Intialainen Jaguar?

12 kommenttia

HS:n uusimpien uutisten mukaan Jaguar ja Land Rover olisivat siirtymässä Fordilta intialaisomistukseen. Mielenkiintoinen käänne.



Perinteikkäät Jaguar ja Land Rover intialaisomistukseen

Julkaistu: 15:41



stt–reuters



Perinteiset brittiläiset automerkit Jaguar ja Land Rover ovat menossa intialaiseen omistukseen.



Yhdysvaltalainen autovalmistaja Ford kertoi tänään, että se aloittaa yksityiskohtaiset neuvottelut intialaisen autovalmistajan Tata Motorsin kanssa Jaguar- ja Land Rover -yksikön myynnistä.



Tata Motors on Intian suurin autovalmistaja.





Taloudellisissa vaikeuksissa painiva Ford on jo pitkään etsinyt ostajaa Jaguarille ja Land Roverille.



Ford pitää Tataa pitkäaikaisena omistajana, joka aikoo investoida Jaguariin ja Land Roveriin. Myös ammattiliitot pitävät Tataa parempana vaihtoehtona kuin kilpailijoita.



Tata kertoi, että yhtiö odottaa kaupan ratkeavan lähiviikkojen aikana.


  
  • Ja Tatan autoihin tulee paineilmamoottori



    http://en.wikipedia.org/wiki/Air_car



    Vakavasti ottaen intialaisten ja kiinalaisten innovaatiokyky muuttaa lähivuosina perusteellisesti myös autoteollisuuden maiseman.





      
  • En kyllä löydä mitään mielenkiintoista siitä seikasta, että yrityksen omistussuhde muuttuu.



    Jaguar jatkaa varmaan samana automerkkinä ja brändinä kuin ennenkin. Riippumatta siitä, kuka liiketoiminnot omistaa.



      
  • "Vakavasti ottaen intialaisten ja kiinalaisten innovaatiokyky muuttaa lähivuosina perusteellisesti myös autoteollisuuden maiseman."



    En tiedä intialaisista mutta innovaatiot ja johtaminen on käsitteenä hyvin harvojen hallussa Kiinassa. Olen lukenut paikallisia sanomalehtiä jossa peräänkuulutetaan uudistuksia koulutusjärjestelmään, josta syntyy lähinnä johdettavia, ei johtajia. Kiinalaiset innovaatiot on tietenkin kaikkien tiedossa, joillakin aloilla jotain, mutta useimmat suoria kopioita.

    Sinänsä markkinat voivat mukautua Kiinan ja Intian valtaviin markkinoihin ja paikallisiin vaatimuksiin jota kautta tuotteet muuttuvat.



    Intia ei välttämättä ole suotuisa paikka kehittää autoa. Tiestö on laadulta varsin vaatimatonta ja nopeudet ruuhkien vuoksi alhaiset. Ideoi siinä sitten urheilullinen auto... Joku Ritari Ässä malli voisi olla tarpeen joka loikkisi ruuhkien ja lehmien yli.

      
  • ...mutta Intia vaan kalskahtaa pahalta kun puhutaan Jaguarista merkkinä.

      
  • No mutta ei ne brititkään siitä kyllä kovin kaksista ole saaneet. Ihan hyviä tehoiltaan ja sellaisilta ominaisuuksiltaan, mutta luotettavuus on ollut aika matala viimeaikoina.

      
  • Matti-:

    No mutta ei ne brititkään siitä kyllä kovin kaksista ole saaneet. Ihan hyviä tehoiltaan ja sellaisilta ominaisuuksiltaan, mutta luotettavuus on ollut aika matala viimeaikoina.




    Jaguar pärjää erittäin hyvin tilastoissa, LAnd Roverilla on ollut enemmän ongelmia

      
  • Matti-:

    No mutta ei ne brititkään siitä kyllä kovin kaksista ole saaneet. Ihan hyviä tehoiltaan ja sellaisilta ominaisuuksiltaan, mutta luotettavuus on ollut aika matala viimeaikoina.




    Tuo tuli näköjään kokemuksen syvällä rintaäänellä. Jospa muistaisit kuitenkin, että Jaguar on jenkkiomistuksessa. Tuskinpa intialainen omistaja muuttaa Jaguarin toimintaa juurikaan suuntaan tai toiseen.



    Mulla on käytetyssä Jaggessa ollut tasan yksi sähkövika sen lisäksi, että joku idiootti oli päättänyt puhkoa renkaat veitsellä. Renkaiden uudistus oli moninkertaisesti kalliimpi pieti.

      
  • Tuskinpa intialainen omistaja muuttaa Jaguarin toimintaa juurikaan suuntaan tai toiseen.



    Tasan varmasti muuttaa. Fordin tapaisessa yhtiössä eri merkit kuitenkin käyttävät todella paljon teknikkaa, rakenteita, konsernin resursseja jne. ristiin. Tuskin samaa tarjottaisiin intialaisomisteiselle Jaguarille.

    Myös imagotappiota tulisi, ainakin minun silmissäni
      
  • Se on kyllä totta, että T6-konetta ei nähtäisi jaggen keulalla. T6:han on suunniteltu myös pitkittäisasennusta varten ilmeisesti juuri Jaguaria silmälläpitäen, ja siitä on käsittääkseni myös korkeapaine-versio olemassa.

      
  • Siis alunperin brittilainen automerkki on siirtymässä amerikkalaisilta intialaisille. Ford kun on jenkkifirma.



    T6-koneesta sen verran, että mikä estää Fordia myymästä sitä myös Tatalle? Taala kirstuun on aina taala kirstuun. Komponentteja on myyty kilpailijoille ennenkin, olihan esim. Opel Omegan eräs turbodieselvaihtoehto peräisin BMW:ltä. Dodgessa on nyt VW:n dieselit.

      
  • Käsittääkseni Jaguar on myyty sellaiselle taholle, joka on kiinnostunut automerkin pitkäaikaisesta omistuksesta ja kehittämisestä.



    Ostavan yrityksen liikevaihto on 30 miljardia dollaria, joten hynää ainakin riittää.



      
  • Kait Jaguar jo "luonnostaa" viihtyy paremmin Intiassa kuin Englannissa, siis ilmasto sopivampi? :xmas:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit