Rengaspaineista

4 kommenttia

Jotkut renkaiden myyjät väittävät että nykyaikaisissa renkaissa pitäisi käyttää suurempaa painetta kuin ennen, no älkää uskoko noita myyntipuheita ihan samatpaineet täsmäävät niinkuin ennenkin. Tarkistakaa oikeat paineet auton ohjekirjasta siellä on oikeat paineet. Itselle tuli juuri auto eteen jossa renkaissa kylmänä paineet 2,5 baaria aivan liian paljon, kulutus pinta keskellä enää 2mm ja reunoilla 7 mm. Renkaiden oikea paine lämpiminä n. 1500 kg autossa n.2,2 baaria kylmänä alle 2 baaria. Lisäksi näin talvella autoissa pitääkin olla kylmänä alle 2 baarin paine näin nastat ottavat jäisellä kelillä paremmin kiinni ja risteyksissäkin pääsee helpommin liikkeelle, kun renkaat enemmän ajaessa lämpenevät paineet kohoavat oikealle tasolle.

Joten tarkistaakaahan rengaspaineet kun olette käyneet vaihattamassa uudet renkaat alle ettei ole laitettu liikaa painetta renkaisiin.



T. rengasmyyjä

  
  • Riippuu todella paljon autosta ja renkaasta mikä paine on sopiva. Nykyisessä autossa olen kokeillut paineita välillä 2,2 - 3,0. Sopiva tuntuu olevan siinä 2,8 - 3,0 bar. Ajettavuus on selvästi täsmällisempi ja rengasmelukin tuntui(!) pienentyvän kovemmilla paineilla. Tosin renkaat on nykymittapuun mukaan melko korkeaprofiiliset 50 - sarjalaiset ja nastalliset.



    Jossain trial-pyörässä tai mönkijässä ymmärrän matalat rengaspaineet :smile:



    Joskus pitäisi kokeilla matalampiprofiilisia nastattomia renkaita runflateina, ainakin ajatuksen tasolla luulisi olevan napakka ajotuntuma.



    edit. näin siis talvella, kesärenkaissa käytän autonvalmistajan suosituksia.

      
  • Rengaspaineista riittää keskustelua monella palstalla vuodesta toiseen. Vanhan uskomuksen mukaan liian korkeat paineet kuluttavat keskeltä ja liian matalat reunoilta.

    Tuo ei kait enää nykyrenkailla pidäkään paikkaansa. Liian matalat paineet keskipakovoiman ansiosta pyöristävät renkaat keskeltä ja siksi kuluttuvat renkaat keskeltä. Näin ainakin väitetään.

    Mitä sitten tekevät liian korkeat paineet, en niiden vaikutuksesta ole juurikaan nähnyt väitteitä.

    Onakohtaisena kokemuksena liian korkeat paineet ainakin pilaavat auton suuntavakavuuden ja lisäävät uraherkkyyttä. Ainakin jos eturenkaissa on liian korkeat paineet.

    En luota auton valmistajan, enkä rengasvalmistajan suosituksiin, vaan auton vaihtuessa haen omilla testeillä sopivan tuntuiset paineet. Yleensä eteen hieman vähemmän kuin takarenkaisiin, vetää se auto kummasta päästä tahansa. Ilmeisesti melko hyvin onnistuen, koska renkaat kuluvat varsin tasaisesti ja auto kulkee suoraan koko ajan ohjaamatta.

      
  • kapassi:

    Jotkut renkaiden myyjät väittävät että nykyaikaisissa renkaissa pitäisi käyttää suurempaa painetta kuin ennen, no älkää uskoko noita myyntipuheita ihan samatpaineet täsmäävät niinkuin ennenkin. Tarkistakaa oikeat paineet auton ohjekirjasta siellä on oikeat paineet.




    Paljonko olet huomannut olevan eroa renkaan valmistajan ja auton valmistajan välillä ohjeellisissa paineissa?



    Itselle tuli juuri auto eteen jossa renkaissa kylmänä paineet 2,5 baaria aivan liian paljon, kulutus pinta keskellä enää 2mm ja reunoilla 7 mm.




    Renkaalla ajetaan heikoimmillaankin useita tuhansia kilometrejä, parhaimmillaan useita kymmeniä tuhansia kilometrejä. Renkaan paineesta vaihtohetkellä ei paljonkaan voi päätellä siitä, mikä renkaan on noiden kilometrien aikana kuluttanut.



    Mikä rengas oli kyseessä, mitä kokoa ja missä autossa se oli?



    Renkaiden oikea paine lämpiminä n. 1500 kg autossa n.2,2 baaria kylmänä alle 2 baaria.




    Turhaa yleistämistä. Omassa 1400 kilon autossa suostituspaine on 2,2 tyhjänä. Itse käytän 2,4-2,5 bar, koska en viitsi paineita nostaa joka kerta, kun autoa kuormataan hiukankin enemmän (suositus kuormattuna 3 bar takana, eturenkaiden painetta en muista). Yleensä autolla ajetaan kevyellä kuormalla, mutta silti renkaat ovat kuluneet tasaisesti.



    Lisäksi näin talvella autoissa pitääkin olla kylmänä alle 2 baarin paine näin nastat ottavat jäisellä kelillä paremmin kiinni ja risteyksissäkin pääsee helpommin liikkeelle, kun renkaat enemmän ajaessa lämpenevät paineet kohoavat oikealle tasolle.




    Tuo on puhtaasti virheellinen tieto. Renkaan pito heikkenee, kun runko ei toimi oikein. Jossain maastoajossa paineita voi alentaa, mutta silloin puhutaan renkaan kyvystä mukautua epätasaisuuksiin kävelyvauhdissa.

      
  • Kuuntelin tämän ohjelman pari vuotta sitten autoradiosta. Nokian rengastehtaan insinööri selostaa. Kohdasta 12:30 alkaen asiaa renkaiden ilmanpitävyydestä ja suositelluista ilmanpaineista.



    http://areena.yle.fi/radio/1342328



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit