Tuossa on jo käyty pitkä ja opettavainen keskustelu perhefarkuista, mutta kuulisin mielelläni mielipiteitä hieman halvemmista vaihtoehdoista kuin yli 20000 maksavista.
Rahaa olisi käytössä max 12000, kannattaako tällä summalla edes haaveilla farkun hankinnasta, vai täytyykö tyytä pienempiin vaihtoehtoihin? (kyyditettävänä olisi 2+2+koira).
Citroen on ollut varovaisessa harkinnassa, menikö heti pieleen?
Löytyykö tuon hintaluokan hankinnassa joitakin sudenkuoppia, joita kannattaisi vältellä? (oma tietämys käytettyjen hankinnasta on käytännössä olematon)
-m
Minusta tuntuu, että sulla on ihan hyvät mahkut saada vallan pätevä farkku tuollakin rahalla. Tyttöystäväni ja tuleva puolisoni osti pari vuotta sitten 1995 mallisen Volvo 850 farmarin noin 11000 eurolla ja olemme melko huolettomasti ajaneet sillä tuollaiset 100000 kilometriä. Ostettaessa kilometrejä oli vaille 200000 ja nyt siis vaille 300000. Minusta kosla on kuintenkin yhä varsin hyvästi kasassa, eikä yhtään huvita lähteä autokaupoille miettimään vaihtoa.
Sitikkakin on varmaan oikein hyvä auto ja kokonaisuus ratkaisee.
-99-mallisia tuolla saa jo kaksi kappaletta ja eri merkkisiä, joten valinnanvaraa löytyy!
En nyt tarkoittanut Volvoa vaan yleensä keskikokoista farkkua!
Kokeileppas huviksesi katsoa vaikka Mitsubishi Lancer farmari vm. 1992-1995. Semmosen kun löydät priimakuntoisen, niin kova peli on vielä vuosiksi. 113hp pikku kulutuksella, tilaa on ja yllättävän vakaa ajettava, jos on korinväriset puskurit ja jotkut alumiinivanteet, niin ei häviä ulkonäössäkään paljon kalliimmille vaihotehdoille...
Säästyneillä rahoilla voit ostaa paljon kaikenlaista mukavaa, pöytälätkää taikka Stigaa..
Mitä tarkoitat tuolla farkulla ja pienemmillä vaihtoehdoilla? Eihän farkku tarkoita suurta autoa edes vastaavaan sedaniin verrattuna ja onhan pieniäkin farkkuja olemassa.
TM on testannut useita farkkuja eri kokoluokista. Kannattaa selata arkistoa. Huomaat, että eräät farkut ovat aika ahtaita isosta ulkomitoista huolimatta. Vastaavasti pienistä farkuista löytyy aika tilaviakin. Ei siis suinpäin kannata haaveilla V70-luokan autosta.
Jos takapenkillä lapset eivät ihan lähivuosina kasva aikuisten mittoihin, voisi Skoda Octavia olla hyvä vaihtoehto. Koiralle on tilaa niin paljon kuin sitä henkilöautossa voi olla, mutta tilaa ei hukata takapenkillä turhuuteen. Volvo on isompi ja kalliimpi, mutta tuollaisessa tapauksessa Skodaa ahtaampi.
Mene autotalli.comiin ja hae tarkennetulla haulla sopivilla kriteereillä autoja. Saat nopeasti hyvän käsityksen markkinoista.
No ite suosittelisin ainaki katsomaan nuita hieman "eksoottisempia" vaihtoehtoja..kun useasti suositellaan,että laita bmw,laita mersu,eikö tojota... Kokeilisit tosiaan Skoda Octaviaa..Varmaan todella järki auto kompaktissa koossa.
Miksei joku näistäki vois maistua jos tykkää?
Skoda Fabia Combi (jos tuomonen pienempi tila riittäis)
Seat Cordoba (ei ehkä kaunein,mutta varmaan ihan käyttö peli)
Vw Polo (sais aika halvalla)
Vw Golf IV (kiva muotoilu ja hyvät tilat)
Vw Passat 3B (siinä on jo rutkasti tilaa)
Citroen Xantia (eeeei koskaan sitikkaa kuuluu usein,mutta ommuuten pikkuse hyä ajaa)
Ja kaikki siis lohkeaa alle 10k tosin moottori/varuste/kilometreistä riippuen..
Jos ei ilmastointilaite ole pakollinen varuste, niin vanhemman Subaru Legacyn voisi saada n. 200tkm ajettuna. Toiset 200tkm olisi vielä edessä. Auto on kohtuullisen monipuolinen ja hyvä käyttöauto, jolla kehtaa ajella vanhempanakin. Ajaton muotoilu ja kaikin puolin tukeva peli. Suosittelen kokeilemaan jos japanilaista olet miettimässä.
Jos eurooppalainen on mielessä, niin Saab 9-3 on kohtuullisen edullinen käytettynbä. Ei ole farkku mutta viistoperä on monikäyttöinen ja riittävän tilava moneen tarpeeseen. Autoon pätee melko samat kuin Legacyynkin - hyvä ajaa ja ei rapistu silmissä.
Molemmat autot ovat käytettynä aliarvostettuja Suomessa ja siksi saa edullisesti (vrt. Toyota ym.). Kun katsoo Saksan käytettyjen hintatasoa ovat molemmat merkit siellä sen verran kalliiita ettei tuonti kannata (pl. Saab Aero/Subaru WRX -mallit joita on Suomessa vähän tarjolla).
Sen verran on tullut taas tänä kesänä autossa hikoiltua, että ilmastointi pitää saada (tämä varmaan karsii muutamia vanhempia, mutta hyväkuntoisia malleja pois)
Kävihän tuo Saksakin mielessä, mutta eipä kannata tällä budjetilla kikkailemaan, säästöä tulisi niin vähän.
-m
Olet oikeassa Saksan suhteen. Hakukulut söisivät liian suuren osan budjetista.
Neuvoisin seuraavaa. Tee todella härskelä tarjouksia autoliikkeiden vaihdokeista, kun löydät mieleisen (esim. 14-18k pyynnit). Ilmeisesti varastot ovat ylisuuret.
kyllähän tuolla rahalla saa mainion auton alle.
en tiedä mieltymyksiäsi mutta pari autoa tulee mieleeni jossa ainakin hinta/laatu on 10+
-Nissan Primera 2.0. nykyistä edeltävä korimalli, ennen renault yhteistyötä ja laadun hiipumista.
-viimeiset Mazda 626 esim. 2.0 executive. kuutosen mainio edeltäjä, vikoja vaan ei ole. muutenkin kiva.
jos haluaa enemmän ajettavuutta ja hauskuutta, esim. subaru legacy, niinkuin joku jo mainitsikin.
mutta ennenkaikkea kattele sellainen mihin itse tykästyt, nämä täältä saadut neuvot ovat todella ''turmeltuneita'' ja milloin minkäkin linssien takaa katsottuja, niin tämäkin
Itsellänikin ollut juuri budjettisyistä vakavassa harkinnassa Citroën Xsara Break... Tuntuu saavan paljon autoa edullisesti verrattuna moneen muuhun kilpailevaan malliin. Voisipa jopa sanoa, että auto on ihan omassa hintaluokassaan eikä varusteita puutu.
Toinen vaihtoehto Ford Focus wagon mutta se ei houkuttele puoliksikaan niin paljon...