Sähköautot ja pikalataus

9 kommenttia

Omistajan käsikirjoissa ei suositella pikalatausta ainoaksi lataustavaksi, perustelevat lyhentää ja heikentää akun käyttöikää. Kuitenkin lehdet ja muut uutiset puhuvat vain pikalatauksesta

  
  • muokattu 28.01.2022 22:01

    @eerharja kirjoitti:
    Omistajan käsikirjoissa ei suositella pikalatausta ainoaksi lataustavaksi, perustelevat lyhentää ja heikentää akun käyttöikää. Kuitenkin lehdet ja muut uutiset puhuvat vain pikalatauksesta

    Sähköauton toimintamatka on iso huolenaihe monelle. Pikalatauksella toimintamatkan rajallisuus ei ole enää ongelma kenellekään. Pääasiassa sähköautoja ladataan hidaslatauksella, tyypillisesti yön yli. Henkilö, joka autoilee esim. alle 200km per päivä, ei tarvitse pikalatausta. Henkilö, joka lähtee Hangosta Utsjoelle, toivoo matkalta löytyvän pikalatureita, jotta matka etenee joutuisasti. Katso juutuubista video, jossa TeslaBjörn ajaa yhteen putkeen 1000km Tesla Model Y:llä. Pikalatureiden ansiosta matka taittuu alle 10 tunnissa vai olikohan alle 9 tuntia, en nyt muista.

    Eli pikalatureilla on tärkeä rooli matka-ajossa, mutta niitä ei tarvitse kotikulmilla ajaessa. Hidaslatureita on nykyään paljon tarjolla, pikalatureita tarvitaan mielellään paljon lisää. Siitä puhe, mistä puute. Ja tosiaan, akkujen kestoiän sanotaan lyhenevän, jos lataa liian usein pikalatureilla ja myös jos usein ajaa hyvin pienellä akun varauksella tai lataa usein akun yli 90% täyteen vaikka lataisi hidaslatauksella eli vaihtovirtalatauksella eli auton omaa laturia käyttäen. Pikalaturit lataavat tasavirralla suoraan auton akkua.

      
  • @eerharja kirjoitti:
    Omistajan käsikirjoissa ei suositella pikalatausta ainoaksi lataustavaksi, perustelevat lyhentää ja heikentää akun käyttöikää. Kuitenkin lehdet ja muut uutiset puhuvat vain pikalatauksesta

    Oletan sen näin olevan. En tiedä onko hyötyä, mutta lataan kuitenkin nyt autoa vain 6 ampeerin virralla tavallisesta pistorasiasta, joka riittää meille mainiosti.

      
  • "Itselataavien hybridien" akkuja ladataan hetkittäin about 20 kW:n teholla vaikka niissä akun koko on luokkaa 1/50 sähköautojen akuista. Silti niissä ei ole kuulunut olevan mitään akkuongelmia. Tuo vastaa samaa kuin sähköauton akkuun tungettaisiin sähköä 1000 kW teholla.

      
  • muokattu 29.01.2022 15:26

    @Lukija31722 kirjoitti:
    "Itselataavien hybridien" akkuja ladataan hetkittäin about 20 kW:n teholla vaikka niissä akun koko on luokkaa 1/50 sähköautojen akuista. Silti niissä ei ole kuulunut olevan mitään akkuongelmia. Tuo vastaa samaa kuin sähköauton akkuun tungettaisiin sähköä 1000 kW teholla.

    Olisiko niin, ettei noissa autoissa akun kapasiteetin heikkeneminen ole mikään ongelma, auto käyttää mitä on saatavilla. Onko noissa tyypillisesti ollenkaan pelkällä sähköllä ajoa?
    Hetkellisesti akku tuskin kärsii suuremmastakaan tehosta mutta 10 kWh akun lataaminen 20 kW teholla tyhjästä täyteen nostaa akun lämpötilaa ja lyhentää varmasti sen elinikää.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    "Itselataavien hybridien" akkuja ladataan hetkittäin about 20 kW:n teholla vaikka niissä akun koko on luokkaa 1/50 sähköautojen akuista. Silti niissä ei ole kuulunut olevan mitään akkuongelmia. Tuo vastaa samaa kuin sähköauton akkuun tungettaisiin sähköä 1000 kW teholla.

    Olisiko niin, ettei noissa autoissa akun kapasiteetin heikkeneminen ole mikään ongelma, auto käyttää mitä on saatavilla. Onko noissa tyypillisesti ollenkaan pelkällä sähköllä ajoa?
    Hetkellisesti akku tuskin kärsii suuremmastakaan tehosta mutta 10 kWh akun lataaminen 20 kW teholla tyhjästä täyteen nostaa akun lämpötilaa ja lyhentää varmasti sen elinikää.

    Eikö tuossa ole kyse 20kW regeneroinnin latauksesta? Regenerointia tapahtuu hyvin lyhyen ajan kerrallaan ja siksi energiaa ei sullota akkuun paljoakaan 20kW teholla, joten akku ei kärsi eikä lämpene.

    Sekin on syytä muistaa, että ei virtaa antavan lähteen teho eli ampeerit tarkoita muuta kuin, että se on maksimi, millä sitä voi kuormittaa. Auto ottaa vastaan vain sen, minkä sen sisäinen laturi ottaa. Jos auton sisäinen laturi on 11kW, niin kuin monessa sähkärissä on, ei 22kW laturi saa sullottua akkuun enempää kuin 11kW, koska auto on se kuorma, joka rasittaa latausvirtaa.

    Periaatteessa mikä tahansa sähkölaite yrittää ottaa verkosta oman maksimivirtansa ja sulakkeet on keksitty estämään verkon tarjoamasta enempää kuin verkko itse (kaapelit yms komponentit) kestää. Sulake pamahtaa, jos laite haluaa 63A, mutta verkko kestaa 25A. Vastaavasti, jos verkko kestää 63A, ei auto silti ota kuin 16A, jos siinä on sellainen sisäinen laturi.

    Teslassakin näen usein regenerointitehon menevän reippaasi yli 50kW, mutta se kestää vain sekunnin pari, koska vauhti hidastuu.

    Pikalaturit, joissa sähkäriä ladataan, ovat tasavirtalatureita, jotka lataavat suoraan akkua eli ohittavat auton sisäisen laturin, joka on vaihtovirtalaturi. Tasavirtalaturit on 50kW ja siitä ylöspäin teholtaan. Ja niidenkin kanssa auto määrää sen, millä teholla ladataan. Suurimmat tehot latureilla taitavat olla 350kW, mutta jos auto ottaa vastaan vain 50kW, niin 300kW tehosta jää käyttämättä.

    11kW ja 22kW latauspisteet, joita näkee siellä sun täällä, ovat itseasiassa vain pistorasioita, jotka on varustettu sähköauton kanssa kommunikoinnilla. Voimavirtatöpseliä ei voi tökätä suoraan autoon ja siksi on olemassa latauspisteitä, joissa ei ole laturia. Pikalatausasemissa on laturi, joka siis antaa tasavirtaa auton akulle.

      
  • @Vital kirjoitti:

    @eerharja kirjoitti:
    Omistajan käsikirjoissa ei suositella pikalatausta ainoaksi lataustavaksi, perustelevat lyhentää ja heikentää akun käyttöikää. Kuitenkin lehdet ja muut uutiset puhuvat vain pikalatauksesta

    Oletan sen näin olevan. En tiedä onko hyötyä, mutta lataan kuitenkin nyt autoa vain 6 ampeerin virralla tavallisesta pistorasiasta, joka riittää meille mainiosti.

    Jos kuitenkin pidät Cybertruckin tilauksesi voimassa, niin kannattaa varmaan hankkia vermeet tehokkaampaan lataukseen!😊

    https://www.teslarati.com/tesla-cybertruck-joe-rogan-first-review/

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:

    @eerharja kirjoitti:
    Omistajan käsikirjoissa ei suositella pikalatausta ainoaksi lataustavaksi, perustelevat lyhentää ja heikentää akun käyttöikää. Kuitenkin lehdet ja muut uutiset puhuvat vain pikalatauksesta

    Oletan sen näin olevan. En tiedä onko hyötyä, mutta lataan kuitenkin nyt autoa vain 6 ampeerin virralla tavallisesta pistorasiasta, joka riittää meille mainiosti.

    Jos kuitenkin pidät Cybertruckin tilauksesi voimassa, niin kannattaa varmaan hankkia vermeet tehokkaampaan lataukseen!😊

    https://www.teslarati.com/tesla-cybertruck-joe-rogan-first-review/

    Taisin mokata tuon kaapeloinnin ottaessani pihallemme asfalttia kolmisen vuotta sitten. Joudun nyt rikkomaan asfalttia tai kaapelikanava (~20m) on raivattava kallioon 🙄

      
  • muokattu 30.01.2022 17:28

    @HybridRules kirjoitti:

    Sähköauton toimintamatka on iso huolenaihe monelle.

    Ei ihan aiheetta, eli ymmärrettävästi.

    Pikalatauksella toimintamatkan rajallisuus ei ole enää ongelma kenellekään

    ...jos sellainen sattuu olemaan matkan varrella ja joku niistä vapaanakin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    "Itselataavien hybridien" akkuja ladataan hetkittäin about 20 kW:n teholla vaikka niissä akun koko on luokkaa 1/50 sähköautojen akuista. Silti niissä ei ole kuulunut olevan mitään akkuongelmia. Tuo vastaa samaa kuin sähköauton akkuun tungettaisiin sähköä 1000 kW teholla.

    Olisiko niin, ettei noissa autoissa akun kapasiteetin heikkeneminen ole mikään ongelma, auto käyttää mitä on saatavilla. Onko noissa tyypillisesti ollenkaan pelkällä sähköllä ajoa?
    Hetkellisesti akku tuskin kärsii suuremmastakaan tehosta mutta 10 kWh akun lataaminen 20 kW teholla tyhjästä täyteen nostaa akun lämpötilaa ja lyhentää varmasti sen elinikää.

    Eikö tuossa ole kyse 20kW regeneroinnin latauksesta? Regenerointia tapahtuu hyvin lyhyen ajan kerrallaan ja siksi energiaa ei sullota akkuun paljoakaan 20kW teholla, joten akku ei kärsi eikä lämpene.

    Sekin on syytä muistaa, että ei virtaa antavan lähteen teho eli ampeerit tarkoita muuta kuin, että se on maksimi, millä sitä voi kuormittaa. Auto ottaa vastaan vain sen, minkä sen sisäinen laturi ottaa. Jos auton sisäinen laturi on 11kW, niin kuin monessa sähkärissä on, ei 22kW laturi saa sullottua akkuun enempää kuin 11kW, koska auto on se kuorma, joka rasittaa latausvirtaa.

    Periaatteessa mikä tahansa sähkölaite yrittää ottaa verkosta oman maksimivirtansa ja sulakkeet on keksitty estämään verkon tarjoamasta enempää kuin verkko itse (kaapelit yms komponentit) kestää. Sulake pamahtaa, jos laite haluaa 63A, mutta verkko kestaa 25A. Vastaavasti, jos verkko kestää 63A, ei auto silti ota kuin 16A, jos siinä on sellainen sisäinen laturi.

    Teslassakin näen usein regenerointitehon menevän reippaasi yli 50kW, mutta se kestää vain sekunnin pari, koska vauhti hidastuu.

    Pikalaturit, joissa sähkäriä ladataan, ovat tasavirtalatureita, jotka lataavat suoraan akkua eli ohittavat auton sisäisen laturin, joka on vaihtovirtalaturi. Tasavirtalaturit on 50kW ja siitä ylöspäin teholtaan. Ja niidenkin kanssa auto määrää sen, millä teholla ladataan. Suurimmat tehot latureilla taitavat olla 350kW, mutta jos auto ottaa vastaan vain 50kW, niin 300kW tehosta jää käyttämättä.

    11kW ja 22kW latauspisteet, joita näkee siellä sun täällä, ovat itseasiassa vain pistorasioita, jotka on varustettu sähköauton kanssa kommunikoinnilla. Voimavirtatöpseliä ei voi tökätä suoraan autoon ja siksi on olemassa latauspisteitä, joissa ei ole laturia. Pikalatausasemissa on laturi, joka siis antaa tasavirtaa auton akulle.

    Niin - tämä 20 kW liittyi "itselataaviin" - ei mitään käsitystä millainen latauspiiri noissa on. Kuinka isoja latausvirtoja noissa nykyisissä plugareissa on?

    Nythän varsinaista pikalatausta voi käytännössä olla DC-latureissa, jos akku on sopivasti lämmennyt ja tyhjä, virtaa voi mennä paljonkin hetken aikaa. Kuten eri testeissä on nähty, on kutakuinkin sama onko laturi 350kW vai 1000 kW, akkuun menee vajaa 200kW ja vain hetken aikaa. Jos ja kun akut kasvavat tulevaisuudessa, virtaa voi mennä kapasiteetin suhteessa enemmän. Milloin henkilöautoon sitten tulee 200-300kWh akkuja - jää nähtäväksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit