Kypärämelu ja korvatulpat

26 kommenttia

Olen uusi motoristi, loppukesän puolella hankin pyörän. Customit ja nakut kiinnostivat. Koeajojen jälkeen ihastuin Honda Sevenfiftyyn. Ihastunut olen edelleenkin.

Kypärämeluriskeistä tietoisena hankin siihen pleksin. Ennakkopelko oli aiheellinen, aivan hirvittävä kypärämelu 60 km/h alkaen, nostin, tai laskin pleksiä. 80:n vauhdissa turbulenssi aiheutti jytinän lisäksi ikäänkuin räsähdyksiä.

No sahailin pariin otteeseen pleksiä matalammaksi sekä ylä- että alareunasta ja asensin niin alas kuin mahdollista. Nyt taitaa olla sopiva kompromissi suojaamisen ja melun välillä. Kuitenkin korvatulpat ovat tarpeen.



Kokeilin erilaisia kertakäyttötulppia, keltaisia EAReja ja muita mitä käsiini sain. Yksi havainto oli, että vakiona kaikki tulpat olivat liian pitkiä. Tulpan pää otti kiinni kypärän sisäpintaan ja johti melua sitä kautta. En havainnut eroa käyttikö tulppia, tai ei. Tulppia oli kuitenkin helppo lyhentää saksilla. Esim. EAReista sai kahdet kun pätkäisi tasan keskeltä poikki. Eikä ainakaan minun korvaani saanut työnnettyä liian syvälle, sai vielä helposti poiskin. Näistä, sekä muistakin lyhennetyistä tulpista oli jonkin verran apua, mutta ei riitävästi. Aloin jo epäillä, etä suurin osa melusta johtuukin kypärästä pään luiden kautta korvaan. Ehkä osa näin johtuukin ?



Jatkoin kokeita. Tilasin Korvatulppa.fistä Alpinen Motosafe-tulpat. Oli muuten nopea toimitus. Sunnuntai-iltana tilasin ja laitoin tilisiirron heidän Hollannin tilillensä. Maanantaina tuli jo sähköpostiin ilmoitus, että tulpat on Hollannissa postitettu. Torstaina ne olivat postilaatikossa.

Mukana tuli kahdet suodattimet. Heti miedommallakin suodatuksella huomasin selvän eron kertakäyttötulppiin. Vaihdoin vielä vahvemman vaimennuksen suodattimet ja tuntuivat vielä paremmilta. Tänään tein pidemmän testilenkin ja totesin, että tässä ovat minun tulppani. Eivät vaimenna liikaa muita ääniä kuten puhettä ja moottorin ääntä, mutta sitä tuulen huminaa ja jytinää vaimentavat huomattavasti. Tulpat kannattaa laittaa korvaan mukana tulleella asetinholkilla, ainakin minun ehkä ahtaaseen korvakäytävään ne saa sillä tarpeeksi syvälle (=tiiviisti).



Millaisia kokemuksia muilla on Alpineista, tai muista tulpista ?

  
  • Ensiksi onnittelut hienon retroklassikon hankinnasta. Minusta SevenFifty on komea pyörä, ja perusnaku on myös useimpia kustomeita helpompi ajaa. SevenFiftyä en ole koskaan ajanut metriäkään, mutta Yamahan XJR antoi raskaan matkapyörän kuskille hienon vaikutelman äärimmäisen ketterästä ja helposta ajettavasta.



    Kypärämelun vaimennus on kokovaisvaltainen prosessi, jossa ei ole yhtä ainoaa parasta ratkaisua.



    Tilanteeseen vaikuttavat korvatulppien lisäksi ainakin pyörän malli, kuljettajan pituus, valittu kypärä ja omat mieltymykset.



    Kuten jo huomasit, melun vähentäminen pleksillä on äärimmäisen hankalaa. Se ei ihan pikku lipalla onnistu, vaan vaatii koko pyörän aerodynaamisen suunnittelun. Ja silloinkin katteet ovat BMW RT tai Honda Pan European kokoluokkaa.



    Pienemmillä tuulisuojilla pitää yleensä valita melun ja harteiden rasituksen välillä.



    Kaverilta voi kysyä vinkkiä, mutta valmista ratkaisua ei saa, koska edes kuljettajan pituus ei ole riittävä vertailupohja. Selän pituus + kypärän malli + pyörän malli yhdessä vaikuttavat.



    Olen vuosia tykännyt maailman hiljaisimmasta kypärästä, Schuberth S1 ja nyt on kolmas menossa. Yhden tosin romutin ratakaadossa. Naku- tai sporttipyörässä tuo on ilman mitään pleksejä nautittavan hiljainen. Itse tosin kuulen tuon muuten mainion ruukun huonon puolen selvästi. S1:n suurin melunlähde ovat päälaen tuuletusventtiilit. Eli se ainoa osa kuljettajasta, joka Pannarin pleksin takaa on vapaassa tuulessa :frowning:



    Perussääntö on, että jos ajoasennossa näkee pleksin etupuolen sporttipyörien tapaan, ei katteiden melua yleensä kuule.



    Parit erilaiset korvakäytävän muotoon valetut henkilökohtaiset korvatulpat olen hankkinut, eikä kumpikaan oikein toiminut minulla, koska vaimennus ei riitä. Näitä on mukava käyttää ja jos sellaiset omiin korviisi joskus valatat, niin teetä ihmeessä joustavasta materiaalista. Nuo EarFoonin kovat kalikat ovat täysin toivoton tapaus kypärän kanssa ja kypärän myös välillä vaihtuessa. Vaimoni tykkää omista pehmeistä muotoon valetuista henkilökohtaisista tulpistaan. Jos tämä ratkaisu sopii, se on todella mukava, kuten mannertenvälisillä lennoilla olen omistanikin huomannut. Kypärämelun vaimennus ei vain minulle riitä.



    Välillä käytin korvakittiä, ei korvakäytävän suulle palloksi painettuna, vaan sopivan kokoiseksi "madoksi" pyöriteltynä ja korvakäytävään tungenttuna, juuri kuten sitä EI ohjeen mukaan pitäisi käyttää. Mutta ei se muuten vaimenna kunnolla. Tosin tuota matoa ei saa korvaan kuin vaseliinin kanssa, joten vähän värkkäämiseksi menee.



    Nykyisin käytän itse niitä hylkäämiäsi 3M:n kertakäyttöisiä pikkuporkkanoita. Kertomasi leikkaaminen kuulostaa vähän oudolta? Korvat ovat tietenkin yksilölliset, ja n. 10-vuotiailla lapsilla meillä on leikottu tuollaisia tulppia lyhemmäksi, mutta ei silloinkaan sentään puolta pois.



    Pikkuporkkana laitetaan paikalleen rullaamalla se sormien välissä ohueksi puikoksi, alle puoleen alkuperäisestä paksuudestaan. Tuon ohuen puikulan saa helposti korvakäytävään. Vaimennus on optimissaan silloin kun porkkanoiden kärjet lähes koskettavat toisiaan :smile:



    No ei vaiteskaan. Juuri ja juuri saan tulpat pois ilman pinsettejä. Ja sitten Pannarin pleksi asentoon, jossa juuri ja juuri katson pleksin reunan yli, tyyni kesäilta ja 80 km/h nopeudessa kyyti on hiljaisempaa kuin Volvo S80:lla.



    Eri kuskien tarpeet ovat erilaiset. Yhtä häiritsee melu, toista kypärän rasitus niskalle ja kolmatta ahdistaa hiekko tuuletus. Vapaassa tuulessa Schuberthin ison pallon painava rakenne tuntuu maantievauhdeissa niskassa niin paljon, että Thundercatilla ajava poikani vaihtoi S1:n kevyemmin tuulen läpi painuvaan Shoeihin. Ja korviin laadukkaat MP3 playerin pehmeillä tulpilla varustetut kuulokkeet.



    Joihinkin kypäriin on saatavana äänenvaimennussarja lisävarusteena, kuten Shoein Whisper Kit. Nakupyörässä kypärämelusta suuri osa tunkee ruukun sisälle kaula-aukosta, kuten pleksiä sahaillessasi jo huomasitkin? Eli pleksin reuna pitää olla joko rinnan tai naaman korkeudella mutta ei missään nimessä kaulan kohdalla. Shoein Whisper Kit -kaulus tai Schuberthissa jo vakiona olevan kaula-aukon rakenne tukkii tuon avonaisen alaosan ja sillä on suuri merkitys metelin kannalta.



    Kokeilepa ajaessa peittää kaula-aukko hanskakädellä. Ilman vaimenninkaulusta olevalla kypärällä ero pitäisi olla nakupyörällä aika dramaattinen?



    Toivottavasti tästä oli apua. Yhtä parasta ei ole, vaan oma tyyli löytyy kokeilemalla.

      
  • EDIT: tuli niin pitkä tarina, että en lähde enää korjaamaan.



    Käytitkin näköjään EAReja.



    EAR on suora palkki, jonka korvan sisälle menevät reunat alkavat ainakin minulla painaa häiritsevästi kun se kapeaksi puikoksi rullattu EAR pullahtaa korvassa takaisin omiin mittoihinsa.



    Se ei kuulostaisi myöskään vaimentavan yhtä hyvin kuin 3M:n pikkuporkkana. Kun näet tuon 3M tuotteen, tiedät, miksi niitä kutsutaan pikkuporkkanoiksi :smile:



    Jos vielä kiinnostaa kokeilla, niitä löytyy rautakaupoista myös muutaman kymmenen sentin hinnalla / pari.

      
  • Kiitos asiallisista kommenteista.

    Kypärämelun teoriaa olen lueskellut mitä käsiini olen saanut. Varsin yleinen ongelma näkyy olevan, mutta tarkkaa testitietoa en juurikaan ole löytänyt.

    Tietoisesti valitsin puolikorkean pleksin, koska en halua melun ja suojauksen kannalta riittävän korkealla pleksillä pilata nakupyörän muotoja. Nyt kun vielä lyhensin sitä reilusti, se mielestäni istuu nätisti nakuun.



    Kaulan kautta minulla ei melua tunnu tulevan, olen testaillut sekä hanskalla, sekä tukkimalla hartioiden ja kypärän välin kahdellakin erilaisella kauluksella mahdollisimman tiiviisti. Ei mitään havaittavaa vaikutusta.

    Tuota täyspitkien korvatulppien melua itsekin ihmettelin kovasti. Lyhennettynä tulppa kuin tulppa tuntuu paremmalta. Koska osa työtäni on työsuojelu ja sitä kautta myös melulta suojautuminen, olen muun melun yhteydessä tutustunut monenlaisiin tulpparatkaisuihin. Myös valettuihin. EarFonin tulppia olen hankkinut, en itselleni, mutta melussa työskenteleville henkilöille.



    Olen päätellyt, että minun tapauksessani pääasiallinen melun lähde on kypärän takana tapahtuva pyörteily. Kuten 740 GLEkin, Schuberth S1-kypärää olen kuullut kehuttavan, ehkä ensi kesäksi investoin siihen, vaikka nämä Alpinetkin tuntuvat hyviltä.

      
  • Olen myös koittanut vähän jokalajin tulppia, ja aina sitten kuitenkin palannut 3M Ear Classic tulppiin. Ovat sen verran karheat että pysyvät paikallaan ja kohtalaisen pehmeinä saa työnnettyä syvälle korvakäytävään jossa sitten laajenevat tiiviiksi. Myös Sennheiserin ie80 kuulokkeet toimii kohtuullisen hyvin jos pysyy vain paikoillaan.



    Jos melu tuntuu ylivoimaiselta niin kannattaa koittaa ottaa pelksi pois. Omassa pyörässä ainakin pleksi nosti melutasoa huomattavasti oli se sitten missä tasossa tahansa.

      
  • Etenkin EarFoonin kovien tulppien kanssa tuli rapen kuvaama vaikutelma, että melu johtuu kallon luuta pitkin korvaan.



    Siitä muistuikin aiempi havainto erään toisen kypärän kanssa, että juuri noin siinä pitää käydäkin, jos korvatulppa koskettaa ruukun sisäverhoiluun?



    Joissain kypärissä on sisustukseen kaiverrettu "ontelo" korvien kohdalle. Tulee vaikutelma kuin olisi Peltorin Mikki-Hiiret päässä, siis kypärä on muuten tiukasti päässä, mutta korvien kohdalla on tyhjä ontelo, joka helpottaa kovasti korvatulpan käyttöä.



    Ihmetyttää silti tuo aikuisen ihmisen korvakäytävä, joka on niin ahdas, ettei EAR ohueksi rullattuna mahdu...?



    Mutta 3M pikkuporkkanan sileä pinta ja parempi muotoilu kyllä pistää usuttamaan edes kokeilemaan, etenkin kun kokeilu ei ole kallis. Hiljaisin löytämäni se on minulla ollut, lukuunottamatta henk. koht. tulpan muottikipsiä ;-)

      
  • Vai on GL-740 myös mopomiehiä. Hieno juttu. Tuohon autotyyppiin viitatenhan sinullehan sopisi kuin nenä päähän Volvo PV-544 tai sitten Amazon. Varsinkin Amazon Sport vm. yli 1970 ja kahdella weberillä. Voiko joku jäädä vielä kylmäksi. Tampereen Tekun opettajani ajoi PV-volvolla. Sanoi että kun Volvo lopetti ko. mallin valmistuksen niin se on sitten Volvon loppu. Tuo heppu oli muuten Krannilan Matti. Eläneeköhän vielä. Aikaa on kuitenkin mennyt lähes 40 vuotta.

      
  • Itselläni oli 4 kesää sevenfiftyn tyyppinen Suzuki GSX 750 naku. Ensimmäinen kesä meni isolla pleksillä -> kamala humppaava ilmanpaine meteli. Tai ei oikestaan meteli, mutta kuitenkin korvia rasittava tunne. samanlaista kuin ajaisi autolla motarilla 120 lasissa kaikki ikkunat apposen auki. Ei hyvä.



    Seuraavaks tilalle tuli minpleksi -> ongelma väheni, mutta humppaava painejytkytys oli vielä olemassa.



    Kaksi viimeisintä kesää mennyt kokonaan ilman pleksiä, ja merkittävästi parempi. Tasainen ilman suhina on korville huomattavasti pienempi rasite kuin aaltoilevan humppaava paineaalto. Desibelien max tasokin varmaan jää alemmas. Korvatulppia tarvitsin vain jos ajoa tuli yli tunnin tai ajaminen tapahtui motarinopeuksilla.



    Eli suosittelen kokeilemaan pari viikkoa ajamista kokonaan ilman pleksiä. Saatat yllättyä.

      
  • Kyllä ilman pleksiäkin tuli ajeltua. Jopa välillä pleksi kiinni ja irti vertaillen. Ilman pleksiä melu on miellyttävällä tasolla, mutta jäin kaipaamaan pikkupleksinkin antamaa "tuulensuojaa". Varsinkin tuulisella kelillä ja rekan tullessa vastaan.

    Ensi keväänä jatketaan kokeiluja, pikku lisätuuliohjaimia on rakenteilla talven aikana. Saas nähdä toimiiko.

      
  • Minulla on tuollainen keskikokoinen plexi. Se on siinä hyvä että koska pidän ajaa keveissä varusteissa niin vielä yleensä tarkenee välillä 7 - 20 C. Kun taas on jotain 26 C

    niin onhan se jo kuumaa hommaa. Silloin vaan ajoksi shortsit jaloissa ja T-paita päällä. Eipä ole ihanampia kesäpäiviä.

    Tietenkin avopotta päässä ja rosbergit silmillä. Turvallisuus taas hoituu omalla ajotavalla eikä todellakaan kannata luottaa ajosääntöihin.

    Eräs entinen työtoverini kertoi säikyttelevänsä moottoripyöräilijöitä näyttelemällä kääntyvänsä niiden eteen! Sitten nauroi heidän paniikilleen. Huvinsa kullakin.

      
  • Trumppa:

    Vai on GL-740 myös mopomiehiä. Hieno juttu. Tuohon autotyyppiin viitatenhan sinullehan sopisi kuin nenä päähän Volvo PV-544 tai sitten Amazon.


    Hehee! Mopoiluhistoria on sellainen, että "hän jota haluan kuunnella" kertoi, että yksi kappale on sopiva määrä harrasteajoneuvoja tontilla ja mopo oli saatava :smile:



    Sen jälkeen "hän" on heltynyt, ja nyt on tallissa talvehtimassa kahden autoharrastajan häämatkan matkamuiston 740 GLE:n lisäksi Pannari ja nuoremman pojan Thundercat.



    Mutta alun perin ensimmäisen mopon tieltä myytiin pois Amazon B20. Tuo Catin kuski on aikanaan ottanut ensimmäiset askeleensa Aman puskuriin nojaten ja puskurin loputtua kentällä olevaan palloon ei päässyt käsiksi muuten kuin kävellen...



    Aman hukkaaminen ei silti kaduta, koska ei ollut samalla tavalla "oma auto" kuin Seiska, joka uuden vaimon kanssa noudettiin uutena Lontoosta Volvo Concessionaires'ilta, jolla kaksi DINKiä (Double Income, No Kids) paineli pitkin Eurooppaa nuorina ja vapaina, jolla molemmat pojat ajettiin kotiin heidän muuttaessaan meille ja jonka takapenkillä on nykyisin hienoa istua Rouvan kanssa kahdestaan vappuajoissa nuorten miesten ajaessa vanhaa siistiä autoa sen arvolle kuuluvalla huolella. Eivät raski rikkoa autoa, joka heiltä kysyttäessä on ollut meillä "aina".



    Seiska ei ole ollut niin luotettava kuin sen ympärillä leijuva legenda antaa ymmärtää. Mutta se on ollut juuri niin helppo ja halpa korjata kuin Ama/PV legendasta voi päätellä ja siksi ainakin tuo oma on säilynyt.



    Se muuten ei ole GL, vaan Suomessa hinnoittelematon isompimoottorinen GLE ja rekisteröitiin alun perin Lontoon Maida Valessa 740 GLT:nä. Siis 740 GLE kori ja 240 GLT tekniikka B230E + sähköinen ylivaihde. Tässä yksilössä 740 Turbon alusta tehtaan road holding kitillä ja Draco-aluvanteilla jälkiasennettuna, kun tilavan auton korostetun pehmeä takajousitus alkoi vaivata jo muuttomatkalla.

      
  • HavisTheMan:

    Kaksi viimeisintä kesää mennyt kokonaan ilman pleksiä, ja merkittävästi parempi. Tasainen ilman suhina on korville huomattavasti pienempi rasite kuin aaltoilevan humppaava paineaalto.


    +1



    Hyvä kypärä ja kunnon tulpat huolella asetettuna tainnuttaa juuri tuon tasaisen ja pyörteettömän ilmavirtauksen äänen hienosti.



    Valinta on korvien ja niskan / harteiden rasituksen välillä.

      
  • Ihan syksyn viime metreillä tuli tilaisuus koeajaa yksi markkinoiden hiljaisimmista avattavista kypäristä, Schuberth C3.



    Kävin liikkeessä sovittamassa uuden Schuberth S2:n, joka ei minun kalloni sovi yhtä hienosti kuin vanha S1 ja D-lukotkin on vaihdettu pikalukkoihin. Mielipidekysymys?



    Ajelin vajaan 150 km matkan mökille 20 - 30 km välein kypärää ja Pannarin moottoripleksin asetusta vaihtaen, C3 vs. S1. C3 on kokonaisuutena "sileämpi" eikä siinä ole Pannarin tapaisella raskaansarjan matkalehmällä ajaessa samanlaista sentin toleranssia pyörän pleksin korkeussäädössä, jonka eri puolilla tulee NOISE ON / NOISE OFF -efekti.



    C3 päälaki on hyvin sileä, eikä ison pyörän katteen + pleksin melu erotu oikeastaan lainkaan. Avattavan kypärän sauman melu kylläkin erottuu. Ei pahasti, mutta erottuu kumminkin, kun vertailukohteena on melun suhteen yksi parhaista, ellei paras?



    Mökillä sitten googletin näiden hiljaisina tunnettujen ruukkujen rakenteita ja vertasin kahta käsillä olevaa (C3 ja S1) ja havaitsin mielenkiintoisen asian.



    S1:n hilseenpoistotuuletus, joka tekee siitä myös viileällä kelillä häiritsevän kylmän päähineen johtuu päälaen korpinnokan muotoisista suuttimista ja kypärän sisälle tulevista suurista ilmanvaihtokanavista, joissa ei maailman hiljaisimmassakaan kypärässä ole minkäänlaista äänenvaimennusta!



    Korvatulpillahan kypärämelu on ennekin vaimennettu, joten tungin kourallisen EAReja ja 3M pikkuporkkainoita kaikkiin 8 ilmanvaihtokanavaan S1:n sisäpuolelta.



    Paluumatkalla ei C3 tarvinnut edes sovittaa, mutta S1:n Bluetooth-headsetin MP3 soitinta sai kääntää normaaliasetuksesta 3 napsua alaspäin.



    Nakupyörää ajaessa en ole osannut edes kaivat tuollaista viritystä, koska suoraan naamaan tulevan tuulen S1 hoitaa hienosti. Ongelma on juuri BMW RT / Pan tyylinen iso matkajaava, jonka kate heittää pyörteen juuri kuljettajan päälakeen. Juuri siihen ainoaan kohtaan, josta S1 meluaa.



    Tuuletuskanavat ovat nyt tukossa, mutta ei niitä ole melun vuoksi kehdannut avata muutenkaan, joten en mielestäni menettänyt mitään.



    Maailman hiljaisin kypärä on nyt hiljainen myös ison matkapyörän kyydissä. Tulisi nyt äkkiä uusi kevät...

      
  • Tuosta harrasteajoneuvojen lkm:stä olen lähes samaa mieltä.

    Aktiiviaikoinani pidin sen välillä 2-3. Saihan siinä aina vähän leipärahaakin kun myi jonkin niin rakkaan rakkkineen uuden projektin alta. Moottoripyöriin tämä liittyy sikäli että niitäkin on ollut v. -65 lähtien n. 25 kpl ehkä. Jotkun ystäväni (ja monetkin)ovat jääneet ns museoloukkuun. On siis pihat ja tallit (ehkä myös ystävien) täynnä näitä.

    Toki muutaman yksilön myynti harmittaa. Esim. Vincent -mp tai EMW Sport Cabriolet -auto.

      
  • Talvella tein kokeilumielessä ilmanohjaimia, joiden tarkoitus oli ohjata lisää sivuillepäin. Keväällä sitten kokeilin, teippasin pleksiin kiinni. Ei mitään havaittavaa vaikutusta kypärämeluun. Hyvä niin, olisivat olleet rumat.



    Pari päivää sitten sain idean. Taivutin pleksiä (matala pleksi)kaarevammaksi ja nostin n. 1,5 cm raon ajovalon ja pleksin väliin.

    Taivutuksella oli ideana ohjata suurempi osa ilmavirrasta sivuille. Nostolla oli ideana saada riittävä rako lampun ja pleksin väliin, jotta siitä pääsee ilmaa pleksin takapuolelle turbulenssia ja alipainetta hillitsemään.

    Taivutin tukirautatoja vääntämällä ja pleksiä lämmittämällä. Lämmityksessä on oltava hyvin varovainen. Talvella ohjaimilla harjoitellessani havaitsin, että jos liikaa lämmittää, pleksi lössähtää ihan veltoksi, tai ainakin muuttuu taitto-ominaisuuksiltaan vääristäväksi.



    Tänään sitten testasin toiveikkaana, mutta epäuskoisena korvatulppien kera. Heti isolle tielle päästyäni havaitsin selvän eron, melu oli vaimentunut huomattavasti ja oli sävyltään lähinnä matalahkoa huminaa. Häiritsevä jytinä oli poissa.

    Alan olla lähellä tavoitettani. Kompromissia melun, suojaavuuden ja nakupyöräolemuksen kesken. Hieman ehkä leikkaan pleksin alasivuista pois, jotta sivutuuli ei pääse nousemaan ylös asti, vaan ohjautuu enemmän sivulle.



    Ajoin pätkän ilman korvatulppiakin. Lyhyehköllä matkalla voi olla jopa ok. Paitsi, että nyt havaitsin äänen, jota ennen en muulta melulta ollut havainnut. Visiirin saranan kohdalta oikealla puolella kuului ujellus. Kotona tutkin. Muuta eroa en havainnut vasemman ja oikean puolen välillä kuin että visiirin kiinnitystapin saranoitu aukaisuläppä oli eri asennossa. Valmistusvirhe vai ei. Tuossa läpässä on aukaisua helpottamassa terävä korvake. Vasemmalla puolella se oli ilmavirran suuntainen, mutta oikealla sojotti pystyssä. Aivan tarpeettomat korvakkeet, leikkasin pois. En ole vielä testannut vaikutusta.

      
  • Mitä isompi ladonovi tiukasti kiinni katteessa, sitä suurempi pyörre sen ladonoven reunoilla käy. Pleksin nostaminen irti katteesta yleensä auttaa meluun, tavoitteena on saada suunnilleen sama virtaus molemmille puolille.



    Pannarissa olen kokeillut myös pyörän mukana tullutta +7 cm spoileripleksiä, joka oli paikallaan yhden iltapäivän ja palasi tallin hyllyyn hirvittävän pyörteen vuoksi.



    Myöhemmin sain idean lyhentää sen spoilerin pois ja vetää rasiaporalla pari nyrkinmentävää reikää alareunaan FJR tarvikepleksien tyyliin. Takapenkiltä tuli välitön ja jyrkkä tuomio -> roskiin koko hökötys ja alkuperäinen paikalleen, ylempään ja korkeammalle korista asettuvaan asentoon, totta kai.

      
  • Kypärämelu ja korvatulpat

    Varoitan lukijaa, allasanomani on kovin henkilökohtaista eikä ehkä sovi kaikille neuvoksi.

    Valitsin kypärän testitulosten ja erilaisten suosittelijoiden näkemysten mukaan sekä turvallisuus- että ääniominaisuudet huomioonottaen.

    Valitsin keltaisen Schubert C3 mallin. Se ei ole hiljainen, ehkä kuitenkin hiljaisin. En voi tietää. Kallis se ainakin on, €530,-. Olen ollut tyytyväinen, vaikka lippaa kaipaankin vasta-aurinkoon ajaessani.

    Korvat oli pakko suojata jotenkin ja kokeilin rautakauppatavaraa, musiikkikauppatavaraa, apteekkitavaraa. Kaikissa on jotain tuskaa, joko ei pysy paikoillaan, likaantuu helposti, putoilee maahan kypärää irrottaessa, painaa kypärän alla tai mikä oleellisinta, ei eristä ääntä.

    Netistä löysin pelastuksen, tosin se vaati käynnin Lontoossa (jossa muutenkin käyn, joten ei hätä&#228:wink:. Ostin korviinvaletut silikonitulpat, jotka sain postissa valumuotteineen (mahd. uusintatilaus) hintaan £72,- postikuluineen (n. €90,-).

    Oli hyvä valinta, en voi kuvitella parempaa korvaan laitettavaa suojainta. Ei paina, menee aina oikein paikoilleen, mukana tulee pikku pussukka, jossa ne voi laittaa taskuun. Jonkun mielestä ehkä "liiankin hyvät", sillä olen kuullut, että jotkut eivät halua eristäytyä kokonaan maailmasta, vaan kuulla myös moottorin murinan. Niin hyvät ne eivät kyllä mielestäni ole.

    Valinnan varaa on Bluetooth-, radio-, puhelin jne käyttäjille omansa, värejä myös. Jos menee Ranskaan 1) voi olla parempi ottaa nakut ilman em. ominaisuuksia, sillä olen ymmärtänyt, että siellä poliisi antaa muistutuksia radiokuuntelusta (en ole varma).

    Jos kiinnostaa, niin katso

    http://www.ultimateear.com/motorcyclist.php

    Sijainti on Orpingtonissa Gatwickin ja Lontoon puolivälissä. Olen kuullut, että Suomessakin on näiden toimittajia. En vaan ole onnistunut löytämään.

    Lisäys 14.10.2013

    1) Ranskaan menijöiden kannattaa lukea vaatimuksista kypärän heijastavista osista, ks.

    http://bike-mods.co.uk/safety-gear/reflective-helmet-stickers.

      
  • Olen nyt ajellut puoli kesää kokonaan ilman korvatulppia. Alkukesästä tein vielä testejä ja modasin sekä pleksiä, että kypärää.



    Olin jo aiemmin madaltanut pleksin melko matalaksi, mutta aina kun sai melua pois vaatimuksetkin kasvoivat. Kokeilin ilman pleksiä ja tällä madalletulla. Ilman pleksiä oli melu melkein siedettävää, mutta tuulenpuuskat yrittivät irroittaa polvet haralleen. Pleksin kanssa ei tuota ilmiötä esiintynyt, mutta melua kylläkin.

    Joten madalsin pleksin niin matalaksi, että ulottuu vain aavistuksen mittariston yläreunan yläpuolelle. Yläosasta myös kavensin vomakkaasti, mutta vain vähäisen alaosasta. Nyt pleksi ei enää nosta ilmavirtaa kypärään, mutta alaosan leveämpi osa ohjaa ilmavirran sylin ja polvien ohi sivuille, se ei enää irroita polvia tankin kyljestä.



    Melko hyvä tulos, melussa ei enää huomannut eroa istuen, tai jalkatapeilla hieman ylös kurottaen. Mutta vaatimukset kasvoivat taas. Nyt pystyi erottamaan melun pienenemisen kun laittoi käden kaulalle. Aiemmin ei tuota ero huomannut. Nyt käsi kaulalla melu vaimeni huomattavasti. Tein testin. Tein ohuesta pahvista lipan, jonka teippasin kypärän leukaosaan. Lippa ulottui sellaiset kolmisen senttiä kypärän leukaosan alapuolelle ja kiersi kaulan edessä vain vähän matkaa sivulle. Vain vähän, ettei haitannut leukahihnan käyttöä, eikä muutenkaan. Ilmavirran suhina ei enää ollutkaan melua. Tämä lippa ilmeisesti ohjasi ilmavirran kypärän alareunasta sivulle tai alas.



    Tein n. 2 mm muovista lipan, kiinnitin sen liimapintaisilla tarranauhoilla. Ajatuksena saada se irtikin jos haluaa. Ei ollut hyvä, ei vaimentanutkaan melua havaittavasti. Ilmeisesti vahvahko muovi ja tarrnanauhat yhdessä irroittivat lipan liikaa irti kypärästä, muodostui pykälä. Tein pahvitestin uudestaan ja se toimi taaskin. Käsitesti todisti, että jos kättä kaulan edessä vei eteenpäin kypärän leuan etupuolelle, ei melu vaimentunut. Siistä tein ihan ohuesta muovista lipan ja maalasin sen. Teippasin kiinni ohuella kaksipuoleisella teipillä ja päällipuolelta sähkömiehen teipillä kypärän leukaosaan, siihen reunaa kiertävään vahvikkeeseen. Toimii, korvatulpat ovat jääneet sen jälkeen taskuun.

      
  • Kuulokappale Tmi

    Ilkantie 4

    Helsinki



    Tuolta saa yksilöllisiä korvatulppia.

    Maksoi muistaakseni 40e kesällä 2012.



    Hyvin ovat toimineet mp-käytössä.

      
  • GLE740 toi voimakkaasti esiin Schuberth S1 olevan maailman hiljaisimman kypärän. Olen kovasti vuosien mittaan ihmetellyt mistä moinen käsitys muodostuu, varsinkin kun sellaisen omistajat keskusteluissa siitä aina muistavat mainita. Varsinkin kun en ole sattunut missään testeissä itse nähnyt asiaa puoltavia tutkimuksia.



    Kuitenkin nyt sattui finfonic suojainvalmistajan esitteessä lainaus 14 kypärän meluarvoista jossa verrataan milloin 100db ja 130db raja ylittyy kilometreissä mitattuna. Lähde: Motorrad Reisen und Sport



    Laitan tähän 130db ja 100db rajan täyttävät km/h lukemat paremmuusjärjestyksessä



    130db 100db

    OGK FF4 1. 120,1 km/H 4. 95,8 km/h

    Shoei XR 1000 2. 105,2 km/h 1. 99,0 km/h

    Suomy SPEC 1R 3. 102,0 km/h 2. 96,4 km/h

    IXS HX 600 4. 101,9 km/h 3. 96,3 km/h

    X-lite X-901 5. 100,6 km/h 7. 93,9 km/h

    KBC AR-1 6. 100,4 km/h 5. 94,5 km/h

    Arai RX7 7. 100,1 km/h 6. 94,1 km/h

    Vemar VSX 8. 99,4 km/h 7. 93,9 km/h

    Premier Avenger 9. 98,9 km/h 8. 93,4 km/h

    Uvex Supersonic 10. 97,8 km/h 10. 91,2 km/h

    Shark RSR 11. 97,3 km/h 9. 91,6 km/h

    Baehr SilencerII 12. 95,3 km/h 11. 90,1 km/h

    BMW SportIntergral 13. 92,4 km/h 12. 86,3 km/h

    Schubert S1 14. 88,1 km/h 13. 81,6 km/h



    Kuten huomaat erot ovat järkyttävän suuret ja myytti on ainakin Motorrad:n mukaan mainosmiesten luoma sen verran huonosti oman maan tuotteet pärjäsivät.



    Mutta oli minulla kysymyskin. Eli räätälöityjen 25db suodattimilla varustettujen silikonitulppien toimivuudesta pleksillä varustettujen pyörien pyörremelun torjunnassa, eli toimiiko vai ei ja pureeko suodin pyörteisen ilman aiheuttamaan kaiken peittävään meteliin.



    GLE 740 jo tuolla aikaisemmin vastasikin ettei hänellä toiminut ja omat kokemukset ovat samankaltaiset eli vaimentaa ehkä n. 20% eli meteli on edelleen sietämätön. Erikoista on että aikaisemmin käyttämäni Bilson kuusi ja 3M vähän tatinmuotoiset siliconitulpat vaimentavat n.80% ihan siedettävälle tasolle ja säilyttävät kuultavat moottoriäänet. Pyorä on Honda VFR Vtec 800 originaali pleksillä.



    Valmistajan mukaan valituksia ei ole tullut, vaikka suojaimia on myyty kymmeniä tuhansia eli kertokaa nyt omat kokemukset onko asia näin.



    Näkojään tuo taulukko joka oli nätissä järjestyksessä meni peräkkäin eli ensimmäinen sijoituslukema on 130db ja toinen 100db ylittävä pahoittelen.

      
  • Kaikista oleellisinta kypärämelun torjunnassa on oikean mittainen pleksi. Pleksin korkeus ei saa olla sellainen, että ilmavirta tulee suurimmaksi osaksi suoraan kypärän korkeudelle. Eli ilmavirta pitäisi saada ohjautumaan joko kypärää selvästi alemmas tai sitten kypärän yli.



    Itse vaihdoin tänä kesänä Vstream-pleksin, joka on erittäin hyvä, mutta minulla ohjasi kaiken ilmavirran suoraan korvien korkeudelle, koska oli vielä hieman liian matala. Seurauksena oli, että melu ja pyörteily kypärään vaan lisääntyi entiseen matalaan pleksiin verrattuna, joka ohjasi ilmavirran noin rinnan korkeudelle. Hankin sitten vielä säädettävän 15 cm korkean MRA -touring lipan, jonka asensin Vstreamin yläosaan siten, että se tulee Vstream-pleksin yli ja avot melu ja pyörteily hävisivät huomattavasti jo matalimmassa asennossa ja muutama sentti lippaa korkeammalle säädettynä tuulimelu on lähes olematonta. Nyt pystyy ajamaan moottoritielläkin ilman korvatulppia, vaikka pitemmälle matkalle laitan tavalliset keltaiset 3M Ear Classic -korvatulpat. Kypäränä on AGV S4, jonka hiljaisuudesta muihin verrattuna en osaa sanoa mitään.



    Pleksin korkeus on vaan täysin yksilöllistä ja sähkösäätöisiä pleksejä on vain kalleimmissa matkapyörissä eikä niissäkään kaikissa korkeus välttämättä riitä. Onneksi tarvike-pleksejä myydään yleisimpiin moottoripyöriin ja omalla kohdallani auttoi vasta kahden eri pleksin kombinaatio. Sähkösäätöä ei itselläni ole eli säädöt pitää tehdä käsin, mutta toimivaa asentoahan ei juuri tarvitse muutella.

      
  • Testin perusteella minäkin S1 ruukkua olen hiljaiseksi kehunut, vaikka en pystykään antamaan referenssiä.



    Melumittauksissa on aika olennaista, millä mopolla, millä pleksin ja satulan asetuksilla ja kuinka pitkäselkäinen kuski testit ajaa. Tai istuu tuulitunnelissa.



    S1 kuulosti nakua tai muoviluotia ajaessa hiljaisimmalta mitä olen kokeillut, mutta BMW RT ja Pannarin kanssa kuului päälaelta häiritsevän kova tohina ennen tuuletuskanavien tukkimista.



    Etenkin matalien katteiden kanssa suuri osa melusta tulee kauluksesta, jonka Schuberthin tiukka kaulus vaimentaa hyvin. Vastaavia rakenteita on tosin nykyään muillakin, jopa Shoein whisper kitin tavoin lisävarusteena.

      
  • Sekä S1 että Shoei XR1000 löytyy hyllystä. MuTuna laittaisin ne eri järjestykseen kuin testissä. Whisper kit parantaa XR tonnia.



    Mielipidekysymyksiä nämä ovat. XR1000 on Thundercatilla ajavan poikani suosikki, vaikka ylimääräinen S1 olisi tarjolla. S1 on vaan niin leveän tuntuinen, että tuulen vastus tuntuu niskassa enemmän. S1 muoto myös vääntää ruukkua kovempaa sivulle katsoessa.

      
  • Ettei tämä palsta ihan kuihdu, niin kirjoitetaan välillä.
    Olen testannut samassa nakupyörässä samoilla varusteilla neljää eri pleksiä, matalaa ja korkeampaa, sekä ilman pleksiä. Hyvää, mutta nakun ilmettä pilaamatonta pleksiä en ole löytänyt.

    Havaitsin että ilman pleksiä tai minipleksillä, eli kypärän ollessa vapaassa ilmavirrassa, suurin osa melusta tuli kaulan alueelta. Osa ilmavirrasta tuntui nousevan rintaa pitkin kaulalle. Siihen auttoi kypärän leuan alle teipattu lippa, joka peittää kaulan etuosan ja ohjaa ilmavirran alas rintaa kohti ja sivuille. Toimii, ihanan hiljaista, koneenkin äänet kuuluvat mukavasti.

    Aina välillä kaipailee kuitenkin parempaakin suojaa, varsin tuulisella säällä. Viimeisimpiä hankintojani on Givin puolikorkea pleksi, vaikka kypärämelua pelkäsinkin. Suojaa kohtuudella ja on ihan hyvän näköinenkin. Pleksin ylöosa taivutettu ylöspäin ohjaamaan ilmavirtaa ylöspäin. Kyllä hyvin ohjaakin, testeissä kypärämelu oli aivan järkyttävä. Turbulenssi jyrisytti kypärää huolella ja hieman heiluttelikin. Pleksin asenoilla, kulmalla ja asennuskorkeudella pystyi ihan pikkasen vaikuttamaan meluun.
    Kädellä tunnustellen ilmavirta, turbulenssi, osui kypärään silmien korkeudelta ylöspäin. Kun vähän kumartui, melu pieneni huomattavasti.

    Ostin Puigin Deflectorin, pienen lipan, joka asennetaan pleksin yläreunaan ja jonka kulma-asentoa voi säätää. Tämä pienensi kypärämelun korvakuulolta arvioiden puoleen. Eli siis toimii periaatteessa. Ei kuitenkaan pienennä melua riittävästi.

    Testeissä havaitsin pari kummallista seikkaa:
    Kädellä tunnustellen ei ilmavirta enää tunnu osuvan kypärään, vaan menee kokolailla hyvin yli. Eikä osu kypärän sivuillekaan. Silti matalaa jyrinää on edelleenkin melkoisesti. Ilmavirran ohitushavaintoja vahvistaa, että kumartuminen alemmas ei pienennä melua. Vasta kun kumartuu tosi alas ja työntää kypärän melkein pleksiin kiinni, pieni vaimennus on havaittavissa. Mutta vain pieni.
    Pohdiskelen mistä tuo melu tulee, johtuuko se ilmaa pitkin kulkeutuvasta turbulentin "äänestä" kypärän lähellä, vaikka ei suoraan kypärään osukkaan?

    Toinen kummallisuus on, että tuohon jyrinään eivät mitkään korvatulpat tunnu auttavan. Olen testannut Earin keltaisia, pehmeitä raidallisia, punaisia pikkuporkkanoita ja Alpinen silikonisia joulukuusia. Jälkimmäiset ehkä hieman auttavat, eivät kuitenkaan paljoa.
    Koska korvakäytävien tukkiminen ei tunnu auttavan, tuumiskelen, että johtuisko tuo jyrinä kypärästä pään luiden kautta korviin?

      
  • Jatketaanpas vielä meluasioista. Ajelen FJR:llä, jonka vakiopleksillä melua riittää. Kun pleksin säätää ylimpään asentoon ja kumartuu vähän, niin silloin tuulen kohina vaimenee. Ajaminen ei tietenkään tällaisessa asennossa tule kysymykseen. MRA:n sellainen lisälippa, jonka kallistuskulmaa ja korkeutta pystyy säätämään olisi kenties mahdollinen ratkaisu meluongelmaan. Korvatulppina olen kokeillut erilaisia tulppamalleja. Parhaiten on toiminut apteekista ostettu lasten korvakitti, josta yhden kiekon puolikkaan olen painanut korvakäytävän suulle. Sen saa siitä myös helposti pois pyörän avaimen kärjellä. Viimeisin ostos oli korvaan valetut Earinc silikonitulpat. Kyllä nekin vaimentavat, mutta eivät pärjää korvakitille.

      
  • Fjärrään on kyllä hiljaisiakin pleksejä, jotka ovat poikkeusetta vakiota isompia.

    Jättäisin erilaiset yläreunastaan väärin päin vastatuuleen kaarretut spoileripleksit väliin ja etsisin vakiopleksin muodosta ekstrapoloidun suuremman koon. Ja sitten varmistetaan, että pleksin alareunasta mahtuu virtaamaan pleksin alle kunnolla ilmaa, ettei pleksi lennä päin tuulta pystysuorana seinänä, joka tekee varmasti pyörteitä, vaan mahdollisimman loivassa kulmassa nostaa tuulen suojan kypärän kaulaosan ylitse. Päin näköä tuleva tuuli ei enää useimmilla kypärillä melua, ja se sitä paitsi pitää kypärän tuuletuksenkin toiminnassa. Näissä avoauton kokoisilla katteilla liikkuvissa matkapyörissä on täysin mahdollista saada jopa tukalan heikko ilmavirtaus kuskin kasvoille.

    Itse olen pyöritellyt kitin pitkoksi ja tunkenut sen korvakäytävään rasvan kera. Ei voi suositella julkisesti, mutta tuosta tulee pitkälle matkalle hiljainen asetus tunneiksi. Se pitko pitää vaan olla ehjä ja täyteistä tavaraa, ettei katkea ulos vetäessä...

      
  • Minäkin olen jatkanut näitä pleksi-, korvatulppa-, kypärä-kypärämelukokeiluja. Nykyään on jonkinlainen kompromissi melun ja suojauksen suhteen.
    Pleksistä olen leikannut korkeutta pois ja leikannut siihen pari aukkoa, jotta ilmaa virtaa pleksin taakse turbulenssia vähentämään. MRA:n spoileri on pleksin yläreunassa. Meluun vaikutus on melko pieni, mutta pienoinen vähennys kuitenkin, kunhan on sopivassa kulmassa, juoheasti kohti kypärää ilmavirtaa ohjaamassa. Hyvin matalassa asennossa vieläpä, ei paljoakaan yli pleksin yläreunan. Eikä missään tapauksessa pystymmässä, pystympi asento aiheuttaa heti turbulenssia. Suurin hyöty spoilerista on, että jos haluaa sillä voi ohjata ilmaa kuumalla ilmalla syliin kun nostaa sitä ja kääntää sen lähes vaaka-asentoon.

    Kypäriä on minulla kolme, kylmän kelin umpikypärä (meluisa), kuuman ja välikelin umpikypärä (hiljaisin), sekä avattava (melko hiljainen).

    Korvatulpat ovat välttämättömyys, vaikka turbulenssia ei tunnukaan olevan, tuulen ja ympäröivän liikenteen (raskas liikenne) melua silti kuitenkin. Ehkä myös melulle herkät korvat. Viime keväänä hankkimani muotoon valetut tulpat olivat viime kesänä parhaat, mutta yllättäen tänä keväänä jostain syystä MotoSafen Race-tulpat ovat tuntuneet hiljaisimmilta. Kunhan ne on saanut huolella tarpeeksi syvälle korvakäytävään. Niitä ei tosin kahta tuntia pidempään pysty pitämään korvissa, eikä seuraavana päivänä ollenkaan. Korvakäytävät alkaa huutaa tuskasta.

    Se mitä toistaiseksi on kokemusta eri plekseistä nakupyörässä on, että mitä korkeampi pleksi, sitä pahempi turbulenssi ja melu. Lisälipat vain melua lisäten korkeassa pleksissä. Eikä edes auta pleksin taakse kumartuminenkaan. Ehkä olisi eri asia, jos pleksi olisi niin korkea, että tietä katselisi sen läpi. Sehän ei kuitenkaan tule kyseeseen, varsinkaan sateella.
    Välillä kyllä miettii, heittäiskö pleksin kokonaan pois, mutta kyllä sen antamaa suojaa kuitenkin välillä kaipaa.

    Hiljalleen olen päätellyt, että mitä juoheammin pleksi, ja/tai kate ohjaa ilmavirtaa sivulle, sitä hiljaisempaa on pleksin takana.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit