Mielestäni TM:n käsitys kaupunkiajosta on vähintäänkin harhaanjohtava. Koeajoissa kaupunkikulutusmittausten keskinopeus on luokkaa 40 km/h eli varsin korkea. Ei tuollainen voi olla mitään oikeata kaupunkiajoa liikennevaloineen.
Kyllä se Prius oikeasti aika pienellä kulutuksella menee. Paras lukema ollut 50 km matkalla 3.1 l/100 km keskinopeuden ollessa reilut 60 km/h. Reilut 4 litraa menee ehkä tyypillisesti maantiellä näin kesänopeuksilla kun on myös 100 ja 120 nopeuksia,…
Painavin syy Priuksen hankintaan oli sen tekninen edistyksellisyys sekä pieni polttoaineenkulutus. Vuotuisella ajomäärälläni (10000 - 12000 km) ei pienellä polttoainekulutuksella ole kauhean suurta taloudellista merkitystä, enemmänkin se oli minulle…
Uutta Priusta nyt muutama sata kilometriä ajaneena voi kyllä sanoa että vähällä kulkee. Paras matka mennyt 3.8 l/100km kulutuksella. Matkaa oli 70 km ja siihen sisältyi jonkun verran kaupinkiajoa, muutama kilometri satasen aluetta ja enimmäkseen si…
Kyllähän se hybridin kulutus voi tuonne 5 litraan mennä jos on paljon moottoritieajoa ja lyhyttä ajoa talvipakkasilla. Diesel autoista ei kokemusta mutta meneekö nämäkään sitten lähellekään normikulutusta vastaavassa ajossa eli onko tuo 5,5 optimist…
hiilipäästö oli tehnyt laskelmia. Kävin toyotan sivuilla ja otin vertailuun auriksen bensa ( 1.6 multimode), hybridi ja dieselmallin (2.0 D). Hybridin lisähinnat olivat 4000 bensaan ja 1000 dieseliin verrattuna.
Auriksen kulutus (kaupunki/maant…
Juu on kokemusta. Pääsiäisenä tuli ensimmäinen rengasrikko 30 vuotisen autoilu-uran aikana. Hyvin toimi tuollainen paikka-aine/kompressori yhdistelmä. Painossa tuo tietenkin säästää ja on se varmaan valmistajalle jonkun verran halvempikin kuin varap…
Kyllä se pakkanen rankaisee hybridiäkin. Perjantai aamulla -24 C ja kulutus töihin mennessä ( 6 km, keskinopeus yleensä reilu 20 km/h) 9.0 l/100km. Itse asiassa oli suurin lukema jonka muistan tuolla matkalla nähneeni. Tänä aamuna -3C ja nyt kulutus…