No, mikä on arviosi? Onko 54 prosenttia lisää rangea, 56 prosenttia vähemmän hintaa akun energiayksikölle ja 69 prosenttia pienempi investointi akkutuotannon energiayksikköä kohden tuhnu?
On se tuhnu, kuin noi tulee vasta kolmen vuoden päästä. Kaikki muutkin valmistajat parantavat vastaavan määrän samassa ajassa. Akkupäivillä ei kerrottu mitään, joka olisi käänteentekeväät tai olisi vain tulossa Teslaan. Kilpailu kovenee päivä päivältä ja samalla alkaa hiipua Teslan hype.
Kyllä se uudenlainen akku näkyy tulevan aivan muualta:
"Missä akku oli Teslan akkupäivänä?"
"Elon Musk antoi suuria lupauksia Teslan odotetulla tapahtumalla. Mutta prototyyppi ei koskaan ilmestynyt, ja oli epäselvää, mitä yritys oli todella saavuttanut."
Kyllähän se esitelty uusi akkutekniikka on aika mielenkiintoista. En ymmärrä että miksi Teslalta odotetaan jotain täysin mullistavia juttuja, kun muilta autovalmistajille ei odoteta. Ja onhan se Teslan esittelemä akkutekniikka ensimmäinen laatuaan. Muistelisin että tuosta teknologiasta huhuttiin vuosia sitten kun kerrottiin Applen suunnittelevan sähköautoa tuon tekniikan pohjalle. Nähtävästi eivät saaneet sitä toimimaan, mutta nyt Tesla sai.
Mutta oikeasti: koska autovalmistaja on viimeksi esitellyt jotain täysin uutta ja mullistavaa teknologiaa jota ei muissa autoissa nähty pitkään aikaan?
En myöskään oikein ymmärrä tätä ajatusmaailmaa että jos ja kun muut valmistajat esittelevät sähköautoja, se on Teslan tuho. Miksi olisi? Eihän kukaan ennusta vaikkapa Mercedeksen C-luokan tuhoa kun bemari esittelee uuden 3-sarjalaisen? Jotenkin kummassa markkinoilla on tilaa molemmille.
Kyllä, muut valmistajat ovat alkaneet esittelemään sähköautoja. Kuten vaikka ID3 ja sen pohjalle rakentuvat muut mallit (Enyaq, ID4 jne). Ja vaikuttavat ihan pätevistä autoilta. Mutta onko nuo autot jotenkin perustavanlaatua parempia kuin vaikkapa Teslan mallit? Ei sinänsä. Päteviä autoja sinänsä ja varmasti löytävät ostajia. Mutta ei niissä ole mitään mullistavaa tai radikaalisti parempaa kuin vaikka Tesloissa. Ja vaikkapa ID3 ja M3 on aika erilaisia autoja, en nyt oikein tiedä miten toinen on vaihtoehto toiselle. Itse olen perinteisesti ajanut VAG-autoilla, joten itselle noista kahdesta ID3 olisi varmaan luontevampi jatkumo. Enyaq/ID4 ja Model Y on parempi vertailukohta. Palataan siihen kun Enyaq/ID4 on oikeasti saatavilla ja hinnoiteltu. Mutta ei ne aiemmat ”Teslan-tappajat” tappaneet Teslaa. Jaguar i-Pace, Audi e-Tron, Hyundai Ioniq, Porsche Taycan... Kaikkien ennustettiin tappavan Teslan, mutta ei. Päteviä autoja, mutta ei mitenkään mullistavia sähköautoja Teslaan verrattuna. Tuntuu pikemminkin siltä, että uudet sähköautomallit uusilta valmistajilta pikemminkin kasvattavat markkinaa.
@JanneO kirjoitti:
Kyllähän se esitelty uusi akkutekniikka on aika mielenkiintoista. En ymmärrä että miksi Teslalta odotetaan jotain täysin mullistavia juttuja, kun muilta autovalmistajille ei odoteta. Ja onhan se Teslan esittelemä akkutekniikka ensimmäinen laatuaan. Muistelisin että tuosta teknologiasta huhuttiin vuosia sitten kun kerrottiin Applen suunnittelevan sähköautoa tuon tekniikan pohjalle. Nähtävästi eivät saaneet sitä toimimaan, mutta nyt Tesla sai.
Mutta oikeasti: koska autovalmistaja on viimeksi esitellyt jotain täysin uutta ja mullistavaa teknologiaa jota ei muissa autoissa nähty pitkään aikaan?
En myöskään oikein ymmärrä tätä ajatusmaailmaa että jos ja kun muut valmistajat esittelevät sähköautoja, se on Teslan tuho. Miksi olisi? Eihän kukaan ennusta vaikkapa Mercedeksen C-luokan tuhoa kun bemari esittelee uuden 3-sarjalaisen? Jotenkin kummassa markkinoilla on tilaa molemmille.
Kyllä, muut valmistajat ovat alkaneet esittelemään sähköautoja. Kuten vaikka ID3 ja sen pohjalle rakentuvat muut mallit (Enyaq, ID4 jne). Ja vaikuttavat ihan pätevistä autoilta. Mutta onko nuo autot jotenkin perustavanlaatua parempia kuin vaikkapa Teslan mallit? Ei sinänsä. Päteviä autoja sinänsä ja varmasti löytävät ostajia. Mutta ei niissä ole mitään mullistavaa tai radikaalisti parempaa kuin vaikka Tesloissa. Ja vaikkapa ID3 ja M3 on aika erilaisia autoja, en nyt oikein tiedä miten toinen on vaihtoehto toiselle. Itse olen perinteisesti ajanut VAG-autoilla, joten itselle noista kahdesta ID3 olisi varmaan luontevampi jatkumo. Enyaq/ID4 ja Model Y on parempi vertailukohta. Palataan siihen kun Enyaq/ID4 on oikeasti saatavilla ja hinnoiteltu. Mutta ei ne aiemmat ”Teslan-tappajat” tappaneet Teslaa. Jaguar i-Pace, Audi e-Tron, Hyundai Ioniq, Porsche Taycan... Kaikkien ennustettiin tappavan Teslan, mutta ei. Päteviä autoja, mutta ei mitenkään mullistavia sähköautoja Teslaan verrattuna. Tuntuu pikemminkin siltä, että uudet sähköautomallit uusilta valmistajilta pikemminkin kasvattavat markkinaa.
En ole mikään Tesla-kriitikko tai -asiantuntija, mutta muutama oma ajatus aiheesta.
Tesla on suurennuslasin alla useammastakin syystä. Siltä odotetaan "mullistavia" asioita siksi, että sitä hypetetään ja sille luodaan mm. toimitusjohtajan toimesta odotuksia. Jos hehkutetaan "battery day:ta", niin silloin on lupa odottaa jotain suurta. Jos NHBn tuossa lainaamat luvut pitävät paikkansa, niin kyllä se minun silmissäni on lähes mullistavaa. Toisaalta, jos se oli puhetta ilman konkretiaa, niin voi sitä lässähdykseksikin sanoa. Uskon sitten kun näen -tyyppisesti. Samalla se mullistavuus on myös suhteellista, onko Tesla yksin siinä, vai ovatko muut valmistajat silloin suunnilleen samalla viivalla? Senkin näkee sitten kun nämä uudet akut ovat tuotannossa.
Mitä tulee niihin "Teslan tappajiin", niin sitä termiä nyt viljellään vähän holtittomasti. Kysehän on siitä että markkinoille tulee lisää kilpailua kaikkiin segmenteihin, kun toistaiseksi Tesla on ollut aika yksinään. Käytännössä keskiluokan autojen tarjonta(puhuttiin sitten auton koosta tai ostajan sosioekonomisesta statuksesta), on ollut aika pitkälle Model 3:n käsissä. Tyypillinen Model 3:n ostaja vaihtaa siihen Golfista, ja siihen peilaten ID3 on ihan validi kilpailija.
En ole mikään Tesla-kriitikko tai -asiantuntija, mutta muutama oma ajatus aiheesta.
Tesla on suurennuslasin alla useammastakin syystä. Siltä odotetaan "mullistavia" asioita siksi, että sitä hypetetään ja sille luodaan mm. toimitusjohtajan toimesta odotuksia. Jos hehkutetaan "battery day:ta", niin silloin on lupa odottaa jotain suurta.
Teslalla on tietääkseni suunnilleen joka vuosi näitä ”teemapäiviä”. Viime vuonna oli ”autonomy day” jossa puhuivat itseohjautuvuudesta ja esittelivät uuden järjestelmänsä. Nyt oli ”battery day” ja esittelivät uuden akkuteknologiansa.
Samalla se mullistavuus on myös suhteellista, onko Tesla yksin siinä, vai ovatko muut valmistajat silloin suunnilleen samalla viivalla? Senkin näkee sitten kun nämä uudet akut ovat tuotannossa.
Jos nyt katsotaan mitä muut valmistajat esittelevät uusimmissa malleissaan, niin eihän ne ole sen parempia kuin vaikkapa Teslan vuosia sitten esittelemät akustot? ID3:n ja kumppaneiden akut on ihan hyviä, mutta aika tavanomaisia, ei niissä ole mitään mullistavaa etua. Juu, ID3 on kokonaisuutena edullisempi, mutta kuten sanoin, ne on aika erilaisia autoja muutenkin, esim. Suorituskyvyn suhteen.
Yksi ”mullistava” teknologia tulee mieleen: Mazdan uusi Skyactiv-moottori. Mutta vaikka se on teknisesti mielenkiintoinen, loppukäyttäjän saamat hyödyt on vielä hämärän peitossa. Onko se tehokkaampi tai taloudellisempi kuin vaikkapa nykyiset pienet turbomoottorit? Ensitestien mukaan ei. Joten ehkä insinööri voi siitä innostua, mutta en tiedä miksi minun pitäisi siitä loppukäyttäjän innostua.
Mitä tulee niihin "Teslan tappajiin", niin sitä termiä nyt viljellään vähän holtittomasti. Kysehän on siitä että markkinoille tulee lisää kilpailua kaikkiin segmenteihin, kun toistaiseksi Tesla on ollut aika yksinään. Käytännössä keskiluokan autojen tarjonta(puhuttiin sitten auton koosta tai ostajan sosioekonomisesta statuksesta), on ollut aika pitkälle Model 3:n käsissä. Tyypillinen Model 3:n ostaja vaihtaa siihen Golfista, ja siihen peilaten ID3 on ihan validi kilpailija.
Miksi vaikkapa ID3 on nimenomaan Teslan kilpailija? Meinaan, Tesla kilpailee kaikkien muiden saman segmentin autovalmistajien kanssa. Miksi sitten muiden autovalmistajien sähköautot kilpailevat vain Teslan (tai muiden sähköautojen) kanssa? Ihan yhtä lailla ne kilpailee perinteisten polttis-autojen kanssa.
Ihmettelen kyllä, jos joku ei löydä konkretiaa tuosta. Tulevan kennon rakenne on kuvattu selkeästi. Uuden tyyppinen anodin rakenne ja materiaali on selvitetty. Jopa osaltion, jossa Tesla alkaa tuottamaan nikkeliä, nimi mainitaan.
On hienoa, jos Tesla pääsee noihin lukuihin. Vielä hienopaa on, jos muutkin pääsevät vastaavaan kehitykseen, joka poistaisi kaikki esteet sähköauton ylivallalta. Tai tietenkin sähkön tuotanto ja jakelu pitää järjestää vielä, mutta siihen ihmiskunnalla on jo hyvät avaimet. En ole kuitenkaan niin optimisti, että odottaisin noin nopeaa kehitystä yleisesti. Esim. Panasonic on luvannut viidessä vuodessa 20 prosenttia lisää kapasiteettia 2170-kennoonsa. Tesla maalasi tuossa seinälle +40 % kennoon itseensä ja Vielä 14 prosenttia lisää akun integroimisesta osaksi runkoa, jossa Teslalla voi hyvinkin olla etulyöntiasema. Akun rakentaminen runkoon varmasti hyötyy siitä, että firmassa on viety vertikaalinen integraatio pitkälle ja uusi rungon osien valamisprosessi sopii tähän hyvin.
Tekniikn Maailma kirjoittaa näin ja todennäköisti se meneekin näin:
"Aivan vielä ei kannata alkaa pidättämään hengitystään edullisten sähköautojen puolesta. Musk arvioi, että uuden akkuteknologian yksityiskohtien hiomiseen ja valmistusprosessin viilailuun saadaan kulumaan vielä kolmisen vuotta. Teslan ja Muskin historian tuntien todennäköisesti jopa hieman pidempään."
Toivotaan että joku edistyy näissä akkuasioissa mahdollismman nopeasti. Olipa se sitten mikä taho tahansa:
Tekniikan Maailman historiantuntemuksessa taitaa olla aukkoja. Tesla on ollut varsin täsmällinen näissä akkuteknologian liittyvissö aikatauluissaan. Model 3:n tuotannon ylösajo toki takkusi, mutta Model Y:n kanssa sekin sujui sulavasti ja uusien tehtaiden rakentamisessa Tesla tekee koko ajan vaikuttava työtä.
Kaikki yöllä esitelty ei tietenkään tule kerralla, vaan osa asioista voi tulla nopeastikin ja osa varmasti ottaa ainakin tuon kolme vuotta. Esityksessähän oli valtavasti asioita aina uudenlaisesta litiumin tuotannosta lähtien aina auton ja akkujen rakenteisiin.
@Katukivi kirjoitti:
Tekniikn Maailma kirjoittaa näin ja todennäköisti se meneekin näin:
"Aivan vielä ei kannata alkaa pidättämään hengitystään edullisten sähköautojen puolesta. Musk arvioi, että uuden akkuteknologian yksityiskohtien hiomiseen ja valmistusprosessin viilailuun saadaan kulumaan vielä kolmisen vuotta. Teslan ja Muskin historian tuntien todennäköisesti jopa hieman pidempään."
Osa julkaistuista uutuuksista tulee varmaankin hitaammin tuotantoon, mutta Teslan tavoitteena on valmistaa Battery Dayn yhteydessä julkaistua 4860-akkua 10 GWh kapasiteetilla vuonna jo 2021 ja 100Gwh kapasiteetilla vuonna 2022. Se ei kuulosta mitenkään kaukaiselta tavoitteelta. 10 Gwh vuosituotanto tarkoittaa akkupaketeiksi muutettuna reilusi yli 100 000kpl aikaisempaa edullisempia ja kevyempiä 75kWh akkua.
Kyllähän Lucid Airia jo myydään ja ensi vuoden alkupuolella jo toimituksia. Selkeesti parempi lataus ja ennenkaikkea: Täysi kaksisuuntaisuus edistyneille V2X-ominaisuuksille, jotka mahdollistavat tulevaisuuden V2G- ja V2V-ominaisuuksien käyttöönoton.
"Mercedes-Benzin uudessa täyssähköisessä eCitaro G -bussissa on ensimmäistä kertaa käytössä kiinteäelekrolyyttinen akku, josta maailmalla käytetään nimitystä solid-state battery.
Uudessa rakenteessa elektrolyytti on kiinteää. Mercedeksen mukaan ratkaisulla saavutetaan noin 25 prosenttia suurempi energiatiheys ja tässä eCitaron kokoonpanossa akuston 441 kilowattitunnin kapasiteetti.
Toinen etu on pitkä akun pitkä käyttöikä: teknologialle annetaan kymmenen vuoden tai 280 megawattitunnin takuu.
Kiinteäelektrolyyttisen akun hyvinä puolina pidetään myös sitä, että se on nykyakkuja turvallisempi, eli se ei vuoda tai syty tuleen. Akuista voidaan suuremman kapasiteetin ansiosta tehdä myös pienempiä ja keveämpiä, ja latausajat ovat lyhyempiä kuin nykyakuilla."
Lahden tehdas lopetetaan, ja säkäbussintuotanto alkaa Puolassa.
Että sellaista Suomen EU politiikka, pieni Suomi maksaa EU:lle on kuulemma meidän etu että Eurooppa elpyy.
@_Quu kirjoitti:
Lahden tehdas lopetetaan, ja säkäbussintuotanto alkaa Puolassa.
Että sellaista Suomen EU politiikka, pieni Suomi maksaa EU:lle on kuulemma meidän etu että Eurooppa elpyy.
No, mikä on arviosi? Onko 54 prosenttia lisää rangea, 56 prosenttia vähemmän hintaa akun energiayksikölle ja 69 prosenttia pienempi investointi akkutuotannon energiayksikköä kohden tuhnu?
On se tuhnu, kuin noi tulee vasta kolmen vuoden päästä. Kaikki muutkin valmistajat parantavat vastaavan määrän samassa ajassa. Akkupäivillä ei kerrottu mitään, joka olisi käänteentekeväät tai olisi vain tulossa Teslaan. Kilpailu kovenee päivä päivältä ja samalla alkaa hiipua Teslan hype.
Kyllä se uudenlainen akku näkyy tulevan aivan muualta:
"Missä akku oli Teslan akkupäivänä?"
"Elon Musk antoi suuria lupauksia Teslan odotetulla tapahtumalla. Mutta prototyyppi ei koskaan ilmestynyt, ja oli epäselvää, mitä yritys oli todella saavuttanut."
https://www.wired.com/story/where-was-the-battery-at-teslas-battery-day/#intcid=_wired-bottom-recirc_c16ac941-234c-4801-ae21-b7c6f78c0dc1_cral2-2
Kyllähän se esitelty uusi akkutekniikka on aika mielenkiintoista. En ymmärrä että miksi Teslalta odotetaan jotain täysin mullistavia juttuja, kun muilta autovalmistajille ei odoteta. Ja onhan se Teslan esittelemä akkutekniikka ensimmäinen laatuaan. Muistelisin että tuosta teknologiasta huhuttiin vuosia sitten kun kerrottiin Applen suunnittelevan sähköautoa tuon tekniikan pohjalle. Nähtävästi eivät saaneet sitä toimimaan, mutta nyt Tesla sai.
Mutta oikeasti: koska autovalmistaja on viimeksi esitellyt jotain täysin uutta ja mullistavaa teknologiaa jota ei muissa autoissa nähty pitkään aikaan?
En myöskään oikein ymmärrä tätä ajatusmaailmaa että jos ja kun muut valmistajat esittelevät sähköautoja, se on Teslan tuho. Miksi olisi? Eihän kukaan ennusta vaikkapa Mercedeksen C-luokan tuhoa kun bemari esittelee uuden 3-sarjalaisen? Jotenkin kummassa markkinoilla on tilaa molemmille.
Kyllä, muut valmistajat ovat alkaneet esittelemään sähköautoja. Kuten vaikka ID3 ja sen pohjalle rakentuvat muut mallit (Enyaq, ID4 jne). Ja vaikuttavat ihan pätevistä autoilta. Mutta onko nuo autot jotenkin perustavanlaatua parempia kuin vaikkapa Teslan mallit? Ei sinänsä. Päteviä autoja sinänsä ja varmasti löytävät ostajia. Mutta ei niissä ole mitään mullistavaa tai radikaalisti parempaa kuin vaikka Tesloissa. Ja vaikkapa ID3 ja M3 on aika erilaisia autoja, en nyt oikein tiedä miten toinen on vaihtoehto toiselle. Itse olen perinteisesti ajanut VAG-autoilla, joten itselle noista kahdesta ID3 olisi varmaan luontevampi jatkumo. Enyaq/ID4 ja Model Y on parempi vertailukohta. Palataan siihen kun Enyaq/ID4 on oikeasti saatavilla ja hinnoiteltu. Mutta ei ne aiemmat ”Teslan-tappajat” tappaneet Teslaa. Jaguar i-Pace, Audi e-Tron, Hyundai Ioniq, Porsche Taycan... Kaikkien ennustettiin tappavan Teslan, mutta ei. Päteviä autoja, mutta ei mitenkään mullistavia sähköautoja Teslaan verrattuna. Tuntuu pikemminkin siltä, että uudet sähköautomallit uusilta valmistajilta pikemminkin kasvattavat markkinaa.
En ole mikään Tesla-kriitikko tai -asiantuntija, mutta muutama oma ajatus aiheesta.
Tesla on suurennuslasin alla useammastakin syystä. Siltä odotetaan "mullistavia" asioita siksi, että sitä hypetetään ja sille luodaan mm. toimitusjohtajan toimesta odotuksia. Jos hehkutetaan "battery day:ta", niin silloin on lupa odottaa jotain suurta. Jos NHBn tuossa lainaamat luvut pitävät paikkansa, niin kyllä se minun silmissäni on lähes mullistavaa. Toisaalta, jos se oli puhetta ilman konkretiaa, niin voi sitä lässähdykseksikin sanoa. Uskon sitten kun näen -tyyppisesti. Samalla se mullistavuus on myös suhteellista, onko Tesla yksin siinä, vai ovatko muut valmistajat silloin suunnilleen samalla viivalla? Senkin näkee sitten kun nämä uudet akut ovat tuotannossa.
Mitä tulee niihin "Teslan tappajiin", niin sitä termiä nyt viljellään vähän holtittomasti. Kysehän on siitä että markkinoille tulee lisää kilpailua kaikkiin segmenteihin, kun toistaiseksi Tesla on ollut aika yksinään. Käytännössä keskiluokan autojen tarjonta(puhuttiin sitten auton koosta tai ostajan sosioekonomisesta statuksesta), on ollut aika pitkälle Model 3:n käsissä. Tyypillinen Model 3:n ostaja vaihtaa siihen Golfista, ja siihen peilaten ID3 on ihan validi kilpailija.
Teslalla on tietääkseni suunnilleen joka vuosi näitä ”teemapäiviä”. Viime vuonna oli ”autonomy day” jossa puhuivat itseohjautuvuudesta ja esittelivät uuden järjestelmänsä. Nyt oli ”battery day” ja esittelivät uuden akkuteknologiansa.
Jos nyt katsotaan mitä muut valmistajat esittelevät uusimmissa malleissaan, niin eihän ne ole sen parempia kuin vaikkapa Teslan vuosia sitten esittelemät akustot? ID3:n ja kumppaneiden akut on ihan hyviä, mutta aika tavanomaisia, ei niissä ole mitään mullistavaa etua. Juu, ID3 on kokonaisuutena edullisempi, mutta kuten sanoin, ne on aika erilaisia autoja muutenkin, esim. Suorituskyvyn suhteen.
Yksi ”mullistava” teknologia tulee mieleen: Mazdan uusi Skyactiv-moottori. Mutta vaikka se on teknisesti mielenkiintoinen, loppukäyttäjän saamat hyödyt on vielä hämärän peitossa. Onko se tehokkaampi tai taloudellisempi kuin vaikkapa nykyiset pienet turbomoottorit? Ensitestien mukaan ei. Joten ehkä insinööri voi siitä innostua, mutta en tiedä miksi minun pitäisi siitä loppukäyttäjän innostua.
Miksi vaikkapa ID3 on nimenomaan Teslan kilpailija? Meinaan, Tesla kilpailee kaikkien muiden saman segmentin autovalmistajien kanssa. Miksi sitten muiden autovalmistajien sähköautot kilpailevat vain Teslan (tai muiden sähköautojen) kanssa? Ihan yhtä lailla ne kilpailee perinteisten polttis-autojen kanssa.
Ihmettelen kyllä, jos joku ei löydä konkretiaa tuosta. Tulevan kennon rakenne on kuvattu selkeästi. Uuden tyyppinen anodin rakenne ja materiaali on selvitetty. Jopa osaltion, jossa Tesla alkaa tuottamaan nikkeliä, nimi mainitaan.
On hienoa, jos Tesla pääsee noihin lukuihin. Vielä hienopaa on, jos muutkin pääsevät vastaavaan kehitykseen, joka poistaisi kaikki esteet sähköauton ylivallalta. Tai tietenkin sähkön tuotanto ja jakelu pitää järjestää vielä, mutta siihen ihmiskunnalla on jo hyvät avaimet. En ole kuitenkaan niin optimisti, että odottaisin noin nopeaa kehitystä yleisesti. Esim. Panasonic on luvannut viidessä vuodessa 20 prosenttia lisää kapasiteettia 2170-kennoonsa. Tesla maalasi tuossa seinälle +40 % kennoon itseensä ja Vielä 14 prosenttia lisää akun integroimisesta osaksi runkoa, jossa Teslalla voi hyvinkin olla etulyöntiasema. Akun rakentaminen runkoon varmasti hyötyy siitä, että firmassa on viety vertikaalinen integraatio pitkälle ja uusi rungon osien valamisprosessi sopii tähän hyvin.
Tekniikn Maailma kirjoittaa näin ja todennäköisti se meneekin näin:
"Aivan vielä ei kannata alkaa pidättämään hengitystään edullisten sähköautojen puolesta. Musk arvioi, että uuden akkuteknologian yksityiskohtien hiomiseen ja valmistusprosessin viilailuun saadaan kulumaan vielä kolmisen vuotta. Teslan ja Muskin historian tuntien todennäköisesti jopa hieman pidempään."
Toivotaan että joku edistyy näissä akkuasioissa mahdollismman nopeasti. Olipa se sitten mikä taho tahansa:
https://thedriven.io/2020/08/17/toyota-is-working-on-1000km-ev-battery-with-kyoto-uni/
Tekniikan Maailman historiantuntemuksessa taitaa olla aukkoja. Tesla on ollut varsin täsmällinen näissä akkuteknologian liittyvissö aikatauluissaan. Model 3:n tuotannon ylösajo toki takkusi, mutta Model Y:n kanssa sekin sujui sulavasti ja uusien tehtaiden rakentamisessa Tesla tekee koko ajan vaikuttava työtä.
Kaikki yöllä esitelty ei tietenkään tule kerralla, vaan osa asioista voi tulla nopeastikin ja osa varmasti ottaa ainakin tuon kolme vuotta. Esityksessähän oli valtavasti asioita aina uudenlaisesta litiumin tuotannosta lähtien aina auton ja akkujen rakenteisiin.
Osa julkaistuista uutuuksista tulee varmaankin hitaammin tuotantoon, mutta Teslan tavoitteena on valmistaa Battery Dayn yhteydessä julkaistua 4860-akkua 10 GWh kapasiteetilla vuonna jo 2021 ja 100Gwh kapasiteetilla vuonna 2022. Se ei kuulosta mitenkään kaukaiselta tavoitteelta. 10 Gwh vuosituotanto tarkoittaa akkupaketeiksi muutettuna reilusi yli 100 000kpl aikaisempaa edullisempia ja kevyempiä 75kWh akkua.
Kyllähän Lucid Airia jo myydään ja ensi vuoden alkupuolella jo toimituksia. Selkeesti parempi lataus ja ennenkaikkea: Täysi kaksisuuntaisuus edistyneille V2X-ominaisuuksille, jotka mahdollistavat tulevaisuuden V2G- ja V2V-ominaisuuksien käyttöönoton.
https://autotoday.fi/lucid-motors-lupaa-sahkoautolleen-hurjan-latausnopeuden/
MTV:n mukaan:
"Mercedes-Benzin uudessa täyssähköisessä eCitaro G -bussissa on ensimmäistä kertaa käytössä kiinteäelekrolyyttinen akku, josta maailmalla käytetään nimitystä solid-state battery.
Uudessa rakenteessa elektrolyytti on kiinteää. Mercedeksen mukaan ratkaisulla saavutetaan noin 25 prosenttia suurempi energiatiheys ja tässä eCitaron kokoonpanossa akuston 441 kilowattitunnin kapasiteetti.
Toinen etu on pitkä akun pitkä käyttöikä: teknologialle annetaan kymmenen vuoden tai 280 megawattitunnin takuu.
Kiinteäelektrolyyttisen akun hyvinä puolina pidetään myös sitä, että se on nykyakkuja turvallisempi, eli se ei vuoda tai syty tuleen. Akuista voidaan suuremman kapasiteetin ansiosta tehdä myös pienempiä ja keveämpiä, ja latausajat ovat lyhyempiä kuin nykyakuilla."
Lahden tehdas lopetetaan, ja säkäbussintuotanto alkaa Puolassa.
Että sellaista Suomen EU politiikka, pieni Suomi maksaa EU:lle on kuulemma meidän etu että Eurooppa elpyy.
Osta 3 maksa 8 (G€).