Nopeusrajoitusten tunnistus autoissa

42 kommenttia
2»
  • muokattu 18.08.2024 10:15

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Auto varmaan voi(si) käyttää GPS-signaalia nopeuden mittaamiseen, mutta käytetäänkö sitä? Tunneleissa ei ainakaan pysty nopeutta määrittämään satelliittien avulla.

    En tiedä käyttääkö Mersu satelliittinavigaattoria nopeuden mittaamiseen, mutta päinvastoin se kyllä tekee, ainakin jo 2009 esitellystä W212 sarjasta lähtien. Tämän näkee siitä, että pyöräantureilta saatu nopeus- ja matkatieto hyödynnetään navigointinäytössä, jossa auto kulkee varsin tarkasti oikeassa paikassa myös tunnelissa. Lähestyvästä risteyksestä tulee varoitukset aivan kuten maan pinnallakin.

    --740 GLE

    Tarkoitatko pyöräantureilla abs-järjestelmän antureita?

    Periaatteena on pyörivän akselin kierrosten laskeminen mutta se voi tapahtua muutenkin kuin ABSin pyöräantureiden avulla. Esimerkiksi Seittenneliskanttisessa ei ole ABS-jarruja ollenkaan, vaan nopeusmittaria varten on voimansiirtoon lisätty pyörimisnopeusanturi. Sitä en muuten tiedäkään, hyödyntävätkö uudempien autojen nopeusmittarit jo muustakin syystä jokaisessa pyörässä olevia antureita?

    Tunneleissa toimivaa navigaattoriakin olen joskus miettinyt, että miten se toimii. Luultavasti tunneleissakin on käytettävissä sijaintitieto vaikka ei satelliittien avulla, mutta voihan navigaattori tietysti laskeakin sijainnin nopeuden ja matkan mukaan. Onko sinulla tästä tieto vai oletko päätellyt, että navi käyttää auton nopeutta ja kulkemaa matkaa?

    Harkitsin edellisen autoni keskinäytön vapauttamista videokäyttöön myös ajon aikana. Se on tehtävissä, mutta autoa olisi pitänyt huijata siten, että multimedialaitteisto luulee auton olevan paikallaan myös ajon aikana. Samalla navigaattori olisi menettänyt kykynsä seurata auton liikettä myös tunnelissa, joten jäi tekemättä. Ei niinkään siksi että ajaisin usein tunneleissä, tuttua Kallioparkkia lukuun ottamatta, mutta vierastan tuunauksia, jotka rikkovat autosta jotain.

    Teslan nopeusnäyttö on tarkka, n. 1km/h mittarivirhe. Joillain keskustelupalstoilla luin aikoinaan spekulaatioita siitä, että Tesla käyttäisi gps-nopeutta, mutta tietoa siitä en löytänyt. Oletan, että auton täytyy pystyä itse toteamaan nopeutensa, koska ei gps-signaali eikä internet ole aina käytettävissä. Siksi en usko, että Teslassa olisi gps-signaali nopeustiedon lähteenä.

    Satelliittisignaalia ei tuoda tunneleihin vaikka matkapuhelinverkon ja joskus myös radion FM-radioverkon signaali voidaankin rakentaa vilkkaasti liikennöityihin tunneleihin.

    Mukavan tarkka nopeusmittari Teslassa. En varmaan itse viitsisi lisätä korjausnapsuja yhden km/h virheen vuoksi?

    --740 GLE

      
  • @Lukija48689 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Auto varmaan voi(si) käyttää GPS-signaalia nopeuden mittaamiseen, mutta käytetäänkö sitä? Tunneleissa ei ainakaan pysty nopeutta määrittämään satelliittien avulla.

    En tiedä käyttääkö Mersu satelliittinavigaattoria nopeuden mittaamiseen, mutta päinvastoin se kyllä tekee, ainakin jo 2009 esitellystä W212 sarjasta lähtien. Tämän näkee siitä, että pyöräantureilta saatu nopeus- ja matkatieto hyödynnetään navigointinäytössä, jossa auto kulkee varsin tarkasti oikeassa paikassa myös tunnelissa. Lähestyvästä risteyksestä tulee varoitukset aivan kuten maan pinnallakin.

    --740 GLE

    Tarkoitatko pyöräantureilla abs-järjestelmän antureita?

    Periaatteena on pyörivän akselin kierrosten laskeminen mutta se voi tapahtua muutenkin kuin ABSin pyöräantureiden avulla. Esimerkiksi Seittenneliskanttisessa ei ole ABS-jarruja ollenkaan, vaan nopeusmittaria varten on voimansiirtoon lisätty pyörimisnopeusanturi. Sitä en muuten tiedäkään, hyödyntävätkö uudempien autojen nopeusmittarit jo muustakin syystä jokaisessa pyörässä olevia antureita?

    Tunneleissa toimivaa navigaattoriakin olen joskus miettinyt, että miten se toimii. Luultavasti tunneleissakin on käytettävissä sijaintitieto vaikka ei satelliittien avulla, mutta voihan navigaattori tietysti laskeakin sijainnin nopeuden ja matkan mukaan. Onko sinulla tästä tieto vai oletko päätellyt, että navi käyttää auton nopeutta ja kulkemaa matkaa?

    Harkitsin edellisen autoni keskinäytön vapauttamista videokäyttöön myös ajon aikana. Se on tehtävissä, mutta autoa olisi pitänyt huijata siten, että multimedialaitteisto luulee auton olevan paikallaan myös ajon aikana. Samalla navigaattori olisi menettänyt kykynsä seurata auton liikettä myös tunnelissa, joten jäi tekemättä. Ei niinkään siksi että ajaisin usein tunneleissä, tuttua Kallioparkkia lukuun ottamatta, mutta vierastan tuunauksia, jotka rikkovat autosta jotain.

    Teslan nopeusnäyttö on tarkka, n. 1km/h mittarivirhe. Joillain keskustelupalstoilla luin aikoinaan spekulaatioita siitä, että Tesla käyttäisi gps-nopeutta, mutta tietoa siitä en löytänyt. Oletan, että auton täytyy pystyä itse toteamaan nopeutensa, koska ei gps-signaali eikä internet ole aina käytettävissä. Siksi en usko, että Teslassa olisi gps-signaali nopeustiedon lähteenä.

    Satelliittisignaalia ei tuoda tunneleihin vaikka matkapuhelinverkon ja joskus myös radion FM-radioverkon signaali voidaankin rakentaa vilkkaasti liikennöityihin tunneleihin.

    Mukavan tarkka nopeusmittari Teslassa. En varmaan itse viitsisi lisätä korjausnapsuja yhden km/h virheen vuoksi?

    --740 GLE

    Ei satelliittipaikannusta tuoda tunneleihin, mutta puhelimen eli SIM-kortin paikannusta tehdään myös ympärillä olevien wi-fi tukiasemien ja matkapuhelinasemien avulla. Arvailen vain, että olisiko tunneleihin rakennettu wi-fi - ja matkapuhelinverkkojen toistimia turvallisuudenkin vuoksi ja voisiko auton navi hyödyntää niitä? En tiedä.

    En minäkään käytä korjausnapsuja mittarivirheeen takia. Autossa on asetuksena, että vakkari kytkeytyy rajoitus +5km/h ja matka-ajossa napsuttelen sitten lisää tilanteen mukaan. Alle 60km/h taas tilanteen mukaan alemmaksi tai saa jäädä siihen +5, joka lienee varsin maltillinen "pyrkivä" nopeus.

      
  • Meidän auton näyttää 40, 50, 60 km/h nopeuksissa gps mittauksella 1 km/h liian vähän, isompia nopeuksia en ole mitannut.

      
  • Käytän nopeusmittarina Wazea, jota myös autoni maahantuojan edustaja sanoi suosittelevansa. Se näyttää nopeuden tarkasti satelliiteista mitaten. Samoin nopeusrajoitustieto tulee suoraan metadatasta. Talvinopeuksien puute on vielä haittana, josta syystä auton näytöllä näkyy kaksi nopeutta - metadatasta ja liikennemerkeistä tunnistettu, jos ne poikkeavat toisistaan. Kehitystoiveena olisi automaattinen liittymä auton nopeuden hallintaan, minkä kuitenkin pitäisi tapahtua Wazen tai vastaavan dataan perustuen.

      1
  • Autoni oma navigaattori osaa seurata maanalaista sijaintia hämmentävän tarkasti jopa työpaikkani pysäköintiluolassa, jonne ajan kadulta A pari jyrkkää mutkaa sisältävää ramppia pitkin 30 m syvyyteen ja peruutan auton parkkiin. Työpäivän jälkeen ajan usein ulos toista mutkaista ramppia pitkin kadulle B ja navigaattorin karttanäyttö on jatkuvasti oikeassa paikassa vaikka edellisestä GPS-yhteydestä on työpäivän mitta. Veikkaan tuohon tarvittavan pyöräkohtaisten antureiden tietoja ja/tai ESC-järjestelmän kiihtyvyysantureita (voisivatko yksin antaa riittävän tarkkaa tietoa hitaissa nopeuksissa, en usko?).

    2021-mallinen autoni antaa lisätä vakkariin merkeistä luetun nopeusrajoituksen päälle kuljettajan haluaman toleranssin, mutta samaisen auton uudet vuosimallit eivät moista holtittomuutta salli, vaan vakkariin tulee rajoitusmerkin lukema eli 2-3 km/h alle todellisen nopeuden. Liittynee uusiin EU-säädöksiin.

      
  • @Lukija187724 kirjoitti:
    Käytän nopeusmittarina Wazea, jota myös autoni maahantuojan edustaja sanoi suosittelevansa. Se näyttää nopeuden tarkasti satelliiteista mitaten. Samoin nopeusrajoitustieto tulee suoraan metadatasta. Talvinopeuksien puute on vielä haittana, josta syystä auton näytöllä näkyy kaksi nopeutta - metadatasta ja liikennemerkeistä tunnistettu, jos ne poikkeavat toisistaan. Kehitystoiveena olisi automaattinen liittymä auton nopeuden hallintaan, minkä kuitenkin pitäisi tapahtua Wazen tai vastaavan dataan perustuen.

    Tämä ratkaisisi minua häiritsevän mittarivirheen.

    Koska valmistajat tekevät mittarivirheen tahallaan, epäilen niiden mielenkiintoa avata tämä tahallinen sabotaasinsa? Teknisestihän tuo ei olisi mikään ongelma, mutta jos kuskille ja auton automatiikalle haluttaisiin antaa oikea nopeustieto, siihen ei tarvita wazea tai muitakaan appeja koska auto tietää jo nopeutensa.

    --740 GLE

      
  • @Lukija48689 kirjoitti:

    @Lukija187724 kirjoitti:
    Käytän nopeusmittarina Wazea, jota myös autoni maahantuojan edustaja sanoi suosittelevansa. Se näyttää nopeuden tarkasti satelliiteista mitaten. Samoin nopeusrajoitustieto tulee suoraan metadatasta. Talvinopeuksien puute on vielä haittana, josta syystä auton näytöllä näkyy kaksi nopeutta - metadatasta ja liikennemerkeistä tunnistettu, jos ne poikkeavat toisistaan. Kehitystoiveena olisi automaattinen liittymä auton nopeuden hallintaan, minkä kuitenkin pitäisi tapahtua Wazen tai vastaavan dataan perustuen.

    Tämä ratkaisisi minua häiritsevän mittarivirheen.

    Koska valmistajat tekevät mittarivirheen tahallaan, epäilen niiden mielenkiintoa avata tämä tahallinen sabotaasinsa? Teknisestihän tuo ei olisi mikään ongelma, mutta jos kuskille ja auton automatiikalle haluttaisiin antaa oikea nopeustieto, siihen ei tarvita wazea tai muitakaan appeja koska auto tietää jo nopeutensa.

    --740 GLE

    Uudet autot alkavat pimputtaa ylinopeudesta, vaikka lakisääteisen mittarivirheen vuoksi ylinopeutta ei ole. Se on väärin. Luulen, että useimmat nykyautot, toisin kuin sinä esität, eivät tiedä tarkasti omaa nopeuttaan. Miten ne voisivat, esim. hetkellinen GPS-virhe voi olla suuri, mutta pidemmällä aikavälillä GPS keskinopeusvirhe lähenee nollaa. Tätä tietoa kaikki autot eivät varmaankaan käytä hyväkseen. GPS-virheen kalibroinnissa pitäisi mukana olla GPS-signaalin luotettavuustarkkailu, jotta esim. häirintätilanteet tunnistettaisiin. Tarkan nopeuden saisi vaikkapa tienpintaa kuvaavasta videosignaalista. En tiedä, onko tätä ominaisuutta yleisesti käytössä. Olennaista olisi, että vetoakselin pulssianturin antamaa hyvinkin luotettavaa ja stabiilia nopeuteen verrannollista tietoa kalibroidaan jatkuvasti jollain toisilla nopeusmittaustekniikoilla kuten pidempiaikainen GPS keskinopeus suhteessa vetoakselin pyörimisnopeudesta laskettuun keskinopeuteen tai tienpinnan videointi tms, ja pyritään säätämään nopeusmittarinäytön virhe + 0,5 km/h arvoon, mikä kaiketi olisi laillisuuden rajoissa oleva virhe. Jatkuvalla kalibroinnila poistettaisiin rengaspaineesta, renkaan kulumisesta ja rengasvalinnasta johtuvat virheet ja ehkä muitakin virhelähteitä. Kumma, jos autonvalmistajat eivät reagoi uusiin EU-vaatimuksiin. Luulisi, että tarkka nopeusmittari olisi jonkinlainen myyntivaltti. Neljä +napsua vakkariin ei ole mitenkään hankala toimenpide, vaikkakin turhauttava, mutta uusilla autoilla tämä johtaisi ikävään pimputuskonserttiin.

      
  • @Veikko17 kirjoitti:
    Uudet autot alkavat pimputtaa ylinopeudesta, vaikka lakisääteisen mittarivirheen vuoksi ylinopeutta ei ole. Se on väärin.

    Samaa mieltä.

    Luulen, että useimmat nykyautot, toisin kuin sinä esität, eivät tiedä tarkasti omaa nopeuttaan.

    Onko antaa dataa luulosi tueksi?

    Miten ne voisivat, esim. hetkellinen GPS-virhe voi olla suuri, mutta pidemmällä aikavälillä GPS keskinopeusvirhe lähenee nollaa. Tätä tietoa kaikki autot eivät varmaankaan käytä hyväkseen. GPS-virheen kalibroinnissa pitäisi mukana olla GPS-signaalin luotettavuustarkkailu, jotta esim. häirintätilanteet tunnistettaisiin.

    Tämä saattaa tosiaan vaikeuttaa GNSS-pohjaista (GPS, Galileo, GLONASS, Bei Dou) mittaamista tai mittaukseen käytettävää GNSS-pohjaista assistance dataa? Mutta sehän olikin vasta spekulaationa tuossa yllä.

    Käytännön kokemusta olen esittänyt päinvastaisesta tilanteesta jossa GNSS signaalin puuttuessa navigaattori hyödyntää auto pyöräantureilla mittaamaa matkaa. Tällöin kilometrin ajon jälkeen risteys piirtyy kojetaulun kartalle juuri tunnelissa olevan risteyksen kohdalle eikä 4% mittarivirheen vuoksi 40 metriä ennen risteystä.

    En toki ole mitannut kovin monta autoa, mutta odotan mielenkiinnolla, millä aiot kumota oletukseni siitä että kun alihankkijat ovat saavuttaneet riittävän mittaustarkkuuden, sen jälkeen kaikilla auton valmistajilla on kyky tehdä tarkka mittari jos haluavat?

    VDO ja Yazaki osasivat tuon jo 40 vuotta sitten. Voitko kertoa mitkä valmistajat eivät osaa vieläkään?

    Tarkan nopeuden saisi vaikkapa tienpintaa kuvaavasta videosignaalista. En tiedä, onko tätä ominaisuutta yleisesti käytössä.

    Mercedes W222 S-sarjalaisen kerrotaan säätävän aktiivijousitustaan edessään näkemiensä töyssyjen mukaan. Minulla ei ole mitään käsitystä siitä kuinka tuo zydeemi toimii lumituiskussa tai yleensä muutenkaan?

    Olennaista olisi, että vetoakselin pulssianturin antamaa hyvinkin luotettavaa ja stabiilia nopeuteen verrannollista tietoa kalibroidaan jatkuvasti jollain toisilla nopeusmittaustekniikoilla

    Erilaiset lisäkalibroinnit ovat teknisenä harjoituksena kiinnostavia, mutta itse en näe niille mitään todellista hyötykäyttöä.

    Minulle riittäisi jo normaalipaineisilla puolipitoisilla renkailla vakiorengaskoolla oikein näyttävä mittari, joka levittää renkaan kulumisesta aiheutuvan vierinkehän muutoksen nollan kahden puolen. Virhe on ilman kalibrointiakin niin pieni, että ratin takana istuu uuden ja kuluneen renkaan aiheuttamaa alle +/- 1 km/h poikkeamaa monin verroin suurempi kohinalähde optimaaliseen nopeuspyyntöön.

    Auton kellon automaattisesta asettumisesta navin tai radion tai puhelinverkon aikaan olen sen sijaan kiitollinen. Muuten asia on merkityksetön, mutta näyttää kivalta kun auton kellon sekuntiviisari napsahtaa tasaminuutille radion aikamerkin viimeisen piippauksen laskevalla rampilla eikä kerran omaan aikavyöhykkeeseensä asetetun auton kelloa tarvitse asetella sen jälkeen ollenkaan edes ulkomaan matkoilla.

    Luulisi, että tarkka nopeusmittari olisi jonkinlainen myyntivaltti. Neljä +napsua vakkariin ei ole mitenkään hankala toimenpide, vaikkakin turhauttava, mutta uusilla autoilla tämä johtaisi ikävään pimputuskonserttiin.

    Täysin samaa mieltä!

    --740 GLE

      1
  • Aluksi muutama hajakommentti. "Onko minulla dataa siitä, että kaikki nykyautot eivät yleensä tiedä oikeaa nopeuttaan" Miten ihmeessä voisi olla, eivät esim. moottorilehdet kirjoita asioista tuolla tarkkuudella ja tutkimustietokin tuppaa olemaan maksumuurin takana tai liikesalaisuuksia. Siksi käytin sanaa "luulen". Tuskin sinullakaan on luuloani kumoavaa dataa? Ehkä joku automalli on tässä onnistunut, mutta ei kaikki.

    Epätarkka lainaus: "Alihankkijat ovat jo saavuttaneet riittävän mittaustarkkuuden, tai ainakin tulevat saavuttamaan". Oletettavasti näin, eihän tämä mitään rakettitiedettä ole. Sitä nyt vaan ei aina tuoda nopeusmittain näytölle. Vähän ihmettelen, että miksi. Itsekin sanoit, että "jos haluavat". Mainitsemasi VDO ja Yazaki ilmeisesti kykenivät jo 40 vuotta sitten tuotteistamaan tarkan akselin pyörimisnopeuden mittaamisen. Se ei vielä ole sama asia kuin auton todellinen nopeus muuttuvissa olosuhteissa.

    Videosignaali voisi olla avuksi todellisen nopeuden määrittämisessä, mutta siinä on omat ongelmansa.

    Jotkut autot näyttää tarkan kellonajan, jotkut ei. Uusissa autoissa ei pitäisi olla mitään syytä olla näyttämättä oikeaa aikaa. Ehkä tuo ominaisuus ei tuo lisäarvoa auton ostohetkellä. Näyttäisi aika koomiselta, jos uuden auton lukemattomien hienojen ja ylivoimaisten ominaisuuksien joukossa olisi rivi "kello näyttää oikeaa aikaa".

    Kiteytän, mitä ajan takaa. Kun EU suuressa viisaudessaan pakottaa autot pimputtamaan, kun mittarinopeus saavuttaa sallitun nopeuden, olisi kohtuullista, jos samalla EU vaatisi autot näyttämään auton todellista nopeutta. Se ei olisi mitään hypoteettista rakettitiedettä, vaan hyvinkin toteutettavissa "jopa" nykytekniikalla. Koska renkaat kuluu, niiden ilmanpaine vaihtelee, mittarivirhe on nopeuden funktio ja suomalaiset vaihtaa renkaita pari kertaa vuodessa joskus hyvinkin erilaisiin, tarvitaan jatkuvaa ohjelmallisesti taustalla tapahtuvaa kalibrointia (adaptiivisuutta), jotta nopeusmittari mukautuisi näyttämään oikeaa nopeutta muuttuvissa olosuhteissa. Pyörän pyörimisnopeuden mittaustieto on se perusmittaus, jota lukemaa korjataan muilla (lukuisillakin) varmistusmenetelmillä (GPS on yksi niistä).

      1
  • @Veikko17 kirjoitti:

    Aluksi muutama hajakommentti. "Onko minulla dataa siitä, että kaikki nykyautot eivät yleensä tiedä oikeaa nopeuttaan" Miten ihmeessä voisi olla, eivät esim. moottorilehdet kirjoita asioista tuolla tarkkuudella ja tutkimustietokin tuppaa olemaan maksumuurin takana tai liikesalaisuuksia. Siksi käytin sanaa "luulen". Tuskin sinullakaan on luuloani kumoavaa dataa? Ehkä joku automalli on tässä onnistunut, mutta ei kaikki.

    Epätarkka lainaus: "Alihankkijat ovat jo saavuttaneet riittävän mittaustarkkuuden, tai ainakin tulevat saavuttamaan". Oletettavasti näin, eihän tämä mitään rakettitiedettä ole. Sitä nyt vaan ei aina tuoda nopeusmittain näytölle. Vähän ihmettelen, että miksi. Itsekin sanoit, että "jos haluavat". Mainitsemasi VDO ja Yazaki ilmeisesti kykenivät jo 40 vuotta sitten tuotteistamaan tarkan akselin pyörimisnopeuden mittaamisen. Se ei vielä ole sama asia kuin auton todellinen nopeus muuttuvissa olosuhteissa.

    Videosignaali voisi olla avuksi todellisen nopeuden määrittämisessä, mutta siinä on omat ongelmansa.

    Jotkut autot näyttää tarkan kellonajan, jotkut ei. Uusissa autoissa ei pitäisi olla mitään syytä olla näyttämättä oikeaa aikaa. Ehkä tuo ominaisuus ei tuo lisäarvoa auton ostohetkellä. Näyttäisi aika koomiselta, jos uuden auton lukemattomien hienojen ja ylivoimaisten ominaisuuksien joukossa olisi rivi "kello näyttää oikeaa aikaa".

    Kiteytän, mitä ajan takaa. Kun EU suuressa viisaudessaan pakottaa autot pimputtamaan, kun mittarinopeus saavuttaa sallitun nopeuden, olisi kohtuullista, jos samalla EU vaatisi autot näyttämään auton todellista nopeutta. Se ei olisi mitään hypoteettista rakettitiedettä, vaan hyvinkin toteutettavissa "jopa" nykytekniikalla. Koska renkaat kuluu, niiden ilmanpaine vaihtelee, mittarivirhe on nopeuden funktio ja suomalaiset vaihtaa renkaita pari kertaa vuodessa joskus hyvinkin erilaisiin, tarvitaan jatkuvaa ohjelmallisesti taustalla tapahtuvaa kalibrointia (adaptiivisuutta), jotta nopeusmittari mukautuisi näyttämään oikeaa nopeutta muuttuvissa olosuhteissa. Pyörän pyörimisnopeuden mittaustieto on se perusmittaus, jota lukemaa korjataan muilla (lukuisillakin) varmistusmenetelmillä (GPS on yksi niistä).

    Olen samaa mieltä.

    Sivuhuomiona sellainen, että mielestäni rengaspaineen vaihtelu ei vaikuta nopeuden mittavirheeseen. Vaikka rengas olisi vähän lytyssä, sen kehäpituus ei muutu. Ja rengas siirtää autoa yhden kehäpituuden verran per kierros.

      
  • @Veikko17 kirjoitti:
    Kiteytän, mitä ajan takaa. Kun EU suuressa viisaudessaan pakottaa autot pimputtamaan, kun mittarinopeus saavuttaa sallitun nopeuden, olisi kohtuullista, jos samalla EU vaatisi autot näyttämään auton todellista nopeutta.

    Tämä on minunkin toiveeni.

    Se ei olisi mitään hypoteettista rakettitiedettä, vaan hyvinkin toteutettavissa "jopa" nykytekniikalla.

    Tämä on myös minun näkemykseni.

    --740 GLE

      1
  • https://yle.fi/a/3-10902449

    "Mittari ei saa näyttää liian pientä nopeutta, ja se saa näyttää enintään kymmenen prosenttia liikaa"

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit