Volvo on lähtenyt voimaan järjestelmäänsä voimakkaasti kosketusnäytön suuntaan. Ideoita on otettu mobiililaitteista. Tämä on yksi nopeimmin kehittyvistä alueista ja Volvo näyttää kerralla hypänneen kehityksen kärkeen. Itseäni ilahduttaa myös se, että V40:n mittariston yliyrittämisestä on luovuttu ja palattu kohti selkeämpää ja tyylikkäämpää muotoilua.
Mielenkiintoista nähdä, haukkuuko TM talvitestissään tätä Volvon järjestelmää. Viimeisimmässä testissä kosketusnäyttöä mollattiin kovasti. Oma veikkaukseni on, että kun uudet Volvot löytävät tiensä tuohon testiin, niin TM:n toimituksen mielipide on ehtinyt muuttumaan täysin. Nähtäväksi jää myös se, kuinka pitkään saksalaiset premiumit ja Lexus pystyvät jatkamaan omilla 1900-luvun nappi&osoitinlaite -rakennelmillaan. Itse en näe oikein mitään hyötyä noista järjestelmistä, mutta niiden haitat ja rajoitteet ovat ilmeisiä.
http://www.autoblog.com/2014/02/27/volvo-infotainment-user-interface-concept-estate-geneva/#continued
Katso myös: https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t7200,25#m146982
Nasta:
Joutuu sen katseen siirtämään pois liikenteestä monilla muillakin järjestelmillä. Säätimen saattaa vielä löytää sokkonakin, mutta ainakin itseäni kiinnostaa nähdä se lämpötila, mihin säädön jälkeen päädytään.
Kuinka usein ajon aikana vaihtelet asetettua lämpötilaa? Itse en näe siihen mitään syytä. Talvi on mennyt mainiosti samalla asetuksella.
Nasta:
No sinä kun et ole avuton, niin osaat varmaan perustella sen, miksi ajon aikana pitäisi lämpötilaa säädellä ja kertoa, kuinka usein sinulla on lämpötilaa tapana säädellä?
Ei se kaistan ja varsinkaan oikean kadun valinta aivan yksinkertainen juttu ole. Monissa isoissa navigaattorit ovat minulle tarpeellisia. Muuten on hankala tietää, miltä kadulta saan kääntyä haluamaani suuntaan, mihin suuntaan mitäkin katuja saa ajaa, mikä on nopein reitti kulloisessakin ruuhkatilanteessa, missä voi tehdä reitin vaatiman U-käännöksen... Tosimies tietenkin vain vilkaisee lähtiessään jotain maailmankarttaa ja muistaa sen jälkeen täydellisen reitin, mutta itselleni navigaattoreista on paljon apua.
Ja mitä tulee puhelimiin, niin ei se ole puhelimien vika, jos et älypuhelimelle keksi muuta käyttöä kuin leikkiminen.
Kyllä lämpötilaa ja puhallusta tulee varsinkin talvella säädeltyä, esim. tuulilasin pitämiseksi kirkkaana. Ja tuon tulee mielestäni onnistua hanskat kädessä. En pitäisi kosketusnäyttöä itsearvoisesti parempana ratkaisuna. Fyysinen nappulaviidakko on kuitenkin helpompi hahmottaa kuin näytön valikkorakenteet.
Priuksessa ainakin HUDi heijastaa navin kääntymisopasteet suoraan tuulilasille niin ei tarvi siirtää katsetta tiestä mihinkään. Eilenkin pitkästä aikaa Helsingissä seikkaillessa tästä oli merkittävästi hyötyä.
Itse en tiedä mitä iloa on kosketusnäytöstä vs. saksalaisella tavalla. Lomalla oli vuokra-autona Cadillac SRX, missä oli kosketusnäyttö. Mm. navin karttakokoa pystyi muuttamaan puhelimista tutulla tavalla. Se on monen makuun värikkäine puhelinmaisena näyttöineen, mutta käytettävyys ei ole parasta luokkaa.
Ongelmana on että pitää kokoajan katsoa mihin kohtaan sormella koskee näyttöä. Samoin kosketuksesta puuttuu tunne verrattuna mekaanisen kytkimen tapaan, että käsky menee perille. Mekaanista kytkintä ei myöskään tarvitse nähdä, kun sillä ohjataan auton toimintoja.
Myös saksalaiset kehittävät tekniikkaansa ohessa on BMW:n tämän hetkinen ohjausjärjestelmä
https://www.youtube.com/watch?v=WKmxrvDupCI
Tässä muutamia arvioita olemassa olevista infotainmenteista:
http://www.auto123.com/en/news/top-5-infotainment-systems?artid=156833&pg=1
http://autos.jdpower.com/content/article-auto/5DQezhn/10-luxury-suvs-with-the-best-infotainment-systems.htm
Tuota:
Oma autoni on pitänyt ikkunansa kirkkaina kyllä ilman säätelyäkin. Volvokin on yleensä tuon huurteenpoiston osannut tehdä.
juster:
Nappi on hyvä silloin, kun on mahdollisuus rakentaa oma nappi jokaiselle toiminnolle. Mutta sitten kun ohjataan vähänkään monimutkaisempia asioita, alkaa homma tökkimään. Siinä missä kosketusnäytöltä voi osoittaa/elehtiä suoraan halutun toiminnon, napeilla pitää askeltaa oikeaa polkua pitkin oikeaan paikkaan ja maaliin pääsemisen jälkeen klikata valinta. Navigaattorissakin pisteen valitseminen on napeilla vaivalloista, mutta kosketusnäytöllä se hoituu ihan eri lailla helposti.
Kyllä meitä ainakin noksu on monet kerrat ajattanut ympyrää. Eikä auta, vaikka apukuski ottaa itselleen vastuun navin räpläämisestä ja itse keskitty ohjeiden kuuntelemiseen. Kartatkin aina pidetty ajan tasalla.
Ehkä muut vaan tekee parempia naveja.
NHB:
Subarulta tuo ei onnistu, vaan mielen tulee heti kaksikin tilannetta, joissa olen joutunut puhallusta säätämään:
- auto täynnä hikistä/märkää porukkaa esim. hiihdon jälkeen
- jäätäväsade
NHB:
En nyt puhunut perinteisestä nappula viidakosta, vaan vaikkapa Audin MMI tai BMW:n IDrive käyttöjärjestelmästä. Jossa vähän käytettyjen toimintojen ohjaus, on keskitetty isoon mekaanisesti toimivaan käyttöpyörään ja sen ympärillä oleviin käyttökytkimiin.
Näitä ei ainakaan minun tarvitse katsoa, kun käytän toimintoja näiden avulla. Mekaanisesti toimivat kytkimet välittävät tunteen käyttäjälle että käsky menee perille. Ilman että asia pitää varmistaa katseella. Ne toimivat pakkasessa, hanskat kädessä tai vaikka sormenpäät olisivat likaiset.
Samoin kosketusnäyttöjen näyttötarkkuus on ollut autoissa tähän asti huonompi kuin pelkällä näytöllä olevat. Kosketusnäyttöjäkin kun katsotaan autossa enemmän kuin painellaan.
Minusta kuitenkin tärkein asia on, että nämä järjestelmät vievät mahdollisemman vähän huomioita ajamisesta.
Ohessa vielä linkki IDriven käyttämisestä. Vaikka kyseessä on parivuotta vanha järjestelmä,ovat mm. talot kolmiulotteisina näytössä.
https://www.youtube.com/watch?v=sDf9LrwmJnw
Eiköhän molemmissa ratkaisuissa ole hyviä ja huonoja puolia. Siksi parhaaseen lopputulokseen päästäneen, kun ratkaisut onnistuneesti yhdistetään. Tietyt toiminnot vaativat napin, joka toimii yhdellä painalluksella. Monet monimutkaisemmat asiat toimivat paremmin valikkojen kautta. Näitä valikkoja on luonnollista ohjata joko kosketusnäytöllä, tai sitten jonkinlaisella "hiirellä", jollainen oli esimerkiksi justerin BMW videolla. Näiden kahden vaihtoehdon paremmuus lienee enemmänkin makuasia. Itse mietin, että hiiren ohjainhan voisi EHKÄ olla jopa ratissa, josta sitä ohjailtaisiin peukalolla, jolloin kättä ei tarvitsisi irrottaa ollenkaan ohjauspyörästä.
Nasta:
Maailma ja tekniikka menevät eteenpäin, vaikka kaikki eivät perässä pysykään.
Kyllähän hyvät namiskat aina nuo hipaisunäytöt voittavat. Kysehän on siitä että tuollainen näyttö on vain halvempi ja siihen voi sitten ohjelmoida mitä vaan.
Palataan tavallaan vanhoihin folkkareihin tai mineihin joissa oli komea mittari keskellä kojetaulua. Onneksi sitä ei tarvinnut hiplata (paitsi tripin nollaus)
Nykyisessä autossani on esim radion säädöt ratin alla olevassa "viiksessä" ja se on tosi mukava käyttää.
Joku valitti lämppärin säädöistä?? Mikähän on oikea lämpötila? Sehän riippuu mittauspisteestä, ja mahdollisuuksia on monia. Minun mieltymyksieni mukaan tavoite pitää muuttaa hieman eriaiseksi kesällä, talvella ja aika paljon myös auringosta riippuen. Antureille se on yksi hailee mutta iholle vähän eri asia.
juster:
Esimerkiksi katua ja kontaktia hakiessa nimien syöttäminen on
varsin kankeata noilla napeilla. Siinä ei paljon nappi- ja näppituntuma auta kun periaate on vain liian kankea. Kosketusnäytöltä naputtelee yksissä liikennevaloissa pitkänkin sanan ja muut valinnat päälle, mutta nappien tuntumasta nautiskellen sama kestää...
Itselläni ei ole ollut mitään ongelmaa näytön toimivuudessa pakkasen tai sormenpäiden likaisuuden suhteen. Ja ainakaan heti en keksi mitään tilannetta, jossa näytön tarkkuus olisi loppunut kesken. Sormen alle jää joka tapauksessa sellainen nippu pikseleitä, etten oikein ymmärrä mitä hyötyä edes tarkemmasta näytöstä olisi. Tuossa Volvonkin näytössä näyttää olevan kokoa ja tarkkuutta sen verran, että pitäisi siihen sopia aika paljon tavaraa.
Trumppa:
Tiedä sitten, onko halvempaa kehittää Volvon tavoin uusi kosketusnäyttöön perustuva käyttöliittymä vai copy&pastella käyttää vanhoja nappeja. Mutta jos kosketusnäytöllä saadaan kustannuksia alas, niin se on yksi lisäbonus tyylikkyyden lisäksi.
Pysyn edelleekin kannassani. Auton ei tarvitse olla mikään Hifistelykeskus. Riittää että kuuluu hyvin ja on yksinkertainen käyttää.
Noita näkee aivan tarpeeksi... Auto edessä alkaa huojumaan ja pudottaa nopeuden selvästi alle sallitun. Aiheuttaahan se taatusti vaaratilanteita liikenteeseen.
Kun sitten ajaa ohi niin joku hifisti siellä näppäilee vehjettänsä (??!" tai kännykkää.
Mitä tekemistä hankalakäyttöisellä infotainment käyttöliittymällä on luonnollisen äänentoiston kanssa?
HiFi = High Fidelity
Ei hifi tarkoita suurta määrää säätöjä, ei kotona eikä autossa. harmi vaan että ainakaan germaanit ei oikein autossa ymmärrä asian päälle.
Trumppa:
Ensinnäkin ne mutkittelijat ja hidastelijat ovat lähes poikkeuksetta joko kännykkä korvalla ajavia, tai sitten vanhuksia. Harvemmin näen ketään hiplaamassa kojelautaa.
Et selvästikään ymmärrä, mikä tuollaisen "hifisysteemin" koko pointti on. Ideahan on juuri helpottaa ajamista. Oletko koskaan esimerkiksi käyttänyt autoa, joka on bluetoothin kautta yhteydessä kännykkään? Kännykkään puhuminen on lähes helpompaa, kuin vieressä istuvalle puhuminen. Noiden systeemien idea on siis tehdä ajosta juuri turvallisempaa.
Ei hyvin suunnitellussa kosketusnäytössä ole mitään sellaista, mitä tarvitsisi ajon aikana säädellä. Autoissa on kuitenkin niin paljon erilaisia toimintoja, että niiden hallitseminen yksittäisillä näppäimillä olisi mahdotonta. Siksi toiminnot sijoitetaan valikkoihin, joita ohjaillaan kosketusnäytöllä tai "hiirellä" auton ollessa paikallaan.
kello68:
Ei kai digitaalinen äänilähde voi koskaan merkitä luonnollista äänentoistoa. Jotenka autoon on turha mitään hifiä yrittää virittää.
andertz:
Miksi digilähde ei voisi merkitä luonnollista äänentoistoa? Tarkoittaako tämä nyt sitä, että digitaalisesti tehty musiikki pitäisi kopioida c-kasetille, jotta ääni muuttuisi jotenkin luonnollisemmaksi? Itse näen, että autossa digitaalisuus on ainoa järkevä mahdollisuus luonnolliseen äänentoistoon.
NHB:
Keskustelin vain yleisesti digitaalisesta versus analogisesta äänestä (vaikka jokin cd-soitin versus SME:n levysoitin). Lähinnä siitä kumpi systeemi tuottaa parhaimman läsnäolon tunnun.
Autohifissä turvautuisin kait Mark Levinsonin järjestelmiin, kyseessä on varmaan kaikkein paras äänilähde plus muu järjestelmä autoon.
andertz:
Missä mielessä digitaalinen äänilähde ei tarkoittaisi luonnollista äänenlaatua?
Yhtälailla analogisen äänilähteen voi sanoa olevan kaukana luonnollisuudesta. Kyse on siitä mikä on äänisignaalin kokonaisvirhe. Yksikään analoginen kotikäyttöön tarkoitettu äänilähde (tallennustekniikka) ei ei pääse edes CDn tasolle äänisignaalin toistumisessa suhteessa siihen mitä se oli studiossa.
Kyllä autoäänentoiston (vakiolaitteet) suurin ongelma surkeat kaiuttimet mikä juontaa vain surkeaan suunnitteluun. Myös oudot mieltymykset johtaa surkeaan ja rasittavaan ääneen. Germaaneilla on tapana pistää yläkeskialueen korostus mukaan pakettiin jotta puheääni olisi selkeä. Tämä taas tekee äänestä rasittavan ja jopa raa'an.
Valtaosa kuluttajista ei erota punaista sinisestä äänestä puhuttaessa ja niinpä autojen vakiokaiuttimet on mitä on. Tärkeintä näyttää olevan wattien määrä ja kaiuttimien lukumäärä. Yhtä fiksua kuin päätellä auton hyvyys siitä kuinka painava se on.
Mutta tällä ei tosiaan ole mitään tekemistä surkean käyttölogiikan ja liian pienten nappuloiden kanssa.
andertz:
Et kuitenkaan vastannut kysmykseeni. Toistetaanpa sama kysymys: miksi digilähde ei tuota luonnollista äänentoistoa?
Millä logiikalla digitaalisesti tehdyn musiikin soittaminen vinyyliltä parantaa läsnäoloa?
Missä noita Mark Levinsonin äänilähteitä plus muita autojärjestelmiä myydään?
NHB:
Tässähän alkaa hymyilyttää. Hyviä kysymyksiä, äänilähteissä ei tänäpäivänä ole todellakaan valittamista, edes mp3 ei ole huono lähde kunhan kilobitit on riittävät. Ääni pilataan niin autossa kuin kotonakin yleensä huonoilla kaiuttimilla.
ritsa:
Linkissä hyviä äänentoistolaitteita.
Porschen kuvassa näkyy miten kaiuttimet on sijoitettu.
http://jalopnik.com/the-ten-most-unbelievable-in-car-audio-systems-597594908
Penteles:
Näyttävä kaiuttimien sijoittelu ei kerro vielä mitään varsinaisesta äänenlaadusta. Jakosuotimet ja auton rakenteellinen hiljaisuus vaikuttaa paljon enemmän, peltipurkissa on hankala kuulla Hifi musiikkia kun purkin oma meteli peittää sen musiikin alleen. Auto on aina ollut akustisesti hankala paikka.
ritsa:
Veikkaisin että tuossa Porschessa ääni on parempaa kuin vakioautossa, esim. Skodassa.
Penteles:
Veikatessa voi käydä tuuri, tai sitten ei. Rahakaan ei aina auta.
http://www.streetfire.net/video/143-fifth-gear-top-3-factory-car-sound-systems_174196.htm