Volvon infotainment uusiutuu

71 kommenttia
13»
  • Style66:

    Onko kukaan miettinyt kuinka nopeasti nämä vanhenee?

    Nyt tuo volvon käyttishän on ios, jonka käyttis on jo ehtoopuolella joiltakin osin. Miltähän nämä näyttää 5-10v päästä? Grafiikat, käyttöliittymä ym. vanhenee todella nopeaan. Miettikää jos käyttiksenä olisi symbian 60 ja sen internet ominaisuudet, hah..

    Autovalmistajat hankalassa tilanteessa, kun on kyseessä pidemmän ajan kestohyödyke, mutta kosketusnäytöt vanhenee muutamaassa vuodessa. Ilman tekniikkaakaan ei voi olla. Oma ääni menee yhdistelmälle. Ehdottomasti oman fyysiset painikkeet radiolle, lämpötilalle, puhallus ja ennenkaikkea kustomoitavat omat painikkeet. Loput voi hoidellakin menujen kautta.


    Millä tavalla tuo Volvon käyttöliittymä on mielestäsi iOS? Omasta mielestäni yhtäläisyydet ovat hyvin vähäisiä.



    Jos kehitys tulee olemaan nopeaa, niin se kelpaa kyllä minulle. Onhan se toki sitä ollut jo nytkin. Ei tarvitse kovin monen vuoden päähän mennä, niin käytettävyys, ulkoasu ja toiminnallisuus on kaukana viimeisimmistä järjestelmistä. Hyvä näin.



    Symbian S60 tuli markkinoille 12 vuotta sitten. Tuo on jo sellainen aika, että siinä ajassa on jo syytäkin kehityksen kulkea eteenpäin. Jos otetaan esimerkiksi vaikka pian 7 vuotias iPhone, niin eipä tuo muutosnopeus nyt niin älytön ole. Samoilla eväillä mennään vieläkin.

      
  • andertz:
    ...
    Olen samaa mieltä siitä että CD-soittimissa on hyvä erottelukyky. Potkua musiikkiin saadaan sitten raskailla virtalähteillä, mutta nyt liikutaan jo raskaassa hifissä.


    Just sama kävi mielessä. Kyse onkin siitä että autojen perussysteemien äänenlaatu on surkea. Tosin joskus on poikkeuksia. 2-koppainen Avensis ennen face-liftiä oli tällainen. Toki senkin basso kumisi kun sitä oli korostetava säätimellä tiejyrinän ylitse mutta keskiäänialue ja diskantti oli autoksi erittäin kuunneltavaa jopa tällaisen pitkän linjan hifistille. ja tuo oli tietty vakiosysteemi. Skoda/VW/Audi/BMW tarkoilee vakiona surkeaa ääntä tuohon Toyotaan verrattuna. Uudessa Avensiksessa ääni on sitten taas eurooppalaisten tasolla eli surkea.

    Asiaa ei paranna se että lehtien testaajat eivät välitä koko asiasta yhtään mitään. Lieke toimittajien osaaminen tällä saralla kunnossa ollenkaan. Parhaimmillaan kommentoivat wateista tai tai muusta epäoleellisesta.
    Jep ja stereokuvat voi ensialkuun unohtaa jos edes keskittyisi äänen perussävyyn.
    Radion äänenlaatu on kuitenkin merkittävä osa matkustusmukavuutta samoin kuin suuntavakaus on oleellinen osa ajomukavuutta. Ohjaustuntumaa kyllä jaksetaan ruotia palsta toisensa jälkeen tai puuttuvaa takaluukun sulkemiskahvaa tahi puuttuvaa hanskalokeron valoa.
    Kyllä ainakin ns. premiumeissa voisi kuvitella edes parusasioiden olevan kunnossa mutta eipä ole.

    Sen verran omaa kokemusta nöösiajoilta autoäänentoistostakin on että väittäisin ettei siedettävä ääni ei ole rahasta kiinni, vaan osaamisesta.


    TM uutinen äänentoistosta:



    https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/harhaluuloja-nykyautojen-aanentoistosta

      
  • https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/harhaluuloja-nykyautojen-aanentoistosta




    No eipä tuo auta autojen perusäänentoistolle mitään. Muutaman euron panostuksella ääni voisi olla ihan vakiona kuunneltava. Täytyy muistaa että autojen vakiokaiuttimet ihan myös premiumeissa maksaa tehtaalle pari euroa kappaleelta.



    Sakuissa hinnan nostokaan ei auttaisi kun germaaneilla on joku aivan oma käsittämätön tapa tehdä äänestä rasittava.

    Miksiköhän ihan havoissakin Jenkeissä on varsin kuunneltava radion äänenlaatu ja ilman mitään erikoisvahvistimia tms.



    Itseasiassa yllättäen Ranskalaisissa on selvästi parempi vakioäänenlaatu kuin germaanien premiumeissa. Miksiköhän?

      
  • Penteles:
    https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/harhaluuloja-nykyautojen-aanentoistosta


    No eipä tuo auta autojen perusäänentoistolle mitään. Muutaman euron panostuksella ääni voisi olla ihan vakiona kuunneltava. Täytyy muistaa että autojen vakiokaiuttimet ihan myös premiumeissa maksaa tehtaalle pari euroa kappaleelta.

    Sakuissa hinnan nostokaan ei auttaisi kun germaaneilla on joku aivan oma käsittämätön tapa tehdä äänestä rasittava.
    Miksiköhän ihan havoissakin Jenkeissä on varsin kuunneltava radion äänenlaatu ja ilman mitään erikoisvahvistimia tms.

    Itseasiassa yllättäen Ranskalaisissa on selvästi parempi vakioäänenlaatu kuin germaanien premiumeissa. Miksiköhän?




    Mun mielestä bemarin lisähintaisissa HiFi-kajareissa on aika hyvä ja etenkin korvaa miellyttävä äänenlaatu. Ainakin paljon parempi kuin vuokra-autonani olleessa Huyndai i20:ssä.

      
  • jaakkon78:

    Mun mielestä bemarin lisähintaisissa HiFi-kajareissa on aika hyvä ja etenkin korvaa miellyttävä äänenlaatu. Ainakin paljon parempi kuin vuokra-autonani olleessa Huyndai i20:ssä.




    Paljon mahdollista mutta kun liikkeiden politiikka on olla myymättä noita niin ainakaan itse en sikaa säkissä suostu ostamaan vaikka olisi kuinka kehuttu palkintopossu.

      
  • kello68:

    jaakkon78:
    Mun mielestä bemarin lisähintaisissa HiFi-kajareissa on aika hyvä ja etenkin korvaa miellyttävä äänenlaatu. Ainakin paljon parempi kuin vuokra-autonani olleessa Huyndai i20:ssä.


    Paljon mahdollista mutta kun liikkeiden politiikka on olla myymättä noita niin ainakaan itse en sikaa säkissä suostu ostamaan vaikka olisi kuinka kehuttu palkintopossu.






    Saat tulla vapaasti kuuntelemaan minun autosta onko ne hintansa väärtit vakioon verrattuna. Sinulla on ilmeisesti vakiot. Liikkeistä kyllä löytyy koeajoautoja, joissa on kunnolla varusteita, jotta niitä voi kokeilla ennen ostopäätöstä. Isoimmista liikkeistä löytyy ainakin niitä kunnolla varustettuja autoja.



    Niin ja kyllähän myyjä myy vaikka 20.000 ekulla lisävarusteita. Ihme myyjä sellainen, joka sanoisi jostakin lisävarusteesta, että en minä sitä sinulle myy, tai ei sitä kannata ottaa.

      
  • jaakkon78:

    Saat tulla vapaasti kuuntelemaan minun autosta onko ne hintansa väärtit vakioon verrattuna. Sinulla on ilmeisesti vakiot. Liikkeistä kyllä löytyy koeajoautoja, joissa on kunnolla varusteita, jotta niitä voi kokeilla ennen ostopäätöstä. Isoimmista liikkeistä löytyy ainakin niitä kunnolla varustettuja autoja.

    Niin ja kyllähän myyjä myy vaikka 20.000 ekulla lisävarusteita. Ihme myyjä sellainen, joka sanoisi jostakin lisävarusteesta, että en minä sitä sinulle myy, tai ei sitä kannata ottaa.




    Kiitos tarjoomuksesta mutta nyt on auto alla vielä ainakin pari vuotta.



    Tarkoitin juuri myymättömyydellä sitä että jos ei leluja ole mahdollista kuunnella/kokeilla niin enpä osta. Eikä noita parempia äänentoistolaitteita ole BMW myymälässä yhdessäkään mallissa kuunneltavana ollut. Nelivetojakin on paremmin kokeiltavana ja niistä oikein lehdissäkin rummutetaan.

    Tokihan tehdas toimittaa jos pistän rastin ruutuun mutta onko lopputulos rahan arvoista omasta mielestä, kas siinäpä kysymys jota en halua selvittää vasta jälkikäteen.

    Ongelma taitaa olla se että myyjät ei osaa myydä parempaa äänentoistoa ja sen vuoksi eivät esitelyautoihin niitä tilaa. He kun joutuvat ne esittelyautot kuitenkin jossain vaiheessa myymään. On ilmeisesti helpompi myydä alustasarjaa tai koristepaneleita.

      
  • Mitähän kaikkea uusien autojen infotainmenteillä voi osaava tehdä?



    Onneksi autonvalmistajat seuraavat mitä niillä teet. :wink:



    http://www.itviikko.fi/uutiset/2014/04/09/omistaja-leikki-teslan-naytolla-tesla-vasikoi-valmistajalle/20145072/7

      
  • Video Volvon kosketusnäytön toiminnasta (Apple CarPlay).

      
  • Joskus on tosiaan vaikea tietää, mitä esim. hifi-optio käytännössä tarkoittaa. Olen törmännyt käytännössä yhteen ääriesimerkkiin. kaveri osti joskus 2006-2007 Berlingon johon sai kännysarjan ja B&O huippustereot vajaan kahden tuhannen euron tarjoushinnalla. En tiedä mikä niissä oli vikana mutta stereoiden ääni oli suorastaan korvia riipivää puuroa kun volume-nuppia vähän käänsi kaakon suuntaan. Joko vahvistin oli aivan alimittainen tai kaiuttimien tehonkesto oli 10W ja sinne työnnettiin säröistä 50W tehoa.

    Melkoisesti desibelejä saa jo pienennäkin teholla joten laadukkaat kaiuttimet ja erillinen subbari niin edullisestikin voi saada hyvän äänentoiston.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit