TM kesärengastesti -käytetyt kitkatko kieltoon talvellakin?

43 kommenttia
2»
  • Nyt ei ihan pointti mennyt perille. Ne tallissa olevat vanhat kesärenkaat ovat ihan yhtä lailla vaihtoehto uusille kesärenkaille kuin alla olevat vanhat kitkat. Eli ajanko vielä tämän kauden vanhoilla kesärenkaillani vai ostanko uudet. Tai jos alla sattuu olemaan talvipidoltaan jo heikentyneet kitkat, joissa vielä melko mukavasti pintaa, vaikkapa selvästi enemmän kuin noissä vanhoissa kesäkumeissa.



    Ajanko sitten ne vanhat kitkat kesällä loppuun, ajanko vielä kesän niillä vanhoilla ja hyvin kuluneilla kesärenkailla vai pitäisikö sittenkin investoida kokonaan uusiin kesärenkaisiin.



    Minä muuten ostin uudet kitkarenkaat sekä talvi- että kesäajoon, mutta myönnän toki olevani poikkeustapaus. Paljon ajavalle henkilöautoilijalle siinä ei tietenkään olisi mitään järkeä. Maastureiden ns pohjoismaiset kitkarenkaatkaan eivät ole ollenkaan niin pehmoisia pinnaltaan kuin normihenkilöautojen kitkat ja ne myös tuntuvat tästä syystä kestävän hyvin ympärivuotista käyttöä. Omillani ainakin ajoin 75000 kilometriä ja vaihtaessakin oli siis vielä se viisi milliä pintaa jäljellä.



    Perheen pikkuauton rengastulevaisuudesta olen ainakin puolivakavissani miettinyt, jaksaisinko nyppiä jonain keväänä loputkin nastat talvikumeista, että voisi lykätä niiden avulla uuden kesärengaskerran hankintaa. Nuo käytetyt nastarenkaat nimittäin ihan oikeasti alkavat vähistä ajoista huolimatta kaivata pian uusintaa, koska ihmeellisen iso osa nastoista on huitsissa. Testivoittajanastarengas on tuossa suhteeessa tuottanut pettymyksen. Talvipitoon itsekin haluan panostaa, mutta renkaiden kesäkelien pitoerojen taivastelu on suurelta osin saivartelua. Vesiliirto poislukien kesäkelien onnettomuudet johtuvat oman käsitykseni mukaan lähes aina ihan muista syistä kuin renkaiden pidon menetyksestä. Talvella taas pito uhkaa loppua joskus asiallisestikin ajavalta.



    Jos hidastuvuuserot eri renkailla oikeasti ovat aivan poskettoman isoja märällä asvaltilla, sen toki myönnän turvallisuusongelmaksi ja siksi noita oikeita mittaustuloksia kaipaankin. Kun nyt joku ne kertoisi.

      
  • nelivetoinen:

    Jos jollakulla sattuisi olemaan mittaustuloksia tuosta 16/2006 - vertailusta, lukisin mielenkiinnolla.




    Keskikokoiset renkaat uusi: 205/55 - 16, käytetyt: 195/65 - 15

    Tuloksia: ABS-jarrutus, ympyrärata, käsittelyrata, vesiliirto



    Kesärengas uusi 8mm: 23,9 m, 12,9 s, 50,4 s, 76 km/h

    Kesär. kulunut, 3mm: 26,8 m, 13,5 s, 52,4 s, 66 km/h

    Nastar. kulunut, 5mm: 31,0 m, 14,5 s, 55,6s, 64 km/h

    Kitkar. kulunut, 5mm: 31,9 m, 15,1 s, 58,0 s, 57 km/h

      
  • Onhan tuossa taulukossa todella melko huomattavia eroja kuluneiden talvirenkaiden tappioksi. Siinä on siis jopa oikeaa todistusvoimaa.

      
  • nelivetoinen:

    Onhan tuossa taulukossa todella melko huomattavia eroja kuluneiden talvirenkaiden tappioksi. Siinä on siis jopa oikeaa todistusvoimaa.


    Ja sehän ei ole mikään yllätys. Jos talvirenkaat olisivat yhtä hyvät kesäkelillä kuin kesärenkaat, kesärenkaiden valmistaminen voitaisiin lopettaa kokonaan. Kyllähän talvirenkaillakin kesällä ihan hyvin pärjää, hyväkuntoisilla paremmin kuin kuluneilla, mutta selvähän se on että jostain ominaisuuksista joudutaan tinkimään kun toisiin panostetaan.



    Itse uskaltaisin ajaa uusilla kesärenkailla myös talvella, ja uskoisin pärjääväni näillä paremman hoitoluokan teillä, mutta jos valita pitää niin kyllä se on huomattavasti järkevämpää ajaa talvirenkailla kesäkelillä kuin kesärenkailla talvikelillä. Itse en ainakaan ole koskaan juuttunut talvirenkailla mäkeen kesällä tai lukinnut renkaita normaalisti jarruttaessa.

      
  • Turvallisinta näemmä ajaa nastarenkailla ympäri vuoden jos ei viitsi vaihtaa ja toiseksi turvallisimmat kesärenkaat ympäri vuoden varsinkin etelässä? :snotty:

    Miksi ihmeessä kitkoja edes saa myydä koska eivät toimi jäällä eivätkä sulalla? :tongue:

      
  • Liekkö kitkojen paraspuoli tuo hyvä rullaavuus , eli pieni vierintävastus.

      
  • Hybridi:

    Liekkö kitkojen paraspuoli tuo hyvä rullaavuus , eli pieni vierintävastus.


    Ja hiljaisuus, verrattiin sitten kesä- tai nastarenkaisiin.



    Sekä tietenkin se, että ne kohtelevat tienpintaa hellemmin. Joku saattaa myös pitää siitä herkemmästä ohjaustuntumasta.

      
  • anteeksi, mutta ymmärränköhän sanan herkkyys ihan väärin.



    Kitkoilla herkempi ohjaustuntuma?



    väljempi, löysempi, tunnottomampi olisivat minun adjektiivit herkemmän tilalle...

      
  • Lisätäänkö vielä epämääräisempi listalle?

      
  • Hybridi:

    Liekkö kitkojen paraspuoli tuo hyvä rullaavuus , eli pieni vierintävastus.




    Tämäkään ei toteudu kaikilla kitkoilla ja osa kesärenkaista on melko kevyesti rullaavia varsinkin jos verrataan samaa rengaskokoa. Taloudellisuusajossa ajetaan joskus kitkarenkailla, mutta silloin todella kovilla rengaspaineilla joita ei voi suositella normaaliajoon jos renkaalta halutaan jotain muita ominaisuuksia kuin rullaavuutta.



    Yleensäkin rullaavuus ja märkäpito näyttävät olevan melko mahdottomat toteuttaa yhdessä ja samassa renkaassa. Silicalla ja muilla vastaavilla aineilla saadaan kyllä rullaavuutta ja kuivan kelin ominaisuuksia, mutta märkäpito jää ohueksi. Se syntyy vain oikeanlaisella kumilla ja kuviolla.



      
  • Pitäisi kait kehittää olosuhteiden mukaan muotoutuvat/kääntyvät lamellit kummeihin, siis kuten säätyvä jousitus, iskarit yms on jo? :tongue:

      
  • liikenteessä tulee kolareita jos kaikilla on olevinaan kiire, unohdetaan turvavälit, poukkoillaan kaistoilla, tullaan kolmion takaa eteen (briteillä hyvä kyltti : no hard shoulders). Jos kaikki uskaltaisivat hidastaa nopeutensa egonsa uhalla, kyllä se fiudekuskikin saa mennä/pääsee ohi ulompaa kaistaa...

    jotkut kuljettajat eivät tunne ryhmittymisen vaatimia sääntöjä, niska on ilmeisesti liian jäykkä (diagnoosina;paskaniska) joten sulavasti sujahdetaan joka väliin johon auto juurijajuuri menee ilman isompaa torvisoittokuntaa, peräpeili on ilmeisesti heidän autokoulussa ollut meikkipeili tms. naisten juttu.

    Kun autokanta kasvaa ja vanhettuu, kitos suomen verolainsäädännön. ottaisin iloiten tietullit käyttöön koko eteläsuomen keskusten tulo/lähtöporteille, 10€ päivä stadissa, 5€ päivä tampesterissa jne.. kyllä alkaa metrot ja ratikat sekä dösät maistua, landet saa sitten syyttää itseään jos on varaa asua taajaman ulkopuolella (junat kulkee).

    jaa miten tämä liittyy otsikkoon; no jos autot vähenee niin kiire vähenee ja vaaratilanteet vähenee, sitten on aivan ykshailee ajaako kitkoilla vai nastoilla.





      
  • pnieminen74:

    liikenteessä tulee kolareita jos kaikilla on olevinaan kiire, unohdetaan turvavälit, poukkoillaan kaistoilla, tullaan kolmion takaa eteen (briteillä hyvä kyltti : no hard shoulders).




    Tiedoksi: tuo kyltti tarkoittaa, että tiellä ei ole päällystettyä piennarta.



    No kyllähän sekin tietysti vähän hankaloittaa liikennevirtaan liittymistä...



    No hard feelings. :wink:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit