Vaarallisia vikoja?

18 kommenttia

Tänään Taloussanomissa mielenkiintoinen juttu. Ake:n listaamista takaisinkutsuista. Myös listattu merkkikohtaisia vaarallisia vikoja uudemmissa autoissa. Varmaan tähänkin löytyy kootut selitykset "asiantuntijoilta"

  
  • No juu on todella vaarallisia vikoja - luokkaa tuulilasin lämmitys ei toimi. Eikö tuo vain kerro siitä että valmistajat huolehtii autoista - kellään ei ole enää varaa huonoon asiakastyytyväisyyteen.



    Tuossa JD Power alkuperäislaatua koskeva tutkimus - Mersukin on jo ihan Toyotan tasoa - Lexukseen on vielä matkaa, tosin kaikki automerkit ilmeisesti ovat hyviä, jonkun on ollut vaan pakko laittaa automerkit järjestykseen.



    http://www.automotorsport.se/bigpix/2008/JDPower_may_2008_big.jpg



    Ja mitä asiantuntijuuteen tulee, niin noita löytyy autopalstoilta. Uskoisin kuitenkin, että esimerkiksi 300.000 ihmisen työllistävä autonvalmistaja ehkä tietää autoista jonkin verran enemmän kuín joku yksittäinen TM:n palstan autotietäjä.

      
  • Siis pointti oli lähinnä se, että takaisinkutsuja on paljon. Ei kovin vakuuttavaa kuvaa anna sittenkään kulkineiden laadusta. Puhumattakaan sitten muista "takuukorjauksista". Ehkä sitten kulkineen hinta vaikuttaa kuinka paljon vikoja hyväksytään.

      
  • Joo mutta takaisinkutsu saattaa koskea esimerkiksi vain 500 autoa ympäri maailman, vain tiettynä aikavälinä valmistetut, eikä siis koko mallisarja. Toki tuokin osoittaa laadun vaihtelua.



    Lisäksi asiaan vaikuttaa varmaan valmistajan takaisinkutsupolitiikka. Mielestäni takaisinkutsu ei ole sataprosenttinen mittari laadulle, koska jotkut valmistajat varmaan korjaavat vikoja hiljaisestikin.



    Vaikea toisin sanoen kuvitella sitä, ettei joku automerkki koskaan tarvitsi kutsua autoa johonkin täydentävään korjaukseen. Onko tällainen inhimillisesti katsoen ylipäätään mahdollista ?



    Sen vuoksi nuo asiakastyytyväisyystutkimukset taikka luotettavuustutkimukset saattavat olla parempia mittareita ehkä, mutta vain ehkä.



      
  • Onko kukaan muu pannut merkille, että passateista (vm.98-01)tuntuu etutolpat taittuvan alle sillä tiheydellä että voitaisiin alkaa kutsumaan tyyppiviaksi.Tänä kesänä jo 2tapausta jotka omin silmin nähty, lisäksi talvella muutama tapaus oli penkalla samasta syystä. Eikö tuo nyt ala olemaan jo melko lähellä vaarallista vikaa?

      
  • MMS: "Ei kovin vakuuttavaa kuvaa anna sittenkään kulkineiden laadusta."



    Ei anna ei, mutta emme voi tietää, johtuuko takaisinkutsujen määrä tiukentuneista vaatimuksista valmistajaa kohtaan, autojen monimutkaisemmasta tekniikasta, huonontuneesta laadusta vai jostain muusta, koska vanhemmista malleista ei tilastoja ole. Eli emme tiedä, onko tuon listan mukainen vikamäärä paljon vai vähän.



    "Puhumattakaan sitten muista "takuukorjauksista".



    Mitä tarkoitat muilla "takuukorjauksilla"?



    "Ehkä sitten kulkineen hinta vaikuttaa kuinka paljon vikoja hyväksytään."



    Voi olla. Kuten Andertz sanoi, eräät merkit saattavat korjata niitä kaikessa hiljaisuudessa. Tai sitten tehdas ei pidä esimerkiksi uuden automallin esittelytilaisuudessa toimimattomaksi osoittautunutta jarrujärjestelmää takaisinkutsun kriteerin täyttäväksi vaaralliseksi viaksi. Ehkä kalliimman merkin imago ei kestä takaisinkutsuja. Toisilla on varaa suhtautua avoimen rehellisesti tilanteeseen.



    Mutta turhaan me maallikot tällaista pohditaan. Se iso autotehdas kyllä tietää, kuka tekee hyviä autoja. Kysytään siltä.

      
  • Menee tähän samaan aiheeseen nimittäin onko kokemuksia voiko tämä loputon lista pitää paikkansa Volvon kohdalla ? Ovatko noin bugisia ?



    Volvo S80 2.4D, S80 D5 Polttoainejärjestelmän letkun T-liitin 1.10.2003 25.3.2008

    Volvo S60 2.4D, S60 D5 Polttoainejärjestelmän letkun T-liitin 1.10.2003 25.3.2008

    Volvo V70 2.4D, V70 D5 Polttoainejärjestelmän letkun T-liitin 1.10.2003 25.3.2008

    Volvo XC70 D5 Polttoainejärjestelmän letkun T-liitin 1.10.2003 25.3.2008

    Volvo XC90 Toisen ja kolmannen istuinrivin turvavöiden kiinnitykset 15.10.2003

    Volvo XC90 Etupyörien nopeusanturit 24.10.2003 25.3.2008

    Volvo S40 Polttoainekiskon huoltoliitin 31.10.2003

    Volvo V40 Polttoainekiskon huoltoliitin 31.10.2003

    Volvo S80 Etualatukivarren pallonivelen kiinnitysmutteri 9.1.2004

    Volvo V70 Etualatukivarren pallonivelen kiinnitysmutteri 9.1.2004

    Volvo S60 Etualatukivarren pallonivelen kiinnitysmutteri 9.1.2004

    Volvo S80 Moottorin sähkötoiminentuuletin 1.1.2005

    Volvo S80/V70 Moottorin sähkötoiminentuuletin 1.1.2005

    Volvo S60/V70/XC70/S80 Moottorin sähkötoiminentuuletin 1.1.2005

    Volvo S40/V50 Tuulilasi 11.2.2005

    Volvo XC90/S80 Starttimoottori 8.11.2005

    Volvo S40/V50 Moottorinpolttoaineputki 15.6.2006

    Volvo XC90 Ulompiohjausnivel 15.6.2006

    Volvo C70 Vasemman ovenkahvan Bowder-vaijerin kiinnitys 8.5.2007

    Volvo V70 (-08), XC70 (-08), S60, XC90 Moottorin sähkötoiminen jäähdytyspuhallin 23.2.2007

    Volvo V70 (08-); XC70 (08-) SRS-järjestelmän ohjelmisto 19.10.2007

    Volvo S40 (04-) moottori 2.0D, V50 moottori 2.0D, C30 moottori 2.0D Jarrujen alipainetehostimen takaiskuventtiili 27.11.2007

    Volvo XC90 Moottorinohjausjärjestelmä (ECM) ohjelmisto 30.11.2007

    Volvo S40 (04-) 2.4 ja 2.5 bensiinimoottorit; V50 2.4 ja 2.5 bensiinimoottorit Polttoainepumpun eletroniikkayksikkö (PEM) 11.1.2008

    Volvo XC90 moottorilla 2.4D Ohjausvaihteen paineletkun kiinnitys 26.2.2008

    Volvo S40 (04-), V50; C70 (06-), C30 Jarrupääsylinterin tarkastus 27.2.2008

    Lähde: http://www.ake.fi/ake/akerecall/RecallList.aspx?&kohde=0

      
  • Suattaapi pittää paikkansa, eihän listojen oikeellisuutta oikein voi kiistää taikka myöntää. Muutama kommentti kuitenkin.



    Tällä sivustolla on usein viitattu tuohon ruotsalaiseen "Motormännens Nybilsenkät".



    Tuosta selviävät siis huonoimmat ja parhaimmat uudet autot Ruotsissa - V50 näyttäisi olevan hännillä, joten tuossa on korrelaatio. Myös Audi A6:n kohdalla on havaittavissa korrelaatio. Mitä enemmän auto on pajalla, sitä huonompi kokonaissijoitus. Tuossa se siis on:



    http://www.dagensps.se/article.aspx?articleID=32685&categID=1



    Tutkimuksessa oli myös kysytty sitä, minkälaisiin tekijöihin uusien autojen ostajat kiinnittävät huomiota.



    Toyotan, Volvon, Audin ja Mersun ostaneiden kohdalla toimintavarmuus (driftsäkerhet) oli tärkein ostoon vaikuttava tekijä.



    ”Driftsäkerhet väger tyngst hos de bilköpare som väljer Toyota, Volvo, Audi och Mercedes.”



    Eikö tuo korreloi varsin hyvin taksitilaston kanssa, mielestäni. Taksinhan pitää kestää ajoa suurin piirtein 150.000 – 200.000 km vuodessa.



    Lisäksi minua ihmetyttää tuo Toyotan tilanne. Toyotalla ja Volvolla on kummallakin vireillä 22 takaisinkutsukampanjaa. Vai oliko se 21 vastaan 22. No joka tapauksesssa, kyllähän Toyota on kaikkein laadukkain automerkki, sehän oli paras tuossa Motormännenissakin. Mutta minkä vuoksi Toyotalla on vireillä enemmän kampanjoita kuin sitä paljon epäluotettavemmilla eurooppalaisilla autoilla.



    I simply don´t get it.





      
  • andertz:

    Mutta minkä vuoksi Toyotalla on vireillä enemmän kampanjoita kuin sitä paljon epäluotettavemmilla eurooppalaisilla autoilla.





    Ehkä melko halvalle tuotteelle on pakko saada lisäarvoa panostamalla voimakkaasti kunnossapitoon????

      
  • "Ehkä melko halvalle tuotteelle on pakko saada lisäarvoa panostamalla voimakkaasti kunnossapitoon????"



    Ehkä jälkimarkkinointi on Toyotalle tärkeämpää kuin muille! Mersulla se on aikaisemmin myös kuulunut pakettiin! Ei taida vaan nämä "nykypellet", "kaikki mulle heti" tyypit tajuta tätä jujua markkinoinnissa! Nykyäänhän nämä monet euromerkit kiistää kaiken vastuunsa!

      
  • Näköjään MB:lläkin osataan kutsua takaisin.



    http://auto.abacho.de/automagazin/?ab_news_id=3413



    Sama asia. Takaisinkutsun määrä on salainen ?



    http://www.autobild.de/artikel/rueckruf-mercedes-benz_714493.html

      
  • Muistan 80-luvun lopussa, kun Lada alkoi panostaa pitkiin takuisiin. Syy ihan selvä siis menekin kasvattaminen.

      
  • MMS:



    Ehkä melko halvalle tuotteelle on pakko saada lisäarvoa panostamalla voimakkaasti kunnossapitoon????




    Joutuuko muislla merkeillä siis asiakas itse maksamaan korjaukset? Takaisinkutsuthan menee tehtaan piikkiin.

      
  • Herbert:



    Joutuuko muislla merkeillä siis asiakas itse maksamaan korjaukset? Takaisinkutsuthan menee tehtaan piikkiin.




    Eipä joudu, mutta eräs täällä ihmetteli merkin x takaisinkutsujen määrää, vaikka tuote kuulemma yksi parhaita. Tämä on hyvä strategia merkin haluttavuuden ja asiakastyytyväisyyden saamiseksi. Lada yritti aikoinaan vähän samaa, mutta huonommalla menestyksellä. Siis selvennyksenä: pyritään luomaan erittäin hyvä huolto-organisaatio.

      
  • MMS:

    Tämä on hyvä strategia merkin haluttavuuden ja asiakastyytyväisyyden saamiseksi.




    Takaisinkutsujen määrän suuruus?

      
  • Herbert:

    MMS:
    Tämä on hyvä strategia merkin haluttavuuden ja asiakastyytyväisyyden saamiseksi.


    Takaisinkutsujen määrän suuruus?




    Ehkä sittenkin ilmaisin asian epäselvästi, korjasin ilmaisuani lopussa mutta et kai huomannut. Mutta toisaalta voisi ajatella, että takaisinkutsut voivat lisätä asiakkaan luottamusta, mene ja tiedä. Itse en kyllä niitä omalle kohdalle suvaitse.

      
  • Minkähän takia Volkswagenin kohdalla on kampanjoita vain vuosina 2003 - 2005 ?



    Autoliitto/ADAC on listannut kampanjat 2005 - 2007, ja noina vuosina on ollut monia VW:n kampanjoita, jotka ei näy AKE:n listassa.



    http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/takaisinkutsukampanjat/



    Vastaavasti Autoliiton/ADAC:in listassa vuodelta 2007 ei ole ollenkaan Volvon kampanjoita.

      
  • MMS: "Ehkä sittenkin ilmaisin asian epäselvästi, korjasin ilmaisuani lopussa mutta et kai huomannut."



    Huomasin, mutten ymmärtänyt, miten erittäin hyvän huolto-organisaation rakentaminen liittyisi takaisinkutsuihin. En myöskään ymmärrä, että jos ne liittyvät toisiinsa, onko vähemmän takaisinkutsuja omaavien merkkien huolto-organisaatio huonompi. Jos on, onko se merkille eduksi?



    "Mutta toisaalta voisi ajatella, että takaisinkutsut voivat lisätä asiakkaan luottamusta, mene ja tiedä. Itse en kyllä niitä omalle kohdalle suvaitse."



    Vaikea sanoa. Siinä on vastakkain rehellisyys ja ikävät asiat. Jos löytyy näyttöä siitä, että takaisinkutjujen aiheet kielletään, se tietysti on huono asia.

      
  • Ja jos katsoo ADAC:in listaa ja Mersua, niin Mersulla on vuonna 2006 ollut kaksi kampanjaa ja vuonna 2005 yhteensä kymmenen kampanjaa.



    Mersun kaikki kampanjat eivät näy AKE:n listassa, se on saletti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit