Eli ihan toisin mitä olen kuullut esim. taksimiehiltä Volvojen Aisin-lootissa on nimenomaan ollut ongelmia.
Ongelmien määrässä kannattaa kuitenkin muistaa, että Volvot ovat yksityiskäytössäkin olleet poikkeuksellisen usein automaatteja johtuen hinnoittelusta., vielä muutama vuosi sitten moni ei automaatista paljon ekstraa halunnut maksaa.
Ihan sama kuin nyt Volkkarin DSG:n kohdalla, se on varmaan yleisin automatisoitu laatikko tällä hetkellä. Mikään muu massamerkki ei tarjoa vastavaa eikä etenkään noihin hintoihin. Halvimmillaan reilulla tonnilla ekstraa saa DSG:n.
Nyt näköjään menet ihan mutulla. Fordin Powershiftia saa jo suomessakin, Dodgella saa ainakin Avengeriin ja Journeyhin DCT:n, PSA & Mitsubishi katumaastureista löytyy ja rellunkin versio on ihan ovella (Megane). Nuo kaikki mielestäni volsun kilpailijoita.
Ryne osuu mielestäni oikeaan, sillä V-konsernilla kaksoiskytkinlaatikko on ollut jo vuosia ja se on lähes kaikissa malleissa saatavana! Muissakin on, mutta vasta vähän aikaa tai tulemassa! Veikkaan, että Suomessakin DSG on eniten myyty automatisoitu laatikko! Voi olla Aisinia myyty enemmän, ja melko lailla paljon siihenkin liittyy huonoja tarinoita! Eli onko niin, että roiskuu kun rapataan, eli lukumäärä vaikuttaa!
Nyt näköjään menet ihan mutulla. Fordin Powershiftia saa jo suomessakin, Dodgella saa ainakin Avengeriin ja Journeyhin DCT:n, PSA & Mitsubishi katumaastureista löytyy ja rellunkin versio on ihan ovella (Megane). Nuo kaikki mielestäni volsun kilpailijoita.
Fordin laatikon tiedän, vielä ei ole montaa Suomessa liikenteessä, muutama koeajoauto ehkä. Mondeo tuolla yhdistelmällä voisi kiinnostaa itseäni, mutta tiedän myös että sitä tarjotaan vain 204 hv Ecoboost turbon ja 2 litran dieselin yhteyteen. Volkkarilla laatikon saa lähes kaikkiin malleihin ja muihinkin konsernin merkkeihin 1.2 TSI:stä alkaen.
PSA:n ja Mitsun maasturit ovat perus-Golfeihin verrattuna kalliita ja harvinaisia, kilpailijoita ne ovat lähinnä Tiguanille / Touaregille. Laatikoiden määrä jää noissa kahdessa väistämättä hyvin vähäiseksi.
[Ryne: Akik nyt ei puhuttu 2005 malleista vaan 00/01 malleista.
Vaikea päätellä S80 2.5T:n olevan vuodelta 00/01, kun et sitä missään kertonut ja tietääkseni tuollaista mallia ei silloin edes valmistettu. 2.5T tuli vuonna 03/04 markkinoille. Ehkä autosi on 2.4T, tai sitten kerrot satuja.
Otin esimerkiksi 5 vuotta vanhat, kun sinä kerroit yleistäen totuutena yhden S80 ja yhden Avensiksen hinnoista, jotka eivät edes ole vertailukelpoisia kun näköjään toisessa puhut ostohinnasta ja toisessa siitä mitä sait hyvityksenä. Ne ovat ihan eri asioita.
Nyt volvosta jäljellä 18% ja avensiksesta 34%, eikö?
Kerroin jo aiemmin, että autojen arvo lähestyy nollaa niiden ikääntyessä mitään järkeä ei ole vertailla todella vanhojen jälleenmyyntiarvoja suhteessa uusien hintoihin, koska noin vanhojen hinnat ovat tapauskohtaisia ja joka tapauksessa olemattomia.
Nämä sinun juttusi ovat kyllä kovin Toyota-lasien läpi katsottuja. 10 vuotta vanhassa autossa voi olla 34% arvosta jäljellä vain aivan poikkeustapauksissa, ja kuinka ollakaan tällainen on sattunut juuri sinulle. Miksi kukaan maksaisi 10 vuotta vanhasta Avensiksesta 34% uuden arvosta, kun 3-5 vuotta vanhojakin saa 50%:lla uuden hinnasta?
Vastaavasti arvonalenema rahassa/km on volvossa 0,228euroa ja avensiksessa 0,0558euroa.
Kalliimmassa autossa on aina suurempi arvonalenema euroina. Se pätee myös kalliimpiin Toyotiin verrattuna halvempiin autoihin.
Ja kyllä, akun syö juurikin pa-lämmitin. Toyotassa akun lataa kuitenkin auton oma laturi(volvossa näemmä tämäkin surkeaa suunnittelua),
Minä en tiedä yhtään autoa, jossa akkua ei lataisi oma laturi. Miten se Volvo toimii jos sen laturi olisi suunniteltu siten että se ei toimi?
Sen kuitenkin tiedän, että mikään akku missään autossa ei ainakaan pakkasilla kestä lyhyessä pätkäajossa jatkuvaa polttoainelämmittimellä lämmittämistä ilman välilatauksia akkulaturilla.
Kysyitkö niiltä taksimiehiltä muista kuin laatikkovioista?
Eivät ole kertoneet muista kuin laatikkovioista. Muita pikkuosia vaihdellaan kaikkiin takseihin silloin tällöin, niistä tuskin kertovat mitään. 10 vuotta vanhoista autoista on muutenkin vaikea mennä taksimiehiltä kyselemään. Niillä on jo vähintään kolmas auto menossa sitten vuoden -01. Tuon vuoden Volvon perusteella sinä olet pystynyt kuitenkin päättelemään Aisinin etuvetoisiin autoihin valmistamien automaattivaihteistojen kestävyyden täysin yleispätevästi.
Nuo etuholkit esim.vaihdetaan aina samalla kun renkaatkin.
Kauheaa. Jos autoon vaihdetaankin muutaman euron holkit, onko sillä mitään väliä?
Kulutus on kuitenkin kohtuulinen auton kokoon nähden n.9litraa/100km
Käytännön ajossa voi ehkä jotenkin päästä tuohon, tosin epäilen että 2.5T automaatilla alle kympin on vaikea päästä jos ajaa vähänkin kaupungissa. Ostajat kuitenkin tietävät/uskovat isot bensa-Volvot syöpöiksi, mikä romahdutti niiden jälleenmyyntiarvon siinä vaiheessa kun ihmiset alkoivat katsella autojen päästöjä.
Toyotankin jätän kauppaan jos ei ole japanis sa valmistettu "aito" tojo.
Uskosi Toyon jumalallisuuteen on näköjään vahva.
Minusta se on vain auto, oli tehty sitten Japanissa tai muualla.
Ja kaasupolkimessa on suunnitteluvika. Valmistusmaa siihen ei liity.
Sen kuitenkin tiedän, että mikään akku missään autossa ei ainakaan pakkasilla kestä lyhyessä pätkäajossa jatkuvaa polttoainelämmittimellä lämmittämistä ilman välilatauksia akkulaturilla.
Kyllä muuten kestää, jos laturissa teho piisaa! Kokemusta kolmesta kärrystä lämmittimellä! Yhdestä joutui vaihtamaan akun viiden vuoden aikana kolme kertaa, kahdessa muussa ei minkäänlaisia ongelmia! Ajo täysin samanlaista kaikilla! Laturit vaan tuplasti tehokkaampia kahdessa autossa!
No hörppähän se kaupungissa sen 10,5-11,5litraa. On vaimolla koti-työpaikka-koti ajossa. Siinä ajossa vien sen 9ltr, työpaikka keskustassa koti taajamassa n.8km keskustan ulkopuolella. Voi olla 2,4t, en tiedä enkä pääse tarkastamaan kun lähti juuri autolla yövuoroon.
Hinta vertailu ei ollut uuteen vastavaan, vaan hinnat mitä ko.autoista on uutena maksettu. 22t vs.49tonnia ja risat.
Joo, toyotassa lataa 10km pätkäajolla akun täyteen, volvolla pitää ajaa min.1/2 tuntia jottei akku hyydy.
Kyllä, usko on vahva tojoon jos vaan siis japanissa valmistettu. Samaa kuraa kilpailijoiden kanssa (jopa huonompi tietyissä asioissa) jos esim.briteissä valmistettu.
Tietotoimiston juttuja tuo polkimen suunnittelu virhe. Minulla autossa samanlainen (käsittäkseni denso vs.bosch) mutta jananilaisen valmistama poljin. Noissa ei takaisinkutsua tule kun ei ole vikaakaan.
Muutaman euron holkit on kylläkin 48/kpl =96 laaki!
Fordin laatikon tiedän, vielä ei ole montaa Suomessa liikenteessä, muutama koeajoauto ehkä. Mondeo tuolla yhdistelmällä voisi kiinnostaa itseäni, mutta tiedän myös että sitä tarjotaan vain 204 hv Ecoboost turbon ja 2 litran dieselin yhteyteen. Volkkarilla laatikon saa lähes kaikkiin malleihin ja muihinkin konsernin merkkeihin 1.2 TSI:stä alkaen.
PSA:n ja Mitsun maasturit ovat perus-Golfeihin verrattuna kalliita ja harvinaisia, kilpailijoita ne ovat lähinnä Tiguanille / Touaregille. Laatikoiden määrä jää noissa kahdessa väistämättä hyvin vähäiseksi.
Mihin se liittyy, kuinka paljon niitä on liikenteessä? Homman nimi on se, että jos nyt tilaat vaikkapa C-Max 2.0 TDCI:n automaattina, niin se tulee Getragin valmistamalla kaksoiskytkinlaatikolla.
