Netissä pyörii "roller-test", jossa 4-vetoautot laitetaan rullien päälle. Sen voittaa aina BMWx-Drive. https://www.youtube.com/watch?v=U-FoUTPja4Y&feature=related
Mikähän mahtaa olla totuus?
Tämä on niin simppeli testi että toivoisi TM:n tekevän sen systemaattisesti vielä ennen talven tuloa. Esim. Audin quatro, BMX xD, Honda CRV, Subaru, VW ja Volvo Haldex.
Miten tuossa nyt voi jokin voittaa? Onko mitään tekemistä käytännön kanssa?
Eipä tuo rullien päällä ajelu kerro kovin paljoa nelivedon toimimisesta.
Eipä tule paljon muuta luonnollista tapaa mieleen kuin testata saman automallin neli- ja vajaavetoista versiota esim. kelloa vastaan jääradalla. Autot samalla moottorilla ja vaihteistolla, ESC pois toiminnasta. Se tekniikka, jossa suhteellinen parannus on suurin, on aika vahvoilla.
Tuollainen testi olikin mielestäni viimeksi jossakin suomalaisessa (auto)lehdessä joskus 1980-90 luvuilla. Aikoja sitten pengoin tuloksetta TM:n arkiston sisällysluetteloita, joten se oli luultavasti Tuulilasissa.
eipä taida olla kovin hyvä testaustapa. Jos on hyvä etu tai takaveto niin siitä on vaikeampi tehdä suhteellisesti parempaa kuin huonosta.
NHB:
Se taitaa olla kuitenkin helpoin tapa selvittää maasturin etenemiskykyä epätasaisessa maastossa ja on myös TM:n käytössä maasturivertailuissa. Myös Audi Q5 S-tronic (DSG) vaihteistolla ja Torsen T-3 keskitasauspyörästöllä selviytyi rullakokeesta kunnon kaasunpolkaisulla TM:n vertailussa 15/2009. Ilmeisesti tuossa BMW:n xDrive promovideossa oli "unohdettu" kytkeä Audin off road-moodi päälle.
Muista syistä johtuen nuo muovimaasturit eivät sovellu vähänkään haastavampaan maastoajoon. 100 prosenttinen lukitus toimii hienosti maastossa ja noissa rullatemmpuiluissa, mutta maantiellä mikä tahansa muu vaihtoehto on etevämpi.
Noihan on kaikki ihan leluja, kaikista puuttuu jakovaihteistosta puolittaja (maastovälitykset) jolla vajaat kolme tonnia painava vene+traileri nousee rampista ylös ilman että voimansiirto hajoaa käsiin.. Hitaat välitykset auttaa aina kun on vaikka työmaalla raskaan henkilönostimen kanssa kaltevalla ja epätasaisella pinnalla. Hyvällä nelivedolla lukkojen kanssa pääsee pienen ojan yli ajamaan ilman että jää ristiriipuntaan kiinni.
Ennen kuin voi määritellä mikä on paras nelivetotekniikka tai sen toteutus, pitää tietää mihin tarkoitukseen?
Erilaisia ne ovat, paremmuus riippuu käyttötarkoituksesta.
Minun etuvetoiseni kepittää nuo esimerkin nelikot taatusti tuossa testissä, sillä kyllähän XDS nostaa auton rullilta heti kun kaasua painaa.
Sattui silmään tämmöinen video.
https://www.youtube.com/watch?v=_Z8JOGKaYaE&feature=related
Derrick:
Ei sillä ettu Juutuubivideot ois muutenkaan luotettavin vertailupohja, mutta tuosssahan on kyseessä tavallinen takavetobemari, ei xD.
Joo kyllähän katumaasturin tähän pitää pystyä, jotta kotia pääsee
http://youtu.be/4U-yFmnu0sY
mikahe:
Minusta tuo testi ei ole kovin olennainen. Tuo testaa nelivetoa rata-ajon kaltaisessa käytössä, jossa sitä ei välttämättä tarvitse mihinkään. Tuossa myös saa eniten eroa, jos sama valmistaja valmistaa surkeita etu/takavetoisia ja edes kohtuullisia nelivetoja. Ei kerro itse nelivedon absoluuttisesta hyvyydestä paljon mitään.