No paljonkos takseissa takuukorjausten kustannukset 100000 km jälkeen ennen takuuajan päättymistä olisivat suurinpiirtein, jos ne joutuisi itse maksamaan?
Tuohan onkin varsin hauska kysymys. Voisi olla 0 euroa, ja toisaalta, jos kone ja laatikko pamahtaa, voi äkkiä olla 10 000 euroa tai ylikin. Ei tuohon voi vastata. Vähän sama kuin vakuutusten kanssa. Jos luottaa pelkkään tuuriin eikä ota kuin pakollisen liikennevakuutuksen, säästää pitkän pennin. Sitten taas toisaalta.....mieti sitä.
Esimerkkinä voin kertoa että täällä kotikaupungissani alle 2-vuotiaista, mutta kuitenkin yli vuoden vanhoista avensiksista (tämä juuri poistunut malli) on vähintään puoleenkymmeneen yksilöön tehty kallis koneremontti. Olen käsittänyt että toyota on tullut niissä vastaan takuun osalta vaikka ei enää varsinaista takuuta olekaan, mutta se on sitten nähtävästi tapauskohtaista.
Ikääntyvä kuski, joka kertoo ajavansa tehokkailla autoilla ja valintojen kohdistuneen saksalaisiin dieseleihin.
Eihän siitä ole kuin 10 vuotta, kun W210 E-sarjan Mersussakin dieselkoneella kesti nollasta sataan 22 sekuntia. Tehokkaampina malleina tunnettiin E290 TD ja E 300 D, jotka nekään eivät nykymittapuun mukaan olleet millään tavoin tehokkaita autoja.
10 vuotta sitten W210 E 320 CDI:llä meni 0-100 n. 8 sekuntia. Hitaimmalla E 200 CDI:llä meni n. 12 sekuntia. 22 sekuntia 0-100 kesti W123 240D:llä melkein 25 vuotta sitten.
Poislukien ne rajaukset, mitkä takuuseen liittyy. Joskushan noita takuuehtoja vertailtiin enemmänkin ja minulle jäi sellainen käsitys, ettei takuu loppujen lopuksi korealaisissa kovin kaksinen ole.
Muistaako joku, missä tuo juttu oli, Kuningaskuluttajassa? Ei tullut vastaan googlella.
Kuitenkin väitän useimman meistä ostavan auton melko pitkälle tunteella. Perustellaan sitten miten parhaaksi nähdään: ajo-ominaisuuksilla, kestävyydellä tms.
Tämän alustavan pistelaskun perusteella valitsin 7 autoa koeajoon, näiden osalta täydensin loput arvosanat kullekkin osiolle ja laskin lopulliset pisteet.
Systeemi ei taida olla yksinkertaisimmasta päästä, mutta toisaalta tuntui siltä että sain valittua juuri itselleni sopivan auton.
maalitehdas:
Päädyin tällä puntarilla OPEL Insigniaan, joskin pari muutakin merkkiä pääsi lähelle
Miltä Ooppeli tuntuu, kun muutaman viikon olet sillä ajellut? Ainakin arviointilistasi on hiukan tuosta muuttunut.
Vähän sama kuin vakuutusten kanssa. Jos luottaa pelkkään tuuriin eikä ota kuin pakollisen liikennevakuutuksen, säästää pitkän pennin. Sitten taas toisaalta.....mieti sitä.
Sitä nimenomaan kannattaa miettiä. Avensiksen diesel taitaa olla aikamoinen poikkeus, muuten isot remontit takuuna taitaa olla hyvin harvinaisia.
Tuleeko tuosta se tilanne eteen, että uutta autoa hankittaessa on viivalla eri hintaisia autoja, esimerkiksi Passat, Volvo V70 ja D-Mersu? Vaihtoehtona olisi Avensis. Kaikki taksien top 10-listalta.
Viimeinen on listahinnaltaan halvin (taksihinnoista ja jälleenmyyntiarvoista en tiedä ), Mersu kallein. Paljonko laskee kustannusten päälle ja paljonko sille, että saa pikkuisen hienomman auton.
Paljonko autoosi muuten tulee kilometrejä vuodessa? Eli paljonko joutuisi ajamaan japsilla ilman takuuta.
Itselleni asia on juuri nyt ajankohtainen, ja yritän kovasti arvioida eri vaihtoehtoja ja painoarvot ovat kyllä menneet siten että on pari "must" juttua joka pudottaa ehdokkaita ja sen jälkeen päästään muihin kriteereihin.
Etsinnässä on auto jossa on:
- Tilaa n. nykyisen auton verran tai enemmän (Saab 93, farmari)
- Neliveto
- Automaattivaihteisto
- Vetokoukku, xenonit, hyvät penkit
- Vääntävä kone (turbo tai diesel)
- Hinta mielellään alle 50t (ylikin voi mennä mutta on tuskallista)
Varsinkin hinta rajoittaa todella paljon kun haluaa automaatti-neliveto-vääntävä moottori yhdistelmän. Mukavia juttuja olisi hyvä varustelu kuten nahkajakkarat, hyvä fiilis ja hiljaisuus. Näillä kriteereillä autoa ei ole vielä löytynyt, mutta ehdokaslistalle mahtuu tällä hetkellä:
- Audi A4 Quattro (kallis)
- Opel Insignia AWD (suht meluisa isoilla vanteilla jotka vakio)
- Saab 93 XWD (tylsä kun on jo itsellä...)
- Land Rover Freelander (pieni kontti)
- Passat (uusi malli tulossa)
- Tiguan (tylsähkö, kontin koko?)
- Tuleva Outback (saako diesel/turbo tomaatilla?)
Huomaan että en ainakaan itse pysty laittamaan prosentteja eri arvoalueille vaan katson eri autojen plussia ja miinuksia. Esim Audi herättää mukavia tuntoja (pidän designista), mutta esim Insigniassa olisi mukavasti varusteita samaan hintaan jne.
Mitähän autoja on listalta unohtunut? Vinkkejä otetaan vastaan.
Herbert : kilometrejä tulee se satku vuodessa, eli jos autoa pidetään keskimäärin se pari vuotta, niin sata tonnia menee sitten ilman takuuta. Voi olla että siitä selviää hyvin, voi olla että tulee vikoja. Sitä kun ei voi koskaan etukäteen tietää....
Varsinkin tietysti nyt kun toyotakin toi ensimmäistä kertaa automaatin moderniin dieseliin (ja toki uutta on myös ne bensakoneiden portaattomat automaatit) niin niidenkään kestävyydestä ei voi olla mitään tietoa ennenkuin aika näyttää.
Miltä Ooppeli tuntuu, kun muutaman viikon olet sillä ajellut? Ainakin arviointilistasi on hiukan tuosta muuttunut.
Nyt 8000km jälkeen voin iloisesti todeta ettei Inssi edelleenkään tunnu ainoastaan kulkupeliltä vaan tarjoaa (rengasmeteliä lukuunottamatta) erinomaista ajonautintoa. Mitään ongelmia ei ole esiintynyt.
Arviontilistan sisältöä muokkailen edelleen sen mukaan mitä te muut lukijat koette siinä ylimääräisenä tai puutteellisena.
Kiitos muuten tähän mennessä kaikille mielenkiintoisista vastauksista ja loistavista keskustelun avauksista. Arvelin etukäteen että arviointiperusteet vaihtelevat todella paljon ja on ilo huomata että väki sen myös rehdisti omalta osaltaan tuo esille. Ulkonäöstä herännyt keskustelu sai ainakin minut miettimään, vaikuttiko se enemmän loppupeleissä kuin sille etukäteen antamani painoarvo... autonhankinta on joka tapauksessa aikamoista psykologiaa, viime kädessä jopa myyjän persoonallisuudella on varmaan erittäin iso merkitys?
autonhankinta on joka tapauksessa aikamoista psykologiaa, viime kädessä jopa myyjän persoonallisuudella on varmaan erittäin iso merkitys?
Itse jokin aika sitten puolivakavissani Qashqaita harkitessani huomasin, että ko. automallin markkinointi tökki pahasti vastaan. Esitteessä puhutaan jostain katu-uskottavuudesta, kuvissa on vain jotain harmaita kaupunkikortteleita (jonkinlaista katukulttuuria edustamassa?)jne. Vaikka ajattelin, ettei mainonnalla ole mitään merkitystä, niin vain tuosta(kin) jäi pikkuisen huono maku jäljelle autoon liittyen. En halua ajaa millään teinikulttuuriin suunnatulla autolla. Grand Vitaraan tutustuin myös (paljon kevyemmin, suljin mallin pois vaihtoehtojen listalta nopeasti), mutta sen markkinoinnin luomat mielikuvat toimivat minulle paljon paremmin. Siellä ei puhuttu millään teinikielellä ja vain yhdessä kuvassa oltiin kaupungissa. Sekin tyylikkäässä ympäristössä, ei missään sivukatujen harmaassa tiili/betonimaisemassa.
Myyjällä on vasta siinä vaiheessa suuri merkitys, kun aletaan itse kauppaa hieromaan jo valitusta automallista. Se joko synkkaa yhteen asiakkaan kanssa tai sitten ei, jolloin kauppoja ei synny.
Itse auton valinnassa vaikuttavat:
budjetti
kokoluokka
muotoilu
varusteet
teho
kulutus
Ja lopulta taitavat kaikki vaikuttaa omalla tavallaan lopulliseen valintaan.
Herbert:
Tuohan onkin varsin hauska kysymys. Voisi olla 0 euroa, ja toisaalta, jos kone ja laatikko pamahtaa, voi äkkiä olla 10 000 euroa tai ylikin. Ei tuohon voi vastata. Vähän sama kuin vakuutusten kanssa. Jos luottaa pelkkään tuuriin eikä ota kuin pakollisen liikennevakuutuksen, säästää pitkän pennin. Sitten taas toisaalta.....mieti sitä.
Esimerkkinä voin kertoa että täällä kotikaupungissani alle 2-vuotiaista, mutta kuitenkin yli vuoden vanhoista avensiksista (tämä juuri poistunut malli) on vähintään puoleenkymmeneen yksilöön tehty kallis koneremontti. Olen käsittänyt että toyota on tullut niissä vastaan takuun osalta vaikka ei enää varsinaista takuuta olekaan, mutta se on sitten nähtävästi tapauskohtaista.
sjvirt:
10 vuotta sitten W210 E 320 CDI:llä meni 0-100 n. 8 sekuntia. Hitaimmalla E 200 CDI:llä meni n. 12 sekuntia. 22 sekuntia 0-100 kesti W123 240D:llä melkein 25 vuotta sitten.
o-rengas:
taitaa huyundai olla ainoa merkki jolla tuo km määrä takuun puitteissa toteutuu
Poislukien ne rajaukset, mitkä takuuseen liittyy. Joskushan noita takuuehtoja vertailtiin enemmänkin ja minulle jäi sellainen käsitys, ettei takuu loppujen lopuksi korealaisissa kovin kaksinen ole.
Muistaako joku, missä tuo juttu oli, Kuningaskuluttajassa? Ei tullut vastaan googlella.
Aika hienojakoista analyysia moni laittaa.
Kuitenkin väitän useimman meistä ostavan auton melko pitkälle tunteella. Perustellaan sitten miten parhaaksi nähdään: ajo-ominaisuuksilla, kestävyydellä tms.
maalitehdas:
maalitehdas:
Miltä Ooppeli tuntuu, kun muutaman viikon olet sillä ajellut? Ainakin arviointilistasi on hiukan tuosta muuttunut.
Ammattilainen:
Sitä nimenomaan kannattaa miettiä. Avensiksen diesel taitaa olla aikamoinen poikkeus, muuten isot remontit takuuna taitaa olla hyvin harvinaisia.
Tuleeko tuosta se tilanne eteen, että uutta autoa hankittaessa on viivalla eri hintaisia autoja, esimerkiksi Passat, Volvo V70 ja D-Mersu? Vaihtoehtona olisi Avensis. Kaikki taksien top 10-listalta.
Viimeinen on listahinnaltaan halvin (taksihinnoista ja jälleenmyyntiarvoista en tiedä ), Mersu kallein. Paljonko laskee kustannusten päälle ja paljonko sille, että saa pikkuisen hienomman auton.
Paljonko autoosi muuten tulee kilometrejä vuodessa? Eli paljonko joutuisi ajamaan japsilla ilman takuuta.
Aika kova yritys on saada selvyys mikä painaa
Itselleni asia on juuri nyt ajankohtainen, ja yritän kovasti arvioida eri vaihtoehtoja ja painoarvot ovat kyllä menneet siten että on pari "must" juttua joka pudottaa ehdokkaita ja sen jälkeen päästään muihin kriteereihin.
Etsinnässä on auto jossa on:
- Tilaa n. nykyisen auton verran tai enemmän (Saab 93, farmari)
- Neliveto
- Automaattivaihteisto
- Vetokoukku, xenonit, hyvät penkit
- Vääntävä kone (turbo tai diesel)
- Hinta mielellään alle 50t (ylikin voi mennä mutta on tuskallista)
Varsinkin hinta rajoittaa todella paljon kun haluaa automaatti-neliveto-vääntävä moottori yhdistelmän. Mukavia juttuja olisi hyvä varustelu kuten nahkajakkarat, hyvä fiilis ja hiljaisuus. Näillä kriteereillä autoa ei ole vielä löytynyt, mutta ehdokaslistalle mahtuu tällä hetkellä:
- Audi A4 Quattro (kallis)
- Opel Insignia AWD (suht meluisa isoilla vanteilla jotka vakio)
- Saab 93 XWD (tylsä kun on jo itsellä...)
- Land Rover Freelander (pieni kontti)
- Passat (uusi malli tulossa)
- Tiguan (tylsähkö, kontin koko?)
- Tuleva Outback (saako diesel/turbo tomaatilla?)
Huomaan että en ainakaan itse pysty laittamaan prosentteja eri arvoalueille vaan katson eri autojen plussia ja miinuksia. Esim Audi herättää mukavia tuntoja (pidän designista), mutta esim Insigniassa olisi mukavasti varusteita samaan hintaan jne.
Mitähän autoja on listalta unohtunut? Vinkkejä otetaan vastaan.
Herbert : kilometrejä tulee se satku vuodessa, eli jos autoa pidetään keskimäärin se pari vuotta, niin sata tonnia menee sitten ilman takuuta. Voi olla että siitä selviää hyvin, voi olla että tulee vikoja. Sitä kun ei voi koskaan etukäteen tietää....
Varsinkin tietysti nyt kun toyotakin toi ensimmäistä kertaa automaatin moderniin dieseliin (ja toki uutta on myös ne bensakoneiden portaattomat automaatit) niin niidenkään kestävyydestä ei voi olla mitään tietoa ennenkuin aika näyttää.
Herbert:
Nyt 8000km jälkeen voin iloisesti todeta ettei Inssi edelleenkään tunnu ainoastaan kulkupeliltä vaan tarjoaa (rengasmeteliä lukuunottamatta) erinomaista ajonautintoa. Mitään ongelmia ei ole esiintynyt.
Arviontilistan sisältöä muokkailen edelleen sen mukaan mitä te muut lukijat koette siinä ylimääräisenä tai puutteellisena.
Kiitos muuten tähän mennessä kaikille mielenkiintoisista vastauksista ja loistavista keskustelun avauksista. Arvelin etukäteen että arviointiperusteet vaihtelevat todella paljon ja on ilo huomata että väki sen myös rehdisti omalta osaltaan tuo esille. Ulkonäöstä herännyt keskustelu sai ainakin minut miettimään, vaikuttiko se enemmän loppupeleissä kuin sille etukäteen antamani painoarvo... autonhankinta on joka tapauksessa aikamoista psykologiaa, viime kädessä jopa myyjän persoonallisuudella on varmaan erittäin iso merkitys?
maalitehdas:
Itse jokin aika sitten puolivakavissani Qashqaita harkitessani huomasin, että ko. automallin markkinointi tökki pahasti vastaan. Esitteessä puhutaan jostain katu-uskottavuudesta, kuvissa on vain jotain harmaita kaupunkikortteleita (jonkinlaista katukulttuuria edustamassa?)jne. Vaikka ajattelin, ettei mainonnalla ole mitään merkitystä, niin vain tuosta(kin) jäi pikkuisen huono maku jäljelle autoon liittyen. En halua ajaa millään teinikulttuuriin suunnatulla autolla. Grand Vitaraan tutustuin myös (paljon kevyemmin, suljin mallin pois vaihtoehtojen listalta nopeasti), mutta sen markkinoinnin luomat mielikuvat toimivat minulle paljon paremmin. Siellä ei puhuttu millään teinikielellä ja vain yhdessä kuvassa oltiin kaupungissa. Sekin tyylikkäässä ympäristössä, ei missään sivukatujen harmaassa tiili/betonimaisemassa.
Myyjällä on vasta siinä vaiheessa suuri merkitys, kun aletaan itse kauppaa hieromaan jo valitusta automallista. Se joko synkkaa yhteen asiakkaan kanssa tai sitten ei, jolloin kauppoja ei synny.
Itse auton valinnassa vaikuttavat:
budjetti
kokoluokka
muotoilu
varusteet
teho
kulutus
Ja lopulta taitavat kaikki vaikuttaa omalla tavallaan lopulliseen valintaan.