Testausaihe TM:lle

11 kommenttia

Vaikuttaa siltä että TM käyttää vielä muita mittausvälineitä kuin GPS dataloggereita, siitä huolimatta tai juuri siksi olisi varmaan testaajien itsensäkin kannalta mielenkiintoista testata näitä laitteita. Jonkun suorituskykytestauksen ohella käy testaus varmasti hyvin, ellei muuten niin vaikkapa vuorotellen arkikäytössä eri laitteiden testaaminen! Sellainenkin antaisi arvokasta infoa porukalle vaikkei täyden vertailutestin arvoinen olisi.



Eli Driftboxin, Video Vboxin tm. Racelogicin tuotteiden, 2D:n tuotteiden, Race Technologyn, ja vaikkapa 'vanhempaa kuolevaa' mutta hyväksi todettua Racechronon testausta varmaan kuitenkin aika moni kaipaisi. Ja sitäkin enemmän monia aihe varmasti kiinnostaisi, ne kun ovat Suomessa aika vieraita laitteita pääosalle.



Videotallennuslaitteita käyttävät jotkut arkiliikenteessäkin tallentamassa kuvaa.

  
  • Kannattaa klikkailla tuolta Etusivun alareunan tienoilta:



    Näin TM mittaa, Automittaukset:

    Mittalaitteistona kiihdytyskokeissa käytämme Vbox-järjestelmää, joka hyödyntää gps-paikennussatelliittien avulla saatavaa paikka- ja nopeustietoa.


    TM 12/2009 Vertailussa:



    Racelogic Performance Box

    Elmoscan 8

    Race Chrono

    Ross-Tech HEX + CAN USB

    APEXi RSM GP

    G-Tech Pro RR

    Tempes GT

      
  • FARwd:

    Kannattaa klikkailla tuolta Etusivun alareunan tienoilta:

    Näin TM mittaa, Automittaukset:
    Mittalaitteistona kiihdytyskokeissa käytämme Vbox-järjestelmää, joka hyödyntää gps-paikennussatelliittien avulla saatavaa paikka- ja nopeustietoa.

    TM 12/2009 Vertailussa:

    Racelogic Performance Box
    Elmoscan 8
    Race Chrono
    Ross-Tech HEX + CAN USB
    APEXi RSM GP
    G-Tech Pro RR
    Tempes GT




    Muistatko ulkoa mitä kommentoivat noista?

      
  • Yksi loistava (Racelogic 9,8 pist.) ja monta hyvää (muut 8,6 - 7,8 pistettä, mm. ilmainen Race Chrono ohjelma 8,4 pist.)



    Ross-Tech (suurin osa toiminnoista vain VAG-autojen kanssa) ja Elmoscan vaativat kannettavan tietokoneen. APEXi kytketään auton johtosarjaan ja se ei tallenna tietoja.

      
  • Itse haluaisin että öljyt laitettaisiin testiin. Longlife-öljyistä revitään huikeita hintoja per litra, siinä 20 euron kahta puolta, vaikka samat kriteerit täyttäviä öljyjä saa ihan ns. kuluttajapakkauksissa siinä 8-10 euron litrahinnoillakin. Pientä ihmistä kusetetaan kuus-nolla.... :smirk:

      
  • Tähän saakka tunnetut öljymerkit ovat saaneet testeissä kiitettävän arvosanan. En kyllä osaa sanoa, onko testimenetelmät sellaisia, että paremmuutta niiden perusteella voi arvioida.

      
  • TM voisi tilata maahantuojalta vaikka kolme tai neljä samaa autoa, esim. uutta BMW 5-sarjaa jossa eri variaatioita on runsaasti tarjolla ja malli on uusi, joten sitä myydään lähivuosina paljon.



    Yksi olisi perusmalli vakioalustalla ja renkailla (diesel), seuraava olisi sama bensana, sitten vielä pari versiota sport- ja säädettävällä alustalla. Näissähän yleensä rengaskoko kasvaa. Mustana hevosena yksi neliveto vielä mukaan. Sitten autoilla ajettaisiin suomen teillä ja myös radalla. Testissä kerrottaisiin selkeästi mitä auton ostaja saa/menettää (esim. ajettavuus, ohjaus, melu jne.) eri versioissa. Toki jos testiin saisi myös liukkaan kelin osuuden niin aina parempi.

      
  • halko6:

    TM voisi tilata maahantuojalta vaikka kolme tai neljä samaa autoa, esim. uutta BMW 5-sarjaa jossa eri variaatioita on runsaasti tarjolla ja malli on uusi, joten sitä myydään lähivuosina paljon.




    Suomessa 5-sarjan myynnistä ei saa runsasta oikein mitenkään.

      
  • NHB:

    halko6:
    TM voisi tilata maahantuojalta vaikka kolme tai neljä samaa autoa, esim. uutta BMW 5-sarjaa jossa eri variaatioita on runsaasti tarjolla ja malli on uusi, joten sitä myydään lähivuosina paljon.


    Suomessa 5-sarjan myynnistä ei saa runsasta oikein mitenkään.




    Kuka tässä on suomesta puhunut yhtään mitään? Köyhät suomalaiset ostaa nuo muutaman vuoden kuluttua käytettynä saksasta tai ruotsista. Siellä on valinnanvaraa eri versioista päinvastoin kuin täällä. (tämä ei tietty koske varakkaita joilla on varaa laittaa uuteen autoon 100K€ ja ottaa takkiin 50K€ kolmessa vuodessa).

      
  • Eiköhän TM:n kannata pyrkiä nimenomaan palvelemaan suomalaisia autonostajia. 5-sarjan tuonti käytettynäkään ei nosta sitä listojen kärkeen meillä tai muualla.

      
  • NHB:

    Eiköhän TM:n kannata pyrkiä nimenomaan palvelemaan suomalaisia autonostajia. 5-sarjan tuonti käytettynäkään ei nosta sitä listojen kärkeen meillä tai muualla.




    Toiset ostaa autonsa uusina, toiset käytettyinä. Jos TM testaa vuonna 2011 uusia autoja, voin tsekata testin arkistosta vuonna 2014. Enkös ole silloin suomalainen autonostaja? Lisäksi olen siihen menenssä saanut tietää myös auton tyyppivioista eli kannattaako kosla skipata kokonaan.



    Auto voi olla jokin muukin, esim. Audi tai Mersu. Otin tuon 5-sarjalaisen vain esimerkiksi autosta josta saa lukuisia variaatioita niin alustan kuin ohjauksenkin suhteen ja se on mallina tuore.

      
  • halko6:

    TM voisi tilata maahantuojalta vaikka kolme tai neljä samaa autoa, esim. uutta BMW 5-sarjaa jossa eri variaatioita on runsaasti tarjolla ja malli on uusi, joten sitä myydään lähivuosina paljon.

    Yksi olisi perusmalli vakioalustalla ja renkailla (diesel), seuraava olisi sama bensana, sitten vielä pari versiota sport- ja säädettävällä alustalla. Näissähän yleensä rengaskoko kasvaa. Mustana hevosena yksi neliveto vielä mukaan. Sitten autoilla ajettaisiin suomen teillä ja myös radalla. Testissä kerrottaisiin selkeästi mitä auton ostaja saa/menettää (esim. ajettavuus, ohjaus, melu jne.) eri versioissa. Toki jos testiin saisi myös liukkaan kelin osuuden niin aina parempi.




    Hyvä ajatus, mutta Corollakin kelpaisi.



    Olen ennenkin kaivannut tällaisia "mitä rahalla saa"-testejä. Vertailun voisi rakentaa kuvitteellisen ostajan tarpeiden ympärille, kuten 4 henkeä + lastenvaunut. Voisi ottaa vaikka alemman keskiluokan farkun Golf, isomman luokan kuten Avensis, tila-auto kuten Verso sekä katumaasturi kuten CRV tai tila-autoon kallellaan oleva Qashqai+2. Lisäksi vielä hiukan kalliimpaa päätä edustaisi Audi A4 ja klassisena perheautona Volvo V70. Noiden väliset erot kiinnostaa ainakin minua paljon enemmän kuin saman hinta- ja kokoluokan sisäiset (olemattomat) erot. Paljonko kalliimmat autot ovat esim. Golfia parempia vai onko käytännössä eroa vain fiiliksessä. Hinnat liikkuisivat noissa n. 25-45 ke välissä. Aika merkittävä summa on siis pelinappulana mielikuvamarkkinoilla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit