Kitkarengas kesäkäytössä

59 kommenttia
2»
  • Metsähaka:

    Joudun työni puolesta ajeleen talvella kaikenlaisilla teillä ja kaikenlaisilla keleillä. Kokemusteni perusteella nastarengas on paras, varsinkin kun kitka on olematon märällä "peilijäällä". :warning:




    Ihan mielenkiinnosta kysyisin kuinka monta talvea sulla on ollut kitkarenkaat oman autosi alla?



      
  • Onneksi ei yhtään! :smile:

    Olen kylläkin ajanut muilla autoilla joissa on ollut kitkat ja siksi kahta en vaihda, siis oikeastaan neljää! :wave:

      
  • finman:

    miten uskallat olla "talvella"liikenteessä kun et etukäteen tiedä missä toisessa autossa on nastat alla???
    pitäiskö tehdä laki aloite että nastarenkailla varutettuihin autoihin tulisi jokin varoituskyltti???


    Miksi varoituskyltti? Eiköhän ne useimmat tiellä pysy kun hitaasti piikkipyörineen ajavat.



    Itsellä on talveksi eurokitkat. Ovat hyvät sulalla ja suolasohjossa. Lumella ja mustalla jäälläkkin pääsee eteenpäin. Minkä pidossa häviää sen ajovakaudessa voittaa. Niillä olis tarkoitus jatkaa kesällä sitten kun kesärenkaat on loppu, sopivat hyvin myös siihen käyttöön. Seuraavat uudet renkaat ovat kanssa kitkat tai eurokitkat ja ne hommataan ensin talvikäyttöön.



    Nastoja ei ole eikä tule. En edes harkitse kun loistavasti pärjää ilmankin. Harmi kyllä nastojen huonommista puolista kärsivät enemmän muut kuin itse niiden käyttäjä.

      
  • Metsähaka:

    Onneksi ei yhtään! :smile:
    Olen kylläkin ajanut muilla autoilla joissa on ollut kitkat ja siksi kahta en vaihda, siis oikeastaan neljää! :wave:




    Noin vähäisellä kokemukslla minä en kehtaisi kirjoittaa kitkoista yhtään mitään. Aja nyt ensin muutama talvi kitkoilla ja palaa vasta sitten kirjoittamaan niistä.

      
  • Kitkakalle:

    Metsähaka:
    Onneksi ei yhtään! :smile:
    Olen kylläkin ajanut muilla autoilla joissa on ollut kitkat ja siksi kahta en vaihda, siis oikeastaan neljää! :wave:


    Noin vähäisellä kokemukslla minä en kehtaisi kirjoittaa kitkoista yhtään mitään. Aja nyt ensin muutama talvi kitkoilla ja palaa vasta sitten kirjoittamaan niistä.




    Luultavasti en enää palaa tuon extremen jälkeen! :cry:

    Satoja kilometrejä olen niillä ajanut ja vain tuurilla/varovaisuudella hengissä selvinnyt! :innocent:

      
  • Hakametsä se jaksaa naurattaa :lol:

      
  • Kiva kun on mukavaa? :lol:

      
  • Metsähaka:

    Kiva kun on mukavaa? :lol:


    Se lienee tarkoituksesikin? Heittää vitsiä asioista joita et kannata.

      
  • Kohta on varmaan taas talvirengastesti tekniikan maailmassa.



    Veikkaan, ettei jälleenkään renkaita testata jäätyneen kosteuden liukastamalla kestopäällysteellä, vaan jäätesti tehdään ihka aidolla kiillotetulla luistinradalla. Tai korkeintaan rouhitulla radalla -20 asteen pakkasessa.



    Siinä sitten voidaan taas suositella nastarenkaita pääkaupunkiseudun olosuhteisiin valheellisin perustein, ja sitä samaa nastarenkaiden jyrsimää kurapaskaa on seutu täynnänsä koko talven aina juhannukseen asti.

      
  • drive:



    Siinä sitten voidaan taas suositella nastarenkaita pääkaupunkiseudun olosuhteisiin valheellisin perustein, ja sitä samaa nastarenkaiden jyrsimää kurapaskaa on seutu täynnänsä koko talven aina juhannukseen asti.




    Suosittelet ilmeisesti ajamaan mainitsemissasi olosuhteissa kesärenkailla koko talven. Ne ovat sulalla tiellä ylivoimaiset, ja jos talviominaisuuksia ei tarvitse niin miksi pelleillä kitkoilla - ne kun eivät ole oikein hyvät missään.



      
  • AkiK:

    drive:


    Siinä sitten voidaan taas suositella nastarenkaita pääkaupunkiseudun olosuhteisiin valheellisin perustein, ja sitä samaa nastarenkaiden jyrsimää kurapaskaa on seutu täynnänsä koko talven aina juhannukseen asti.


    Suosittelet ilmeisesti ajamaan mainitsemissasi olosuhteissa kesärenkailla koko talven. Ne ovat sulalla tiellä ylivoimaiset, ja jos talviominaisuuksia ei tarvitse niin miksi pelleillä kitkoilla - ne kun eivät ole oikein hyvät missään.


    Talviominaisuuksia tarvitaan toki. Lunta tai sohjoa tulee monta kertaa talvessa ja turvallinen liikkuminen niissä olosuhteissa ilman hillitöntä hidastelua edellyttää talvirenkaita. Yleensä se kuitenkin sulaa tai sulatetaan pois. Ja silloin harvoin kun tiet sattuu oikeasti jäätymään, sinne levitetään hiekkaa tai soraa. Olosuhteet joissa piikkipyöristä olisi apua ovat harvinaisia, ja olosuhteet joissa piikkipyöriä vaadittaisiin, sellaisia ei ole koskaan. Piikkipyörien haitat ovat täällä suuremmat kuin hyödyt. Hyödyt ovat täysin kyseenalaistettavissa, ne rajoittuvat susirajan taakse.

      
  • drive:




    Talviominaisuuksia tarvitaan toki. Lunta tai sohjoa tulee monta kertaa talvessa ja turvallinen liikkuminen niissä olosuhteissa ilman hillitöntä hidastelua edellyttää talvirenkaita.




    En ole nähnyt tällaista hidastelua, vaikka osassa autoja ei ole noille keleille sopivia renkaita alla ja yleisesti kuvitellaan kaikenlaisten vakioautoihin saatavien renkaiden pitävän paremmin kuin mitä ne tekevät. Kolareita olen sitten nähnyt kyllä.



    Juuri tästä syystä vaihdoin kitkat nastoihin. Uskottelin aiemmin itselleni, että otan kelit huomioon kitkoilla ajaessani. Kyllä otinkin, jos todisteena käytetään sitä ettei minulle koskaan mitään sattunut. Tämä teoria on tosin siinä vähän heikoilla, ettei minulle ole nastoillakaan mitään sattunut ja ajan edelleen ihan samalla tavalla kelit huomioiden kuin kitkoilla. Suuremmalla turvamarginaalilla tosin. Samaaan tapaan olen nähnyt muidenkin ajelevan - nastoilla ja kitkoilla ajetaan ihan samoja nopeuksia kaikilla keleillä, toisessa vaan on jäällä edes vähän enemmän pitoa.



      
  • drive:



    Olosuhteet joissa piikkipyöristä olisi apua ovat harvinaisia, ja olosuhteet joissa piikkipyöriä vaadittaisiin, sellaisia ei ole koskaan.




    Mikä on se keli jolla jotain vaaditaan tai milloin jostakin on apua?



    Esimerkiksi: "olosuhteita joissa ESC-järjestelmästä on apua ovat harvinaisia, ja niitä joissa sitä tarvitaan, ei ole olemassa". Pitänee paikkansa, ilmankin pärjää. Itsekin olen ajanut suurimman osan kilometreistä ilman tuota systeemiä. Tosin järjestelmä vähentää kolareita 20-40%, mutta sitähän ei tässä mietittykään.

      
  • Yleensä se kuitenkin sulaa tai sulatetaan pois. Ja silloin harvoin kun tiet sattuu oikeasti jäätymään, sinne levitetään hiekkaa tai soraa. Olosuhteet joissa piikkipyöristä olisi apua ovat harvinaisia, ja olosuhteet joissa piikkipyöriä vaadittaisiin, sellaisia ei ole koskaan



    Talvi tulee tänne sisäsuomeen viimeistään joulukuun alussa ja lumet sulaakin tosiaan ennen juhannusta, yleensä huhtikuun puolessa välissä. Ja tuo hassu puhe siitä, että tiet olisivat jatkuvasti sulia tai että hiekoittaja kävisi edes kerran kuussa saati edes tien auraaja, kuulostaa suorastaan pöhköltä. Herra "Drive" missä sinä sitä autoasi ajat, Bermudalla vai Hokkaidolla ?



    Ja tämä ei edelleenkään ole mikään yllätys meille, jotka täällä asuvat.



    Antakaa hyvät toverit meidän käyttää täällä omaa järkeämme ja käyttää niitä renkaita, joilla pääsemme kotoamme sinne 35 kilometrin päässä olevalle työpaikalle ja lähimmälle kaupalle jääpolanteista tietä pitkin. Se polanne ei sula vaikka olisi 2 viikkoa pluskeliä, routa pitää sen hiekkatien päällä pitkälle huhtikuun alkuun asti.



    Sillä alustalla eli siis kostealla jääpolanteella ei pidä oikeastaan mikään muu kuin nastarenkas tai lumiketjut. Kukaan täysälyinen ei toivotttavasti esitä lumiketjumallia tähän tarpeeseen nastarenkaiden sijasta.

      
  • Mainitsin kyllä minkä seudun olosuhteista kirjoitin. Herra Seutulainen voi tarkistaa sieltä, ennenkuin vänkää Siperian olosuhteilla vastaan. Sama pätee kaikkiin eteläsuomen rannikkokaupunkeihin, ja sisämaan pääteihinkin. Nastat ovat pääasiassa näissä olosuhteissa liikkuvilla aivan turhat.

      
  • drive:

    AkiK:
    drive:


    Siinä sitten voidaan taas suositella nastarenkaita pääkaupunkiseudun olosuhteisiin valheellisin perustein, ja sitä samaa nastarenkaiden jyrsimää kurapaskaa on seutu täynnänsä koko talven aina juhannukseen asti.


    Suosittelet ilmeisesti ajamaan mainitsemissasi olosuhteissa kesärenkailla koko talven. Ne ovat sulalla tiellä ylivoimaiset, ja jos talviominaisuuksia ei tarvitse niin miksi pelleillä kitkoilla - ne kun eivät ole oikein hyvät missään.


    Talviominaisuuksia tarvitaan toki. Lunta tai sohjoa tulee monta kertaa talvessa ja turvallinen liikkuminen niissä olosuhteissa ilman hillitöntä hidastelua edellyttää talvirenkaita. Yleensä se kuitenkin sulaa tai sulatetaan pois. Ja silloin harvoin kun tiet sattuu oikeasti jäätymään, sinne levitetään hiekkaa tai soraa. Olosuhteet joissa piikkipyöristä olisi apua ovat harvinaisia, ja olosuhteet joissa piikkipyöriä vaadittaisiin, sellaisia ei ole koskaan. Piikkipyörien haitat ovat täällä suuremmat kuin hyödyt. Hyödyt ovat täysin kyseenalaistettavissa, ne rajoittuvat susirajan taakse.




    Susiraja on kait kehäkolmonen?

    Aika moni ajaa myös sen ulkopuolella? :warning:

      
  • AkiK:

    drive:


    Olosuhteet joissa piikkipyöristä olisi apua ovat harvinaisia, ja olosuhteet joissa piikkipyöriä vaadittaisiin, sellaisia ei ole koskaan.


    Mikä on se keli jolla jotain vaaditaan tai milloin jostakin on apua?

    Esimerkiksi: "olosuhteita joissa ESC-järjestelmästä on apua ovat harvinaisia, ja niitä joissa sitä tarvitaan, ei ole olemassa". Pitänee paikkansa, ilmankin pärjää. Itsekin olen ajanut suurimman osan kilometreistä ilman tuota systeemiä. Tosin järjestelmä vähentää kolareita 20-40%, mutta sitähän ei tässä mietittykään.




    Jos kolareita nolla niin syntyy uusia ihmisiä ESC:n hankkimalla? :tongue:

      
  • Metsähaka:

    AkiK:
    drive:


    Olosuhteet joissa piikkipyöristä olisi apua ovat harvinaisia, ja olosuhteet joissa piikkipyöriä vaadittaisiin, sellaisia ei ole koskaan.


    Mikä on se keli jolla jotain vaaditaan tai milloin jostakin on apua?

    Esimerkiksi: "olosuhteita joissa ESC-järjestelmästä on apua ovat harvinaisia, ja niitä joissa sitä tarvitaan, ei ole olemassa". Pitänee paikkansa, ilmankin pärjää. Itsekin olen ajanut suurimman osan kilometreistä ilman tuota systeemiä. Tosin järjestelmä vähentää kolareita 20-40%, mutta sitähän ei tässä mietittykään.


    Jos kolareita nolla niin syntyy uusia ihmisiä ESC:n hankkimalla? :tongue:




    eikös ESC tule pakolliseksi 2012 alkaen uusiin autoihin euroopassa?

      
  • Metsähaka:

    Susiraja on kait kehäkolmonen?
    Aika moni ajaa myös sen ulkopuolella? :warning:


    Että nykyään jo kehäkolmen sisäpuolellakin ajetaan kehäkolmen ulkopuolella? Niin kai sitten!



    :weary:

      
  • drive:

    Metsähaka:
    Susiraja on kait kehäkolmonen?
    Aika moni ajaa myös sen ulkopuolella? :warning:

    Että nykyään jo kehäkolmen sisäpuolellakin ajetaan kehäkolmen ulkopuolella? Niin kai sitten!

    :weary:




    Tarkoitin että osa autoilijoista ajaa myös "susirajan" (kehäkolmosen) ulkopuolella, vai väitätkö vastaan ja millä perusteilla? :warning:

      
  • drive:

    Kohta on varmaan taas talvirengastesti tekniikan maailmassa.

    Veikkaan, ettei jälleenkään renkaita testata jäätyneen kosteuden liukastamalla kestopäällysteellä, vaan jäätesti tehdään ihka aidolla kiillotetulla luistinradalla. Tai korkeintaan rouhitulla radalla -20 asteen pakkasessa.

    Siinä sitten voidaan taas suositella nastarenkaita pääkaupunkiseudun olosuhteisiin valheellisin perustein, ja sitä samaa nastarenkaiden jyrsimää kurapaskaa on seutu täynnänsä koko talven aina juhannukseen asti.




    Jos kitkoja testattaisiin jäätyneen kosteuden liukastamalla kestopäällysteellä, niin tulokset johtaisivat kitkojen kieltämiseen.



    Ja kenenkähän tarpeisiin sitä suolaa sinne kylvetään.



      
  • Kait tuon takia jäätä pitää "karhentaa" ennen kitkatestejä? :tongue:

      
  • Metsähaka:

    Kait tuon takia jäätä pitää "karhentaa" ennen kitkatestejä? :tongue:




    Niin, jos se jäärata tehdään jäädyttämällä peiliksi niinkuin luistinrata, niin kai sitä jotenkin pitää ensin karhentaa että se edes etäisesti vastaisi talvisia ajo-olosuhteita :warning:



    Vaikka kyllähän nuo joskus ihan peilijäälläkin ovat testailleet, ja kitkoillakin se auto todistetusti pysähtyi :warning:



    Karhealla jäällä ei ole mainittavaa eroa kitkojen ja nastojen välillä :warning:

      
  • Itsellä on kokemuksia niin kitkoista kuin talvi ja kesäkumeistakin.. Toisessa autossani on kitkat kesät ja talvet, tosin lava-pakettiautoon tämä sopii ehkä paremmin..



    Mutta onko palstalla autoilijoita jotka oikeasti ajaisivat kitkoilla läpi vuoden?? Toisessa autossani on nastarenkaat lähestulkoon ilman nastoja ja kesärenkaat vähän niin ja näin.. Kakkos auto kun on, ei viitsi millään laittaa lähemmäs tonnia(euroa) renkaisiin kiinni.



    Tässä syksyllä rupesin vaan miettimään olisiko järkevää hommata yhdet hyvät renkaat joilla ajaisi sitten läpi vuoden eikä kaksia heikompia renkaita??



    Säästyisi myös renkaan vaihdolta joka tuntuu vuosi vuodelta vaan ikävämmältä hommalta.. Tosin itselläni renkaat ovat kausisäilytyksessä rengasliikkeessa mutta siten taas kun kelit yllättää, on ihan turha lähteä jonottamaan renkaanvaihtoon.. Siellä kun on kaupungin kaikki autoilijat samaan aikaan.



    Mutta siis.. Löytyykö kitkailijoita läpi vuoden vai onko edes järkevää miettiä moista? En tiedä onko muita positiivisia puolia kuin että säästyisi renkaiden vaihdoilta, ei tarvitsesi ylläpitää kaksia renkaita..



    Mielipiteitä?

      
  • Itse en läpi vuoden samoilla renkailla aja, vaikka se voisi olla hyvinkin oiva ratkaisu. Jos ajaisi paljon (40 tkm/vuosi tai enemmän), niin eikun uudet kitkat vaan alle joka syksy eikä tarvitsisi renkaita vaihtaa eikä toisia säilyttää.



    Siinä vaiheessa kun kitkat alkaa olla elämänsä ehtoopuolella eli pintaa 4mm tai vähemmän, niin tottahan toki itse ajan ne kesällä loppuun. Tietenkään kitkat eivät ole Q nopeusluokkaa; sellaisillahan ei tee mitään. TM kun on testannut kitkoja kesäkäytössä niin ovat tietenkin käyttäneet nimenomaan Q nopeusluokan renkaita ja todenneet ne kelvottomiksi.



    Nyt taitaa TM:n linja hieman muuttua, kun uusimmassa numerossa on H nopeusluokan kitkojen testi, jossa melkeimpä annetaan ymmärtää, että sellaisilla voisi ehkä jopa ajaa kesälläkin.

      
  • pete61:

    Nyt taitaa TM:n linja hieman muuttua, kun uusimmassa numerossa on H nopeusluokan kitkojen testi, jossa melkeimpä annetaan ymmärtää, että sellaisilla voisi ehkä jopa ajaa kesälläkin.


    Mielestäni pohjoisen olosuhteisiin tehdyillä nastattomilla talvirenkailla voi hyvin ajella vuoden ympäri, jos ajokilometrejä autoon tulee luokkaa 10tkm vuodessa ja ajotyyli niillä vähillä kilometreillä on rauhallinen. Renkaiden kuluminen pysyy asioissa, ja kyllä niillä talvinopeuksia noudattamalla varmasti pärjää kesällä siinä missä talvellakin. Ja yhdet renkaat kun vain on, ei tarvitse sitten millään ikääntyneillä ajella talvisin.



    Paljon ajavalle tuo ei ole järkevä ratkaisu. Ovat yleensä kiireisempiä kuskeja, ja renkaita menee kuitenkin tiuhempaan ettei siinä samalla tavalla säästä jos yksillä vain ajelee. Kesärenkaat on kuitenkin edullisempia kuin talviset.



    Oikeita ympärivuoden renkaita ei kannata ostaa, koska ne ovat vain karkeakuvioisia kesärenkaita. Euroopan olosuhteisiin tehdyt nastattomat talvirenkaat sitten ovatkin täällä viileässä pohjolassa ihan asiallisia kokovuoden renkaita taitavalle kuskille. Jos ajaa pääasiassa sulana pidettyjä teitä, ne ovat talvirenkaaksikin ideaalinen valinta.

      
  • drive:

    Metsähaka:
    Kait tuon takia jäätä pitää "karhentaa" ennen kitkatestejä? :tongue:


    Niin, jos se jäärata tehdään jäädyttämällä peiliksi niinkuin luistinrata, niin kai sitä jotenkin pitää ensin karhentaa että se edes etäisesti vastaisi talvisia ajo-olosuhteita :warning:

    Vaikka kyllähän nuo joskus ihan peilijäälläkin ovat testailleet, ja kitkoillakin se auto todistetusti pysähtyi :warning:

    Karhealla jäällä ei ole mainittavaa eroa kitkojen ja nastojen välillä :warning:




    Minä suosin nastoja koska peilijäällä on pysähtymismatka yli 20m kitkoja lyhyempi! :warning:

    Ei ole aina mahdollista pyytää jotain karhentaan jäätä ennen aamuista liikkeellelähtöä, mutta kuis muilla? :wave:

      
  • Metsähaka:

    drive:
    Metsähaka:
    Kait tuon takia jäätä pitää "karhentaa" ennen kitkatestejä? :tongue:


    Niin, jos se jäärata tehdään jäädyttämällä peiliksi niinkuin luistinrata, niin kai sitä jotenkin pitää ensin karhentaa että se edes etäisesti vastaisi talvisia ajo-olosuhteita :warning:

    Vaikka kyllähän nuo joskus ihan peilijäälläkin ovat testailleet, ja kitkoillakin se auto todistetusti pysähtyi :warning:

    Karhealla jäällä ei ole mainittavaa eroa kitkojen ja nastojen välillä :warning:


    Minä suosin nastoja koska peilijäällä on pysähtymismatka yli 20m kitkoja lyhyempi! :warning:
    Ei ole aina mahdollista pyytää jotain karhentaan jäätä ennen aamuista liikkeellelähtöä, mutta kuis muilla? :wave:


    Pyöritä sinä vaan paskarinkiä siellä luistinradalla, minä ajan tietä pitkin :wave:



    Meilläpäin ei tiet ole koskaan luistinratoja. Joskus joku luulee että on, mutta epäilys haihtuu kun laittaa luistimet jalkaan jä päätyy nenilleen :warning:

      
  • Sinä kerroit luistinradoista ja "omista ympyröistäsi (ringeist&#228:wink:), en minä?

    Meillä päin on "luistinratoja", mutta missä ihmeen takahikiällä sinä asut kun ei ole edes luistelumahdollisuutta talvisin? :hug:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit