Teknikens Världin "premium"-sähköautotesti

14 kommenttia

TV testasi Teslaa, Volvoa, BMW:tä ja Kiaa talviajossa. Mallit käyvät ilmi jutusta.

Hälyttävä havainto etenkin Volvon osalta, kun autossa havaittiinn sellainen ominaisuus että sillä pääsi vain 23 km/h kun auto oli virransäästötilassa. Samanlainen tilanne oli ollut Norjassa.

BMW:tä taasen ei saatu lämpiämään ollenkaan, vaikka auto kävi merkkihuollossa. Toista kertaa ei sillä enää lähdetty liikkeelle kylmänä, muun muassa lasit olivat huurteessa. Tässä oiva markkinarako polttoainetoimiselle lisälämmittimelle jos pitää Suomessa ajella.

Teslasta ei pahemmin löytynyt moitittavaa, eikä Kiasta.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/7085f118-ab7b-44de-a9d7-ed1adc61888d?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR3RJlNv3JckJT5MF9CrVvsvvQsoFRjlyPXUvHptaXQkLZK9N0I6KXIrr8Y#Echobox=1642741913

  
  • Saattaa olla ihan mielenkiintoinen projekti tunkea sähköautoon polttoainekäyttöinen lisälämmitin...

      
  • Joku varalämmitin sitten. :) Itse en henkilökohtaisesti tarvitse kuin korkeintaan 18 astetta "ohjaamoon", ikkunoiden huurtumiseen sen sijaan tarvitsisin tehokkaamman sulattimen. Viimeksi oli hyvä ikkunoiden sulatus Subarun Foresterissa, ei tarvinnut kauan puhaltaa niin etulasi oli sula. Nykyautossa kun puhaltaa niin kestää puoli tuntia ennenkuin ikkunat alkaa osoittaa sulamisen merkkejä. Tämä siis tilanteessa jossa auto ollut pitkään parkissa jossakin missä ei voi käyttää sisätilan lämmintintä.

      
  • Ruotsalaisten taidot tiedetään miten saksalaisesta autosta saadaan mahdollisimman negatiivinen kuva. A-sarjan MB saatiin aikoinaan nokan kautta ympäri, temppu tosin paransi jatkossa A-sarjalaista merkittävästi. Ajonvakautusjärjestelmä tuli vakiovarusteeksi seuraaviin A-sarjalaisiin. Sähköautotestin jälkeen BMW tutkii varmasti tarkoin miten ruotsalaiset tämän saivat aikaiseksi. Talvisissa olosuhteissa lämpimistä autoista tunnettu BMW ansaitsee testin missä lämmityslaite toimii täysin moitteettomasti. TM voisi testata BMW iX xDriven, joka oli talviautotestiin liian kallis jossain muussa yhteydessä.

      
  • Ei kai tuossa pelkästään BMW:tä arvostella. Nyt lehdessä on artikkeli "Uppryckning på alla plan!" missä yleisesti pohditaan sähköautojen talvikelpoisuutta. Kian osalta moitittiin oliko se nyt hidas pikalataus.

    Voi toki olla että Teknikens Värld on liian kriittinen vaatiessaan että sähköautolla pitää pärjätä talvisinkin. Tekniikan Maailmalla varmaan on diplomaattisemmat havainnot. :)

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Ei kai tuossa pelkästään BMW:tä arvostella. Nyt lehdessä on artikkeli "Uppryckning på alla plan!" missä yleisesti pohditaan sähköautojen talvikelpoisuutta. Kian osalta moitittiin oliko se nyt hidas pikalataus.

    Voi toki olla että Teknikens Värld on liian kriittinen vaatiessaan että sähköautolla pitää pärjätä talvisinkin. Tekniikan Maailmalla varmaan on diplomaattisemmat havainnot. :)

    BMW valmistaa autoja kaikkiin olosuhteisiin, talvi ei siis tee poikkeusta!

      
  • muokattu 24.01.2022 19:49

    Ne värilasit, ne värilasit.... Ei nyt varmaan ihan kaikkiin olosuhteisiin, tai ainakaan sitten kaikkia malleja samalla tavalla. Varmaan yleisimpiin siviilikäytössä tarkoitettuihin olosuhteisiin.

    Kuten noin yleisesti voidaan autosta kuin autosta todeta. Turvallisuutta unohtamatta :smile:

      1
  • muokattu 24.01.2022 20:10

    @tracktest kirjoitti:
    Ruotsalaisten taidot tiedetään miten saksalaisesta autosta saadaan mahdollisimman negatiivinen kuva. A-sarjan MB saatiin aikoinaan nokan kautta ympäri, temppu tosin paransi jatkossa A-sarjalaista merkittävästi. Ajonvakautusjärjestelmä tuli vakiovarusteeksi seuraaviin A-sarjalaisiin. Sähköautotestin jälkeen BMW tutkii varmasti tarkoin miten ruotsalaiset tämän saivat aikaiseksi. Talvisissa olosuhteissa lämpimistä autoista tunnettu BMW ansaitsee testin missä lämmityslaite toimii täysin moitteettomasti. TM voisi testata BMW iX xDriven, joka oli talviautotestiin liian kallis jossain muussa yhteydessä.

    "Miten ruotsalaiset tämän saivat aikaan". Oletko siis sitä mieltä että kyseessä oli käyttövirhe, eikä vika autossa?

    "Talvisissa olosuhteissa lämpimistä autoista tunnettu BMW" Onko BMW tästä jotenkin tunnettu? En ole koskaan kuullutkaan. Saabin markkinoinnista tämän kyllä muistan.

      1
  • Omasta kokemuksesta tiedän miten lämmin BMW kovillakin pakkasilla on, jos joku musta tuntuu periaatteella väittää toisin se ei ole minun ongelmani. Ruotsalaisten tuotteisiin uskonnon tavoin suhtautuvien kanssa väittelyyn ei kannata alkaa, jos haluaa säilyttää mielenterveytensä.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Omasta kokemuksesta tiedän miten lämmin BMW kovillakin pakkasilla on, jos joku musta tuntuu periaatteella väittää toisin se ei ole minun ongelmani. Ruotsalaisten tuotteisiin uskonnon tavoin suhtautuvien kanssa väittelyyn ei kannata alkaa, jos haluaa säilyttää mielenterveytensä.

    Muistatko kun pari päivää sitten väitit minun väistävän suoria kysymyksiä?

    Kysyn uudestaan. Oletko sitä mieltä että toimittajat / testaajat saivat aikaan lämmityslaitteen hajoamisen?

    Onko BMW yleisesti tunnettu talvilämpimistä autoista, vai oliko kyse vain sinun "musta tuntuu"-fiiliksestä?

    En tiedä viittasitko minuun, mutta en suhtaudu ruotsalaisiin tuotteisiin mitenkään uskovaisesti. Päinvastoin, ruotsalaiset tuotteet ja palvelut eivät saa minulta plussapisteitä kotimaansa vuoksi, mieluummin valitsen muuta EeeUuta jos mahdollista. Silloin valitsen ruotsalaisen jos se siinä hetkessä vastaa tarpeitani parhaiten, ihan sama onko kyseessä paahtoleipä, musiikkisovellus, lentoyhtiö tai auto.

      1
  • "Ruotsalaisten tuotteisiin uskonnon tavoin suhtautuvien kanssa väittelyyn ei kannata alkaa, jos haluaa säilyttää mielenterveytensä."

    Jos osaat lukea artikkelia niin Teknikens Värld kirjoitti että heidän mielestään Volvo (tai Volvokaan) ei ole sopiva kansansähköauto ruotsalaisille, eli että parempiakin vaihtoehtoja on jos pelkästään sähköauto-ominaisuuksia katsotaan. Se että miksi BMW:lle kävi niin hölmösti on ainakin itselle vähän hämärän peitossa.

      
  • Katsoin tuoreet TMn talviautotestit. Käsittääkseni niissä käytetään ihan mittareita eikä takapuolta.

    2020 1-sarjalaisen bemarin lämmityslaite oli alempaa keskikastia (8/13)

    2019 X1, sija 10/15

    2018 5-sarja, maantieajossa 3/14, taajama 14/14

    Ei tuo nyt mitenkään poikkeuksellisen loistokkaalta nyt kuitenkaan vaikuta.

      2
  • @M880 kirjoitti:
    Katsoin tuoreet TMn talviautotestit. Käsittääkseni niissä käytetään ihan mittareita eikä takapuolta.

    2020 1-sarjalaisen bemarin lämmityslaite oli alempaa keskikastia (8/13)

    2019 X1, sija 10/15

    2018 5-sarja, maantieajossa 3/14, taajama 14/14

    Ei tuo nyt mitenkään poikkeuksellisen loistokkaalta nyt kuitenkaan vaikuta.

    Mut hei, 2014 voitto. Kyllä sitä vielä voi lämmöllä muistella.

      
  • Kuten sanoin haluan säilyttää mielenterveyteni, joten jätän tämän ketjun teidän haltuun. :neutral:

      
  • BMW:stä ei ole kokemusta minulla, mutta Volvo XC90T8 on todella mukavan lämmin talviauto.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit