En usko tuhansien eurojen laskuihin, mutta teknisiin häiriöihin kyllä.
Kaikki joilla näitä DPF:ä autoissaan on, kiroaa niitä. Vie tehoja, lisää kulutusta ja nostaa ylläpitokuluja. Mutta päästöt pienenee ja maailma pelastuu.
Bemareissa on ilmeisesti joku laskuri, jonka jälkeen yksikkö menee vaihtoon (?). Itselläni on Opelissa regeneroiva malli, missä on paineanturi ennen ja jälkeen purkin ja paine-eron perusteella compuuteri päättelee pitääkö itsepuhdistus käynnistää vai ei. Siis silloin kun kaikki toimii. Jos ei toimi, moottori tipahtaa turvamoodiin ja meno on joggi-teholla yhtä tuskaa. Onneksi ovat nyt saaneet softat toimimaan, mutta varmaan ikääntyessään ovat ikävää kamaa.
Bemareissa on ilmeisesti joku laskuri, jonka jälkeen yksikkö menee vaihtoon (?)
Laskuri? Bemareissa on samanlainen, kuin ilmeisesti kaikissa muissakin dieseleissä, paine-ero mittaukseen perustuva järjestelmä, joka laskee siitä DPF-suodattimen odotetun elinajan. Toisilla menee tukkoon aikaisemmin ja toisilla myöhemmin.
DPF:n uusiminen on aina kallis juttu. Muistan jonkun laajan hintavertailun eri merkeille ja ihan jollekin tavisautollekin taisi maksaa yli 4000 euroa vaihto.
Koska vaihto törkeän arvokasta, niin monet ovat testailleet mitä ihmeellisempiä puhdistusaineita ja menetelmiä tukkeutuneelle suodattimelle. DPF on irroitettu autosta ja sitä liuotettu puhtaaksi, mutta nämä ovat kuulemani mukaan vain tilapäisiä apuja. Sen jälkeen autolla voi ajella ilman että DPF valittaa vaippojen vaihtoa, mutta DPF ei ole enää uudenveroinen ja tukkeutuu uudestaan hyvin nopeasti. Ilmeisesti puhdistussykli ei enää toimi tehokkaasti vanhalle suodattimelle, vaikka siitä olisikin liottanut isommat noet pois.
Ainakaan omaani en tankkaa enää perinteistä dieseliä kun Nesteeltä saa Prodieseliä - ja tankkausväli on niin pitkä että saatavuus ei ole ongelma. Lähimmällä asemallani on lisäksi hinta sama kuin kilpailijan perinteinen diesel.
"Korkea setaaniluku vähentää näkyvää savutusta"
"Hiukkassuodattimille suunniteltu elinikä ei ole uhattuna, koska Neste Pro Diesel palaa käytännölliseti katsoen tuhkattomasti."
Oho, jos tuollaisella vaihtovälillä tulee tonnien huoltolasku, se asettaa dieselin hankinnan pahasti kyseenalaiseksi?
Mersussa ei käsittääkseni ole vaihtoväliä määritelty, vaan purkki vaihtuu paine-eron kasvaessa liian suureksi. Ei vaan ole mitään käsitystä siitä, millä kilometreillä ensimmäiset yksilöt alkavat tuota vaatia?
Nesteen dieseliä olen käyttänyt itsekin jatkuvasti, lähinnä siksi, että Pro-dieselin muutama aste lisää pakkaskestoa on minun kannaltani useina talvina merkittävä. -35 asteen yö nähdään Pudasjärven mökillä joka talvi, mutta -40 ei kovin usein.
E2800 lisää näköjään toisen aivan yhtä tärkeän syyn savutuksen kautta.
Olisiko jollain esittää oikein tilastoa kuinka paljon näitä pönttöjä joudutaan vaihtamaan ja missä kilometreissä silloin liikutaan .Enkä halua tietää mitä siskon ,veljen tai kummin kaimalle on sattunut vaan oikeata tietoa
Olisiko jollain esittää oikein tilastoa kuinka paljon näitä pönttöjä joudutaan vaihtamaan ja missä kilometreissä silloin liikutaan .Enkä halua tietää mitä siskon ,veljen tai kummin kaimalle on sattunut vaan oikeata tietoa
Tuskin asiasta löytyy mitään tilastoa, mutta tiedän varmasti, että PSA konsernin 1.6D moottoreissa, ranskalaisten lisäksi mm. Volvon V50, pöntön vaihtoväli on 120.000km. Huollossa ei tule leimaa jos ei suostu vaihtamaan. Pelkona on, että pöntön tukkeutuessa dieseliä menee öljyn sekaan sellaisia määriä, että moottori vaurioituu. Hiukan haastavaksi asian tekee, ettei ko. moottorissa ole öljyn mittatikkua. Tiedän kaksi tapausta jossa takuunalaista autoa on pyydetty käymään huollossa öljymäärän tarkistuksessa, epäilynä ei ollut öljyn vähäisyys. Vaihto ei tässä tapauksessa maksa tuhansia koska ainakin Volvo on tuonut 2013 markkinoille ns. vaihto-osan johon tehdas vaihtaa sisuskalut seuraavalle. Pönttö maksaa 500-600e plus työt.
Tuskin asiasta löytyy mitään tilastoa, mutta tiedän varmasti, että PSA konsernin 1.6D moottoreissa, ranskalaisten lisäksi mm. Volvon V50, pöntön vaihtoväli on 120.000km. Huollossa ei tule leimaa jos ei suostu vaihtamaan. Pelkona on, että pöntön tukkeutuessa dieseliä menee öljyn sekaan sellaisia määriä, että moottori vaurioituu. Hiukan haastavaksi asian tekee, ettei ko. moottorissa ole öljyn mittatikkua.
Tuskin asiasta löytyy mitään tilastoa, mutta tiedän varmasti, että PSA konsernin 1.6D moottoreissa, ranskalaisten lisäksi mm. Volvon V50, pöntön vaihtoväli on 120.000km. Huollossa ei tule leimaa jos ei suostu vaihtamaan. Pelkona on, että pöntön tukkeutuessa dieseliä menee öljyn sekaan sellaisia määriä, että moottori vaurioituu. Hiukan haastavaksi asian tekee, ettei ko. moottorissa ole öljyn mittatikkua.
Anteeksi nyt, mutta mitä vttua?
Tarkoitatko, ettei ole öljyn mittatikkua?
Uskon, että ihmettelet tuota öljyn lisääntymistä. Joku viisas on selittänyt asian näin:
"Männänrenkaiden ohi se diesel sinne pääsee.
Tuo todellakin on ominaisuus kaikissa autoissa, jotka regeneroi hiukkassuodatinta, volvolla vaan oli hieman ongelma tuon regenerointisuihkutuksen hallinnan kanssa, mutta se ongelma poistui ohjelmistopäivityksellä ja alennettu öljymäärä jäi varmuusvaraksi.
Jos hiukkassuodatin on niin tukossa, että sitä pitää puhtaaksipolttaa ja auton kuljettajan ajo on sen tyyppistä, että regenerointi ei pääse loppuun saakka, alkaa tuo regenerointi uudestaan ja uudestaan, kunnes se on valmis."
Eli regenerointi suhauttaa sylinteriin tietyllä hetkellä dieseliä, jonka pitäisi mennä raakana pakoputkeen ja pitäisi sitten palaa siellä hiukkasloukussa. Jos loukku on tukossa, diesel valuu mäntien ohi öljytilaan.
Tuskin asiasta löytyy mitään tilastoa, mutta tiedän varmasti, että PSA konsernin 1.6D moottoreissa, ranskalaisten lisäksi mm. Volvon V50, pöntön vaihtoväli on 120.000km. Huollossa ei tule leimaa jos ei suostu vaihtamaan. Pelkona on, että pöntön tukkeutuessa dieseliä menee öljyn sekaan sellaisia määriä, että moottori vaurioituu. Hiukan haastavaksi asian tekee, ettei ko. moottorissa ole öljyn mittatikkua.
Kyllä tuossa moottorissa öljyn mittatikku on ainakin Peugeotissa. En ole kyllä ikinä kuullut autosta, josta öljyn mittatikku puuttuisi.
Tuskin asiasta löytyy mitään tilastoa, mutta tiedän varmasti, että PSA konsernin 1.6D moottoreissa, ranskalaisten lisäksi mm. Volvon V50, pöntön vaihtoväli on 120.000km. Huollossa ei tule leimaa jos ei suostu vaihtamaan. Pelkona on, että pöntön tukkeutuessa dieseliä menee öljyn sekaan sellaisia määriä, että moottori vaurioituu. Hiukan haastavaksi asian tekee, ettei ko. moottorissa ole öljyn mittatikkua.
Kyllä tuossa moottorissa öljyn mittatikku on ainakin Peugeotissa. En ole kyllä ikinä kuullut autosta, josta öljyn mittatikku puuttuisi.
Bemarilla ollut jo vuosia ainakin bensakoneita josta öljyn mittatikku puuttuu. Öljyn määrän voi tarkistaa ajotietokonesta.
Tuskin asiasta löytyy mitään tilastoa, mutta tiedän varmasti, että PSA konsernin 1.6D moottoreissa, ranskalaisten lisäksi mm. Volvon V50, pöntön vaihtoväli on 120.000km. Huollossa ei tule leimaa jos ei suostu vaihtamaan. Pelkona on, että pöntön tukkeutuessa dieseliä menee öljyn sekaan sellaisia määriä, että moottori vaurioituu. Hiukan haastavaksi asian tekee, ettei ko. moottorissa ole öljyn mittatikkua.
Anteeksi nyt, mutta mitä vttua?
Tarkoitatko, ettei ole öljyn mittatikkua?
Uskon, että ihmettelet tuota öljyn lisääntymistä. Joku viisas on selittänyt asian näin:
"Männänrenkaiden ohi se diesel sinne pääsee.
Tuo todellakin on ominaisuus kaikissa autoissa, jotka regeneroi hiukkassuodatinta, volvolla vaan oli hieman ongelma tuon regenerointisuihkutuksen hallinnan kanssa, mutta se ongelma poistui ohjelmistopäivityksellä ja alennettu öljymäärä jäi varmuusvaraksi.
Jos hiukkassuodatin on niin tukossa, että sitä pitää puhtaaksipolttaa ja auton kuljettajan ajo on sen tyyppistä, että regenerointi ei pääse loppuun saakka, alkaa tuo regenerointi uudestaan ja uudestaan, kunnes se on valmis."
Eli regenerointi suhauttaa sylinteriin tietyllä hetkellä dieseliä, jonka pitäisi mennä raakana pakoputkeen ja pitäisi sitten palaa siellä hiukkasloukussa. Jos loukku on tukossa, diesel valuu mäntien ohi öljytilaan.
Se tietty hetki on pakotahti jolloin sitä dieseliä ruiskutetaan palotilaan. Tästä seuraa se että sitä naftaa pääsee aina regeneroidessa öljyn sekaan oli dpf tukossa tai ei. Vanhentuneella pöntöllä tietysti aina vain useammin. Mahdollista on myös paine-eroputken tukkeentuminen jolloin moottorinohjaus luulee dpf:n olevan tukossa koko ajan ja yrittää epätoivoisesti puhdistaa sitä. On myös tapauksia joissa suuri määrä dieseliä öljyn seassa alkaa haihtua -> huohottimen kautta palotilaan -> hallitsematon moottorin kierrosten nousu -> kanki ulos lohkon kyljestä. Elkää ihmiset ostako uusia dieselautoja ellette oikeasti niitä tarvi!
Ps. Toyotan 2.0 ja 2.2 dieseleissä tuo disukan syöttö tapahtuu omalla suuttimella egr-kanavan kautta, eli diesel ei pääse öljyjen sekaan.
ACEA C3 -öljyissä eli näissä LL-öljyissä tuhkarajana on max. 0,8 p% Nykyisessä diesel-öljyissä rajana on max 0,001 p%. Eli moottoriöljystä tulee noin 800 kertainen määrä tuhkaa verrattuna dieseliin samasta määrästä.
Jos auto kuluttaa esim. 8,0L / 100km = 1200L / 15 000km. Tuossa ajassa jos öljyä kuluu vaikka 1L on tuhkaa syntynyt;
dieselistä: 0,00001 x 1200l x 0,800 kg/l (dielsein tiheys) = 0,0096kg = 9,6g
Öljystä: 0,008 x 1,0l x 0,85 kg/l (öljyn tiheys) = 0,0068 kg = 6,8g
Yhteensä: 16,4g.
Noilla lukemilla polttonesteestä muodostuu enemmän tuhkaa. Homma menee uusiksi jos auto onkin todella öljysyöppö esim. nämä VAG-konsernin tekniikkaihmeet jotka voivat kuluttaa esim. 1L / 1000km.
Regenerointi polttaa nokea, ei tuhkaa. DPF:ään mahtuu noin 60g tuhkaa jonka jälkeen menee vaihtoon. Eli noin 4-5 huoltoväliä riipuen kuinka paljon kuluu öljyä ja löpöä. Käytännössähän nuo tuhka-arvot eivät ole noin suuria mitä öljystä ja dieselistä tulee, koska tuo laskettiin laaturajojen maksimeilla, mutta suuntaa-antavaa pohdintaa.
Niin ainakin mun patongissa partikkelisuodattimen vaihtoväli on 180 tkm. 120 tkm kohdalla vaihdetaan lisäainepussi mikä alentaa puhdistumiseen tarvittavaa palolämpötilaa. Lisäaine tarvitsee vaihtaa, mutta huollon mukaan pöntöllä voi halutessaan ajaa niin kauan kun tietokone herjaa paine-erosta.
Raskas perävaunu tai matkailuperävaunu perään ja parin-kolmensadan kilometrin lenkki niin hiukkassuodatin palaa puhtaaksi.
Kokemusta on, matkailuperävaunun vedon jälkeen oli puhtaat katsastusarvot vaikka kilometrejä on lähes 300000.
Perävaunun veto riittävän pienellä vaihteella tai muu "kengitys" eli reipas ajo pienemmillä vaihteilla auttavat asiaa. Nykyisin pienen kulutuksen tavoittelu ja isoilla vaihteilla ajelu tukkeuttaa ajan mittaan suodattimen.
En usko tuhansien eurojen laskuihin, mutta teknisiin häiriöihin kyllä.
Kaikki joilla näitä DPF:ä autoissaan on, kiroaa niitä. Vie tehoja, lisää kulutusta ja nostaa ylläpitokuluja. Mutta päästöt pienenee ja maailma pelastuu.
Bemareissa on ilmeisesti joku laskuri, jonka jälkeen yksikkö menee vaihtoon (?). Itselläni on Opelissa regeneroiva malli, missä on paineanturi ennen ja jälkeen purkin ja paine-eron perusteella compuuteri päättelee pitääkö itsepuhdistus käynnistää vai ei. Siis silloin kun kaikki toimii. Jos ei toimi, moottori tipahtaa turvamoodiin ja meno on joggi-teholla yhtä tuskaa. Onneksi ovat nyt saaneet softat toimimaan, mutta varmaan ikääntyessään ovat ikävää kamaa.
Netti on pullollaan ohjeita miten näistä vermeistä pääsee eroon. Lisäksi on sitten näitä tee-se-itse puhdistuskikkoja: http://www.ammattiautot.fi/uutiset/dpf-puhtaaksi-fortella-hiukkassuodattimen-puhdistusaine-kokeessa/
-Z-:
Laskuri? Bemareissa on samanlainen, kuin ilmeisesti kaikissa muissakin dieseleissä, paine-ero mittaukseen perustuva järjestelmä, joka laskee siitä DPF-suodattimen odotetun elinajan. Toisilla menee tukkoon aikaisemmin ja toisilla myöhemmin.
DPF:n uusiminen on aina kallis juttu. Muistan jonkun laajan hintavertailun eri merkeille ja ihan jollekin tavisautollekin taisi maksaa yli 4000 euroa vaihto.
Koska vaihto törkeän arvokasta, niin monet ovat testailleet mitä ihmeellisempiä puhdistusaineita ja menetelmiä tukkeutuneelle suodattimelle. DPF on irroitettu autosta ja sitä liuotettu puhtaaksi, mutta nämä ovat kuulemani mukaan vain tilapäisiä apuja. Sen jälkeen autolla voi ajella ilman että DPF valittaa vaippojen vaihtoa, mutta DPF ei ole enää uudenveroinen ja tukkeutuu uudestaan hyvin nopeasti. Ilmeisesti puhdistussykli ei enää toimi tehokkaasti vanhalle suodattimelle, vaikka siitä olisikin liottanut isommat noet pois.
Ainakaan omaani en tankkaa enää perinteistä dieseliä kun Nesteeltä saa Prodieseliä - ja tankkausväli on niin pitkä että saatavuus ei ole ongelma. Lähimmällä asemallani on lisäksi hinta sama kuin kilpailijan perinteinen diesel.
"Korkea setaaniluku vähentää näkyvää savutusta"
"Hiukkassuodattimille suunniteltu elinikä ei ole uhattuna, koska Neste Pro Diesel palaa käytännölliseti katsoen tuhkattomasti."
http://neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%2C2655%2C2698%2C8158%2C19494%2C19500%2C19506
ABC valikoimissa on Smartdiesel.
Millä kilometreillä noita hiukkassuodattimia on alettu eri autoihin vaihtaa?
PSA konsernissa huolto-ohjelman mukainen vaihtoväli on muistaakseni 120tkm uusissa autoissa. VAGilla taitaa olla 150tkm.
Oho, jos tuollaisella vaihtovälillä tulee tonnien huoltolasku, se asettaa dieselin hankinnan pahasti kyseenalaiseksi?
Mersussa ei käsittääkseni ole vaihtoväliä määritelty, vaan purkki vaihtuu paine-eron kasvaessa liian suureksi. Ei vaan ole mitään käsitystä siitä, millä kilometreillä ensimmäiset yksilöt alkavat tuota vaatia?
Nesteen dieseliä olen käyttänyt itsekin jatkuvasti, lähinnä siksi, että Pro-dieselin muutama aste lisää pakkaskestoa on minun kannaltani useina talvina merkittävä. -35 asteen yö nähdään Pudasjärven mökillä joka talvi, mutta -40 ei kovin usein.
E2800 lisää näköjään toisen aivan yhtä tärkeän syyn savutuksen kautta.
Olisiko jollain esittää oikein tilastoa kuinka paljon näitä pönttöjä joudutaan vaihtamaan ja missä kilometreissä silloin liikutaan .Enkä halua tietää mitä siskon ,veljen tai kummin kaimalle on sattunut vaan oikeata tietoa
arska 50:
Tuskin asiasta löytyy mitään tilastoa, mutta tiedän varmasti, että PSA konsernin 1.6D moottoreissa, ranskalaisten lisäksi mm. Volvon V50, pöntön vaihtoväli on 120.000km. Huollossa ei tule leimaa jos ei suostu vaihtamaan. Pelkona on, että pöntön tukkeutuessa dieseliä menee öljyn sekaan sellaisia määriä, että moottori vaurioituu. Hiukan haastavaksi asian tekee, ettei ko. moottorissa ole öljyn mittatikkua. Tiedän kaksi tapausta jossa takuunalaista autoa on pyydetty käymään huollossa öljymäärän tarkistuksessa, epäilynä ei ollut öljyn vähäisyys. Vaihto ei tässä tapauksessa maksa tuhansia koska ainakin Volvo on tuonut 2013 markkinoille ns. vaihto-osan johon tehdas vaihtaa sisuskalut seuraavalle. Pönttö maksaa 500-600e plus työt.
E60 Bemarissa on kestänyt yli 250 000 km, saapa nähdä milloin alkaa valittaa.
Eipä ole minullakaan aiheesta muuta tietoa kuin oman C220 CDIn reilun 220.000 km matkalta. Mutta kiinnostaa kyllä?
Raskas perävaunu tai matkailuperävaunu perään ja parin-kolmensadan kilometrin lenkki niin hiukkassuodatin palaa puhtaaksi.
Kokemusta on, matkailuperävaunun vedon jälkeen oli puhtaat katsastusarvot vaikka kilometrejä on lähes 300000.
Jorma L:
Anteeksi nyt, mutta mitä vttua?
Kuukeri:
Tarkoitatko, ettei ole öljyn mittatikkua?
Uskon, että ihmettelet tuota öljyn lisääntymistä. Joku viisas on selittänyt asian näin:
"Männänrenkaiden ohi se diesel sinne pääsee.
Tuo todellakin on ominaisuus kaikissa autoissa, jotka regeneroi hiukkassuodatinta, volvolla vaan oli hieman ongelma tuon regenerointisuihkutuksen hallinnan kanssa, mutta se ongelma poistui ohjelmistopäivityksellä ja alennettu öljymäärä jäi varmuusvaraksi.
Jos hiukkassuodatin on niin tukossa, että sitä pitää puhtaaksipolttaa ja auton kuljettajan ajo on sen tyyppistä, että regenerointi ei pääse loppuun saakka, alkaa tuo regenerointi uudestaan ja uudestaan, kunnes se on valmis."
Eli regenerointi suhauttaa sylinteriin tietyllä hetkellä dieseliä, jonka pitäisi mennä raakana pakoputkeen ja pitäisi sitten palaa siellä hiukkasloukussa. Jos loukku on tukossa, diesel valuu mäntien ohi öljytilaan.
"Hiukkassuodattimen vaihtoväli on Suomen oloissa useimmissa malleissa 120 tai 140 tkm ja jakohihnan 120 tkm."
http://www.autotalli.com/artikkeli/Autoesittely-Peugeot-407-2004-2008
Kieltämättä tarpeellinen keskusteluketju!
Tuo taitaa olla uudehkoille dieselmoottoreille myrkkyä toi nurkissa pyöriminen ja lyhyet ajomatkat koska minulla ei minkäänlaista häiriötä
Jorma L:
Kyllä tuossa moottorissa öljyn mittatikku on ainakin Peugeotissa. En ole kyllä ikinä kuullut autosta, josta öljyn mittatikku puuttuisi.
Fabio:
Bemarilla ollut jo vuosia ainakin bensakoneita josta öljyn mittatikku puuttuu. Öljyn määrän voi tarkistaa ajotietokonesta.
Jorma L:
Se tietty hetki on pakotahti jolloin sitä dieseliä ruiskutetaan palotilaan. Tästä seuraa se että sitä naftaa pääsee aina regeneroidessa öljyn sekaan oli dpf tukossa tai ei. Vanhentuneella pöntöllä tietysti aina vain useammin. Mahdollista on myös paine-eroputken tukkeentuminen jolloin moottorinohjaus luulee dpf:n olevan tukossa koko ajan ja yrittää epätoivoisesti puhdistaa sitä. On myös tapauksia joissa suuri määrä dieseliä öljyn seassa alkaa haihtua -> huohottimen kautta palotilaan -> hallitsematon moottorin kierrosten nousu -> kanki ulos lohkon kyljestä. Elkää ihmiset ostako uusia dieselautoja ellette oikeasti niitä tarvi!
Ps. Toyotan 2.0 ja 2.2 dieseleissä tuo disukan syöttö tapahtuu omalla suuttimella egr-kanavan kautta, eli diesel ei pääse öljyjen sekaan.
ACEA C3 -öljyissä eli näissä LL-öljyissä tuhkarajana on max. 0,8 p% Nykyisessä diesel-öljyissä rajana on max 0,001 p%. Eli moottoriöljystä tulee noin 800 kertainen määrä tuhkaa verrattuna dieseliin samasta määrästä.
Jos auto kuluttaa esim. 8,0L / 100km = 1200L / 15 000km. Tuossa ajassa jos öljyä kuluu vaikka 1L on tuhkaa syntynyt;
dieselistä: 0,00001 x 1200l x 0,800 kg/l (dielsein tiheys) = 0,0096kg = 9,6g
Öljystä: 0,008 x 1,0l x 0,85 kg/l (öljyn tiheys) = 0,0068 kg = 6,8g
Yhteensä: 16,4g.
Noilla lukemilla polttonesteestä muodostuu enemmän tuhkaa. Homma menee uusiksi jos auto onkin todella öljysyöppö esim. nämä VAG-konsernin tekniikkaihmeet jotka voivat kuluttaa esim. 1L / 1000km.
Regenerointi polttaa nokea, ei tuhkaa. DPF:ään mahtuu noin 60g tuhkaa jonka jälkeen menee vaihtoon. Eli noin 4-5 huoltoväliä riipuen kuinka paljon kuluu öljyä ja löpöä. Käytännössähän nuo tuhka-arvot eivät ole noin suuria mitä öljystä ja dieselistä tulee, koska tuo laskettiin laaturajojen maksimeilla, mutta suuntaa-antavaa pohdintaa.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288655961851.html?pos=ksk-trm-auto-ospu
Niin ainakin mun patongissa partikkelisuodattimen vaihtoväli on 180 tkm. 120 tkm kohdalla vaihdetaan lisäainepussi mikä alentaa puhdistumiseen tarvittavaa palolämpötilaa. Lisäaine tarvitsee vaihtaa, mutta huollon mukaan pöntöllä voi halutessaan ajaa niin kauan kun tietokone herjaa paine-erosta.
maavara:
Perävaunun veto riittävän pienellä vaihteella tai muu "kengitys" eli reipas ajo pienemmillä vaihteilla auttavat asiaa. Nykyisin pienen kulutuksen tavoittelu ja isoilla vaihteilla ajelu tukkeuttaa ajan mittaan suodattimen.