Aikaisemman aiheeni "Ruostuuko Mondeo" vastausten perusteella ajattelin kysellä ajo- ja käyttökokemuksia seuraavista suosituista automalleista: Ford Mondeo 2002-, Volkswagen Passat edellinen korimalli, Skoda Octavia edellinen korimalli, Toyota Corolla edellinen korimalli (huom. uusi tullut markkinoille äskettäin) sekä Toyota Avensis edellinen korimalli. Edellämainittuja on vaihtoautomarkkinoilla kohtuullisen runsaasti, lukuunottamatta kenties Avensista. Hinnat ovat alkaneet tippua pikkuhiljaa nuoren perheen budjettiin sopivaksi. Siis mikä edellisistä on mielestänne "paras", hyviä huonoja puolia, huollon toimivuutta, maalipinnan sekä sisätilojen kulutuskestävyyttä, polttoaineen kulutusta ynm. Jos tulee mieleen muita hyviä vaihtoehtoja, niin ehdottakaa toki.
Mahtaa muutama korimalli vielä uusiutua kun saat tehtyä päätöksen.
Jos tarvitset tilavaa perheautoa, niin silloin farmari-Mondeo lienee ainoa vaihtoehto jossa on takapenkkitilat ja kontti.
Miten olisi Golf Varian? Tilava ja pieni samaan aikaan --> kohtuullinen kulutus. Laadukkaan oloinen. Hyvä varustelu 2002 faceliftin jälkeen. Itsellä sellaisen hankkiminen olisi mielessä. Kokemuksia kellään?
Volkkareista hyviä kokemuksia. Talosta löytyy 1kpl nyt 160tonnia ajettu Bora. Laatupeli teknisesti, ei ihan hirveä kyyti, kori jopa esimerkillisen laadukasta työtä, sisusta kestää. Siihen kun nyt jaksaa muutaman satkun panostaa jarruihin, pariin puslaan ehkä, niin ei paljoo uutta häpeä. Se että miten se nyt Golf Varianttiin liittyy niin voipi sanoa että tekniikaltaan varsin samanlaisia pelejä jos bensamalleista puhutaan. Diiseleistä en tiiä kun ei ole ikuna ollu. Aattelin myydä pois kun pihalle ei mahdu oikee. Tai sit -99 vectra olis kaupan, alta 30t ajettu, vanhan pariskunnan ex. tosi hyvä kunto, mutta ooppeli eli aika kauhea peli, sellasta et halua. Mut eipä ajelu maksa paljoo kummallakaan eli liki persaukinen nuoriperhe joka ei halua pahast velkaantua niinkin hölmöön tarkoitukseen kun auto ja jonka pitää ne kersatkin saada rahdattua, ajelee pitkään vielä.
Mutta: Vastauksena kysymykseen, Volkkarit on asiapelejä.
No jos ei takapenkillä hirveästi ole käyttöä, niin sitten Golf on tilava peli, mutta esimerkiksi jos takapenkillä on lastenistuin, niin ei etupenkille mielellään aikuinen mene. Muutamia sähkö- ja anturivikoja ainakin velipojan Golfista taipeleen ilmennyt, mutta ajettavuudeltaan auto pesee kyllä oman Avensikseni, mutta ei eipä tuo Avekaan hullumpi matka-auto ole.
Sitten kommenttia koskien 2001 vm. Avensista 2,0 bensa.
-keskikulutus 9 000 km matkalta n. 8,1 litraa/100km
-mukavan hiljainen matka-auto
-korjatut viat ovat takalasinpyyhkijänmoottori ja rasvattu ohjausakselin uraliitos (nämä siis siltä ajalta kun olen auton omistanut)
-hyvät tilat
-ei suuremmin nitise ja kitise (pieniä hälyääniä huonolla tiellä kuuluu, mutta ei hirveästi)
-pirteä moottori
-aavistuksen sivutuuliherkkä
Tässäpä näitä, muutamia kokemuksia.
Vanhemman korimallin Avensis voisi olla hyvä valinta. Auto on kohtuullisen hyvä ajettava, ehkä hieman tahmeaa ohjaustuntumaa lukuunottamatta. Ajamisen tunnokkuudessa Avensis selkeästi häviää esim. Mondeolle, mutta vastapainoksi auton matkustusmukavuus on korkealuokkainen (hintaluokassaan). Esimerkiksi melutasoltaan 97-03 mallinen Avensis peittoaa monet uudemmat vastaavan segmentin autot, jopa seuraajansa, eli keväällä 2003 esitellyn mallin. Avensiksen vahvuutena on myös hyvä varustelu, pirteät moottorit, kohtuulliset ylläpitokustannukset, kokoluokkansa paras jälleenmyyntiarvo ja tietenkin Toyotalle ominainen luotettavuus. Viaton auto ei Avensiskaan ole, niinkuin ei mikään muukaan, joten tarjolla olevat yksilöt on syytä tutkia tarkoin. Tyypillisiä vikoja 90-luvun lopun malleissa olivat kieroutuvat jarrulevyt, vuotavat iskunvaimentimet ja toimimattomat istuinlämmittimet. Nämä ongelmat on luultavasti korjattu takuuaikana. Takuukorjauksia on tehty myös epätavallisen suuren öljynkulutuksen vuoksi erityisesti 1,8 VVT-i moottoreiden kohdalla. Sen sijaan sähkövikoja Avensiksissa on suhteellisen vähän. Kaiken kaikkiaan auto on huoleton kulkupeli, minkä todistaa esimerkiksi saksalaisen TUV:n katsastusraportit, joissa vanhemman mallin Avensis tuntuu sijoittuvan kärkikymmenikköön.
Mikäli Avensis alkaa kiinnostaa, kannattaa katsella bensiinimalleista VVT-i koneilla varustettuja vaihtoehtoja, joita on saatavilla vuosimallista 2000 alkaen. Dieselpuolella syksyllä 1999 myyntiin tullut yhteispaineruiskutteinen D4D-malli on huomattavasti taloudellisempi ja suorituskykyisempi, kuin vanha 2,0 TD. Erityisesti mainitut VVT-i bensiinimoottorit ovat Avensiksen vahvuus. Esimerkiksi 1,8-litrainen malli oli aikanaan kokoluokkansa suorituskykyisin ja taloudellisin auto. Kaksilitrainen VVT-i moottori on varustettu bensiinin suorasuihkutuksella, minkä vuoksi moottori on miellyttävän puhdikas ja taloudellinen. Tuon moottorin yhteydessä auton vakiovarustukseen kuuluu ainakin Linea Sol-mallissa VSC-ajonvakautusjärjestelmä, mikä oli harvinaisuus tuossa kokoluokassa 2000-luvun alussa.
Monien mielikuvissa Toyota on yhä hyvin herkästi ruostuva auto, mikä ei nykyään suinkaan pidä paikkaansa. Ainoastaan alustan suojaus on keskimääräistä heikompi, joten ruostekäsittely kannattaa tehdä. Avensiksen kohdalla uusi malli tuntuu huonommin suojatulta kuin vanha.
Tulipas kirjoitettua pitkä tarina yhdestä mallista. Tarkoitus ei ollut ylistää Avensista maasta taivaaseen, vaan kertoa omia kokemuksia autosta ja näin helpottaa autovalintaa. Kaikki vaihtoehdot ovat hyviä ja kukin arvioi autoja omien mieltymyksiensä mukaan. Suosittelen mahdollisimman monen automallin perusteellista koeajoa ja eri merkkejä koskevien ennakkoluulojen romuttamista. Onnea auton valintaan!
Primera P11, Mazda6/626.
Ilman muuta Ave - paitsi, että saat lyödä aika ison rahanipun pöytään. Varsinkin jos haluaa farmariversion. Hieman yliarvostettu peli. Kuhan hinnat olisivat järkeviä niin sitten...
...siksi ehdotin aiksemmassa viestissä volkkaria. Mondeokaan ei olisi paha vaihtoehto hintansa puolesta. Paljon autoa pikkurahalla, vaikka saahan sitä joskus varmasta korjana, niinkuin Aveakin. Mazda 6:set kuulemma ruostuu pohjasta herkästi, mutta se ei oikein tahdo näkyä hinnassa, vielä.
Pystyisikö Old City tarkentamaan vähän paremmin millaista autoa hakee? Elikkäs farmaria vai ihan normaalia konttiperästä, paljonko tulee ajeltua vuodessa ja kauanko suunnilleen aattelit autoa pitää? Ja muuta mikä vaikuttaisi valintaan?? Olisi vähän helpompi seuloa noita vaihtoehtoja...
Elikkä mukulamäärän jäädessä todennnäköisesti yhteen, on haussa ihan vaan konttiperäinen. Kilometrejä ei tule todennäköisesti tarpeeksi, jotta diesel olisi järkevä. Moottorissa oltava alavääntöä, niin paljon kuin nyt järkevän kokoiselle bensakoneelle nyt on mahdollista, kulutus huomioiden. Erityisen tärkeää on kestävä maalipinta ja kori, koska en halua huolehtia ruostumisesta, vaikka pidänkin hyvää huolta autoni kunnosta. Ajo-ominaisuuksien oltava parhaimmillaan maantieajossa, ja haen autolta jämäkkyyttä ja "ison auton tuntua", niin paljon kuin mahdollista. Sivutuuliherkkyys on pahasta. Paha mennä sanomaan, kuinka kauan tulen pitämään autoa, ehkä noin viisi-kuusi vuotta, mutta lyhyemmänkin aikaa jos työhommat sujuvat taloustilanne paranee.
Siinä vähän tarkennettuna, toivottavasti näistä oli apua, ja kiitos jo etukäteen vinkeistä ja kokemuksista.
miten olisi Mitsubishi Lancer? mieluiten 2-litrasena. erittäin hieno ajaa ja mm. kiitelty kovasti jopa hiljaisuudesta ja ajettavuudesta. kestävyyspuolikin on mitsun tapaan timanttista
ulkonäkö veikeä ja muutenkin persoonallinen peli nuiden massamallien seassa.
miinuksina pikkuisen ahtaat tilat jos tilaa tarvitsee, (tosin ei luokassaan kai mikään ahdas) ja jälleenmyynti voi olla tuskaista koska mitsu on nykyään kovin aliarvostettu
edit: niin ja muita vaihtoehtoja joita suosittelen; ruosteeton mazda 6, mazda 626, primera ( sen ikäinen ettei ole vielä renault )
ei kenellekään tule mieleen ehdottaa pakua .on iso ja jämäkkä kolmelle hengelle. Yhtä kevyt ajaa kuin henkilöauto ja matkatavaroita ei tarvitse "pakata" .
Ollut pari Voortia, pari Tojoa ja yksi Volkkari, tosin oli Audi, mutta kaikilla hyvin pärjäsin!
omistanut: Mondeo 97 2,0 ,ave 2,0 01 ja nyt passat 01 1,8t.
Jos korin kestävyys ja jämäkkyys on tärkeitä niin minusta ehdottomasti paras on passatti.Muu tekniikka voi työllistää mutta on jämäkkä ja iso oikeasti. Kaupunkiajossa ja tekniikan kestävyydessä ja varustelussa on ave paras,passatin välitykset tuntuvat sopivan huonosti kaupunkiajoon. Avessa en havainnut mitään viitteitä ruostumisherkkyyteen mutta on tosiaan sivutuuliherkkä ja levoton ajettava pitkällä matkalla.Passatti ja Ave molemmat yhtä hiljaisia. Foordi oli muuten erittäin hyvä ajaa mutta pikkuvikoja oli ja hieman turhan meluisa eikä se uudempi koppainen koeajon perusteella ollut juuri parempi.
Mielestäni järjestys OLD CITYn mieltymysten mukaan olis passat,ave,ford.Fordi on taatusti halvin,mutta moottori on kanssa paremmin alhaalta vääntävä kuin ave vaikka avessa 20 heppaa enempi.
Kylläpä sattui sopivasti tämä aihe! Auton vaihto on myös edessä, ja "uusi" luotettava auto pitäisi saada max 12te pidemmäksi aikaa.
Tällä hetkellä ykkösvalintoina ovat Corolla -02 vs. Avensis -02. Molempia saa tällä hetkellä siihen 12te:n hintaluokkaan 1,6l koneella. Kaipaisin lähinnä koeajokokemuksia juuri noista Corolla vs. Avensis tuolla vtt-i 1,6l koneella?
Minulle ykköskriteerinä on luotettavuus, sen jälkeen tulevat sitten turvallisuus, ajomukavuus ja kulutus. Mikään tykkihän tuo 1,6l kone ei joka tapauksessa ole, mutta kaipa sillä pärjäilee, järkiautoahan sitä tässä ollaan ostamassa. Tällä hetkellä olen kallistumassa tuon vanhemmanmallisen Avensiksen puoleen, tekniikkahan on melko varmaksi todettu, kun noilla vanhemman mallisilla on kuitenkin jo ajettu melkoisia kilometrimääriä. Ainoastaan tuo vtt-i kone pieni kysymysmerkki, onko tuossa vtt-i koneessa ollut jotain ongelmia verrattuna vanhaan hihnalla olleeseen moottorityyppiin? Turvallisuudessa voiton vie varmaankin uudempi Corolla?
Lisäksi mietinnässä ovat Citroen Xsara ja Nissan Almera. Onko kenelläkään näistä kokemusta suuremmilla ajomäärillä??? Molempia kun saa jo samaan ikäluokkaan & kilometrimääriin 8te:n hintaan, eli Toyota maksaa sen 4te enmmän, mikä on melkoisen paljon...remppaakin saa jo tehdä melko paljon tuohon hintaerotukseen...
Lähinnä mietin näitä halvempia siksi, että ajoja on tällä hetkellä melko vähän, eli auto makaa parkkiksella. Jos ajoa olisi enemmän, niin valinta olisi selvempi.
Xsarasta sen verran minulla tietoa että hyvällä kaverillani oli sellainen, noin 9kk, jonka aikana auto vieraili korjaamolla 8 tai 9 kertaa, joka oli kuulemma "tarpeeksi"
Nissanista taas ei ole paljoa tietoa, tuttavapiirissä kukaan ei ole koskenut siihen merkkiin, syytä en tiedä...
Vielä kaipaisin noita kokemuksia Avensis -02 vs Corolla -02...
Entä mahtaako joillain kokemuksia tuosta D4D dieselmallista, sekin olisi yksi vaihtoehto.