Böpi

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • Taitaa olla alkuvuosien 307 teknisesti huonoin 2000-luvun auto. Kaverilla meni takaumpiot vaihtoon, kun löysät polttimonkannat pääsi tärisemään ja sulattivat umpioiden taustamuovia. Startin soleinoidi vaihdettu pari kertaa. Koiranluut vaihdettu. Ohj…
  • Myönnettäköön, että etelänmatkat ym. jää tekemättä, kun autoiluun (vak. huol. pääomak.renk. bens) ja perheen bussikortteihin kuluu lähes 800 €/kk.
  • AkiK Isommissa autoissa itse autot ovat aika samankokoisia ulkomitoilta. Vaikkapa Mondeon farmari - S-max vertailussa S-max on 5-paikkaisena tiloiltaan aivan eri luokkaa. Uskotko, että ne ovat oikeasti vaihtoehtoja yksityiselle ostajal…
  • Anders-Simo Jälleenmyyntiarvolla ei ole väliä, koska jos auton arvo laskee nopeasti, sen myös vastaavasti saa halvalla. Hintansa säilyttävästä pitää maksaa enemmän. Olen toista mieltä. Oletetaan, että auto vaihdetaan kolmen vuoden väle…
  • Takana perheessä 5 Fordia, 4 Toyoa, Korean pikkuchevy, Mazda, Mitsu, Honda. Ainoa tielle jättänyt on ollut kakkosautona palvellut 20 v Fiesta, jossa bensaletku oli pehmennyt ja pumppu imi sen kasaan. Sekin helpotti 5 minuutissa, kun odottamisen jälk…
  • NHB ... kiihtyä vaikka sen moottorista ei välitetä vääntömomenttia laisinkaan. Jotenkin se vesisuihkukin saa laivan liikumaan, vaikka vääntömomentteja ei laivan ulkopuolelle välitetä. Samoin rakettimoottori voi kiihdyttää aika räväkästikin kok…
  • Handut kohti taivasta... Tulipahan todettua mersun kuluttavan huipputeholla ja kierroksilla paljon ... Minulle teho on aina merkinnyt vain staattista tilaa eli pysyviä kierroksia ja kykyä tehdä työtä siinä samassa tilassa. Kun halutaan kiihtyv…
  • Se tuplasti oli vain ajattelematon heitto siihen. Anteeksi. Olen edelleen sitä mieltä, että voima/vääntömomentti aiheuttaa nopeuden muutoksen. Se kertoo kyvystä lisätä vauhtia/kierroksia. Sen jälkeen voidaan saada laskennallisesti teho jollakin…
  • Teho on staattinen suure. Teho kertoo paljonko laite pystyy käyttämään ja tuottamaan energiaa aikayksikössä esim. vastusvoimia vastaan. Huippunopeuden v määrää huipputeho P = Fv eli v = P/F, jossa F on kaikkien vastusvoimien summa ko. nopeudessa. …
  • Lisätään vielä energian säilymislaki pyörimisliikkeessä. Mikä momentissa voitetaan se kierroksissa tai toisaalta myös pyörimisnopeudessa hävitään. Tämän takia tarvitaan vaihteisto.
  • Puhutaan taas eri asioista. Yleensä kaikki puhuvat väännön laajuudesta (kuinka laajalla kierrosalueella) ja toisaalta vain huipputehosta (piikist&#228. Sopivilla laskutoimituksilla vääntökäyrä voidaan muuttaa tehokäyräksi ja päinvastoin e…
  • Kuten aiemmin lopuksi totesin Auton huipputeholla saadaan auton huippunopeus. Laajalla vääntökäyrällä tai riittävän nopealla ja tiheillä vaihdevälityksillä pyritään kiihdyttämään se auto mahdollisimman nopeasti ja energiataloudellisesti ajonop…
  • Hiilipäästö Autoa kuljettaa eteenpäin auton pyöriin tuleva työntövoima. Teho taas on tämän työntövoiman ja auton nopeuden tulo. Auton kiihtyvyys taas saadaan jakamalla työntövoiman ja vastusten (vierinvastus, ilmanvastus) erotus auton massalla…
  • Keskustelu on käynyt lähes ainoastaan tekniikan edelläkävijöiden ja vähemmän myytyjen mallien parissa. Monet pikkuautot ja paljon myydyt kulkupelit ovat saaneet massaa lisää. Vain Mazda on tainnut pudotella massaa kautta linjan. Kansantaloudellisest…
  • Keskustelun aloittaja taitaa vain haluta vahvistusta hyvälle autovalinnalleen. Jokainen tekee jonkin kompromisiin ostaessaan auton. Kuka välirahan, kuka imagon suhteen. Kaikissa merkeissä taitaa olla omat hyvät ja huonot puolensa. Välirahan suhde uu…
  • Havoc78: Käyttääkö joku autoaan tosiaan näin, käynnistää kylmänä ja ajaa 4 km matkan kapunkiajoa? Saadaanhan tuolla komeita kulutuslukemia kauhisteltavaksi, mutta onko tuolla kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä? Kyllä pikkukaupungei…
  • "tuuli nappaa kuin purjeveneeseen. Se sekä kaatuu että spinnaa herkästi" Pelkkä tuulipinta ei ole se pahin tekijä. Massakeskipisteen, tuulipintakeskipisteen ja akseleiden sijoitus kokonaisuutena tekee sen, että välillä jopa matala auto voi olla…
  • Kyllä teki hyvää pyöriä kaupungissa autolla, kun opetin perheen nuoret ajamaan. Moni asia ajamisessani muuttui ja suojateihin varaudun paljon tarkemmin kuin ennen. Ikävä kyllä pyöräilijät eivät oikein ymmärrä suojatiesääntöjä ja etuajo-oikeussääntöj…
  • 740GLA Ja puhtaasti itsekkäästä syystä, eli oman turvallisuuden vuoksi sellainen johon ei voi luottaa pidetään omassa valvonnassa. ...ja sopivan välimatkan päässä. Kun olen lapseni opettanut ajamaan, olen moottoritielle tulossa korostan…
  • Rätkätin Epäilen vahvasti, että rekat eivät kaadu ilman kuskeja. Jos se saadaan vauhtiin ilman kuskia, niin todennäköisyys kaatumiseen taitaa olla melko suuri!!
  • Varsinkin talvirenkaat keräävät pihaltamme ja lyhyeltä hiekkapätkältä ennen asfalttia suuren määrän kiviä. Kuulen auton pohjasta niiden irtoamisen, kun kiihdytän rampilta motarille. Nykyään on siirrytty hiekasta sepeliin ja se on varmasti suurin syy…
  • Karhennettu jää! Täällä rannikolla on pikkuteillä usein vielä vettä kirkkaan jään päällä!
  • Itse ajelisin kitkoilla, mutta perheessä on useampia autojen käyttäjiä. En ole kitkoilla ajanut kuin muutaman koeajon, mutta hiljaisuus vakuuttaa. Tiedän, että tiet kuluvat nastoilla, kaupungit täyttyvät pölystä keväällä - kyllä pölyttää se sepeliki…
  • 2001-2009 tilastot kolareista dubbdäck minskar risk för en dödlig olycka med 42%, jämfört med odubbade vinterdäck" Kitkamiehet ei halua ymmärtää!!!!!
  • Siinä oli kuolemaan johtavat onnetomuudet tilastoituna. Effekten av dubbdäck i olyckor med dödlig utgång samt nyttan av antisladd-system(ESP) Johan StrandrothTrafikverketKarolinskaInstitutet, Institutionen för folkhälsovetenskap Matteo Rizz…
  • ddr5: Penteles: Hesarissa tänään: "Ruotsin liikennevirasto Trafikverketin mukaan onnettomuusraportit vuosilta 2000-2009 osoittavat nastarenkaat kitkarenkaita turvallisemmiksi. Tutkimuksen mukaan nastarenkailla on 42 prosen…
  • NHB Peruskoulufysiikka kertoo myös, ettei pinta-ala vaikuta kitkavoimaan. Eli renkaiden koon, paineen ja määrän ei pitäisi vaikuttaa pitoon. Em. pitää paikkaansa, kun renkaan ja tien rakenteet kestävät rasituksen. Leveämmässä renkaassa …
  • Noni: Jep, tottakai etuvetoisessa perä karkaa alta kun ensin ajetaan liian kovaa mutkaa, jonka jälkeen päästetään kaasupoljin ylös> painon siirtymä eteen, perä kevenee ja hupskeikkaa.. vielä kun on kyseessä lyhytakselivälinen ns.pölynimuria…
  • drive Ihan hyvin pärjää kuka tahansa etuvedolla ilman ajonvakautusta kitkoilla. Nämä autot on suunniteltu aika vakaiksi, eikä ne vahingossa lähde takapyöräluistoon. Oikeastaan aina kun saa lukea jostain takapyöräluisto-kuolonkolareista, ni osa…
Default Avatar
Jäsen 04.12.2014 alkaen
7 aloitettua keskustelua
350 viestiä
0 ×   0 ×