@koreileva kirjoitti:
@Hank_80 kirjoitti:
@Lukija31722 kirjoitti:
@Late1969 kirjoitti:
Itse sanoisin, että nastarenkaiden luisto on lineaarinen sanaa laajasti tulkiten. Luisto alkaa joss…
@Lukija31722 kirjoitti:
@Late1969 kirjoitti:
Itse sanoisin, että nastarenkaiden luisto on lineaarinen sanaa laajasti tulkiten. Luisto alkaa jossain nopeudessa ja lisääntyy ymmärrettävästi nopeuden ollessa suurempi. Nastat eivät lähd…
@Late1969 kirjoitti:
@Hank_80 kirjoitti:
Kyllä vertailun tulokset ovat mielestäni arvokasta tietoa autoilijoille ja myös renkaisiin liittyvistä laeista päättäville poliitikoille sekä liikenneturvan asiantuntijoille. Vertailussa Cont…
Kohta joku tulee mututuntumalta haukkumaan ammattilaisten tekemät testit ja kertomaan kuinka veljenpoika on joskus ajanut kitkarenkailla ojaan ja tietää että ainoastaan 70-luvun keksintö teräspiikki talvirenkaissa voi toimia jäällä. Varmaan myös TM:…
@Karrette kirjoitti:
@Quu kirjoitti:
@Karrette kirjoitti:
106 §
Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää:
Yöpakkaset ja mustajää tullut eteläsuomeenkin, ajanvaraus rengashotel…
Kohdassa 1.3 viittaus yhteen tutkimukseen kuluneilla renkailla:
https://www.traficom.fi/sites/default/files/27583-Trafi_16_2017_Nastarenkaiden_kuntoerot_riskitekijana.pdf
Kuluneita talvirenkaita testattiin laajasti VTI:n toimesta Ruotsissa 201…
Mututuntumien sijaan tutkittua tietoa oikealta asiantuntijalta:
https://www.tek.fi/fi/uutiset-blogit/kitkat-vai-nastat-on-mielipidekysymys
https://www.hel.fi/static/ymk/katupoly/nastarenkaat-ja-liikenneturvallisuus.pdf
@Quu kirjoitti:
@Hank_80 kirjoitti:
Kun jäätä on tarpeeksi ohut kerros, niin ei nastoilla ole mitään mihin purra. Tarpeeksi kun kylmää, niin jää on niin kovaa, etteivät nastat enää pure.
Ohuen kerroksen alla on k…
@740 GLE kirjoitti:
@Hank_80 kirjoitti:
Nastarenkaiden nastat eivät toimi tasapainoisesti etuvetoisen auton eri akseleilla, koska edessä nastaulkonema kasvaa ja takana pienenee. Tämä aiheuttaa vaarallisen balanssiongelman.
htt…
Taisi olla vuoden 2019 syksyllä kun Tuulilasi-lehti julkaisi ruotsalaisen vertailun, jossa oli testattu myös pito mustalla jäällä. Continentalin kitka oli mukana nastarenkaiden testissä ja ylivoimaisesti paras mustalla jäällä. Kumpikohan jääkeli on …
@Jorma L2 kirjoitti:
Aika yleistä on olettaa teidän urautumisen johtuvan pelkästään nastoista. Kuitenkin Saksan baanoilla on jokavuotiset päällystystyöt vaikka nastoja eikä routaa ole lainkaan. Tiet tosin päällystetään tasaisemmiksi kuin Suomessa…
@Jorma L2 kirjoitti:
@Hank_80 kirjoitti:
Ruotsissa ja Norjassa nastarenkaiden osuus liikenteessä vähenee kovaa vauhtia ja molemmissa maissa kitkarenkaiden osuus on jo suurempi kuin nastarenkaiden. Silti liikennekuolemia näissä maiss…
Ruotsissa ja Norjassa nastarenkaiden osuus liikenteessä vähenee kovaa vauhtia ja molemmissa maissa kitkarenkaiden osuus on jo suurempi kuin nastarenkaiden. Silti liikennekuolemia näissä maissa on puolet vähemmän kuin suomessa.. Kitkarenkaiden pidon …
Oma Kia Optima sw phev on paras auto mitä minulla on ollut. Se on tilava, mukava, hyvin varusteltu ja todella taloudellinen. Ympärivuotinen keskikulutus jää alle 3 l ja 50 km työmatkasta paluumatka ajetaan työnantajan sähköllä. Kulut ovat alle puole…
Tällä hetkellä suomen parasta tietoa eri talvirengastyyppien eroista löytyy Helsingin kaupungilta. Tuollakaan sivustolla ei kyllä ole otettu huomioon kitkarenkaiden parempaa pitoa mustalla jäällä. Se on tietenkin yksi syy, miksi onnettomuustilastoje…
Itse rengastestausta kommentoisin. Ihmettelen miksei edelleenkään TM mittaa jäisellä asfaltilla ns. mustalla jäällä. Pari vuotta sitten Tuulilasi julkaisi ruotsissa tehdystä rengasvertailusta, jossa oli ohuen mustan jään testauksesta mittaukset ja n…
Tankkauksista lasketuissakin on ainakin matkamittarin virhe mukana, mikä vaihtelee renkaiden kunnon ja paineiden mukaan. Kunhan pysytään kulutusmittauksissa alle 10 % virhemarginaalissa, niin riittää minulle.
Kia Optima on kuitenkin tällä hetkell…
Kia Optima farmarilla 7000 km takana. Maantiepainotteisen ajon keskikulutus 2,6 ja tyhjällä akulla tietokoneen mukaan 5,0-5,5 l. Erittäin tyytyväinen olen ollut autoon S212 220 cdi mersun jälkeen. Kia on saman kokoinen ja painoinen. Kulutus on maant…
Ehdottomasti pitäisi laskea kulut ainakin 300 tkm asti ja polttoainekulut huomioiden. Kulut taulukkoon esimerkiksi vuosittain ja 20000 tkm välein. Siitä saisi jokainen arvoida omat kulut. Kaikki hinnathan muuttuu, mutta prosentuaalisesti kaikissa au…
Tänä keväänä päätin että tuo vm-2013 S212 farmari E-mersuun hommataan sellaiset pyörät että se kuulostaa ja tuntuu mersulta myös suomen teillä. Hommasin w203 mersun teräsvanteet 7x16 ET37 ja niille Michelin Crossclimate+ kesärenkaat. Auto on nyt pal…
Itse pidän Kuluttaja-lehdessä julkaistuja rengasvertailuja luotettavimpina. Ne on teetetty eurooppalaisten kuluttajajärjestöjen kanssa yhteistyössä testifirmoilla. Rengasmalleja on enemmän kuin autolehtien vertailussa ja renkaille tehdään jopa kesto…
Melua suurempi poikkeama sileiden testiratojen ja karkean asfaltin välillä on varmaan renkaiden pidossa. Meille syötetään koko ajan ainoana totuutena että kesärenkaat ovat parhaat kesällä ja kaikki muut renkaat ovat suorastaan hengellä leikkimistä. …
@HybridRules kirjoitti:
Minä ajattelen hybridien/sähköauton energiaproblematiikan menevän yksinkertaistetusti näin: energiaa otetaan akusta, kun nopeutta muutetaan ylöspäin eli kiihdytetään ja kun vauhtia ylläpidetään. Energiaa saadaan takaisin a…
Yksi vinkki edulliseen plug-in hybridiautoiluun on 2012 esitelty prius phev. Meillä kakkosautona toimii loistavasti n. 15-20 km kaupunkireissuilla melkein sähköautona ja pidemmillä matkoilla n. 4-5 l/100 km kuluttavana polttomoottoriautona. Auton ku…
@Vital kirjoitti:
Juuri nyt kun jauhoin netissä nastojen käytön kieltoa ja kävin välillä ruokaa hakemassa kaupasta (jaksaakseni edelleen mouhata nastoista) niin kas, sieltähän se lensi vastaan tulevasta henkilöautosta voimalla suoraan tuulilasiin…
Ei ole vielä TM:ään ehtinyt uutinen että vertailussa hyvin pärjänneet nastarenkaat vedetään pois markkinoilta nastojen irtoamisen vuoksi. Vastuullista toimintaa Continentalilta. Nokian Hakkapeliitta 8 irtoili paljon nastoja suomalaisen autolehden kä…
@740 GLE kirjoitti:
@Lukija31722 kirjoitti:
Mitähän hyötyä on enää dieselmoottorisesta autosta?
Kun vertaa esim. uusimmassa TM:ssä ollutta Scalaa omassa käytössä olevaan samantehoiseen 2016 vm. diesel Ocatviaan, niin tuon Scala…
@NHB kirjoitti:
@Hank_80 kirjoitti:
@Lukija31722 kirjoitti:
Kyllä nuo testit auttavat valikoimaan itselle sopivimmat renkaat, mutta tosiaan se testivoittaja ei välttämättä ole se itselle sopivin.
I…
@Lukija31722 kirjoitti:
Kyllä nuo testit auttavat valikoimaan itselle sopivimmat renkaat, mutta tosiaan se testivoittaja ei välttämättä ole se itselle sopivin.
Itse voisin kertoa hyvän esimerkin testivoittajan valinnasta. Aikoinaan, kun as…