TM/TL-kesärengasvertailut vertailussa

7 kommenttia

TM 6/2011 ja Tuulilasi 4/2011 vertailivat molemmat kesärenkaita koossa 205/55R16. Seuraavassa poimintoja testeistä molemmissa testeissä mukana olleiden kuuden rengasmallin osalta. Rengasmerkit on listattu tässä aakkosjärjestyksessä. Tuulilasissa ei ole TM:n tapaan tiivistetty noita hyviä ja huonoja ominaisuuksia, joten jouduin itse kaivamaan ne loppuarvostelun tekstistä. Tässä on tietysti jonkinlainnen mahdollisuus vääriin painotuksiin tai tulkintoihin.





Barum Bravuris 2



Sijoitus TM: 9/15 (0,60)

Sijoitus TL: 5/8 (0,63)



Arvosana TM: 7,4 / **

Arvosana TL: 9-



Hyvää TM: Vierintävastus

Hyvää TL: Märkäjarrutus, melu, vesiliirto suoralla



Huonoa TM: Pito märällä, ajettavuus kuivalla ja märällä asfaltilla

Huonoa TL: Perän äkkinäisemmät lipsahdukset kuivalla, epätarkka ajettavuus märällä







BF Goodrich g-Grip



Sijoitus TM: 12/15 (0,80)

Sijoitus TL: 6/8 (0,75)



Arvosana TM: 7,2 / *

Arvosana TL: 8



Hyvää TM: Vierintävastus

Hyvää TL: Ajettavuus kuivalla, vesiliirto



Huonoa TM: Pito ja ajettavuus märällä, melutaso

Huonoa TL: Jarrutus kuivalla ja märällä, pito märällä







Bridgestone Turanza ER300 Ecopia



Sijoitus TM: 8/15 (0,53)

Sijoitus TL: 3/8 (0,38)



Arvosana TM: 7,5 / **

Arvosana TL: 9



Hyvää TM: Rengasmelu

Hyvää TL: Vesiliirto suoralla, jarrutus kuivalla, mukavuus



Huonoa TM: Pito märällä, pito kuivalla

Huonoa TL: Melu, polttoaineen kulutus (eli vierintävastus)







Continental ContiPremiumContact 2



Sijoitus TM: 1/15 (0,07)

Sijoitus TL: 2/8 (0,25)



Arvosana TM: 9,5 / *****

Arvosana TL: 9+



Hyvää TM: Pito märällä ja kuivalla, ajettavuus märällä ja kuivalla

Hyvää TL: Jarrutus kuivalla, ajettavuus märällä ja kuivalla



Huonoa TM: -

Huonoa TL: Jarrutus märällä (kuudes sija kahdeksasta mitatusta), jyrkähköt pidon rajat







Michelin Energy Saver



Sijoitus TM: 13/15 (0,87)

Sijoitus TL: 3/8 (0,38)



Arvosana TM: 7,2 / *

Arvosana TL: 9



Hyvää TM: Vierintävastus, melutaso

Hyvää TL: Jarrutus märällä, kulutus (eli vierintävastus), ohjautuvuus



Huonoa TM: Pito ja ajettavuus märällä, vesiliirron vastustuskyky

Huonoa TL: Vesiliirto







Nokian Hakka Green



Sijoitus TM: 6/15 (0,40)

Sijoitus TL: 1/8 (0,13)



Arvosana TM: 8,0 / ***

Arvosana TL: 9,5



Hyvää TM: Pito ja ajettavuus märällä, vierintävastus

Hyvää TL: Tasapainoiset ominaisuudet märällä ja kuivalla



Huonoa TM: Pito ja ajettavuus kuivalla

Huonoa TL: Kulutus (eli vierintävastus)







Muuten tulokset kai korreloivat aika hyvin, mutta Michelinin ja Nokian Hakka Greenin osalta voi myös hiukan ihmetellä eroja. Michelin oli TM:n testin mukaan niukasti suositeltava valinta, kun TL:ssä se on jaetulla kolmannella sijalla. Sen osalta molemmissa testeissa on vierintävastus todettu hyväksi. Erityisesti TM moittii pitoa ja ajettavuutta märällä, rengas on kuulemma vaikea hallita ja ohjautuu huonosti nopeissa väistöissä. TL:ssä taas ohjauksen tarkkuus ja nopeus saavat kiitosta, samoin yllätyksetön käytös. TM kehuu Micheliniä rauhalliseksi, jopa liian veltoksi ohjattavaksi. Tässä testit menevät siis ohjautuvuuden osalta täysin ristiin.



Nokian Hakka Green saa TM:ssä lievää moitetta pidosta ja käytöksestä kuivalla. TL arvostelee lähinnä jarrutuspitoa, jossa Hakka Green ei ole ihan kärkikastia. TM kehuu pientä vierintävastusta kun taas TL moittii suurta kulutusta. Ristiin siis mennään hiukan tässäkin.

  
  • Hyvä vertailu. Tuollainen antaa hieman vinkkejä siihen, kuinka tarkkaan noita testituloksia kannattaa katsella.

      
  • Mikä oli testiautona Tuulilasin vertailussa?



    No ainakaan vierintävastukseen sillä ei kyllä pitäisi olla vaikutusta.

      
  • FARwd:

    Mikä oli testiautona Tuulilasin vertailussa?


    Näytti olleen Octavia-farkku.

      
  • Enpä aiemmin huomannutkaan, että Bridgestonen osalta arvostelu melun suhteen meni myös ristiin.



    TL:n testi oli tehty jo viime syksynä, joten on tietysti ihan mahdollista että rengastehtaat ovat sen jälkeen vielä kehittäneet joitain ominaisuuksia nyt myynnissä olevissa malleissa.

      
  • Minusta Misukat ovat paras valinta koska eivät "yllätä" syksyllä tai edes keväällä (Kuopio?)! Testeissä eivät pärjää koska eivät mainosta tarpeeksi? :tongue:

      
  • nopeusluokka oli eri noissa tl-tm-kumeissa, ainut sama on hakka green.



    abs:n testeissä oli saksan sileällä asvaltilla ajettuna v-luokan kumit, ja niistä löytyy jopa kulutustestit sekä polttoaineelle että renkaille. tosin hakka v tippui pois, vaikka se oli tm:n testissä parempi sekä kuiva- että märkäjarrutuksessa kuin michelin. siellä siis esikarsittiin jarrutusmatkojen perusteella finalistit



    mielenkiintoisia eroja...

      
  • Huvittaa vieläkin se vanha Misu-mainos jossa "mummo" tulee liikkeeseen ja sanoo että pitäisi saada uusi auto näihin renkaisiin! :lol:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit