Onkos tämä näin mitä kauppias sanoo?
"– EU-lainsäädännön myötä autotehtaat on pakotettu valmistamaan pienipäästöisiä autoja, joissa on pieni moottori. Voimaa on lisätty turboilla, mutta valitettavasti sellainen yhtälö ei toimi, että auto on pienipäästöinen ja samaan aikaan tehokas, taloudellinen ja kestävä.
Kauppias kertoo törmänneensä yhden litran moottoreilla varustettuihin autoihin, joissa moottorin käyttöikä on ollut vain runsaat 100 000 kilometriä."
Aikoinaan itse tuli vingutettua 1,3 litraista 392000 km ja nyt tallissa on 1,8 turbo jossa noin 350000 km mittarissa eikä siinäkään itse moottorille tai turbolle ole tarvinnut tehdä mitään. (Eka siis pikkuinen ja toka ahdettu.)
Tuntuu että jotain perää tossa autokauppiaan väitteessä kuitenkin on ?
Tää lienee se legendaarisin kestävyydeltään :-)
https://en-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Volvo_B18_engine?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=sc
Voihan siinä tosiaan olla perää, itsekään en uskaltaisi ostaa kolmipyttyistä litran turboa, jonka pitäisi kuljettaa 1400 kilon autoa. Ennen tuo hoitui vapaastihengittävällä 2-litraisella.
Toisaalta varmasti löytyy kestäviäkin koneita. 15-vuotta sitten epäiltiin Volkkarin 1,4-litraista, mutta koneen kokoon liittyviä ongelmia tuskin on ollut. Näitä ei kai enää edes lasketa pieniksi.
Jutun mukaan moni ajaa autonsa loppuun. Hyvä niin, vaihto olisikin turhaa ja hyvä auto kestää luotettavana helposti 300-400 tkm.
Koneissa on eroja.
Esim. Renaultin 0,9 H4B kolme pyttynen on kestävä.
Ei jakopääongelmia ja imusarja pysyy puhtaana.
Sama moottori nelisylinterisenä, eli 1,2l pikkuturbo H5F.
Jakopään ketju 100 000km ja 200 000 ketju ja rattaat. 100 000-150 000km imusarjan puhdistus, koska polttoaine suihkutetaan suoraan palotilaan.
onkohan sama psa jossa 68hv vaparina? 48 kiloon saaatu mahtumaan
aika onneton kansi, raksuttaa jo alle 100tkm. öljynvaihto 30tkm, tekisin kyllä useammin,
sen verran huohottaa. keskikulutus 3 vuoteen noin 4,8l mitä 79tkm ajoin... ihan liikaa.
Tai sitten vaihtaa öljyt 2 kertaa vuodessa, castrollia tai mobilia, ja muut merkit jättää suosiolla myymälään...
Tuntuu siltä että nykyautot ei kestä vs. 1995 punton 1,3l kesti 250tkm tekemättä yhtään mitään, mutta meni siitäkin kytkinasetelma tai sen pidätinpultti katki... euron korjaus
Punton kestoon saattoi vaikuttaa melko matala viritysaste, tyypillisesti 55-65-75 pollea eikä turboa ja nykyisistä 1 L koneista 100 pollea ulos turbon avulla.
Nettiautossa on myynnissä 389tkm ajettu Seat Leon ST 1.0tsi-moottorilla ja dsg-vaihteistolla, eli voi pienellä nykymoottorilla päästä pitkällekin. Tuolla autolla lienee ollut halpoja kilometrejä. Olisi mielenkiintoista tietää ajetun matkan keskikulutus.
Arvaan, että se on pienempi kuin oman 2,5 litran ahtamattoman bensarohmun viiden ja kuuden litran väliin nouseva keskikulutus.
Nimimerkki Pihistelijä ajeli muistaakseni n. 4 L/100 km ympärivuotisella keskikulutuksella Leon ST 1,0 farkulla.
Pihistelijä on muistaakseni pärjännyt taloudellisuusajokisoissakin, mutta tuo 1.0tsi on taloudellinen ja tehokas moottori peruskuskillakin. Kestävyydestäkään ei ole kuulunut moitteita. Toisinaan tulee mietittyä, että tarvittaisiinko sähköautoja lainkaan, jos valtaosa maailman autoista kuluttaisivat yhtä vähän kuin tuo tsi. Tehokin riittäisi käytännössä lähes kaikkeen ajoon.
noh, moni muukin auto pääsee samaan 4 litraan kesät talvet. eikä tarvi 1 litraisella yrittää esim. vetää peräkärryä tms. Nykytapa ajaa autoilla on varmasti pahin syy, kun bensanuhapumpuilla ladataan nopeita kiihdytyksiä ja turhia jarrutuksia kokoajan kaupungeissa, kulutus väkisinkin kasvaa monta litraa pahimmillaan.
Pääsee kyllä, mutta ei mikään mikä kulkee pelkällä polttoaineella. Ajamani nykyaikaisen dieselinkin kulutusmittari näytti viimeksi mittarille mennessä 6,9 l/100km todellisen kulutuksen oltua 7,8 l/100km eikä vielä ole edes talvi.
Nykyaikaiset … Vanhempi käyttöautomme on ’02 S60 D5 - vähän piristetty. Se on EURO 3 eli ei mitään nokisuodattimen polttoa vaan noet tasaisesti putkesta ulos. Ihan normiajossa kulutus on melko tarkka 5.5 (tankatessa laskettu) mutta 3300 kuomukärry perässä kulutus nousee reilusti, ylittää välillä jo 7 L satasella.
Naapurin nykyaikainen 1.5 bensakoneen kulutus hyppää kärryn kanssa yli 10 kun ilman kärryä lähellä 6L kulutusta
jaa, täytyypä mainita taas A3 Ultra. 1,6L Diesel. minulla 42tkm keskikulutus 4,1l ja kesäisin pääsee reilun kympin seka ajo työmatkan 3,4l alimmillaan, ilmastointi päällä ilman turhia repimisiä jonojen mukana.
Harmillista, että tällaiset pienikulutuksiset, kevyet autot ovat poistuneet markkinoilta hölmöjen säädösten takia. CO2-asiaankin olisi saatu nopeammin parannusta tällaisilla autoilla kuin törkeän kalliilla, tankinpainoisilla sähköautoilla. 3-4 litraa satasella kuluttavalle autolle biodieselkin olisi realistinen mahdollisuus.
enpä nyt syyttäisi säädöksiä, kuluttajat ovat mieltyneet hybrideihin (syytä en tiedä) ja nyt koko maapallo kärsii liiallisesta akkuteollisuudesta. minä voin tankata ja silloin tällöin tankkaan My dieseliä, tiputtaa nesteen mukaan 90% co2 päästöjä, noh ehkä laskennallisesti mutta kyllä sekin palaa koneessa samalla hyötysuhteella kuin normidieseli.
Möhkömaasturien ja vaikka juuri lehden artikkelin BMW M5 (4395 cm3, 585 hv) WLTP virallinen kulutus asettuu hybridin avulla 2L/100km, autoverot on vähäiset edellisen vuoksi. Kyllä tässä on syynsä hybridin hankintaan. Auton hinta vastaa lähinnä veroja, joita vanhemmista M5 uutena joutui maksamaan.
Vero-ohjaus siis toimii toivotulla tavalla. Kaikki hyvin.
--740 GLE
M5 möhkömaasturi tuskin on realistinen vaihtoehto hänelle, joka suunnittelee 1.0tsi-moottorisen tai vastaavan huokean auton hankintaa. Todennäköisesti keskimääräinen polttoaineen kulutuskin on suurempi. Mielestäni nykyinen vero-ohjaus ei ole hyvä.
"M5 möhköMAASTURI" ei ole minkäänlainen vaihtoehto yhtään kenellekään, kun sellaista ei ole olemassa. BMW M5 on siis joko sedan tai farkku. BMW XM voisi olla "möhkömaasturi".
tuossa taidettiin mainita möhkömaasturit ja erikseen esimerkkinä M5, varmaan molemmissa samoja 'järkeviä' bensasyöppöjä joilla ei tee liikenteessä yhtään mitään, ja 2 litraa wltp ei toteudu ellei pysähdy 100km välein 3 tuntia, joten täysi turhake.