Kyllähän nuo PSA/mitsut on nimenomaan omaan kilpailijoita Tiguanille, ei missään nimessä Touaregille. Vieläkin tuon luokan autoja myydään ihan hyvin vaikkakin nuo ovat jääneet pimentoon Suomessa. Kuitenkin ovat malleja joissa ominaisuudet ovat kohdallaan, ja nyt saa myös hyvällä vaihteistolla. Lisäksi sijoittuvat myydyimpään lelumaasturiluokkaan.
Voisin myös kuvitella, että 2.0 TDCi on Mondeo-malliston myydyimpiä koneita, ellei peräti myydyin. 2.0T jää sekään tuskin ihan marginaaliin, vaikka vähemmän myydäänkin. S-Maxin ollessa kyseessä noista kumpikin voinevat olla sekä bensa että diesel puolella myydyimmät koneet. Ja saa sen Powershiftin myös Focukseen.
Tokihan volkkarilla on laajin tarjonta mutta ei tuollainen kilpailijoiden mitätöiminen ole totuudenmukaista. Kaksoiskytkinlaatikoita saa muihinkin muutenkin perusautoihin kuin volkkareihin.
Rynellä näköjään mielikuvitusauto. 2.5T:tä ei tuolloin ollut edes tuotannossa, sillä koko konetta ei tuolloin ollut olemassa. 2.5T tuli muistaakseni 2003, mutta 2.5T 200 hv varianttia ole ollut koskaan tuotannossa edellisen S80:sen yhteydessä. 2.5T:ssä oli 210 hv. Eli paskapuhetta tuokin. Tai sitten tuo mielikuvituskone on 2.4T.
Mulla on ollut tämän uusimman polven S80 2.5T. Siinä valossa nuo sinun kulutuslukemasi kuulostavat aika optimistisilta kun otetaan vielä huomioon, että tässä uusimmassa on roimasti uudempi automaattivaihteisto samalta valmistajalta. Omassa ajossa vei jatkuvasti yli kympin. Käyttöominaisuuksiltaan tuo kone sen sijaan oli mitä mainioin. Siis tosi hyvä. Tuossakin näkee tuon automaatin heikkouden. Manuaalina noista on penkitetty selvästi yli 200 hv lukuja. Siksi se tuntui liikkuvankin hyvin tuolla lootalla. Todellisuudessa tuo on jopa ripeämpi kuin myynnissä ollut 3.2, jossa ilmoitettua tehoa on selvästi enemmän
Simppa, miksi kuohaat tuon asian kanssa, kun tosiasiat ovat mitä ovat! Kilpailijoiden versiot ovat tosi harvassa meillä Suomessa; mistä johtunee? Kukaan ei liene sitä kiistänyt, että niitä ei olisi! Taitaa olla suhde V-konserni vs. muut jotain 20000 v. 100!
Mihin se liittyy, kuinka paljon niitä on liikenteessä? Homman nimi on se, että jos nyt tilaat vaikkapa C-Max 2.0 TDCI:n automaattina, niin se tulee Getragin valmistamalla kaksoiskytkinlaatikolla.
Puhe on ollut DSG-laatikoiden (ja myöhemmin erään Toyota-uskovaisen kanssa Aisinin) kestosta, ja olen useaan kertaan kertonut, että sitä on vaikea arvoida koska Volkkareissa myytyjen ja jo käytössä olevien kaksoiskytkinlaatikkojen määrä on Suomessa tolkuttoman suuri verrattuna mihinkään vastaavaa tarjoaviin muihin merkkeihin. Sillä taas on olennainen merkitys sille, miten vikaisena jotain laatikkoa voi mahdollisesti pitää.
Ford on vasta aloittamassa noiden laatikoiden myyntiä, muut massa-autovalmistajat eivät tuota vielä todellisiin volyymimalleihin edes tarjoa. Mondeon ja Focuksen myytyä muutaman tuhat Powershiftiä aletaan tietää miten laatikko kestää suhteessa muihin kaksoiskytkintoteutuksiin. En sinänsä sitä epäile, ja taloudellisuushan tuossa nousee uudelle tasoelle verrattuna Aisinin 6-pykäläiseen lootaan joka nyt on tarjolla ollut.
Tokihan volkkarilla on laajin tarjonta mutta ei tuollainen kilpailijoiden mitätöiminen ole totuudenmukaista.
Ei mitään ole mitätöity, ainoastaan kerrottu mikä on myyntimäärien suhde tähän mennessä. On aika paljon todennäköisempää että yhdessä Volkkarin automaattilaatikossa on vika verrattuna johonkin muuhun merkkiin, jos myytyjä laatikoita on kymmeniä - jopa satoja kertoja enemmän.
Ryne : No hörppähän se kaupungissa sen 10,5-11,5litraa. On vaimolla koti-työpaikka-koti ajossa. Siinä ajossa vien sen 9ltr, työpaikka keskustassa koti taajamassa n.8km keskustan ulkopuolella. Voi olla 2,4t, en tiedä enkä pääse tarkastamaan kun lähti juuri autolla yövuoroon.
Vähän epäuskottavalta tuntuu kun olet kertonut hyvin yksityiskohtaista tietoa ko. autosta etkä edes tiedä mikä malli on kyseessä.
Ainakaan 2.5T:llä ei kaupungissa noilla lukemilla pääse, TM testissäkin V70 2.5T Aisinin kuusipykäläisellä lootalla vei muistaakseni 15-17 litraa kaupunkikulutuksena. Ja tuo siis jo modernimmalla laatikolla ja moottorilla. Testikulutuksesta voi varmasti jotain nipistää, mutta alle 12 litraa alkaa olla jo tiukassa.
Hinta vertailu ei ollut uuteen vastavaan, vaan hinnat mitä ko.autoista on uutena maksettu. 22t vs.49tonnia ja risat.
Mitä eroa tällä sitten on? Puhutaan 10 vuotta vanhoista matolaatikoista, niiden jäännshinnoista ei kannata suuria päätellä, koska ne alkavat olla hyvin tapauskohtaisia tuon ikäisissä autoissa. Ja hintavertailusi meni pieleen ihan muussa kohdassa, eli siinä kun sotkit hyvityshinnan ja ostohinnan keskenään. Hyvittäähän vaihdossa voidaan mitä vain, jos asia otetaan kaupassa huomioon muulla tavalla.
Joo, toyotassa lataa 10km pätkäajolla akun täyteen, volvolla pitää ajaa min.1/2 tuntia jottei akku hyydy.
Voisihan tuon mitata, miten lataa akun täyteen 10 km ajolla. Tuo ei nimittäin onnistu tuossa ajassa edes akkuboosterilla!!! Melkoinen laturi siinä sinun ihme-Toyotasssasi.
Pätkäajossa 10 km ja 1/2 tuntia kuulostavat myös aika samalta...
Ongelma ei yleensä edes ole laturin tehossa, vaan siinä ettei akku pakkasella ota virtaa vastaan. Siinä en usko Toyotan tekevän mitään poikkeusta, ihan samat akut siinä on kuin kaikissa muissakin. Toisekseen 10 vuotta vanhassa isossa Volvossa virrankulutus voi todennäköisesti olla suurempi kuin sen aikaisessa 22 tonnin Avessa, johtuen varusteista.
Tietotoimiston juttuja tuo polkimen suunnittelu virhe. Minulla autossa samanlainen (käsittäkseni denso vs.bosch)
Varmaan sinulla on tähän joku varmistettu tieto? NHB:ltä voit myös kysellä miten asia on.
Miksiköhön muuten USA:ssa NASA tutkii tuota poljinvikaa, jos kyseessä olisi yksinkertainen valmistusongelma...
Muutaman euron holkit on kylläkin 48/kpl =96 laaki!
Ja tällainen sarja menee sinun mukaasi samaa tahtia kuin renkaita vaihdetaan? Teidän ajollanne siis noin 2.500 km välein...salli minun nauraa.
Jos taksikäytössä holkkeja olisi mennytkin renkaanvaihdon tahtiin eli kerran 40-60 tkm:ssä (mitä en sitäkään usko kaikkien autojen kohdalle) ei tuo edes niin pahalta kuulostaisi. Kukaan S80 omistaja ei kuitenkaan ole minulle tällaisesta maininnut, ja tuttavapiirissä on noita aikanaan ollut useampi aika suurella ajomäärällä. Sitä en epäile lainkaan, etteikö jousitusosissa vaihtotarpeita ko. autossa silloin tällöin olisi. Mutta nuo sinun juttusi kuulostavat mielikuvitushommilta, etenkin kun niitä kerrotaan mielikuvitusautostakin.
Joo Nasapa hyvinkin, laita foliota päähän etteivät lue ajatuksiasi. Polkimeen tulee 2 aluslevyä akseli tapin väliin. Aluslevysarjoja on olemassa 7 erilaista sarjaa(riippuu välyksestä, ja olenpa jopa yhteen autoon ne itsekin laittanut. Kertoo jenkkin totaalisesta tyhmyydestä jos tuohon jotain nasaa tarvitaan, 3-vuotias tyttönikin osaisi tuon korjata ja tulkita mikä vikana.
Virran kulutusta vertasin vm.2009 tojotaan (en mihinkään museo ikäiseen avensikseen) mikä itselläni on. Siinä käytettiin pa-lämmitintintä n.3h/vrk koko talvi, eikä akku hyytynyt. Volvosta on hyytynyt esim.viimetalvena 3kertaa (ei ollut silloin vielä meilläja tänä talvena uusi akkukin kahdesti.
Ajomatkat suurinpiirtein näin: tojolla jatkuvasti pientä pätkäajoa keskustassa/lähistöllä n.1-15km, auto koko ajan lämmitettynä. Volvolla se 10km ajo yhteenpätkään ja 8tunnin seisominen ja taas 10km, 1/2 tunnin lämmitys per lähtö.
Auto on tullut perhe tutulta(liikkeen kautta, ei halunnut avensista). Yksityiskohtainen tieto johtuu tästä. Olen aina vannonut, ettei meille volvoa tule. Nyt kuitenkin tuli johtuen sen hyvästä(lue paljosta) huoltohistoriasta. Uskoisin, ettei enää voi levitä noilla meidän vuosittaisilla kilsoilla.
Mitä vaikeaa on tuossa hinnan ymmärtämisessä. Väli oli 1500 laski miten hyvänsä. Olisiko jotenkin parempi jos hinnat olisvat esim. 3000 ja 4500, edelleen ero vain kasvaisi.
Tietotoimiston juttuja tuo polkimen suunnittelu virhe. Minulla autossa samanlainen (käsittäkseni denso vs.bosch) mutta jananilaisen valmistama poljin. Noissa ei takaisinkutsua tule kun ei ole vikaakaan.
Mistähän tuo Bosch on vedetty mukaan tähän? Toyotan mukaan ongelma on polkimissa, jotka on valmistanut CTS Corp. Elkhart USA.
Mikä poljin onkaan näissä suomessa ja muissa euroopassa takaisin kutsutuissa?
Oletan kyllä, että ongelmien syynä täälläkin pidetään samaa poljinta kuin muuallakin maailmassa. Kuinka uskottavalta kuulostaisi, että kaksi toisistaan riippumatonta firmaa olisivat sattumalta saaneet rakennettua polkimiinsa identtisen ongelman? Boschin nimeä ei ole myöskään Toyota tai kukaan muukaan missään vaiheessa maininnut tässä keskustelussa. Voisin kuvitella, että jos muillakin poljinvalmistajilla olisi samanlaisia ongelmia, että ainakin CTS:n väki toisi tämän ihmisten tietoisuuteen.
Oletko sinä nähnyt missään Boschin nimen tulleen liitetyksi tähän kohuun?
Oletan kyllä, että ongelmien syynä täälläkin pidetään samaa poljinta kuin muuallakin maailmassa.
Saatavilla olevan tiedon mukaan CTS on valmistanut polkimet myös eurooppalaisiin autoihin. Valmistusmaa on Yhdysvallat tai Kanada, tästä on vähän erilaista tietoa.
CTS väittää, että poljin on Toyotan suunnittelema, mutta ei ole mitenkään selvää, miksi sitten Denso ja CTS olisivat tehneet kovin erilaiset polkimet. Lisäksi ilmeisesti sama poljinongelma iski Fordin joihinkin Kiinassa tehtäviin, mikä viittaisi siihen, että ongelmia aiheuttava osa ei olisi ainakaan yksin Toyotan suunnittelema.
Tässä on kohtuullisen hyvä selostus siitä, mikä tuo ongelma oikeasti on:
Kyllähän tuo amerikkalainen versio vähän näyttää siltä, että siinä haetaan ongelmia kulumisen ja esimerkiksi kosteusmuutosten kanssa. Toisaalta hallittu tasaisen kitkan tuottaminen on hyvinkin haastava teknologinen ongelma, kun osa pitäisi tehdä halvalla. Voi tuo Densonkin versio alkaa ikää myöten kärsiä monenlaisista vaivoista.
Tässä tapauksessa kitkan siis pitäisi olla vähän pienempi kuin kaasupolkimen jousen palautusvoima. Jos kitka menee liian suureksi, kaasu juuttuu. Jos kitka jää liian pieneksi, polkimesta tulee vaikea paikallaanpidettävä. (Tosin olen linkittämäni artikkelin kanssa vähän eri mieltä siitä, miksi näin on, mutta ei se pääasiaan vaikuta.)
Kaasuvaijereidenkin kanssa oli aikanaan sama ongelma. Kun vaijeri tahmaantui tarpeeksi, kaasupoljin saattoi juuttua. Silloin ei kuitenkaan ollut sitä riskiä, että polkimessa on liian vähän kitkaa...
Ja tietysti lopulta on ihan sama, kuka polkimen on suunnitellut. Kun se on asennettu Toyotan autoon, se on Toyotan osa. Ja ehkä tästä senkin sitten huomaa, että kun autonvalmistajat käyttävät samoja alihankkijoita, autojen laatu tulee koko ajan tasaisemmaksi; yhtä hyvää tai yhtä huonoa tekevät kohta kaikki.
Ja tietysti lopulta on ihan sama, kuka polkimen on suunnitellut. Kun se on asennettu Toyotan autoon, se on Toyotan osa. Ja ehkä tästä senkin sitten huomaa, että kun autonvalmistajat käyttävät samoja alihankkijoita, autojen laatu tulee koko ajan tasaisemmaksi; yhtä hyvää tai yhtä huonoa tekevät kohta kaikki.
Niinpä, valitettavasti samaa mieltä.
Toyota oli ennen muinoin valovuoden muita edellä noissa "lastentaudeissa" vaan ei ole enää. Sikäli harmi, oli yksi harvoista asioista joissa toyota sai etua kilpailijoihin.
Myönnän,en katsonut sitä poljinvalmistajaa kun näin sellaisen "pöydällä" ja rassailin. Oletin sen 100varmasti boschilaiseksi koska muutkin elektroniikkaosat ovat Denso vs. bosch kun kyseessä Japani vs.Eur
Eli ko. autoon tarvitsee vaihtaa holkit määräaikaishuolloissa, ei kuulosta minusta pahalta kuitenkaan. Kyseessä on ilmeisesti kallistuksenvakaajan puslat, eikö? Jos puslat oikeasti kuluu nopeasti, niin eikö Volvo ole ottanut mitään kantaa asiaan? Luulen että jos kyseessä on tyyppivika, on valmistaja jotenkin ainakin uudemmassa kalustossa tullut vastaan.
Joo Nasapa hyvinkin
Näin on USA:n hallitus antanut sille tehtäväksi.
Virran kulutusta vertasin vm.2009 tojotaan (en mihinkään museo ikäiseen avensikseen) mikä itselläni on.
Kerrot siis, että vm 2009 tojossa akku latautuu täyteen pienelläkin ajolla. Aika ihme juttu, koska akkujen latautumisnopeus on olennainen ongelma esim sähköautoissa ja plug-in hybrideissä. Sinun tojossasi ongelma on jo kuitenkin ratkaistu akku-laturi yhdistelmällä jota ei muista löydy?
Hyvä kun kerrot tämän vertailuauton vaihdoksen kuitenkin, koska aika olennaisesti se vaikuttaa asian arviointiin onko kyseessä vuosimallin 2009 vai 2000 auto ja se miten sillä ajetaan. Lämmittimet ja niiden pyörittämät järjestelmätkin ovat muuttuneet aika paljon 10 vuodessa ja siinäkin on eroa mitä tuo lämmitin lämmittää missäkin autossa. Aiemmin olet kertonut myös, että ajelet aika paljon, ilmeisesti tuolla Avensiksella?
Kokonaisajomäärähän sen ratkaisee, miten akku latautuu. Vaikka ajaa välillä pelkkää pätkäajoa se ei yleensä akkua tyhjennä jos jossain välissä auto käy pidempään tai pätkäajoista kertyy riittävästi käyntiminuutteja. Pitkäaikainen seisominen ja latausaikaan nähden pitkä kulutusaika tyhjentävät auton kuin auton akut. Kyllä ne esittelyautot on välillä laturissa myös Toyota-liikkeissä seisoessaan.
Siinä käytettiin pa-lämmitintintä n.3h/vrk koko talvi, eikä akku hyytynyt. Volvosta on hyytynyt esim.viimetalvena 3kertaa
3 h/vrk kuulostaa kyllä paljolta minun dieselilläni ajetaan 50-60 tkm vuodessa. Minunkaan ajomäärälläni lämmitin ei käy kuin korkeintaan tunnin-pari kylminäkään talvipäivinä. Eli liikkeelle lähtiessä parikymmentä minuuttia ja ajon aikana satunnaisesti. Ja jos lämmitin käykin myös ajon aikana, niin silloinhan akkua kuitenkin ladataan. Ei omassa käytössäni olleissa autoissa ole ikinä ollut ongelmia akkujen keston kanssa, näillä ajomäärillä tuota ei tarvitse edes miettiä.
tojolla jatkuvasti pientä pätkäajoa keskustassa/lähistöllä n.1-15km, auto koko ajan lämmitettynä.
Kokonaisajomäärä se on mikä ratkaisee, Volvollasi se oli 5tkm vuosi mikä varmasti on omiaan tyhjentämään akun kuin akun.
Volvolla se 10km ajo yhteenpätkään ja 8tunnin seisominen ja taas 10km, 1/2 tunnin lämmitys per lähtö.
Eihän akku voi mitenkään kestää, jos autoa lämmitetään joka päivä 1 tunti ja sillä ajetaan merkittävästi vähemmän joka päivä. Virta ei pidemmän päälle voi riittää, jos välillä ei ajeta pidempään ja akku pääse latautumaan.
Mitä vaikeaa on tuossa hinnan ymmärtämisessä. Väli oli 1500 laski miten hyvänsä.
Myyntihinta ja hyvityshinta ovat kyllä ihan eri asioita, sen verran toivoisi ymmärtämystä kaupanteosta.
Hintaero joskus, esim 15 vuoden kohdalla, on joka tapauksessa nolla, oli auto mikä hyvänsä. Minusta on tuosta käyrästä päätellen täysin luonnollista, että 10 vuoden kohdalla hintaero ei enää ole merkittävä uutena kalliimman auton hyväksi.
Auton pääomakulut esim. 10-12 vuoden aikana voi päätellä aika suoraan sen ostohinnasta, ei siinä automerkillä ole paljon tekemistä. 10 vuotta vanhasta ei enää mitään kuitenkaan saa. Minua tuo ei edes kiinnosta, harva uuden ostaja pitää autoaan 10 vuotta. Nykyisen auton ostajan ei edes kannata haaveilla jälleenmyyntiarvoista pidemmän ajan kuluttua: Jos bensa maksaa vuonna 2020 3 euroa litra ja käyttömaksu on päästöperustainen, niin tuskinpa millään nykyautolla mitään arvoa silloin tulee enää olemaan.
Ei ne kallistuksenvakaajan puslia ole, ovat ikään kuin auton suunnitelun loppuvaiheessa lisätyt ylimääräiset "härpäkeet".
Puslat ovat alatukivarsissa kiinni ja rajoittavat pyörien kääntymistä täysin ääriasentoonsa. Hieman outo minusta koko systeemi. Harmi kun en löydä kuvaa mistään,käyn napsasemassa itse kun muistan ja kerkiän. Ovat muuten vaihteeksi vaihto kunnossa, vaihdettu n.15tkm sitten viimeksi.
Joo onhan sitä omaa autoa lämmitetty paljon/vrk,auto on muuten diesel Urban Cruiseri.
3h/vrk koostuu seuraavanlaisesti 1/2h aamulla ja 1/2 pitkin päivää n.1-2 välein (joudun töissä lähtemään autolla useita kertoja/päivä on mukavaa mennä lämpöiseen. No jokatapauksessa akku toiminut moitteetta koko talven. Viekö sitten itse auto saakelin vähän virtaa vai mistä johtuu en tiedä, mutta toimii.
Itsellä on auto. jossa polttoainetoiminen lisälämmitin. Akut on kestänyt hyvin, ekalla mentiin 8v ja 220tkm. Syksyllä vaihdoin uuteen.
Faktaa on kuitenkin, että autolla pitäisi ajaa suurinpiirtein yhtä pitkään päivittäin kuin lämmitysaika on. Itsellä tuo vaatimus täyttyy, kun lämmitän n. 30-45min aamulla ja ajan päivittäin 2x45min.
Esim. Volvossa on 140A laturi, josta riittänee virtaa normaalikäytössä. Jotta laturin tehosta saa jonkin kuvan, niin 500W kuorma on vasta n. 42A. Akut ei vaan ota vastaan virtaa kymmmeniä amppeereja, erityisesti se on vaikeaa kun akku on -20 C. Kaikissa autoissa laturi on riittävän tehokas.
Olen kuullut paljon juttuja, joissa akku on pilalla noin vuoden käytön jälkeen, lämmittimen käytön vuoksi. Jos ajoa ei kertakaikkiaan tule riittävästi, voi sijoittaa akkuun satasen enemmän rahaa ja ostaa AGM akun. Kestää paremmin purkausta ja ottaa virtaa vastaan nopeammin.
Alatukivarsissa on puslat, mutta niiden tehtävä on aivan muu kuin rajoittaa pyörien kääntymistä. Pyörien kääntymstä rajoittaa normaalisti muoviset/metalliset topparit, jotka on kiinni alatukivarsissa. Alatukivarsien puslat toimivat "laakereita" korin ja pyörän ripustuksen välillä eli mahdollistavat että auto voi kallistua kurveissa, niiata montuissa siten että pyörän liike on muutakin kuin vain ylös/alas iskarin/jousen kohdalla.
Kyllä muuten kestää, jos laturissa teho piisaa! Kokemusta kolmesta kärrystä lämmittimellä! Yhdestä joutui vaihtamaan akun viiden vuoden aikana kolme kertaa, kahdessa muussa ei minkäänlaisia ongelmia! Ajo täysin samanlaista kaikilla! Laturit vaan tuplasti tehokkaampia kahdessa autossa!
Tiedätkö mitään akkujen kestosta ja latausaikojen ja keskimääräisen latausasteen vaikutuksista siihen?
Mitään varsinaista pikalatausta ei ole nykyakuille olemassa. Jos olisi, niin sähköautot olisivat jo arkipäivää.
Tämä perustuu pelkkään MuTuun, mutta noissa S60/S80:ssä akku on peräkontissa (ainakin joissain vuosimalleissa näin oli) eli akulle on normaalia pidempi kaapeli eikä se sijaitse lämpimässä konehuoneessa, mikä varmasti osaltaan vaikuttaa virran vastaanottokykyyn ja latausvirtaan.
Tutulla oli parin uuden Volvon kanssa täsmälleen samanlaisia ongemia. Akkuja ja puslia sai vaihtaa pari kertaa vuodessa.
Kyllä nuo akkuongelmat esim menneenä talvena olivat kovin tavallisia, merkistä riippumatta. Etenkin dieseleissä, joissa yleensä on pa-lämmittimet.
Varmasti paljon riippuu siitä miten mikäkin auto lämmitintä ajon aikana käyttää ja millainen esilämmitysaika siihen on laitettu. Tietääkseni Volvossa esilämmitysajan pituutta ei itse voi säätää, vaan ajastimeen laitetaan aika jolloin auton tulee olla lämmin. Esilämmitysajasta tulee auton asetuksilla pitkä, se vie virtaa. Webaston teholla riittäisi 20 min ennen lähtöä. Oma kokemukseni automaateista on, että ne alkavat lämmittää autoa kovemmalla pakkasella jo tuntiakin ennen lähtöä.
Itse en koskaan pidä lämmitintä automaattiasetuksella, vaan käytän lämmitintä itse tarvittaessa. Akkujen kanssa ei ole ollut ongelmia.
Eikö nämä ole käsitelty jo moneen kertaan? Kulutukseen ja suorituskykyyn liittyvät väitteet perustuvat kokemukseen, valmistajan ilmoituksiin ja autolehtien testeihin. Kestävyyteen liittyvät väitteet perustuvat kokemuksiin.
Eli "pojat tolpalla kertoi", että hajoilevat paljon. Asia selvä.
NHB:
Aisinia käyttävistä merkeistä ainakin Toyota ja Lexus keikkuvat jatkuvasti jenkkien luotettavuustilastojen kärjessä. Jenkeillähän noita automaatteja tuppaa olemaan aika viljalti, joten ihmetyttää miten tuo tilastomenestys on mahdollista, jos lootat ovat täyttä kuraa?
Mikä ihmeen tarve sulla on niputtaa kaikki Toyotan laatikot samaan? Toyotissa ja Lexuksissa käytetään, yllätys yllätys, useita eri laatikoita.
Aivan oikein. Mutta kun täällä on lytätty poikittaiskoneeseen tarkoitetut Aisinit maanrakoon kautta linjan. Varsin suuressa osassa Tojoista on poikittaiskone ja silti tuntuvat pärjäävään luotettavuustilastoissa.
Tiedätkö mitään akkujen kestosta ja latausaikojen ja keskimääräisen latausasteen vaikutuksista siihen?
Omaa kokemusta kolmesta autosta! Virrankulutus ja ajomatkojen pituus samat kaikilla! Ensimmäisessä n. 70 A:n Laturi, muissa kahdessa 125 A! Mikähän muu olisi voinut vaikuttaa? Tietenkin tekninen vika! Ajo on pääasiassa lyhyttä n. 10-20 minuutin ajoa! Eberin toiminta aika enimmillään puoli tuntia ennen käynnistystä!
Niissä poikittaiskoneisissa tojoissa on harvemmin automaattia. Ja kun siinä ainoassa poikittaiskoneisessa Lexuksessa (ES) on ollut poikkeuksellisen paljon vaihteistovikoja, niin mitäköhän tuostakin voisi päätellä. Muuten toki kestävä auto, mutta edes omistajat eivät noita vaihteistovikoja kiellä, kun foorumeilta katselee. Sama koskee sisarmalli Camrya.
Ja ainakin nettisivuilla Aisin mainostaa TF-80 sarjaa parhaana poikkitaiskoneisten vaihteistonaan. Jos tuo on paras, niin minkälaisia ne huonommat ovat?
Kulutuslukemiahan sulle jo lyötiin pöytään myös tuosta anjoviksesta. Oletko sitä mieltä, että vielä nykypäivänäkin moinen kulutuslisäys on hyväksyttävää? 5,5l vs. 7,0l. Ero on massiivinen pelkästä vaihteistosta johtuvaksi. Muitakin esimerkkejä tuli.
Ihan oikeasti ota silmä käteen. Taksareilta, Volvolandiasta tai ihan mistä vaan Volvojen kanssa tekemisissä olevilta kuulet samat vaihteistolorut. Todennäköisesti huoltamoltakin. Huvittavinta on, että väännönrajoituksista huolimatta laatikko ei tahdo kestää D5:den kanssa.
Jos pystyt sanomaan mulle toiminnaltaan vaikkapa ZF:n uusinta kuusivaihteista tai kahdeksanvaihteista taikka sitten uusimpia kaksoiskytkinsovellutuksia vastaavan Aisinin poikittaiskoneisen vaihteiston, niin anna tulla vaan. Kaksoiskytkivaihteistoista tuo Getragkin on erinomainen. Myös Mitsun oma vaihteisto on kaiken lukemani perusteella oivallinen, kuten varmasti tulee Fiatinkin oma versio olemaan. Giuliettaanhan tuollaisen jo saa.
Ensimmäisessä n. 70 A:n Laturi, muissa kahdessa 125 A! Mikähän muu olisi voinut vaikuttaa?
Laturiteholla voi olla jotain vaikutusta, mutta yleensä autoissa on niiden järjestelmiin mitoitettu riittävän tehoinen laturi. Ongelma on perusakkujen kyky ottaa vastaan virtaa ja kestää virran purkausta, etenkin toistuvilla vajaalatauksilla akun käyttöikä yleensä lyhenee merkittävästi.
Monien autojen huolto-ohjekirjoissakin mainitaan, että jos autossa on polttoainelämmitin suositellaan akun käyttöiän pidentämiseksi muutaman kerran vuodessa käytettäväksi laturia, jossa on akun huoltolatausohjelma.
Aivan oikein. Mutta kun täällä on lytätty poikittaiskoneeseen tarkoitetut Aisinit maanrakoon kautta linjan. Varsin suuressa osassa Tojoista on poikittaiskone ja silti tuntuvat pärjäävään luotettavuustilastoissa.
Montako Toyotaa on tullut vastaan, jossa on Aisinin 5- tai 6-pykäläinen poikittaiskoneisiin tehty automaattilaatikko?
Volvoja, Fordeja, Peugeoteja ym on ainakin Suomen teillä selvästi enemmän noilla automaateilla varustettuna.
Laatikon ongelma näkyy kulutuksessa ja Volvon kohdalta myös väännön rajoituksena. 2.4D ja D5 tuottavat molemmat samat 420 Nm maksimivääntöä, vaikka oikeat lukemat pitäisi olla D5:llä luokkaa 500 Nm tai yli. Mersun 5-pykäläinenkin kuitenkin kestää tuon 500 Nm ja 7-Gtronic enemmänkin. Samoin on ZF:n 6-pykäläisen laita.
AkiK:
Nyt näköjään menet ihan mutulla. Fordin Powershiftia saa jo suomessakin, Dodgella saa ainakin Avengeriin ja Journeyhin DCT:n, PSA & Mitsubishi katumaastureista löytyy ja rellunkin versio on ihan ovella (Megane). Nuo kaikki mielestäni volsun kilpailijoita.
Ryne osuu mielestäni oikeaan, sillä V-konsernilla kaksoiskytkinlaatikko on ollut jo vuosia ja se on lähes kaikissa malleissa saatavana! Muissakin on, mutta vasta vähän aikaa tai tulemassa! Veikkaan, että Suomessakin DSG on eniten myyty automatisoitu laatikko! Voi olla Aisinia myyty enemmän, ja melko lailla paljon siihenkin liittyy huonoja tarinoita! Eli onko niin, että roiskuu kun rapataan, eli lukumäärä vaikuttaa!
simppa:
Fordin laatikon tiedän, vielä ei ole montaa Suomessa liikenteessä, muutama koeajoauto ehkä. Mondeo tuolla yhdistelmällä voisi kiinnostaa itseäni, mutta tiedän myös että sitä tarjotaan vain 204 hv Ecoboost turbon ja 2 litran dieselin yhteyteen. Volkkarilla laatikon saa lähes kaikkiin malleihin ja muihinkin konsernin merkkeihin 1.2 TSI:stä alkaen.
PSA:n ja Mitsun maasturit ovat perus-Golfeihin verrattuna kalliita ja harvinaisia, kilpailijoita ne ovat lähinnä Tiguanille / Touaregille. Laatikoiden määrä jää noissa kahdessa väistämättä hyvin vähäiseksi.
[Ryne: Akik nyt ei puhuttu 2005 malleista vaan 00/01 malleista.
Vaikea päätellä S80 2.5T:n olevan vuodelta 00/01, kun et sitä missään kertonut ja tietääkseni tuollaista mallia ei silloin edes valmistettu. 2.5T tuli vuonna 03/04 markkinoille. Ehkä autosi on 2.4T, tai sitten kerrot satuja.
Otin esimerkiksi 5 vuotta vanhat, kun sinä kerroit yleistäen totuutena yhden S80 ja yhden Avensiksen hinnoista, jotka eivät edes ole vertailukelpoisia kun näköjään toisessa puhut ostohinnasta ja toisessa siitä mitä sait hyvityksenä. Ne ovat ihan eri asioita.
Nyt volvosta jäljellä 18% ja avensiksesta 34%, eikö?
Kerroin jo aiemmin, että autojen arvo lähestyy nollaa niiden ikääntyessä mitään järkeä ei ole vertailla todella vanhojen jälleenmyyntiarvoja suhteessa uusien hintoihin, koska noin vanhojen hinnat ovat tapauskohtaisia ja joka tapauksessa olemattomia.
Nämä sinun juttusi ovat kyllä kovin Toyota-lasien läpi katsottuja. 10 vuotta vanhassa autossa voi olla 34% arvosta jäljellä vain aivan poikkeustapauksissa, ja kuinka ollakaan tällainen on sattunut juuri sinulle. Miksi kukaan maksaisi 10 vuotta vanhasta Avensiksesta 34% uuden arvosta, kun 3-5 vuotta vanhojakin saa 50%:lla uuden hinnasta?
Vastaavasti arvonalenema rahassa/km on volvossa 0,228euroa ja avensiksessa 0,0558euroa.
Kalliimmassa autossa on aina suurempi arvonalenema euroina. Se pätee myös kalliimpiin Toyotiin verrattuna halvempiin autoihin.
Ja kyllä, akun syö juurikin pa-lämmitin. Toyotassa akun lataa kuitenkin auton oma laturi(volvossa näemmä tämäkin surkeaa suunnittelua),
Minä en tiedä yhtään autoa, jossa akkua ei lataisi oma laturi. Miten se Volvo toimii jos sen laturi olisi suunniteltu siten että se ei toimi?
Sen kuitenkin tiedän, että mikään akku missään autossa ei ainakaan pakkasilla kestä lyhyessä pätkäajossa jatkuvaa polttoainelämmittimellä lämmittämistä ilman välilatauksia akkulaturilla.
Kysyitkö niiltä taksimiehiltä muista kuin laatikkovioista?
Eivät ole kertoneet muista kuin laatikkovioista. Muita pikkuosia vaihdellaan kaikkiin takseihin silloin tällöin, niistä tuskin kertovat mitään. 10 vuotta vanhoista autoista on muutenkin vaikea mennä taksimiehiltä kyselemään. Niillä on jo vähintään kolmas auto menossa sitten vuoden -01. Tuon vuoden Volvon perusteella sinä olet pystynyt kuitenkin päättelemään Aisinin etuvetoisiin autoihin valmistamien automaattivaihteistojen kestävyyden täysin yleispätevästi.
Nuo etuholkit esim.vaihdetaan aina samalla kun renkaatkin.
Kauheaa. Jos autoon vaihdetaankin muutaman euron holkit, onko sillä mitään väliä?
Kulutus on kuitenkin kohtuulinen auton kokoon nähden n.9litraa/100km
Käytännön ajossa voi ehkä jotenkin päästä tuohon, tosin epäilen että 2.5T automaatilla alle kympin on vaikea päästä jos ajaa vähänkin kaupungissa. Ostajat kuitenkin tietävät/uskovat isot bensa-Volvot syöpöiksi, mikä romahdutti niiden jälleenmyyntiarvon siinä vaiheessa kun ihmiset alkoivat katsella autojen päästöjä.
Toyotankin jätän kauppaan jos ei ole japanis sa valmistettu "aito" tojo.
Uskosi Toyon jumalallisuuteen on näköjään vahva.
Minusta se on vain auto, oli tehty sitten Japanissa tai muualla.
Ja kaasupolkimessa on suunnitteluvika. Valmistusmaa siihen ei liity.
Sen kuitenkin tiedän, että mikään akku missään autossa ei ainakaan pakkasilla kestä lyhyessä pätkäajossa jatkuvaa polttoainelämmittimellä lämmittämistä ilman välilatauksia akkulaturilla.
Kyllä muuten kestää, jos laturissa teho piisaa! Kokemusta kolmesta kärrystä lämmittimellä! Yhdestä joutui vaihtamaan akun viiden vuoden aikana kolme kertaa, kahdessa muussa ei minkäänlaisia ongelmia! Ajo täysin samanlaista kaikilla! Laturit vaan tuplasti tehokkaampia kahdessa autossa!
No hörppähän se kaupungissa sen 10,5-11,5litraa. On vaimolla koti-työpaikka-koti ajossa. Siinä ajossa vien sen 9ltr, työpaikka keskustassa koti taajamassa n.8km keskustan ulkopuolella. Voi olla 2,4t, en tiedä enkä pääse tarkastamaan kun lähti juuri autolla yövuoroon.
Hinta vertailu ei ollut uuteen vastavaan, vaan hinnat mitä ko.autoista on uutena maksettu. 22t vs.49tonnia ja risat.
Joo, toyotassa lataa 10km pätkäajolla akun täyteen, volvolla pitää ajaa min.1/2 tuntia jottei akku hyydy.
Kyllä, usko on vahva tojoon jos vaan siis japanissa valmistettu. Samaa kuraa kilpailijoiden kanssa (jopa huonompi tietyissä asioissa) jos esim.briteissä valmistettu.
Tietotoimiston juttuja tuo polkimen suunnittelu virhe. Minulla autossa samanlainen (käsittäkseni denso vs.bosch) mutta jananilaisen valmistama poljin. Noissa ei takaisinkutsua tule kun ei ole vikaakaan.
Muutaman euron holkit on kylläkin 48/kpl =96 laaki!
AkiK:
Mihin se liittyy, kuinka paljon niitä on liikenteessä? Homman nimi on se, että jos nyt tilaat vaikkapa C-Max 2.0 TDCI:n automaattina, niin se tulee Getragin valmistamalla kaksoiskytkinlaatikolla.
Kyllähän nuo PSA/mitsut on nimenomaan omaan kilpailijoita Tiguanille, ei missään nimessä Touaregille. Vieläkin tuon luokan autoja myydään ihan hyvin vaikkakin nuo ovat jääneet pimentoon Suomessa. Kuitenkin ovat malleja joissa ominaisuudet ovat kohdallaan, ja nyt saa myös hyvällä vaihteistolla. Lisäksi sijoittuvat myydyimpään lelumaasturiluokkaan.
Voisin myös kuvitella, että 2.0 TDCi on Mondeo-malliston myydyimpiä koneita, ellei peräti myydyin. 2.0T jää sekään tuskin ihan marginaaliin, vaikka vähemmän myydäänkin. S-Maxin ollessa kyseessä noista kumpikin voinevat olla sekä bensa että diesel puolella myydyimmät koneet. Ja saa sen Powershiftin myös Focukseen.
Tokihan volkkarilla on laajin tarjonta mutta ei tuollainen kilpailijoiden mitätöiminen ole totuudenmukaista. Kaksoiskytkinlaatikoita saa muihinkin muutenkin perusautoihin kuin volkkareihin.
Rynellä näköjään mielikuvitusauto. 2.5T:tä ei tuolloin ollut edes tuotannossa, sillä koko konetta ei tuolloin ollut olemassa. 2.5T tuli muistaakseni 2003, mutta 2.5T 200 hv varianttia ole ollut koskaan tuotannossa edellisen S80:sen yhteydessä. 2.5T:ssä oli 210 hv. Eli paskapuhetta tuokin. Tai sitten tuo mielikuvituskone on 2.4T.
Mulla on ollut tämän uusimman polven S80 2.5T. Siinä valossa nuo sinun kulutuslukemasi kuulostavat aika optimistisilta kun otetaan vielä huomioon, että tässä uusimmassa on roimasti uudempi automaattivaihteisto samalta valmistajalta. Omassa ajossa vei jatkuvasti yli kympin. Käyttöominaisuuksiltaan tuo kone sen sijaan oli mitä mainioin. Siis tosi hyvä. Tuossakin näkee tuon automaatin heikkouden. Manuaalina noista on penkitetty selvästi yli 200 hv lukuja. Siksi se tuntui liikkuvankin hyvin tuolla lootalla. Todellisuudessa tuo on jopa ripeämpi kuin myynnissä ollut 3.2, jossa ilmoitettua tehoa on selvästi enemmän
Simppa, miksi kuohaat tuon asian kanssa, kun tosiasiat ovat mitä ovat! Kilpailijoiden versiot ovat tosi harvassa meillä Suomessa; mistä johtunee? Kukaan ei liene sitä kiistänyt, että niitä ei olisi! Taitaa olla suhde V-konserni vs. muut jotain 20000 v. 100!
["simppa"]
Mihin se liittyy, kuinka paljon niitä on liikenteessä? Homman nimi on se, että jos nyt tilaat vaikkapa C-Max 2.0 TDCI:n automaattina, niin se tulee Getragin valmistamalla kaksoiskytkinlaatikolla.
Puhe on ollut DSG-laatikoiden (ja myöhemmin erään Toyota-uskovaisen kanssa Aisinin) kestosta, ja olen useaan kertaan kertonut, että sitä on vaikea arvoida koska Volkkareissa myytyjen ja jo käytössä olevien kaksoiskytkinlaatikkojen määrä on Suomessa tolkuttoman suuri verrattuna mihinkään vastaavaa tarjoaviin muihin merkkeihin. Sillä taas on olennainen merkitys sille, miten vikaisena jotain laatikkoa voi mahdollisesti pitää.
Ford on vasta aloittamassa noiden laatikoiden myyntiä, muut massa-autovalmistajat eivät tuota vielä todellisiin volyymimalleihin edes tarjoa. Mondeon ja Focuksen myytyä muutaman tuhat Powershiftiä aletaan tietää miten laatikko kestää suhteessa muihin kaksoiskytkintoteutuksiin. En sinänsä sitä epäile, ja taloudellisuushan tuossa nousee uudelle tasoelle verrattuna Aisinin 6-pykäläiseen lootaan joka nyt on tarjolla ollut.
Tokihan volkkarilla on laajin tarjonta mutta ei tuollainen kilpailijoiden mitätöiminen ole totuudenmukaista.
Ei mitään ole mitätöity, ainoastaan kerrottu mikä on myyntimäärien suhde tähän mennessä. On aika paljon todennäköisempää että yhdessä Volkkarin automaattilaatikossa on vika verrattuna johonkin muuhun merkkiin, jos myytyjä laatikoita on kymmeniä - jopa satoja kertoja enemmän.
Ryne : No hörppähän se kaupungissa sen 10,5-11,5litraa. On vaimolla koti-työpaikka-koti ajossa. Siinä ajossa vien sen 9ltr, työpaikka keskustassa koti taajamassa n.8km keskustan ulkopuolella. Voi olla 2,4t, en tiedä enkä pääse tarkastamaan kun lähti juuri autolla yövuoroon.
Vähän epäuskottavalta tuntuu kun olet kertonut hyvin yksityiskohtaista tietoa ko. autosta etkä edes tiedä mikä malli on kyseessä.
Ainakaan 2.5T:llä ei kaupungissa noilla lukemilla pääse, TM testissäkin V70 2.5T Aisinin kuusipykäläisellä lootalla vei muistaakseni 15-17 litraa kaupunkikulutuksena. Ja tuo siis jo modernimmalla laatikolla ja moottorilla. Testikulutuksesta voi varmasti jotain nipistää, mutta alle 12 litraa alkaa olla jo tiukassa.
Hinta vertailu ei ollut uuteen vastavaan, vaan hinnat mitä ko.autoista on uutena maksettu. 22t vs.49tonnia ja risat.
Mitä eroa tällä sitten on? Puhutaan 10 vuotta vanhoista matolaatikoista, niiden jäännshinnoista ei kannata suuria päätellä, koska ne alkavat olla hyvin tapauskohtaisia tuon ikäisissä autoissa. Ja hintavertailusi meni pieleen ihan muussa kohdassa, eli siinä kun sotkit hyvityshinnan ja ostohinnan keskenään. Hyvittäähän vaihdossa voidaan mitä vain, jos asia otetaan kaupassa huomioon muulla tavalla.
Joo, toyotassa lataa 10km pätkäajolla akun täyteen, volvolla pitää ajaa min.1/2 tuntia jottei akku hyydy.
Voisihan tuon mitata, miten lataa akun täyteen 10 km ajolla. Tuo ei nimittäin onnistu tuossa ajassa edes akkuboosterilla!!! Melkoinen laturi siinä sinun ihme-Toyotasssasi.
Pätkäajossa 10 km ja 1/2 tuntia kuulostavat myös aika samalta...
Ongelma ei yleensä edes ole laturin tehossa, vaan siinä ettei akku pakkasella ota virtaa vastaan. Siinä en usko Toyotan tekevän mitään poikkeusta, ihan samat akut siinä on kuin kaikissa muissakin. Toisekseen 10 vuotta vanhassa isossa Volvossa virrankulutus voi todennäköisesti olla suurempi kuin sen aikaisessa 22 tonnin Avessa, johtuen varusteista.
Tietotoimiston juttuja tuo polkimen suunnittelu virhe. Minulla autossa samanlainen (käsittäkseni denso vs.bosch)
Varmaan sinulla on tähän joku varmistettu tieto? NHB:ltä voit myös kysellä miten asia on.
Miksiköhön muuten USA:ssa NASA tutkii tuota poljinvikaa, jos kyseessä olisi yksinkertainen valmistusongelma...
Muutaman euron holkit on kylläkin 48/kpl =96 laaki!
Ja tällainen sarja menee sinun mukaasi samaa tahtia kuin renkaita vaihdetaan? Teidän ajollanne siis noin 2.500 km välein...salli minun nauraa.
Jos taksikäytössä holkkeja olisi mennytkin renkaanvaihdon tahtiin eli kerran 40-60 tkm:ssä (mitä en sitäkään usko kaikkien autojen kohdalle) ei tuo edes niin pahalta kuulostaisi. Kukaan S80 omistaja ei kuitenkaan ole minulle tällaisesta maininnut, ja tuttavapiirissä on noita aikanaan ollut useampi aika suurella ajomäärällä. Sitä en epäile lainkaan, etteikö jousitusosissa vaihtotarpeita ko. autossa silloin tällöin olisi. Mutta nuo sinun juttusi kuulostavat mielikuvitushommilta, etenkin kun niitä kerrotaan mielikuvitusautostakin.
Hyvä laskutaito:
180000tkm ajettu 8 parilla holkkeja =22500km/holkkipari!
Salli mun nauraa!!!!
Joo Nasapa hyvinkin, laita foliota päähän etteivät lue ajatuksiasi. Polkimeen tulee 2 aluslevyä akseli tapin väliin. Aluslevysarjoja on olemassa 7 erilaista sarjaa(riippuu välyksestä, ja olenpa jopa yhteen autoon ne itsekin laittanut. Kertoo jenkkin totaalisesta tyhmyydestä jos tuohon jotain nasaa tarvitaan, 3-vuotias tyttönikin osaisi tuon korjata ja tulkita mikä vikana.
Virran kulutusta vertasin vm.2009 tojotaan (en mihinkään museo ikäiseen avensikseen) mikä itselläni on. Siinä käytettiin pa-lämmitintintä n.3h/vrk koko talvi, eikä akku hyytynyt. Volvosta on hyytynyt esim.viimetalvena 3kertaa (ei ollut silloin vielä meilläja tänä talvena uusi akkukin kahdesti.
Ajomatkat suurinpiirtein näin: tojolla jatkuvasti pientä pätkäajoa keskustassa/lähistöllä n.1-15km, auto koko ajan lämmitettynä. Volvolla se 10km ajo yhteenpätkään ja 8tunnin seisominen ja taas 10km, 1/2 tunnin lämmitys per lähtö.
Auto on tullut perhe tutulta(liikkeen kautta, ei halunnut avensista). Yksityiskohtainen tieto johtuu tästä. Olen aina vannonut, ettei meille volvoa tule. Nyt kuitenkin tuli johtuen sen hyvästä(lue paljosta) huoltohistoriasta. Uskoisin, ettei enää voi levitä noilla meidän vuosittaisilla kilsoilla.
Mitä vaikeaa on tuossa hinnan ymmärtämisessä. Väli oli 1500 laski miten hyvänsä. Olisiko jotenkin parempi jos hinnat olisvat esim. 3000 ja 4500, edelleen ero vain kasvaisi.
Ryne:
Mistähän tuo Bosch on vedetty mukaan tähän? Toyotan mukaan ongelma on polkimissa, jotka on valmistanut CTS Corp. Elkhart USA.
NHB:
Mistähän tuo Bosch on vedetty mukaan tähän? Toyotan mukaan ongelma on polkimissa, jotka on valmistanut CTS Corp. Elkhart USA.
Niin varmaan on, niissä jenkkilässä takaisin kutsutuissa.
Mikä poljin onkaan näissä suomessa ja muissa euroopassa takaisin kutsutuissa?
Ryne:
Oletan kyllä, että ongelmien syynä täälläkin pidetään samaa poljinta kuin muuallakin maailmassa. Kuinka uskottavalta kuulostaisi, että kaksi toisistaan riippumatonta firmaa olisivat sattumalta saaneet rakennettua polkimiinsa identtisen ongelman? Boschin nimeä ei ole myöskään Toyota tai kukaan muukaan missään vaiheessa maininnut tässä keskustelussa. Voisin kuvitella, että jos muillakin poljinvalmistajilla olisi samanlaisia ongelmia, että ainakin CTS:n väki toisi tämän ihmisten tietoisuuteen.
Oletko sinä nähnyt missään Boschin nimen tulleen liitetyksi tähän kohuun?
NHB:
Saatavilla olevan tiedon mukaan CTS on valmistanut polkimet myös eurooppalaisiin autoihin. Valmistusmaa on Yhdysvallat tai Kanada, tästä on vähän erilaista tietoa.
CTS väittää, että poljin on Toyotan suunnittelema, mutta ei ole mitenkään selvää, miksi sitten Denso ja CTS olisivat tehneet kovin erilaiset polkimet. Lisäksi ilmeisesti sama poljinongelma iski Fordin joihinkin Kiinassa tehtäviin, mikä viittaisi siihen, että ongelmia aiheuttava osa ei olisi ainakaan yksin Toyotan suunnittelema.
Tässä on kohtuullisen hyvä selostus siitä, mikä tuo ongelma oikeasti on:
http://www.thetruthaboutcars.com/why-toyota-must-replace-flawed-cts-gas-pedal-with-superior-denso-pedal/
Kyllähän tuo amerikkalainen versio vähän näyttää siltä, että siinä haetaan ongelmia kulumisen ja esimerkiksi kosteusmuutosten kanssa. Toisaalta hallittu tasaisen kitkan tuottaminen on hyvinkin haastava teknologinen ongelma, kun osa pitäisi tehdä halvalla. Voi tuo Densonkin versio alkaa ikää myöten kärsiä monenlaisista vaivoista.
Tässä tapauksessa kitkan siis pitäisi olla vähän pienempi kuin kaasupolkimen jousen palautusvoima. Jos kitka menee liian suureksi, kaasu juuttuu. Jos kitka jää liian pieneksi, polkimesta tulee vaikea paikallaanpidettävä. (Tosin olen linkittämäni artikkelin kanssa vähän eri mieltä siitä, miksi näin on, mutta ei se pääasiaan vaikuta.)
Kaasuvaijereidenkin kanssa oli aikanaan sama ongelma. Kun vaijeri tahmaantui tarpeeksi, kaasupoljin saattoi juuttua. Silloin ei kuitenkaan ollut sitä riskiä, että polkimessa on liian vähän kitkaa...
Ja tietysti lopulta on ihan sama, kuka polkimen on suunnitellut. Kun se on asennettu Toyotan autoon, se on Toyotan osa. Ja ehkä tästä senkin sitten huomaa, että kun autonvalmistajat käyttävät samoja alihankkijoita, autojen laatu tulee koko ajan tasaisemmaksi; yhtä hyvää tai yhtä huonoa tekevät kohta kaikki.
Hiilipäästö:
Ja tietysti lopulta on ihan sama, kuka polkimen on suunnitellut. Kun se on asennettu Toyotan autoon, se on Toyotan osa. Ja ehkä tästä senkin sitten huomaa, että kun autonvalmistajat käyttävät samoja alihankkijoita, autojen laatu tulee koko ajan tasaisemmaksi; yhtä hyvää tai yhtä huonoa tekevät kohta kaikki.
Niinpä, valitettavasti samaa mieltä.
Toyota oli ennen muinoin valovuoden muita edellä noissa "lastentaudeissa" vaan ei ole enää. Sikäli harmi, oli yksi harvoista asioista joissa toyota sai etua kilpailijoihin.
Myönnän,en katsonut sitä poljinvalmistajaa kun näin sellaisen "pöydällä" ja rassailin. Oletin sen 100varmasti boschilaiseksi koska muutkin elektroniikkaosat ovat Denso vs. bosch kun kyseessä Japani vs.Eur
Ryne: Hyvä laskutaito:
180000tkm ajettu 8 parilla holkkeja =22500km/holkkipari!
Eli ko. autoon tarvitsee vaihtaa holkit määräaikaishuolloissa, ei kuulosta minusta pahalta kuitenkaan. Kyseessä on ilmeisesti kallistuksenvakaajan puslat, eikö? Jos puslat oikeasti kuluu nopeasti, niin eikö Volvo ole ottanut mitään kantaa asiaan? Luulen että jos kyseessä on tyyppivika, on valmistaja jotenkin ainakin uudemmassa kalustossa tullut vastaan.
Joo Nasapa hyvinkin
Näin on USA:n hallitus antanut sille tehtäväksi.
Virran kulutusta vertasin vm.2009 tojotaan (en mihinkään museo ikäiseen avensikseen) mikä itselläni on.
Kerrot siis, että vm 2009 tojossa akku latautuu täyteen pienelläkin ajolla. Aika ihme juttu, koska akkujen latautumisnopeus on olennainen ongelma esim sähköautoissa ja plug-in hybrideissä. Sinun tojossasi ongelma on jo kuitenkin ratkaistu akku-laturi yhdistelmällä jota ei muista löydy?
Hyvä kun kerrot tämän vertailuauton vaihdoksen kuitenkin, koska aika olennaisesti se vaikuttaa asian arviointiin onko kyseessä vuosimallin 2009 vai 2000 auto ja se miten sillä ajetaan. Lämmittimet ja niiden pyörittämät järjestelmätkin ovat muuttuneet aika paljon 10 vuodessa ja siinäkin on eroa mitä tuo lämmitin lämmittää missäkin autossa. Aiemmin olet kertonut myös, että ajelet aika paljon, ilmeisesti tuolla Avensiksella?
Kokonaisajomäärähän sen ratkaisee, miten akku latautuu. Vaikka ajaa välillä pelkkää pätkäajoa se ei yleensä akkua tyhjennä jos jossain välissä auto käy pidempään tai pätkäajoista kertyy riittävästi käyntiminuutteja. Pitkäaikainen seisominen ja latausaikaan nähden pitkä kulutusaika tyhjentävät auton kuin auton akut. Kyllä ne esittelyautot on välillä laturissa myös Toyota-liikkeissä seisoessaan.
Siinä käytettiin pa-lämmitintintä n.3h/vrk koko talvi, eikä akku hyytynyt. Volvosta on hyytynyt esim.viimetalvena 3kertaa
3 h/vrk kuulostaa kyllä paljolta minun dieselilläni ajetaan 50-60 tkm vuodessa. Minunkaan ajomäärälläni lämmitin ei käy kuin korkeintaan tunnin-pari kylminäkään talvipäivinä. Eli liikkeelle lähtiessä parikymmentä minuuttia ja ajon aikana satunnaisesti. Ja jos lämmitin käykin myös ajon aikana, niin silloinhan akkua kuitenkin ladataan. Ei omassa käytössäni olleissa autoissa ole ikinä ollut ongelmia akkujen keston kanssa, näillä ajomäärillä tuota ei tarvitse edes miettiä.
tojolla jatkuvasti pientä pätkäajoa keskustassa/lähistöllä n.1-15km, auto koko ajan lämmitettynä.
Kokonaisajomäärä se on mikä ratkaisee, Volvollasi se oli 5tkm vuosi mikä varmasti on omiaan tyhjentämään akun kuin akun.
Volvolla se 10km ajo yhteenpätkään ja 8tunnin seisominen ja taas 10km, 1/2 tunnin lämmitys per lähtö.
Eihän akku voi mitenkään kestää, jos autoa lämmitetään joka päivä 1 tunti ja sillä ajetaan merkittävästi vähemmän joka päivä. Virta ei pidemmän päälle voi riittää, jos välillä ei ajeta pidempään ja akku pääse latautumaan.
Mitä vaikeaa on tuossa hinnan ymmärtämisessä. Väli oli 1500 laski miten hyvänsä.
Myyntihinta ja hyvityshinta ovat kyllä ihan eri asioita, sen verran toivoisi ymmärtämystä kaupanteosta.
Hintaero joskus, esim 15 vuoden kohdalla, on joka tapauksessa nolla, oli auto mikä hyvänsä. Minusta on tuosta käyrästä päätellen täysin luonnollista, että 10 vuoden kohdalla hintaero ei enää ole merkittävä uutena kalliimman auton hyväksi.
Auton pääomakulut esim. 10-12 vuoden aikana voi päätellä aika suoraan sen ostohinnasta, ei siinä automerkillä ole paljon tekemistä. 10 vuotta vanhasta ei enää mitään kuitenkaan saa. Minua tuo ei edes kiinnosta, harva uuden ostaja pitää autoaan 10 vuotta. Nykyisen auton ostajan ei edes kannata haaveilla jälleenmyyntiarvoista pidemmän ajan kuluttua: Jos bensa maksaa vuonna 2020 3 euroa litra ja käyttömaksu on päästöperustainen, niin tuskinpa millään nykyautolla mitään arvoa silloin tulee enää olemaan.
Tutulla oli parin uuden Volvon kanssa täsmälleen samanlaisia ongemia. Akkuja ja puslia sai vaihtaa pari kertaa vuodessa.
Ei ne kallistuksenvakaajan puslia ole, ovat ikään kuin auton suunnitelun loppuvaiheessa lisätyt ylimääräiset "härpäkeet".
Puslat ovat alatukivarsissa kiinni ja rajoittavat pyörien kääntymistä täysin ääriasentoonsa. Hieman outo minusta koko systeemi. Harmi kun en löydä kuvaa mistään,käyn napsasemassa itse kun muistan ja kerkiän. Ovat muuten vaihteeksi vaihto kunnossa, vaihdettu n.15tkm sitten viimeksi.
Joo onhan sitä omaa autoa lämmitetty paljon/vrk,auto on muuten diesel Urban Cruiseri.
3h/vrk koostuu seuraavanlaisesti 1/2h aamulla ja 1/2 pitkin päivää n.1-2 välein (joudun töissä lähtemään autolla useita kertoja/päivä on mukavaa mennä lämpöiseen. No jokatapauksessa akku toiminut moitteetta koko talven. Viekö sitten itse auto saakelin vähän virtaa vai mistä johtuu en tiedä, mutta toimii.
Itsellä on auto. jossa polttoainetoiminen lisälämmitin. Akut on kestänyt hyvin, ekalla mentiin 8v ja 220tkm. Syksyllä vaihdoin uuteen.
Faktaa on kuitenkin, että autolla pitäisi ajaa suurinpiirtein yhtä pitkään päivittäin kuin lämmitysaika on. Itsellä tuo vaatimus täyttyy, kun lämmitän n. 30-45min aamulla ja ajan päivittäin 2x45min.
Esim. Volvossa on 140A laturi, josta riittänee virtaa normaalikäytössä. Jotta laturin tehosta saa jonkin kuvan, niin 500W kuorma on vasta n. 42A. Akut ei vaan ota vastaan virtaa kymmmeniä amppeereja, erityisesti se on vaikeaa kun akku on -20 C. Kaikissa autoissa laturi on riittävän tehokas.
Olen kuullut paljon juttuja, joissa akku on pilalla noin vuoden käytön jälkeen, lämmittimen käytön vuoksi. Jos ajoa ei kertakaikkiaan tule riittävästi, voi sijoittaa akkuun satasen enemmän rahaa ja ostaa AGM akun. Kestää paremmin purkausta ja ottaa virtaa vastaan nopeammin.
Alatukivarsissa on puslat, mutta niiden tehtävä on aivan muu kuin rajoittaa pyörien kääntymistä. Pyörien kääntymstä rajoittaa normaalisti muoviset/metalliset topparit, jotka on kiinni alatukivarsissa. Alatukivarsien puslat toimivat "laakereita" korin ja pyörän ripustuksen välillä eli mahdollistavat että auto voi kallistua kurveissa, niiata montuissa siten että pyörän liike on muutakin kuin vain ylös/alas iskarin/jousen kohdalla.
Nasse:
Tiedätkö mitään akkujen kestosta ja latausaikojen ja keskimääräisen latausasteen vaikutuksista siihen?
Mitään varsinaista pikalatausta ei ole nykyakuille olemassa. Jos olisi, niin sähköautot olisivat jo arkipäivää.
Tämä perustuu pelkkään MuTuun, mutta noissa S60/S80:ssä akku on peräkontissa (ainakin joissain vuosimalleissa näin oli) eli akulle on normaalia pidempi kaapeli eikä se sijaitse lämpimässä konehuoneessa, mikä varmasti osaltaan vaikuttaa virran vastaanottokykyyn ja latausvirtaan.
NHB:
Kyllä nuo akkuongelmat esim menneenä talvena olivat kovin tavallisia, merkistä riippumatta. Etenkin dieseleissä, joissa yleensä on pa-lämmittimet.
Varmasti paljon riippuu siitä miten mikäkin auto lämmitintä ajon aikana käyttää ja millainen esilämmitysaika siihen on laitettu. Tietääkseni Volvossa esilämmitysajan pituutta ei itse voi säätää, vaan ajastimeen laitetaan aika jolloin auton tulee olla lämmin. Esilämmitysajasta tulee auton asetuksilla pitkä, se vie virtaa. Webaston teholla riittäisi 20 min ennen lähtöä. Oma kokemukseni automaateista on, että ne alkavat lämmittää autoa kovemmalla pakkasella jo tuntiakin ennen lähtöä.
Itse en koskaan pidä lämmitintä automaattiasetuksella, vaan käytän lämmitintä itse tarvittaessa. Akkujen kanssa ei ole ollut ongelmia.
Ryne:
S80:n vikalistassa mainitaan, että "kallistuksenvakaajien puslat kuluvat nopeasti".
NHB:
Eli "pojat tolpalla kertoi", että hajoilevat paljon. Asia selvä.
NHB:
Aivan oikein. Mutta kun täällä on lytätty poikittaiskoneeseen tarkoitetut Aisinit maanrakoon kautta linjan. Varsin suuressa osassa Tojoista on poikittaiskone ja silti tuntuvat pärjäävään luotettavuustilastoissa.
Tiedätkö mitään akkujen kestosta ja latausaikojen ja keskimääräisen latausasteen vaikutuksista siihen?
Omaa kokemusta kolmesta autosta! Virrankulutus ja ajomatkojen pituus samat kaikilla! Ensimmäisessä n. 70 A:n Laturi, muissa kahdessa 125 A! Mikähän muu olisi voinut vaikuttaa? Tietenkin tekninen vika! Ajo on pääasiassa lyhyttä n. 10-20 minuutin ajoa! Eberin toiminta aika enimmillään puoli tuntia ennen käynnistystä!
Niissä poikittaiskoneisissa tojoissa on harvemmin automaattia. Ja kun siinä ainoassa poikittaiskoneisessa Lexuksessa (ES) on ollut poikkeuksellisen paljon vaihteistovikoja, niin mitäköhän tuostakin voisi päätellä. Muuten toki kestävä auto, mutta edes omistajat eivät noita vaihteistovikoja kiellä, kun foorumeilta katselee. Sama koskee sisarmalli Camrya.
Ja ainakin nettisivuilla Aisin mainostaa TF-80 sarjaa parhaana poikkitaiskoneisten vaihteistonaan. Jos tuo on paras, niin minkälaisia ne huonommat ovat?
Kulutuslukemiahan sulle jo lyötiin pöytään myös tuosta anjoviksesta. Oletko sitä mieltä, että vielä nykypäivänäkin moinen kulutuslisäys on hyväksyttävää? 5,5l vs. 7,0l. Ero on massiivinen pelkästä vaihteistosta johtuvaksi. Muitakin esimerkkejä tuli.
Ihan oikeasti ota silmä käteen. Taksareilta, Volvolandiasta tai ihan mistä vaan Volvojen kanssa tekemisissä olevilta kuulet samat vaihteistolorut. Todennäköisesti huoltamoltakin. Huvittavinta on, että väännönrajoituksista huolimatta laatikko ei tahdo kestää D5:den kanssa.
Jos pystyt sanomaan mulle toiminnaltaan vaikkapa ZF:n uusinta kuusivaihteista tai kahdeksanvaihteista taikka sitten uusimpia kaksoiskytkinsovellutuksia vastaavan Aisinin poikittaiskoneisen vaihteiston, niin anna tulla vaan. Kaksoiskytkivaihteistoista tuo Getragkin on erinomainen. Myös Mitsun oma vaihteisto on kaiken lukemani perusteella oivallinen, kuten varmasti tulee Fiatinkin oma versio olemaan. Giuliettaanhan tuollaisen jo saa.
["Nasse"]
Ensimmäisessä n. 70 A:n Laturi, muissa kahdessa 125 A! Mikähän muu olisi voinut vaikuttaa?
Laturiteholla voi olla jotain vaikutusta, mutta yleensä autoissa on niiden järjestelmiin mitoitettu riittävän tehoinen laturi. Ongelma on perusakkujen kyky ottaa vastaan virtaa ja kestää virran purkausta, etenkin toistuvilla vajaalatauksilla akun käyttöikä yleensä lyhenee merkittävästi.
Monien autojen huolto-ohjekirjoissakin mainitaan, että jos autossa on polttoainelämmitin suositellaan akun käyttöiän pidentämiseksi muutaman kerran vuodessa käytettäväksi laturia, jossa on akun huoltolatausohjelma.
IsoE:
Montako Toyotaa on tullut vastaan, jossa on Aisinin 5- tai 6-pykäläinen poikittaiskoneisiin tehty automaattilaatikko?
Volvoja, Fordeja, Peugeoteja ym on ainakin Suomen teillä selvästi enemmän noilla automaateilla varustettuna.
Laatikon ongelma näkyy kulutuksessa ja Volvon kohdalta myös väännön rajoituksena. 2.4D ja D5 tuottavat molemmat samat 420 Nm maksimivääntöä, vaikka oikeat lukemat pitäisi olla D5:llä luokkaa 500 Nm tai yli. Mersun 5-pykäläinenkin kuitenkin kestää tuon 500 Nm ja 7-Gtronic enemmänkin. Samoin on ZF:n 6-pykäläisen laita.