Työ- ja elinkeinomisteriölle luovutettu sähköautoalaa koskeva mietintö:
http://lato.poutapilvi.fi/p4_tem/?89515_m=96243&s=2470
Ihan mielenkiinstoista. Lisäksi ohessa VTT:n, Fortum+Valmet Automotiven tiedotteet asiasta:
http://lato.poutapil…
Esimerkiksi rakenteilla olevan Olkiluoto-3:n teho on 1 600 MW. Tuolla teholla ajaisi 3 miljoonaa autoa 20 000 km vuodessa.
Eli 1 ydinvoimala /~3 milj sähköautoa. Kuulostaa ihan hyväksyttävälle, eikä yhden ydinvoimalan rakentaminen voi olla sella…
Tällä hetkellä vain ydinvoiman voimakkaalla lisärakentamisella voitaisiin muuttaa tilannetta.
Oikein. Ja sekin on tilanteesta riippuen poliittisesti haastavaa, mutta nykytekniikoista varteenotettavin CO2 päästöjen kannalta. Tosin aina peikkona s…
Suomen sähköntuotanto jakautunee seuraavasti:
- Ydin 30%
- Vesi 21%
- Hiili 15%
- Maakasu 14%
- puu+bio 12%
- muut 8% (jossa mukana mm. öljy 0,6%)
Tämän sähköntuotannon CO2 päästöt ovat vuodesta 2007 nykyhetkeen vaihdelleet 11…
Toisaalta on vaikea kuvitella, että 50 vuotta nykyhetkestä autot eivät olisi pääosin sähköautoja.
Niinpä, etenkin kun silloin ei enää taida paljoa öljyä olla jäljellä tai sen hinta on aikas korkea. Viite: maikkarin uutiset 3.9.2009, jossa kommen…
Hiilipäästö:
Joten ne lainausmerkit on hyvä laittaa tuohon "0-päästöön". Sitä se ei ole, mutta kokonaisuus on vaikeasti hahmotettavissa.
Jep, tarkoitus oli olla jokseenkin sarkastinen. Ei sähköauto päästötön ole. Päästöt syntyvät muualla j…
Suomalaisen autoilijan (ja peruskansalaisen) tulee vaatia / toivoa, valtion tulevan vastaan sähkö- ja muussa "0-päästö" autoilussa. Verottajan ja autoilijan historioita katsellessa, varmaa on vain epävarmuus. Pessimisti ei pety.
Eli alusssa tukea …
Hinta tulee olemaan ehdottomasti yksi ratkaisevista tekijöistä sähköautojen yleistymisen kannalta. Harvalla on varaa maksaa ihan kannatuksen vuoksi hunajaisia hintoja. Markkinat taitavat hoitaa tämän asian ajan kanssa, mutta valitettavasti odottavan…