oikeuden säilyttämisessä koko ajokauden mittaisena.

    Mennään siis, joko järjellä tai tunteella. Mieluummin molemmilla.

      
  • Eihän kukaan osta harrikkaa, jos haluaa ostaa hyvän moottoripyörän. Perusteet ovat aivan muualla, brändissä. Itse olen ajanut moottoripyörällä 38 vuotta ja ei ole tullut mieleenkään, että astuisin takaisin keskiajalle. Moottoripyöräily on hienoa !

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit