Saksan energiavirasto DENA on vertaillut eri liikennepolttoaineiden elinkaaripäästöjä. Selvästi alhaisimmat päästöt on biokaasuautoilla ja sähköautoilla, jotka ladataan tuulisähköllä (5 g CO2 ekvivalenttia/km). Bensalla ja dieselillä vastaavat lukem…
Siinäpä hyvä keino välttää oma vastuunsa: Ajattele, että aina löytyy isompia saastuttajia, niin sinun ei tarvitse kantaa huolta mistään.
Kyse ei ole siitä, että pitäisi selittää auton ostoa jollekulle muulle tai itselleni. Ajattelen, että mikse…
Kaikkien fossiilisten polttoaineiden käyttö lisää ilmakehän hiilidioksidin määrää, koska hiilivaroja siirretään maan uumenista ilmakehään. Näin on myös maakaasun tapauksessa. Biokaasun tapauksessa hyödynnetään vuoden parin sisällä ilmakehästä kasvei…
Kaasuautoilun suurimmat rajoitteet ovat harva tankkausverkosto ja autojen pieni toimintasäde. Mikäli hankkii uudehkon auton, jossa toimintasäde on yli 350 km tai asennuttaa vanhempaan tai jälkiasennusautoonsa lisäkaasupullon, homma toimii paremmin. …
Jos asut lähellä kaasuntankkauspistettä tai ajat sellaisen ohi lähes päivittäin, on kaasuauto yksi vaihtoehto. Jos käytettyjen kaasuautojen valikoimassa ei ole sopivaa mallia, voit hakea sen itse Ruotsista ta Saksasta. Pienenä porkkanana on se, että…
Veikkaan, että metaani tulee olemaan yksi keskeisistä polttoaineista vielä vuosikymmeniä, koska autoteollisuus satsaa siihen tosissaan. Euroopassa tulee olemaan runsaasti biometaania käyttäviä autoja vuosina 2020-2040. Arvio perustuu yksinkertaisest…
Etanolin tuotantoa paljon tehokkaampi prosessi on biokaasuprosessi, jossa mikrobit hajottavat eloperäistä ainetta hapettomissa oloissa. Syntyy biokaasua, jossa on noin 65 % metaania ja loput hiilidioksidia. Tuo raakabiokaasu voidaan puhdistaa maakaa…