Järkevä katumaasturi

15 kommenttia

Fiat esitteli juuri autonäyttelyssä mielenkiintoisen autotyypin. Fiat Stilo Multiwagon Uproad on mielestäni järkevä vastaus vallitsevaan SUV-ym. buumiin. Kaksipyörävetoisen, hieman normaalia korkeammalla maavaralla varustetun normaalin henkilöauton luulisi täyttävän useimpien tavallista henkilöautoa monipuolisemman kulkuvälineen ehdot. Pohja tai helmat eivät kolhiinnu tavallisella mökkitiellä tai kaupungissa jalkakäytävien reunakiviin. Parkkeeraaminen aurausvallin yli onnistuu myös autoa särkemättä. Ilman nelivetoa pärjää ja samalla säästää polttoaineen kulutuksessa 1l/100 km.

Lehdistön kommentit eivät kuitenkaan ole olleet innostuneita. Miksi? Ovatko toimittajat turtuneita toinen toistaan hienompiin ja kalliimpiin autoihin, koska asioita ei tarvitse ajatella maksavan omistajatason näkökulmasta? Mitä mieltä olette uutuudesta?

  
  • Ja tuohon kun laittaisi poiskytkettävän tasauspyörästön lukon, olisi se jo melko etenemiskykyinen liukkaallakin pinnalla.

      
  • Saattaa olla, että joku tuollaisen haluaa, minuun ei vain vanhat kunnon mustat muovilistat ja helmat iske... Toisaalta nythän autolla voi mennä paikkoihin, joihin ei "liian pramealla" katumaasturilla viitsi mennä. Näinollen topicin otsikko onkin täysin oikein muotoiltu, eli "järkevä katumaasturi". Jos hinta on kohdallaan, niinkuin Suomessa on Stilo totuttu näkemään, niin varmasti löytää ostajansa.

    Vaikka saman konsernin tuotteella ajankin, niin jostain syystä en vain jaksa tästä uutuudesta vielä innostua... Katsotaan sitten Helsinki Motor Showssa, onko aihetta tutkia mallia lähemmin.

      
  • En minäkään juuri tuosta Fiatista innostunut, vaan siitä ajatuksesta, mitä kyseinen autotyyppi edustaa. Kyllähän ne kylkimuovit yhtä tarpeettomat ovat siinä kuin muissakin keskivertohenkilöautoa maastokelpoisemmissa ei-maastureissa, koska kummallakaan autotyypillä tuskin maastossa ajellaan. Mitä nyt ehkä hirvimetsälle ajettaessa pitää parkkeerata vähän kaveria hankalamman näköiseen paikkaan, jotta voi kehua valintaansa. Itse asiassa eipä taida oikeissa maastureissakaan sellaisia muoveja olla.



    [Herbert muokkasi tätä viestiä 21.10.2004 klo 00:37]
      
  • Onko linkkiä mistä nähdä kuva?

    Tuosta parkkeeraamisesta vähän hankalampaan paikkaan. Tämä nyt on itseironiaa, mutta luonne kestää. Juuri noin kävi minulla aikoinaan HJ 60 kanssa, sinne vain sivummalle horsmien ja rentunruusujen sekaan. Perhana siellä olikin 1½ metrinen syvä kuoppa jonne koko ppaska tipahti! Eikä tullut savivellistä ylös. Onneksi oli vinssi keulilla joka ylti honkaan, niin sai vähän machoilla muiden nauraessa.

      
  • Edellisestä tuli mieleen, katu- ja nykymaasturit ovat viimeisen päälle varustettuja. Jos nyt joku poikkeasi vähän pitävämmältä alustalta tien reunaan, oilisihan se noloa jos € 100.000 vehje jää siihen ja kännyllä soitetaan apua. Valmistaja voisi hyvinkin integroida ajoneuvon rakenteisiin huomaamattomasti kunnon vinssin, josta jonkun läpän alta saa vaijerin esiin. Pieni lisähinta tuskin näiden omistajien talouttaa hetkauttaa.Mutta varusteena erinomainen.

      
  • Jotenkin tuntuu tyhmältä kun siinä ei ole nelivetoa, rumat muovitkin olisi helpompi hyväksyä jos se olisi neliveto.

      
  • Järkeväkin katumaasturi vaatii 4-vedon, ainakin kytkeytyvän. Jos kerta maavaraa on riittävästi päästäkseen hankalampiin paikkoihin niin pitää olla vetokykyä päästä sieltä poiskin. Yleensä nuo hankalat paikat kun on normaalia pehmeämpiäkin. Vinssillä ei ole niinkään suurta tarvetta vaan riittävän karkeakuvioiset renkaat on tärkeämmät. Katukäyttöön tehty rengas tukkeutuu savessa heti ja sitten on kuin slickseillä ajelisi. Tai siis ei ajele vaan pyörii tyhjää.

      
  • Kyllä nyt maasturissa tai SUVissa täytyy neliveto olla. Tosin saahan RAV4:n (Suomessakin) ja CR-V:n (Jenkeissä) pelkästään etuvetoisena.

    Ihmettelen vaan sitä, että millä nykymaasturilla oikeastaan viitsii mihinkään ryteikköön mennä? Kaikki ovat niin hienoja ja luksusta/ulkoista prameutta on enemmän kuin edustusautoissa. Mieleen oikeasti maastoon tarkoitetuista autoista tulee vain Land Rover Defender ja Suzuki Jimny. Defender on pelleitään tarkoitettu maastoon (kuhmut kaunistavat) ja Jimny on riittävän halpa rälläämiseen.

      
  • Käyttötarkoitus ratkaisee, muuta mielestäni hankalimpia paikkoja ovat ei-maastureille luonteenomaisessa käytössä juuri edellä mainitsemani jalkakäytävän reunat, johon etupuskurit osuvat. Silloin ei asvaltilla nelivetoa tarvita.

    Lisätään vielä linkki, kun sellainenkin löytyi

    http://www.channel4.com/4car/gallery/motorshow/2004-paris/02-paris_page_6.html


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 21.10.2004 klo 14:07]
      
  • Periaattessa Uproadissa ei ole mitään iloa muuta kuin maavara... Kannattaako siitä maksaa? (no onhan siinä muutakin kuin se maavara, mutta ei mitään NIIN tärkeää) Kun autoja madallutetaa niin mitä auton korotus maksaa jos haluaisi vaikka vähän maavaraa?

      

  • Muuten kyllä todella hieno auto, mutta miksi HARMAAT KYLKIMUOVIT?
    Back to the 80's? :confused:

    Se hyvä on harmaassa värissä, että toisinkuin musta, se on harmaa jo valmiiksi, eikä 10 vuoden päästä... :tongue:

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 22.10.2004 klo 10:26]
      
  • Olisihan se aika noloa jäädä jumiin tuollaisella "katumaasturilla". Sama kyllä koskee myös kaksivetoista RAV-4:sta. Vai pitäisikö sen olla RAV-2?

    Toisaalta huvittavia ovat myös isot maasturit matalaprofiilisilla renkailla ja isoilla vanteilla.

      
  • Opel Combo outdoor, on samanlainen kuin uproad. Pian tuollaiset tulee muotiin ja sitten kaikki perustelee ostoaan, tässä tuollaiset kätevät kattotelineet joita kaikki tarvitsevat ja nyt tässä on paljon maavaraa ja "hienot" muovit. Toivon ettei outdoor ja uproad tule myyniin, tai kyllä niitä muutama kappale voi olla mitä voi tutkia mutta toivottavasti niistä ei tule mitään "muotiautoja".

      
  • Ei tuo kovin järkevältä vaikuta. Ruma kuin petolinnun p. Luultavasti konekin on joku alamittainen rimpula.

    Joten eipä ihme, ettei lehdistö hypi riemusta mokoman laitteen takia !!

    Onko joku joskus väittänyt, että auton osto yleensäkään on järkevää. Eli miksi auton edes pitäisi yrittää olla järkevä, pääasiahan on se, että sillä on mahdollisimman kiva ajaa, ja että se myös miellyttää silmää. Toisin sanoen : pääasia, että itse tykkää.

    Niin että voihan tuosta viiatistakin joku tykätä...

      
  • Outdoor ja Uproad voi kai kelvata sellaisille jolla ei ole varaa nelivetoon... No ei se ihan niin mene, mutta kumminkin. :wink: Ostaa käytetyn auton niin sitten saa hyvän nelivetoauton. Outdoor ja Uproad eivät ole MINUN mielestäni järkeviä eikä ne miellytä silmäänikään (voivat ne ihan kohtalaisia autoja olla.). Niin ihmettelen jos monet alkaa tuollaisia ostelemaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit