Minulla on lähipiirissä sellainen kokemus vanhan polttomoottoriauton korjauttamisyrityksistä, että sekä merkki- että muiden korjaamoiden osaaminen / ammattitaito on auton itsensä antamien vikailmoitusten varassa. Lähipiirissä on auto, joka oli vähäisellä käytöllä ja seisoi ulkona parkissa (pakkaskelejä lukuunottamatta). Talvikausina se oli tallissa pois auraamisen tieltä, ja vain päivisin ulkona tallista silloin, kun talliin tarvittiin tilaa muuhin käyttöön. Talvikautta lukuun ottamatta se seisoi ulkona parkissa ja sillä ajettiin erittäin harvakseltaan.
Auto on dieselmoottorinen automaattivaihteinen menopeli. Siitä häviää satunnaisesti kesken ajon tehot niin, että voi ajaa n. 80km/h, mutta kiihtyvyys on erittäin heikko. Moottorin vikavalo syttyy. Automaattivaihteisto ei vaihda vaihteita. Kun ohjaa tien sivuun ja sammuttaa moottorin hetkeksi, niin taas toimii normaalisti.
Vikadiagnostiikkaan ei tule mitään vikailmoitusta, joten edes merkkikorjaamo ei osaa tehdä asialle mitään.
Ammattiylpeys taitaa olla menneen maailman ilmiöitä. Nyt "ammatti-ihmisille" tuntuu olevan ihan selvää, että jos auto kerran ei kerro, mitä pitää tehdä, niin nostetaan kädet pystyyn.
Vikailmoitukset kuitenkin tulevat vain niistä vioista, jotka koodari on ottanut huomioon vikailmoituksia ohjelmoidessaan.
Mistä mahtaisi löytyä Fordin parhaista parhain osaaminen? Siis joku, joka osaa muutakin kuin lukea vikakoodeja?
Ei ongelma ole vianetsintä, vaan sen maksaminen.
Jos pätevä autosähköasentaja alkaa mittailemaan eri asioita, purkamaan paikkoja, että pääsee liittimiä mittamaan. Aikaa menee helposti neljä tuntia ja veloitus on 128€/h (512€) ja varmuutta ei ole, että onko siinä ajassa vika tiedossa ja jos on, niin sitten alkaa se korjaaminen, joka maksaa taas oman verran rahaa.
Kuinka moni allekirjoittaa tuollaisen työtilauksen?
Myös Ford diesel. ajoittain ei käynnistynyt. Kun käynnistyi, toimi, kunnes sammutti. Välillä toimi ok. Merkkikorjaamo tutki ja velotti 5-6 sataa. Vika uusiutui heti ja hinurilla takaisin. Taas tutkittiin...Soitin ja kysyin, missä mennään. Sanoivat tilanneensa moottorin ohjaimen n.1500€. Sanoin stop ja hinautin auton läheiseen kyläkorjaamoon. Pari päivää ja pari sataa ja auto takaisin. Oli kampiakselin asentotunnistin 35€ katkonut.
Tässä tapauksessa maksettiin kyläkorjaamolle n. 3.000,-. Ei tullut kuntoom, mutta korjaaja laskutti silti. Ymmärrän, että työlle tarvitaan maksaja ja on vanhanaikaista ajatella, että työn pitäisi tuottaa teknisesti tulosta. Rahaahan sen pitää tuottaa. Laskussa oli 80h töitä, egr-venttiili ja muitakin osia, mutta en tiedä ihan tarkkaan mitä. Lähin Fordiliike ilmoitti ennen kyläpajaan viemistä, että ei tiedä, mitä korjata, koska ei vikakoodia.
Edit: Työtuntien määrä tai hinta ei kyllä täsmää, kun asiaa ajattelee. Joko paja on laskuttanut pientä tuntitaksaa tai muistan väärin tuntimäärä. Lasku kuitenkin oli ollut yli 3.000,-.
Tämä dieseli käynnistyy aina, eikä jätä tielle, mutta tehot häviää. Ensin se tapahtui satunnaisesti pitkällä matkalla js nyt taitaa moottorivalo palaa koko ajan.
Aikoinaan eräällä työkaverillani alkoi VW tdi kovemmilla nopeuksilla hyytyä. Vikaa selviteltiin ja selviteltiin, kunnes lopulta päädyttiin turbon vaihtamiseen. Ei auttanut. En tiedä paljonko kaiken kaikkiaan tuli kuluja, mutta loppujen lopuksi syylliseksi paljastui tukkeutunut ilmansuodatin. Tästä on aikaa parikymmentä vuotta.
Usein paras tieto löytyy kyseisen merkin harrastajafoorumeilta.
Onko esim. tuolta jo tiedusteltu tai etsitty vastaavaa potilasta ja mahdollista ratkaisua:
https://www.fordclub.fi/foorumi/viewforum.php?f=25
Tuo ei ole tullut mieleen enkä usko, että on kysytty. Pitääkin kokeilla.
Tämä.
Jossain maailmaa joku on pähkäillyt saman ongelman kanssa ja kirjoittanut siitä nettiin.
Jos ei ole, niin kannattaa itse kirjoittaa siitä nettiin, kun ongelma on saatu ratkaistua.
Jos vika ei pysy päällä, sen löytäminen on vaikeaa, lähinnä kohta kohdalta arvaamista ja kokeilemista. Kun moottorin vikavalo syttyy, pitäisi jäädä muistiin pysyvä merkintä viasta kunnes se nollataan. Kun ei ole sitäkään, ammattikorjaamolta loppuu mahdollisuudet, voisi vaihtaa kalliita osia, vaikka ecu, jos niitä jostain löytyy. Mutta paras paikka vian löytämiseksi on netti, harrastajat ovat kyllä tuollaiseen törmänneet.
Kun auto vietiin kyläpajalle, vika oli päällä, mutta testeri ei näyttänyt vikaa. Kyläpajalla ei ollut Fordin testeriä. Olisikohan Fordin testeri osannut näyttää vian, sitä olen miettinyt.
Hae netistä OBD-lista niin siellä koodeja on satoja. Tavallinen lukija/-softa lukenee vain yleisimmät koodit. Valmistajan softa näkee enemmän ja sillä voi nollata huoltolaskurit ja mahdollisesti muuttaa jotain parametrejä.
Niin oliko tämä Ford ollut merkkiliikkeen testerissä kiinni vai ei? Vikavalosta ja safemoodista jää taatusti jälki diagnostiikkaan, vaikka seuraavan käynnistyksen jäljiltä auto toimisikin taas normaalisti.
Yleiskorjaamojen ollessa kyseessä, ei ole harvinaista testereiden puutteellinen toiminta.
Nyt taasen jos vikavalo helottaa kokoaikaisesti, minkä vaan Tokmannin obd-lukijan luulisi jo antavan jotain koodia. Apua siitä ei välttämättä ole, koska nämä yleislukijat antavat vain sen viimeisimmän koodin, mikä ei aina ole juurisyy.
Kävin ajamassa sillä autolla pitkän lenkin tarkoituksena saada käsitys, minkälainen häiriö on. Häiriö tuli päälle ja vikavalo syttyi. Pysäytin tienvarteen ja sammutin moottorin ja käynnistin uudelleen melkein heti. Auto toimi taas normaalisti. Oli ajanut n. 60km, kun häiriö tuli. Jatkoin vielä vähän pidemmälle ja sitten käännyin takaisin, eikä häiriötä tapahtunut. Sitten auto vietiin Fordin paikalliselle huollolle eikä testeristä löytynyt mitään ao. häiriötä kuvaavaa. Muita häiriöitä oli jokunen.
Myöhemmin häiriö alkoi toistua useammin ja auto vietiin kyläpajalle niin, että häiriö oli päällä ja vikavalo paloi kojetaulussa. Boschin testeri ei löytänyt vikaa. Ehkä auto olisi silloin kannattanut viedä uudestaan Fordille. Kyläpaja nosti kädet pystyyn, ei osaa tehdä mitään. Autolla on niin vähän käyttöä ja se on 2008 vuosimalli, että ei oikein tiedä, mitä kannattaisi tehdä.
Liki uusi auto, jos kilometrejä ei ole yli puolta miljoonaa. Varmasti ottajia löytyy.
Yksi perinteinen korjauskeino paljon seisoneelle autolle on ajaa sillä. Jos se vain kulkee, kunnolla lämpimäksi ja kilometrejä alle. Moottori ja putket ja suodattimet puhdistuvat ja säädöt palaavat normaalialueelle. Siihen voi mennä jokunen sata kilometriä ja auto alkaa toimia normaalisti.
Aika erikoinen peli jäänyt käsiin noin vähälle ajolle - siis diesel. Halpoja korjausyrityksiä olisi mm. polttoainesuodattimen vaihto - toinen on pakottaa pienehkö vaihde päälle ja ajaa rajoitusten mukaan isoilla kierroksilla 20-30 km ja putsata turboa tällä tavoin. Jos vikavalo palaa niin varmasti on vikakoodia tarjolla.
Vakavatkin häikäleet ilman mitään roskia vikalokissa ovat mahdollisia, ja tyypillisesti jonkinlaisen täydellisen virtakatkon seurausta. Kun kontrollerille ei tule virtaa lainkaan, niin ei se mitään virheitäkään pysty loggaamaan. Toinen tyypillinen on tuo kampiakselin pyörimisanturi. Kun auton elektroniikan mielestä moottori ei käy, ei sille ole mitään syytä tarjota myöskään polttoainetta eikä tästä nouse vikalokiin merkintöjä koska auton mielestä moottori ei käy vaan on virrat päällä parkissa.
Se onkin sitten ihmeellisempi juttu, jos mittaritauluun syttyy helikopterivalo mutta vikalokissa ei ole mitään?
Täältäkin puoltoääni vertaistukiryhmän hyödyntämiselle. Parviäly on voimaa!