Korealainen käytettynä?

17 kommenttia

Uutena korealaiset autot ovat tietääkseni pärjänneet aivan kelvollisesti laatutesteissä, mutta kannattaako sellaista ostaa käytettynä? Ovatko ne lyhytikäisempiä 'kertakäyttöautoja' kuin eurooppalaiset ja japsit? Jotain 6-7v ikäisiä näyttää saavan aika edullisesti ja pienillä kilometreillä.



Hakusessa on 'viiden tonnin auto', jolla ajaisi sen viisi vuotta ja 150 000km perushuolloilla ja pikkukorjauksilla. Vaatimuksia ovat lähinnä riittävät etutilat 190 senttiselle ja pieni polttoaineenkulutus 100km/h nopeudella. Helpolla ajettavuudella, ohituskiihtyvyydellä tai kolariturvallisuusuustekijöillä ei ole hirveästi väliä koska rajoitukset ovat niin alhaisia ja auto tulee rattimiehelle. Ne näkökulmat lienevät korealaisissa kuitenkin ihan ok?



Onko tässä järkeä? Kia, Hyundai vai Daewoo? Vai alemman kastin japsi? Arvostetuimmat japsit ainakin pitävät arvonsa liian hyvin verrattuna romuusasteeseensa. Ja eurooppalaisissa remonttiriski lienee merkittävä tuossa hintaluokassa liikuttaessa.

  
  • No joo eipä yllätä ettei aihe kiinnosta 'automiähiä'. Pitäisi olla joko Volvo tai Mersu, tai sitten joku josta voisi vääntää vitsiä.

      
  • Olin muutama tunti sitten erään asiakkaani Kia Sportagen kyydissä. Toista kertaa Kian kyydissä, ensimmäinen shokki oli viime keväänä. Eräällä liikekumppanilla on Kian tila-auto, nimeä en tiedä.



    On muuten niin muovisia ja halvannäköisiä rimpuloita ja mauttomasti muotoiltuja, en ottaisi pihaani vaikka maksettaisiin.



    Jos vertaa esim. japanilaisiin, Honda CR-V/Toyota RAV4. Tasoero laatuvaikutelmassa ja todennäköisesti myös pitkässä juoksussa teknisessä laadussa on valtava. Ottaisin ennemmin 200 tkm ajetun Hondan kuin uuden Kian. Koskee myös Accord/Avensis-luokkaa.

      
  • drive:

    No joo eipä yllätä ettei aihe kiinnosta 'automiähiä'. Pitäisi olla joko Volvo tai Mersu, tai sitten joku josta voisi vääntää vitsiä.




    Tai sitten vain ei kokemuksia ole. Itsellänikin tule kohta kakkosauton vaihto eteen ja kriteerit liikkuu samalla tasolla kuin sinullakin. Millään ylimääräisellä trendikkyydellä tai muulla statuksella ei ole väliä, tärkeintä on arkinen toimivuus.



    Joku korealainen saattaa olla ehdokkaana, vaikka pahoin pelkäänkin että ainakin hiukan vanhemmissa malleissa tilanne on Riccardon kuvailema. Oma käsitykseni on, että korealaisten laatu on noussut 10-15 vuoden takaisesta huimasti, joten nyt uutena myytävissä tilanne saattaa olla parempi kuin katsomissasi käytetyissä.



    Jotain osviittaa saa ainakin luotettavuus- ja katsastustilastoista. Niissä ainakin Daewoo/Chevrolet on mielestäni pärjännyt muita korealaisia heikommin. Jossain tilastoissa on taisteltu häntäpään sijoituksista yhdessä joidenkin italialaisten, ranskalaisten ja amerikkalaisten kanssa. Harmi, koska esim. Daewoo Nubira farkkuna saattaisi olla muuten kelpo auto.

      
  • ja jossain saksalaisten.... huh

      
  • Autoliikkeen käytettyjen myyjä sanoi, että jos ostat tuon (heillä myynnissä ollut käytetty KIA), joudut ajamaan sen loppuun asti tai kärsimään myydessä. Voi saada siis huokealla hyvän, mutta arvo ei pysy minkään vertaa?

      
  • rapis:

    Autoliikkeen käytettyjen myyjä sanoi, että jos ostat tuon (heillä myynnissä ollut käytetty KIA), joudut ajamaan sen loppuun asti tai kärsimään myydessä. Voi saada siis huokealla hyvän, mutta arvo ei pysy minkään vertaa?


    No minulla ainakin on tapana ajaa autot loppuun. Jos menee katsastuksesta läpi niin ajelut jatkuu ilman lisäinvestointeja, ja jos tulee liian pitkä vikalista, niin sellaista on enää vaikea muutenkaan myydä. Että halpa hinta on vaan plussaa, ellei sitten halpuus tule siitä että se on jo vikaantumassa joka puolelta. En haluaisi ostaa autoa, josta joutuu korjaamaan kalliita vikoja vain siksi, että autolla on vielä arvoa jäljellä.



    Kyllä nuo viime vuosikymmenen puolenvälin korealaiset ainakin kuvien perusteella näyttävät minun silmääni ihan asiallisilta. Kunhan ei tarvis moottoreita remppailla tai ruostereikiä paikkailla.

      
  • Uusi Kia Sorento on ihan tajuttoman laadukkaan oloinen.

      
  • Meille ostettiin kakkoseksi chev kalos 1,4 sx -05 44 tkm kolme vuotta sitten yksityiseltä 6,7 k€:lla. Jakohihnaremppa vesipumppuineen on melko kallis ja usein tehtävä, mutta muuten ei kuin akku, bensasuodin, jarrupalat eteen ja öljyt/jarrunesteet vaihdettu itse. Käy ja kukkuu. Nyt ajettu tosin vasta 80 tkm. Tilaa 4h normiperheelle kakkoseksi. Kun ei 4h:lla tarvita suurta tavaratilaa. Toinen koiranluu hieman napsuu montuissa, mutta katsastusmies sanoi sen kestävän vielä ainakin pari vuotta.

      
  • Kia Ceedista olen muutamalta tutulta kuullut hyviä kokemuksia, mutta se ei vielä mahdu tuohon "viiden tonnin auto" luokkaan.

      
  • Tuskin nuo uudet Hyundait ja Kiat huonoja ovat. Laatutilastot ja kestotestit kertovat lähes japskeihin verrattavasta kestävyydestä ja toisaalta esim. kuvien perusteella uusi I40 ei häpeä yhtään esim. Passatin rinnalla - päinvastoin!



    Sen sijaan vanhemmat mallit kuten Kia Cerato tai Hyundai Accent olivat auttamatta vanhentuneita jo markkinoille tullessaan - muistuttivat lähinnä 80-luvun japanilaisia malleja suunnitelultaan. Varmasti ihan ok käyttöautoja, mutta kustannukset (vakuutukset, varaosat yms.) varmasti korkeahkot ja se laatu ei esim. Kian varhaisissa malleissa ollut kovin korkeaa ainakaan vikatilastojen valossa.



    Mutta nyt on muutosta tullut - korealaisten hyvät takuutkin varmasti pönkittävät jatkossa jälleenmyyntiarvoa - ja jos nyt olisin itse uutta autoa hankkimassa, niin harkitsisin korealaista vähintään yhtä vakavasti kuin saksalaistakin tekelettä.

      
  • Ei tullut korealaista ainakaan vielä. Jatkan 'kahen tonnin auto' linjalla ja arpa osui tällä kertaa fanfaarit soi karvalakki 406:seen.



    Ei niitä korealaisia tuntunut ihan pilkkahinnalla löytyvän, ja lopulta tein ostokrapulassa järjettömän päätöksen. No mukava vaunuhan se on ja omasta mielestäni hienokin, vaikka halpaan hintaan on syynsä. Saas nähdä onko kuukauden vai kahden peli... No korjaamallahan ne autot liikenteessä pysyy...



    100km/h matka-ajossa 1.8 litraisen bensankulutus myönteinen yllätys aiempiin pikkuautoihin verrattuna. Ei vie enempää. Hiljaista ja pehmeää kyytiä.

      
  • drive:

    100km/h matka-ajossa 1.8 litraisen bensankulutus myönteinen yllätys aiempiin pikkuautoihin verrattuna. Ei vie enempää.


    No mitäs se sitten vie? Alle seiskan?

      
  • 235+255:

    No mitäs se sitten vie? Alle seiskan?


    Alle seiskan varmasti. En ole tarkkoja kulumittauksia tehnyt, mutta tankkaamalla 20€ tuntuisi pääsevän suunilleen 200km eteenpäin kunnes bensamittarin viisari värähtää samaan kohtaan näillä 1.5€ bensanhinnoilla.

      
  • Meille ostettiin kakkoseksi chev kalos 1,4 sx -05 44 tkm kolme vuotta sitten yksityiseltä 6,7 k€:lla. Jakohihnaremppa vesipumppuineen on melko kallis ja usein tehtävä, mutta muuten ei kuin akku, bensasuodin, jarrupalat eteen ja öljyt/jarrunesteet vaihdettu itse. Käy ja kukkuu. Nyt ajettu tosin vasta 80 tkm.




    Aika paljonhan tuossa on ollut hommaa.

      
  • Aika paljonhan tuossa on ollut hommaa.


    Jakohihna kuuluu useimpien autojen huolto-ohjelmaan. Jos ei km-raja niin vähän ajetussa aika tekee tehtävänsä.

    Jarrupalat olen lähes jokaiseen autooni vaihtanut eteen reilusti ennen 100 tkm. Ajotapa vissiin?

    Akun olen kaikkiin autoihin vaihtanut 5 vuoden kohdalla.

    Nesteet pitää vaihtaa 2-3 vuoden välein, jos seuraa huolto-ohjelmaa.

      
  • vähän isommissa korealaisissa ei jakohihnaa ole, vaan jakoketju, jonka tarkoitus on kestää koko auton elinikä



    meillä on ollut piirissä getz, i20, i30 ja ceed.

    näillä yhteensä nyt 200 tkm



    yksi ainoa vika ollut pienimmässä



    vähän muovisia sisutaltaan toki nuo hyundait

    uusi ceed on kyllä hiljainen ja vakaa



    olisi kai taloudellisesti järjetöntä antaa autolle pitkä takuu, jos se aiheuttaa merkittäviä kuluja valmistajalle?

      
  • Käytettyjähän kannattaakin etsiä niistä malleista, joiden hinta putoaa ostajan kannalta hyvin.



    Mutta viiden tonnin auto useiksi vuosiksi aika suurille kilometrimäärille kuulostaa rohkealta yritykseltä aivan sama minkä ostaa?



    Jännä kuulla mihin tämä päätyy ja onnistuuko yritys...?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit