Vertailtaessa henkilöautojen ensirekisteröintejä käyttövoiman mukaan, kasvaa sähköautojen osuus joka kuukausi. Diesel- ja bensiinikäyttöisten puolestaan pienenee. Miksi uutisoidaan sähköautojen myynnin olevan kriisissä? Liikenteessä sähköautoja näkee yhä useammin. Autojen määrällinen myynti on tietysti kokonaisuudessaan laskenut kaikkien käyttövoimien osalta.
Varmaankin autotaloilla joku kiintiö mihin kk päästävä täyttääkseen kulunsa, ja jos polttikset laskenut niin sähkön olisi pitänyt myydä yhtä paljon enemmän kuin muiden lasku ollut jotta tasapaino säilyy. tähän kun lisää pörssiyhtiökäsitteen voittoa joka vuosi tietty% rahoittajille (turhaa skeidaa) niin myös kaupan olisi piristyttävä lamaan saakka puhtaalla nousujohteisella.
ja totta, sähköbiilejä näkyy aika lailla enemmän kuin esim. 5 vuotta sitten...
Perustatko näkemyksesi ainoastaan Suomen markkinaan? Pitkin vuottahan on uutisoitu sähköautomyynnin suuristakin pudotuksista Euroopassa; etenkin Saksassa.
@Lukija20121 kirjoitti:
Varmaan kasvaa ja mikäs siinä. Tässäkin tulisi muistaa edelleen se, että tilastot ovat niin kuin ne luetaan.
Tiedetään - kuten mainitsit - että uusia ei myydä ylipäätään kovinkaan paljon. Mielenkiintoisempaa kuin prosenttien esittely olisi tieto, kenelle ne menevät ne harvenevat uusien autojen määrät. Jos esim. työsuhdeautoilijat edustavat sähköistettyjen haltijoita, niin osuus on varsin rajallinen kaikista autoilijoista lähtökohtaisesti.
Jos taas peilataan Suomen tunnetusti vanhaan autokantaan tilannetta, niin voisiko se kertoa edelleen vanhaa tietoa siitä, että autot ovat kalliita hankkia uusina ja sähköautot vasta ovatkin. Joka edelleen rajoittaa ostajakuntaa Suomen mittakaavassa. Oli auto sitten perinteinen polttis tai varsinkin sähköistetty.
En minäkään harkitsisi sähköauton hankintaa saksalaisella 30 - 40 sentin / kWh sähkön keskihinnalla.
Juuri siksi suomalaiselle onkin kannattavaa antaa saksalaisen ajaa autolla ensin vuosi tai pari ja ostaa sitten toissavuoden mallinen takuuauto puolella uuden hinnasta ja ajaa suomalaisella sähkön hinnalla.
--740 GLE
Menin toisessa yhteydessä kesäkuun alussa katsomaan aut.fi tilastot ja sieltä linkistä acea:n sivulle ja sieltä löytyy mm. sähköautojen myynnistä v 2023 vähennystä yli -40% Saksa, Romania ja Ruotsi -36%, Hollanti - 18% -17% Croatia. Muissa maissa plussaa vaihtelevan paljonkin, mut monessa niistä erilaisia sähköautoja oli vielä myyty vähän. Plugareissa Tanska -49%, Saksa - 74%, Italia - 12%, Ruotsi -14%. Eli sähköautot ei myy euroopassa niin hyvin, kuin autojen valmistajat olettivat aiemmin. Siksi muutamat valmistajat ovat ilmoittaneet tänä vuonna supistavansa tuotantoa. Hmm, ehkä olisi kannattanut alkaa valmistaa aluksi 25 - 45.000€ hintaluokkaan täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä ja vasta myöhemmin 60 - 130.000€ sähköautoja, jos silloinkaan...
Jos kotona ei voi ladata, saako jostain lataussähköä Suomessakaan alle 30c/kWh? Muuten samaa mieltä, että kalliit kilometrit kannattaa ajattaa muilla.
Minä jätän vanhentuneen teknologian käytettyjen ostajille ja keskityn tehtaan linjalta suoraan kuluttajalle tulleisiin.
Ootko miettinyt, että maksaa paljon ja olet tehtaan pilottien testaaja. Oletan tällä siis, että ostat vain aivan uutta, et ns. vakiintunutta ja muiden testaamaa, vaikka vuosi sitten julkaistua tekniikkaa.
Kustannukset ovat suhteellisia; voisimme ostaa sijoitusautoja ja osakkeita, mutta mikä ilo niistä olisi meille?
Vaikka uusi Audi ei olekaan prototyyppi, siinä on käytetty uusinta teknologiaa.
@Lukija336949 kirjoitti:
Kustannukset ovat suhteellisia; voisimme ostaa sijoitusasuntoja ja osakkeita, mutta mikä ilo niistä olisi meille?
Vaikka uusi Audi ei olekaan prototyyppi, siinä on käytetty uusinta teknologiaa.
Joo, varmaan nykyään asiat on jo paremmin, mutta eräs firman työsuhdeautoista oli e-tron ja pari vuotta sitten softat oli pahasti kesken. Haltija pakotti leasing firman ottamaan auton takaisin vuoden käytön jälkeen. Kolme kuukautta vuodesta auto oli pajalla. Latauspistoke ei lähtenyt autosta irti useampaan kertaan eikä etätuki pystynyt insinöörille antamaan sellaisia neuvoja, että olisi lopulta välttänyt taksin tilaamisen.
Ei mitään käsitystä. Meillä täällä TODELLISESSA maailmassa on joka torpassa tallin seinällä kolmivaihepistirasia valmiina. Diesel on edelleen hyvä valinta jos tuo oletus ei päde omassa todellisuudessa.
(Lainasin lehdistä lukemaani ajatusmallia jolla oma ympäristö yleistetään normaalia elämää kuvaavaksi, vrt. normikulutus ja TODELLINEN kulutus. Minun todellisuudessani nämä ovat sama asia joten minun todellisuuteni on siis oikea todellisuus)
--740 GLE
Niiden tuotolla voi ostaa vaikka Mersun. Tai kesämökin. Tai molemmat.
Kunnollisen auto ja säästäminen eivät ole toisensa poissulkevia kun sijoittajalla on ennen pitkää molemmat.
--740 GLE
Meillä ei ole tarvetta kummallekaan noista.
Meillä on ylikin tarvetta vastaava auto ja omistusasunto, sijoituksista ja osakkeista on luovuttu, nyt nautitaan, elämä rajallista.
No ainakin Lidlistä. Taitaa olla 21-29 c/kWh, riippuen käytettävästä tehosta (22-50 kW). Itse en toki noin paljoa kehtaa maksaa lataussähköstä, ellei ole pakko.
@Lukija336949 kirjoitti:
@740 GLE kirjoitti:
Totta! Sijoittamalla 100 euroa kuukausittain, saat ne heti...... 50 vuoden päästä? Tai muutaman miljoonan sijoituksen tuotoilla heti ensi vuonna.
Kommentit lähti liikkeelle siitä, että rahaa olisi ostaa sijoitusasuntoja ja osakkeita, mutta päätetty ostaa audi. Voi se olla, että miljoonasta puhutaan.
No mut hei, kaikille tuoton suuruus on sama - prosenteissa....
Sähköautojen myynti on romahtanut Euroopassa.
Jos lisäansio on sinulle nauttimisen esteenä, olet tehnyt oikean valinnan siitä luopuessasi.
--740 GLE
saa kun on edes jokin viidestäkymmenestä sopparista ja muutama läpyskä jotta voi ladata halvemmalla.
20-25c kw/h monessa. kotona jos kiinteä 8c niin siirron ja veron jälkeen menee lähelle.
Tavoitteesi ja aikataulusi valitset tietenkin itse koska kukaan muu ei osaa sinun puolestasi kertoa kuinka suurta pääomatuloa tavoittelet tai milloin ja mihin kohteisiin sitä käytät. Ammuin vain alas yleisen harhakuvitelman että sijoittaminen ja kuluttaminen vaikkapa autoon olisivat mukamas toisensa pois sulkevia valintoja.
Osakesijoittaminen tuottaa odotusarvoisesti lisäansiota. Siksi ajatus sijoittamalla ansaitun lisäansion ja auton ostamisen kuvitellusta ristiriidasta on yhtä absurdi kuin kuvitelma auton ostamisen estävästä palkankorotuksesta. Jos yleensä pystyy auton ostamaan, lisätulon avulla sen auton voi ostaa helpommin riippumatta miten sen lisätulon on ansainnut. Tai lisätulon avulla voi ostaa kalliimman auton. Tai ihan mitä huvittaa. Lisätulo ei rajoita lelujen hankintaa vaan helpottaa sitä. Toivottavasti tämä on nyt täysin selvää kaikille?
Lainan korkoa muille pääomatulona maksava ALENTAA omaa maksukykyään lainanhoitokulujen verran ja itse pääomatuloa ansaitseva KASVATTAA maksukykyään pääomatulonsa verran
Siksi osakesijoittaminen ei ole muita valintoja pois sulkeva valinta vaan niiden muiden valintojen mahdollistaja.
--740 GLE
Kyllä meillä on edelleen enemmän tuloja kuin menoja
En minäkään Saksassa edes harkitsisi sähköautoa. Ei siinä ole oikein ideaa kun sähkön hinta on keskimäärin 30 - 40 senttiä / kWh.
Pari vuotta käytetty sähköauto puolella uuden hinnasta suomalaisella sähköllä ajettuna on eri laskelma.
--740 GLE
Sitä en ihmettele, vaan aiempaa kommenttiasi jossa kerroit myyneesi tulolähteesi koska haluat nauttia.
Näistä kahdesta kommentista yhdessä päättelen, että tulosi ovat nyt sopivalla tasolla ja halusit rajata tulojasi koska lisätulo estäisi nauttimisesi.
--740 GLE
Sovitaan sitten niin, ihan sama.
@740GLE kirjoitti:
Muuta en ole väittänytkään. Kyse on vain aikajanasta: onko sijoittanut jo vuosikymmeniä, jota nyt voi hyödyntää, vai aloittaako osakesijoittamisen vasta nyt. Jos auton hankinta on tavoitteena tämän päivän tarpeeseen, varmaan ymmärrät mistä on kyse ja mitä eroa on ja missä?
Jos on aloittanut kauan sitten, niin siltikin kyse on siitä, millä summalla sijoitukset on tehty ja onko niillä ollut tuottoa ylipäätään.
Ellei nuo kerrota lähtökohdiksi, niin ei tule ampuneeksi mitään alas, vaan jalkaan jotakuta...
Niin vain nämä ratkaisevat
Lainan saa tämän päivän autotarpeeseen tällä viikolla. Osakesidonnainen maksukyky riippuu mm. edellä just mainituista tekijöistä, vaikka miten päin maalailisit ihania toiveita.
Eivät ne ole toiveita vaan todellista rahaa joka kasvaa eläkeikään mennessä talojen kokoiseksi ellei sille keksi sitä ennen muuta käyttöä. Tupakkarahoilla miljonääriksi on täyttä realismia, mutta ei toki ole pakollista jos haluaa mieluummin ostaa lainarahalla nyt ja tulevaisuudessa.
Jos on niin kova kiire ettei ehdi pysähtyä hetkeksi noustakseen pyörän päälle polkemaan, sitten ei auta kuin jatkaa juoksemista pyörää taluttaen. Näin tehtyään on turha valittaa pyörän hitautta.
--740 GLE