Jaguar XF

125 kommenttia
«1345

Mitäköhän raati on mieltä tuosta menopelistä? Muutama automedia on jo sanonut, että nyt löytyi se luokkansa todellakin paras auto. (mm. What Car?)



Täällä hinnat ovat kilpailijoihin nähden hieman tavallisemmat kuin suomessa. XF on muuten aina automaattivaihteinen.



Hinnat alkaen Suomessa 65 000€ (2.7d, 207hv), mutta siinä onkin sitten kaikki vakiona sähköpenkkejä, nahkoja ja CD-vaihtajaa myöten. Oikeastaan ainoa puuttuva varuste perusmallissa on ksenon-valot. Huolimatta todella runsaasta varustelusta, tuntuu hinta siltikin mielestäni kohtuu kovalta verrattuna vaikkapa saman suorituskyvyn tarjoavaan 525d:hen jos ei kaikkia noita varusteita tarvitse.



Suomen hintaan voi tosin vaikuttaa sekin, että dieselkin on kohtuu janoinen (7,5l yhd.). Kulutusta lukuunottamatta tosin uskon, että tuo 2.7 tuplaturbopannu on luokkansa hienoin laitos.



Itseäni kiinnostaa erittäin paljon. Sen verran paljon, että tuollainen voisi hyvinkin tulla Suomessa alle, sillä siellä kuitenkin tarvinnee jonkun hieman käytännöllisemmän pelin.

  
  • Hyvännäköinen peli, myös mittasuhteiltaan. Korkea hinta on suhteellinen käsite jos tyylikkään auton haluaa. Varmasti hyvä valinta jos rahaa on.

      
  • Onhan tuo Jaguar XF 2,7D jo voittanut ainakin Autoexpress:in testissä BMW 525d:n ja MB E280 CDI:n. Liekö sitten hiukan vedetty tuossa kotiinpäin. Jaguarissa on tuon joukon huonoimmat tilat, mutta paras ajettavuus, paras moottori ja sisätilojen laatuvaikutelmaa kehutaan luokan parhaaksi. Tosin sisämelua moitittiin tuulimelun osalta, että MB E:n jälkeen tuntui kuin ikkuna olisi raollaan. Mutta ajettavuudesta aika mairittelevia kommentteja:

    "In fact, it left the BMW looking like a bit of a bruiser in comparison – the 5-Series simply could not match the finesse and sensitivity of the Jaguar’s handling."



    http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/grouptests/216810/xf_vs_rivals.html

    http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/grouptests/216816/jaguar_xf_27d_luxury.html



    Kyllähän minuakin tuo kiinnostaisi vaikkapa seuraavana autona, mutta hinta on liian kova. On todellakin tyylikäs auto, mutta varjopuolena kaikki moottorit on aika janoisia, mikä nykyverotuksella nostaa hinnat pilviin eli järkevämpiä moottoreita tuohon pitäisi saada. Halvimmillaan tuon siis saisi 2,7D V6 Luxury mallina n. 70 t€ muutamilla lisävarusteilla (metalliväri, xenonit, paremmat stereot, talvirenkaat ym.) 3,0 V6 Luxury mallina n. 77 t€. Eli ei tuosta ainakaan mitään kansanautoa tule, mikä toisaalta sen ostajille on varmaan etukin ja arvokin todennäköisesti säilyy varsin hyvin. Jaguarin huoltaminen tosin on vähän hankalaa jopa täällä pk-seudulla, kun se on niin harvinainen merkki ja varaosien hinnatkin on sen takia luultavasti pilvissä. Eli ei ehkä mikään järkivalinta, mutta fiilispohjaltahan tuollaiset autot valitaankin.

      
  • Minä olisin valmis antamaan anteeksi nuo ksenonit ja stereot, jos tuollaisen saisin työsuhdeautoksi. On siinä kuitenkin vakiona ihan kohtalainen 140w mankka kahdeksalla kaiuttimella. Talvivanteethan saa työsuhdepeliin ottaa ilmaiseksi, joten siitä ei olisi huolta meikäläisellä. Todennäköisesti joutuisi myös tyytymään ihan perusväriin eli mustaan, kun tuo metalliväri tahtoo maksaa liikaa (1350€!) kuten muutkin lisävarusteet.



    Epäilen kuitenkin erittäin vahvasti, että tuosta(kin) tulee joku yrityshinnoiteltu malli.



    Mielestäni tuo 2.7d on huomattavasti fiksumpi kone kuin 3.0 V6 ainakin noilla hinnoilla. 2.7 tarjoaa paremman käytännön suorituskyvyn pienemmällä hinnalla ja vähäisemmällä kulutuksella.



    Ainakin kuvien perusteella tuo sisusta on aivan jäätävän siisti verrattuna kilpailijoihin. Pitäneepä käydä livenä kurkkaamassa, kun mahdollisuus siunaantuu.

      
  • Kerrankin uutuus, joka on samaanaikaan kaunis ja edustaa jotain uutta tyylisuuntaa. Sisältä ainakin kuvissa yksi luokkansa tyylikkäimmistä, ellei tyylikkäin niin designiltaan kuin laatuvaikutelmaltaan.



    Hinnoista voisi sanoa sen, että kallishan tuo on, mutta mielestäni hyvä, ettei siitä pääse tulemaan ihan kansanautoa. Lisäksi hinnan mielestäni ymmärtää, koska tuo on kuitenkin se Ford konsernin ainoa todellinen henkilöautoja tekevä premium merkki ja siinä tuleekin olla eroa esim Volvoon.



    Toivotaan myös ettei siihen tule mitään alamittaista nelipyttyistä konetta tyyliin 520d tai A6 2.0 TDI, vaan pidättäydyttäisiin tuohon luokkaan kuuluvissa moottoreissa. Kuusi sylinteriä on mielestäni ehdoton mininmi tuossa luokassa jo ihan pelkästään koneen käynnin takia. Uusi V8 diesel sen sijaan sopisi palettiin kuin nenä päähän.



    Kaksi ongelmaakin tuossa todennäköisesti on, pelkään että tuo on Fordin huonon taloudellisen tilanteen takia tehty säästäen niistä kohdista, missä se ei samantien näy (kuten uudessa coupessa lehdistön mukaan) sekä tuon jm-arvo. Jaguar ei ole oikein koskaan pitänyt hintojaan ja niistä on Suomessa tuskaisen vaikea päästä eroon millään järkevällä hintaa. Työsuhdeautoilijoita tuo ei luonnollisestikaan haittaa.



    Voisi tuota kyllä itsekkin johonkin väliin harkita, mutta nimenomaan työsuhdeautona ja tuolla 2,7 litraisella disukalla.

      
  • Upea auto. Kertakaikkiaan. Tyylikäs, ja ainakin kuvien perusteella siinä on se "jokin". Mikäli minun olisi mahdollisuus ostaa tuon hintaluokan auto uutena, olisi kyseinen Jaguar vahvoilla, mikäli ajokokemus olisi samaa luokkaa kuin tuo visuaalinen tarjonta.

      
  • No tuo hinta hieman ihmetyttää sen takia, että esimerkiksi jenkeissä hinta on laskenut S-typeen verrattuna kohtuullisen roimasti kautta linjan. V8 malli maksaa saman verran kuin S-type 3.0! Kukakohan hullu menee nyt ostamaan S-typen jenkeissä? V8 S-type maksaakin sitten 8 000 taalaa enemmän kuin XF samalla koneella.



    Pienempiä dieseleitä tuossa ei ole sen takia, että Fordilla ei yksinkertaisesti ole pienempiä koneita, joita voisi asentaa pitkittäin. Tämän eräs pomokin myönsi. Samalla sanoi, että toki laittaisivat pienemmän nakuttimen jos sellainen olisi.



    Missä muuten XK-sarjalaisissa on olennaisia säästöjä? Sisusta ainakin voisi olla hieman laadukkaampi, mutta en minä nyt mitään hirveitä puutteita keksi. Mersuun tai bemariin en vaihtaisi ikipäivänä.



    Individualille vielä sen verran, että kummankin auton päämarkkina-alueella hinnat ovat lähes tismalleen samat vertailukelpoisilla koneilla:



    Volvo S80 V8 49 210$

    Jaguar XF 4.2 V8 49 975$



    Jaggessa taitaa jenkeissä olla parempi varustelukin vakiona. Eli kyllä meikäläinen näkisi kummankin merkin aika puhtaasti Premium-autoina.



    Täällä euroopassa jaggea varten pitäisi kyllä perustaa ihan oma luokka jos noin ajattelee. Hinnat alkavat roimasti ylempää kuin yhdelläkään kilpailijalla. Tosin ehkä ihan syystäkin, jos auto on niin mainio kuin mainostetaan.

      
  • hienon näköinen varsinkin sisältä.



    varmaan kelpo vaihtoehto tuossa genressä.

      
  • eikös intialainen tata ostanut jaguarin ja land/range roverin???

    eli saas nähdä mitä tuleman pitää ja milaiset sopimukset on koneiden

    toimituksista

      
  • Omistuksen vaihdos ainoastaan parantaa tuota automerkkiä, koska ostajahan oli valittu sillä perusteella että se on valmis kehittämään automerkkiä.



    Sama henkilökuntahan siellä on kuten ennenkin, johtajista työläisiin.



    Tosin tässä viimeisin AMS-uutinen.



    http://www.automotorsport.se/jaguar-saljs-pa-nytt-av-tata/13376

      
  • Sisätilat aivan mahtavan näköiset, ehdottomasti parhaat sisätilat mitä olen missään autossa nähnyt ja on noi kikkalutkin aika hauskoja kun automaattilootan ohjainnappi nousee itsestään ylös ja tuulettimet suuttimet käntyy käynnistettäessä yms. Ostaisin tuon jos olisi rahaa moiseen ja olisin tuon luokan autoa hankkimassa. Katsotaan vuoden päästä mikä on rahatilanne. Automotive News reports that Jaguar has 10,000 customer deposits in hand for the new Jaguar XF" eli kysyntä on aika huisaa. S-type oli ja on edelleen todella kaunis auto, tuo on erilainen ja uusi loikka Jaggelle, konsepti näytti seksikkäämmältä, mutta tuo ehkä fiksummalta.

    https://www.youtube.com/watch?v=3oFt9q7Ioow&NR=1



    https://www.youtube.com/watch?v=us1TFvGaGJA

    http://www.autoblog.com/photos/2009-jaguar-xf-1/369549/

      
  • simppa:

    No tuo hinta hieman ihmetyttää sen takia, että esimerkiksi jenkeissä hinta on laskenut S-typeen verrattuna kohtuullisen roimasti kautta linjan. V8 malli maksaa saman verran kuin S-type 3.0! Kukakohan hullu menee nyt ostamaan S-typen jenkeissä? V8 S-type maksaakin sitten 8 000 taalaa enemmän kuin XF samalla koneella.

    Pienempiä dieseleitä tuossa ei ole sen takia, että Fordilla ei yksinkertaisesti ole pienempiä koneita, joita voisi asentaa pitkittäin. Tämän eräs pomokin myönsi. Samalla sanoi, että toki laittaisivat pienemmän nakuttimen jos sellainen olisi.

    Missä muuten XK-sarjalaisissa on olennaisia säästöjä? Sisusta ainakin voisi olla hieman laadukkaampi, mutta en minä nyt mitään hirveitä puutteita keksi. Mersuun tai bemariin en vaihtaisi ikipäivänä.

    Individualille vielä sen verran, että kummankin auton päämarkkina-alueella hinnat ovat lähes tismalleen samat vertailukelpoisilla koneilla:

    Volvo S80 V8 49 210$
    Jaguar XF 4.2 V8 49 975$

    Jaggessa taitaa jenkeissä olla parempi varustelukin vakiona. Eli kyllä meikäläinen näkisi kummankin merkin aika puhtaasti Premium-autoina.

    Täällä euroopassa jaggea varten pitäisi kyllä perustaa ihan oma luokka jos noin ajattelee. Hinnat alkavat roimasti ylempää kuin yhdelläkään kilpailijalla. Tosin ehkä ihan syystäkin, jos auto on niin mainio kuin mainostetaan.




    Ensinnäkin tuosta hinnasta. Suoraan eri markkinoiden hintoja katsomalla on vaikea tarkasti hahmottaa, mikä kilpailee minkäkin kanssa ja jenkit ovat juurikin erikoisin hinnoittelun suhteen. Lisäksi esimerkkisikin kertoo tuosta, tämä uusi Jagge on siellä poikkeuksellisen edullinen verrattuna Euroopan tilanteeseen tai vanhaan malliin, kun taas Volvo on siellä poikkeuksellisen kallis, samaan tapaan kuin esim VW. Lisäksi tuota vertailua heikentää se, että Volle on lähes nelivetoinen.



    Tuo diesel asia on minusta puppua, jos halua olisi ja se katsottaisiin kannattavaksi, kyllä Ford konsernin dieseleistä jokin saataisiin myös pitkittäin, eipä tuo Audillekkaan tunnu olevan ongelma. Tässä tulee myös ehkä mukaan Fordin taloudellinen tilanne, mihinkään ylimääräiseen ei ole välttämättä haluta panostaa, tässä tapauksessa tosin hyvä niin.



    Menee kertauksen puolelle, mutta minusta on edelleen hyvin selkeää se, että Jaguar on tuon konsernin varsinainen henkilöautoja valmistava premium merkki, mm. näistä syistä:



    - sillä on ainoana mallistossa iso edustusauto sekä urheiluauto ja/tai isohko cabrio (löytyy kaikilta muiltakin premium merkeiltä

    - XF:n kokoluokassa auto on yleensä perustaltaan kalliimpi takavetoinen (kaikki muutkin premium merkit Audia lukuunottamatta) tai sitten tarjolla on laaja mallisto oikealla nelivedolla (Audi) eikä pikkuautoissa käytetyllä halvimmalla mahdollisella toteutuksella (mitä siis Audikin käyttää halvimmassa ja pienimmässä mallissa)

    - XF:n konevaihtoehdot ovat sellaiset, mitä kaikilla muillakin varsinaisilla premium merkeillä, eli bensakuutosta, - kasia ja ahdettua kasia, sekä erityisesti sivistynyt kuusipyttyinen diesel, joka myös löytyy kaikista premium autoista, Lexus tosin korvaa tuon hybridillä. Mutta kuten sanoin V8 dieseliä tuohon vielä odottaisin. Todellakaan XF:ään ei, kuten ei mihinkään muuhunkaan tuon kokoluokan varsinaiseen premiumiin tule 2 litraista nelipyttyistä vapaasti hengittävää patalaiskaa konetta, hyi.

    - mallistossa on myös se urheiluversio, jossa on oikasti tehoa, eikä Volvon tapaan tehty halvimmalla eli vain hiukan nostettu ahtopainetta

    - Kaikissa premium merkkien autoissa on markkinoille tullessaan jotain "uutta", jota ei ainakaan samassa luokassa ole yleensä (tässä tosin Jaguar joutuu antamaan hiukan periksi Fordin tilanteen takia)

    - Mikään XF:n kokoluokan premium merkki ei pohjaudu edulliseen keskikokoluokan perheautoon.



    XK on varmasti fantastinen auto, mutta jotain viitteitä siinäkin on, ettei suunnittelijat ole saaneet niin vapaita resursseja kuin olisivat halunneet ja tuo johtuu Fordin surullisesta tilanteesta. Parhaiten tuo näkyy siinä, että uusi XK pohjautuu lähes kaikelta näkymättömiltä osin vanhaan XK:hon, eikä tuohon saa oikein mitään tuon kilpailijoissa olevaa uusinta tekniikkaa. Lisäksi ei tuo ehkä ole yhtä laadukkaan oloinen sisältä kuin voisi olla. Myös moottorit ovat erittäin vanhaa sukupolvea ja lehtien mukaan lujemmassa vauhdissa tuossa on tiettyjä ajettavuusongelmia.



    Mutta näistä huolimatta, jos ei tarvitsisi miettiä jm-arvoa, ottaisin minäkin tuon mieluummin, kuin vastaavan hintaisen MB:n tai Bmw:n! Se on kevyt, kaunis, luonteikas ja erilainen! Olen pitkään harkinnut tuon vanhemman korin hankintaa, mutta juuri tuo siitä eroon pääseminen mietityttää..

      
  • Tätä kirjoitusta ei kannata ottaa haudan vakavasti, mutta tulipa mieleen tässä töissä kun ei ole mitään tekemistä, vielä yksi aika merkittävä ero tuon Jaggen ja Volvon välillä, kun nyt keskustelu TAAS siihen repesi.



    Nimittäin imago. Euroopan markkinoilla ja varsinkin pohjoismaissa noiden imago on mielestäni täysin erilainen. Volvo edustaa keskiluokkaa, se on perheellisten unelma-auto, mutta juuri kenelläkään autoihin intohimoisesti suhtautuvilla (ehkä muutamaa tällä palstalla esiintyvää lukuunottamatta) ei Volvoa kohtaan nouse intohimoja, se on hyvä auto, mutta ei herätä kovin vahvoja tunteita, suurimmaksi osaksi sen toteutuksen ja imagon vuoksi. Suurimmalle osalle tämä on hyvä asia.



    Itse kuulun ns. dinkseihin ja Volvon imago on täysin väärä itselleni, en halua samaistua 2,3 lapseen, elämänsä menettäneeseen isään, jonka ainoa mielenkiintoinen asia elämässä töiden lisäksi on lapsen eka kakka. Kun kymmenisen vuotta sitten ajelin Volvolla, näihin kysymyksiin sai vastata koko ajan. Edes Land Cruiserilla tai Voyagerilla ajellessani ei leimautunut yhtä paljon. Suurin osa varmasti pitää tuota positiivisena, mutta itse en. Myöskään Jaguarilla ajellessa tätä samaa "ongelmaa" ei luullakseni ole.



    Jotenkin pidän Volvon omistajia perhekeskeisyyden lisäksi hieman "nörtteinä", joiden elämässä ei oikein ole jännitystä. Heidän viikonloput kuluu siellä Ikean jonossa muiden Volvoihmisten seurana. Kun menee venesatamaan, huomaa että yleensä Volvolla ajavat ovat purjehtioita (inhoan skönäreit&#228:wink: tai sitten niillä on tylsääkin tylsemmät pohjoismaalaiset perheveneet, tyyliin Marino tai Bella, varakkaammilla ehkä jokin norjalainen. Inhoan myös niitä, veneen tulee olla iso tai nopea tai mielellään sekä että. Näiden omistajista en tunne ketään, joka ajaisi Volvolla.



    Kuten sanoin, pyydän jo etukäteen anteeksi, jos tämä pahoittaa jonkin mielen. Tämän tarkoituksena on vain osoittaa, että ihmisiä on erilaisia ja eri ihmisillä on erilaiset kiinnostuksen kohteet ja arvot. Nämä vielä joillakin hölmöillä ihmisillä (kuten siis itse) heijastuu autovalintoihin asti.

      
  • individual:


    Kuten sanoin, pyydän jo etukäteen anteeksi, jos tämä pahoittaa jonkin mielen. Tämän tarkoituksena on vain osoittaa, että ihmisiä on erilaisia ja eri ihmisillä on erilaiset kiinnostuksen kohteet ja arvot. Nämä vielä joillakin hölmöillä ihmisillä (kuten siis itse) heijastuu autovalintoihin asti.




    Kiitos, pelastit tämän päivän!





    Omat ensivaikutelmani Jaggesta sen alkuperäisten kuvien perusteella olivat vähän ristiriitaiset, mutta nyt tarkemmin tutustuen auto on upea. Erityisesti sisustukset, joista muut voisivat ainakin kuvien perusteella ottaa mallia. Juuri sitä mitä tuossa luokassa pitää ollakin.



    Hinta on kaksipiippuinen asia, toisaalta meilläkin S80 D5 Executive automaatti maksaa suunnilleen saman verran, eikä siihen ole saatavilla samantasoista konetta eikä se oikeastaan ole edes samankaltainen auto kuten sanoit. BMW ja MB menevät vastaavilla varusteilla kalliimmaksi. E 320 CDI A maksaa 64.400 euroa, siihen päälle Avantgarde ja sport-paketti, nahkasisustus ja muut varusteet, ollaan äkkiä siellä 80 tonnin paikkeilla. Samoin on Bemarin kanssa, vaikka se MB:tä halvemmaksi taitaa jäädäkin.



      
  • Individual:



    Passatko jenkeissä kallis?



    Maksaa ~23 000$ 2.0T koneella. Eipä tuo nyt erityisen kalliilta vaikuta. Varmaan halvin euroauto tuossa kokoluokassa, mikä jenkeissä ylipäänsä on tarjolla.



    Ja tuohon imagoon vielä sen verran, että onhan Jaguarin imago ihan oikeasti aivan eri sfääreissä kuin vaikkapa BMW:n tai Audin. Käyppä kysymässä kadunmieheltä, että kummalla ajelisi mielummin, puimurilla vai jaggella.



    Ja ootko muuten kuullut, että 5-sarjalaiseen on tarjolla vapaasti hengittävä 2-litrainen sekä bensana että dieselinä? Joo, onhan siinä bensassa tehoa vollea enemmän mutta silti.



    Seuraavaksi saat muuten perustella, että miten se Haldex on niin huono? Jatkuva neliveto se kuitenkin on ja ihan eri luokkaa kuin jotkut Sportagen toteutukset. Tiedoksesi vielä, että BMW käyttää x-drive mallistossaan ihan samanlaista monilevykyhäelmää.



    Uskallanpa vielä väittää, että tämän hetken yksi kehittyneimmistä nelivedoista on Saabin Haldex XWD, joka tulee volvoihinkin. Huomattavasti kehittyneempi kuin bemarin xDrive, kun katsoo faktoja. Samoin se kuulemma toimivuudeltaan pieksee nuo Torsenitkin eräiden testien mukaan. Ei sitä toki vielä Volvoon saa, mutta kohta...



    Kerron sinulle vielä salaisuuden; XF pohjautuu edelleenkin Mondeotakin edullisempaan jenkkilotjaan (salasana Lincoln), jos tähän pohjalevylässytykseen mennään. Eikö XF siis ole premium? Myös XF:n edeltäjä pohjautui samaan lotjaan.



    Lujemman vauhdin ongelmat taitavat koskea lähinnä XK Cabrioletia. Ei se kuitenkaan suuri ongelma ole, sillä XK on muuten huimasti parempi ajettava kuin vaikkapa 6-sarjalainen. Itse pääsin kumpaakin viemään radalla, ja valitettavasti tuo 6-sarjalaisen paino näkyy ja tuntuu. SL:ää olisi vielä kiva päästä radalle viemään.



    Mitä uusinta tekniikkaa ei XK:hon saa? Löytyy vakiona CATSia (tietokoneohjattu jousitus), törmäystilanteessa ponnahtavaa konepeltiä, erittäin kehittynyt rakenne (alumiinikori, yhdistetty epoksiliimalla & niiteill&#228:wink:, piiskaheilahdussuojaa (eräs valmistaja ei tätä ikivanhaa keksintöä millään saa autoihinsa) jne.



    lisävarusteena adaptiivista vakkaria, aktiivista ajovaloa jne.



    Muistuttaisin, että jo XK:n korirakenne on huomattavasti kehittyneempi kuin useimmilla kilpailijoilla.





    AkiK:



    Oikea vertailukohta jaggelle on E280 CDI, ei suinkaan 320 CDI. BMW:ltä vertailukohdaksi sopii 525d.



    Nyt vaan odotellaan Alfa Romeo 169:ä tulevaksi.

      
  • Puhuin Volkkarista yleensä, mutta on tuo Passatkin kallis esim Camryyn tai Accordiin verrattuna, joiden jenkkimallit ovat Passattia isompia. Eipä tule hirveästi mieleen muita eurooppalaisia autoja Passatin luokasta, joita viedään jenkkeihin, jos ei puhuta premiumeista tai Volvosta ja Saabista.

      
  • individual:

    Puhuin Volkkarista yleensä, mutta on tuo Passatkin kallis esim Camryyn tai Accordiin verrattuna, joiden jenkkimallit ovat Passattia isompia. Eipä tule hirveästi mieleen muita eurooppalaisia autoja Passatin luokasta, joita viedään jenkkeihin, jos ei puhuta premiumeista tai Volvosta ja Saabista.




    (jenkki)Accord on muuten kutakuinkin tismalleen saman hintainen Passatin kanssa jenkeissä vastaavalla koneella (2.4, 190hv). Euro-Accord on siellä Acura, ja selvästi Passatia kalliimpi. Camry on toki halpa lotja.

      
  • Jaguarin imagossa ei ole mitään vikaa, en ole niin koskaan väittänytkään, Jaguarilla mallistoa myös sinne yläpäähän, toisin kuin Volvolla, joten imago on ihan ansaittu. Tosin henk koht mielestäni kaikki tuotteet eivät ihan vastaa imagoa, esim X-type, joka myös pohjautuu Mondeoon, tosin V70&S80 vanhempaan tekeleeseen.



    Volvon neliveto ei ole oikea neliveto, lähinnä tuo on puskeva etuveto johon kytkeytyy rajallisesti takaveto mukaan. Tuo Volvon neliveto on halvin tapa toteuttaa asia, muissa premium merkeissä halvimpia Audeja lukuunottamatta tuo on toteutettu huomattavasti kallimmalla tavalla (joko monimutkaisempi monilevykytkimellä toteutettu, planeettapyörästöllä tai torsenilla) Volvon järjestelmää voi juurikin verrata siihen Sportageen. Lisäksi useisssa julkaisuissa tuota on haukuttu, viimeksi Ruotsin AMS:n talvivertailussa. Turha myöskään juhlia tulevalla, X-drivesta on jo esitelty uusi versio joka vielä ei ole tuotannossa, samoin kuin Volvonkaan järjestelmä. Hyvä kuitenkin, että Volvokin on viimein tajunnut tuon systeemin olevan huono.



    Arvasin, että puutut tähän, valitettavasti tuota 5-sarjaakin saa tällä aneemisella moottorilla, mutta tuo moottori on edes kaikilta osin huomattavasti parempi kuin Fordin 2 litrainen, jota on haukuttu lähes kaikissa yhteyksissä. Bemarin kone on mm. hiljaisempi, huomattavasti tehokkaampi, vääntävämpi ja taloudellisempi.



    Tästä Lincolnista me olemme aiemminkin väitelleet, Lincoln on Usa:ssa premium auto, joten tuo pohjalevy on looginen. Aikanaan Usa:n presidentti autoili pitkään Lincolnilla, joten ihan turha väittää, etteikö tuo ole jenkeissä ns. parempi merkki. Tuon lähin kilpailija on Cadillac. Mondeo ei ole Euroopassa premium auto, eikä se sitä ole jenkeissäkään. Lisäksi takavetoisen pohjalevyn tekeminen on nykyään kalliimpaa kuin perusetuvetoisen ja edelleen kaikki premium autot ovat takavetoisia tuossa luokassa Audia lukuunottamatta, joka korvaa sitä HYVÄLLÄ nelivedolla, joka on saatavilla laajaan valikoimaan.



    Kuten sanoin, pidän itse XK:sta. Kuitenkin sen koneet edustavat ns. edellistä sukupolvea. Myös alustaltaan tuo pitkälti vastaa vanhaa versiota. Siinä ei ole mitään uusia varusteita, joita kilpailijoihin ei saisi. Yleensä kun tuohon luokkaan tulee uusin tulokas, siinä on aina jotain uutta, mitä kilpailijoilla ei vielä ole. Kuitenkaan en ole ajanut tuota, enkä 6-sarjaa, ainostaan SL:ää, joten tuolta osin kirjoitukseni perustuu lähinnä lehdistä lukemaan. Jopa englantilaiset lehdet, jotka rakastavat tuota autoa, ovat maininneet edellä mainituista.

      
  • Sportagen neliveto on kytkeytyvä, Volvon jatkuva. Volvossa on jatkuvasti vähintään 10% vedosta takapyörillä. Liikkellelähdettäessä järjestelmän vetosuhde on kutakuinkin 50/50.



    Juu, Lincoln on joskus ollut hieno auto. Mielestäni sinun kannattaisi ihan oikeasti ajaa jossain tuo Lincoln LS, niin tietäisit, minkä tasoisesta tuotteesta on kysymys. Ei pärjää nykyiselle eikä edes edellisen sukupolven Mondeolle. Ford on jenkeissä erittäin halpa auto, eikä siellä olisi sijaa Mondeon taroiselle tuotteelle Fordin merkin alla, se on varma.



    Jos nyt välttämättä vertailla haluat, niin Lincoln LS:n seuraaja Lincoln MKZ on n. 4000$ VW Passatia halvempi vertailukelpoisella koneella (Passat 280hv, Lincoln 265hv. Kumpikin etuveto). Että sen verran premiumia nykyään. Siitä kuitenkin päässemme yhteisymmärrykseen, että Mondeo on vähintäänkin Passatin tasoinen tuote.



    Ilmeisesti Passat kuitenkin on Premium, kun se selvästi premium-Lincolnia kalliimpi?



    Ja jos Lincoln on premium, niin miten Volvo ei ole premium, vaikka Volvo maksaa taaloissa viisinumeroisen summan enemmän?



    Haldex XWD on tällä hetkellä ainoastaan Saabissa. Lisäksi se tulee isokoneisiin Skoda Superbeihin kuten myös Volvoihin. Siis XWD:tä on päästy jo testaamaan, ja ne testit ovat kyllä olleet aika lupaavia.



    Mitä olennaista XK:hon ei saa, mitä kilpailijoihin saa? HUD? Edelleenkin olen sitä mieltä, että jo XK:n kori noista selvästi kehittynein.

      
  • Outoja höpinöitä laskettelee individual. Että automerkki pitäisi valita pelkästään sen itse päässään kehittämänsä imagon mukaan, joka automerkistä ensin tulee mieleen. Sen jälkeen voisi siis unohtaa sen tosiasian, että lähes jokainen automerkki on nykyään keskittynyt monenlaisiin malleihin.



    Otetaanpa esimerkki vaikkapa autojen johtotähden eli Mersun imagosta. Mersun imago on ensi ajattelulla varsin pappamainen eli sillä ajaa vanhat, jo ikääntyneet herrasmiehet tai ikääntynyt varakas pariskunta tai sitten taksisuharit ja vanhemmat Mersut taas mielletään helposti myös manne-autoiksi ja uudet isoimmat mallit taas on varoillaan ja asemallaan ylpeilevän firman pääjohtajan edustuskaaroja. Jokainen Mersun omistaja on siis joko vanha ikääntynyt herrasmies tai pariskunta, taksisuhari tai manne tai joku pääjohtaja. Pitäneekö paikkansa vai tarjoaisiko Mersu sittenkin erilaisia autoja erilaisiin tarpeisiin ja erilaisella imagolla ja iso osa mallistosta on hyvinkin urheilullista ja nuorekasta?



    Eiköhän sama päde Volvoonkin. On perheautoja ja varsinainen perheauton perikuva on V70. On nuorekasta muotoilua ja nuorille suunnattuja malleja kuten C30, jota tuskin kukaan pitää perheautona. On isoa möhkömaasturia kuten XC90. On pikkusedania ja avoautoa ja edustavimmaksi lienee tarkoitettu iso sedan eli S80-malli, jossa onkin edustuskäyttöä ajatellen executive malli. Volvon imago on nykyään myös jo aika monipuolinen ja perheautokeskeisyys on jäänyt etupäässä V70-mallin harteille. Varsinaiset urheilu-autot puuttuu, mutta tehokkaita moottoreita löytyy yli 300 hv V8 ja lähes 300 hv kuutosturboihin asti.



    Mitä tulee Jaguariin, niin sen imagokin on vähän herraskainen ja muotoilu on ollut näihin päiviin asti aika retrohenkistä ja vaalinut Jaguarin vanhoja perinteitä. Muutama nuorekas ja menevästi muotoiltu mallikin on joukossa ollut, mutta S-type ja X-type eli perinteiset 4-oviset sedanit on kyllä olleet aika vanhoillisen retrohenkisiä. Itse en tällaisesta imagosta ole pitänyt. Uusi XF on täysin toisenlainen auto eli coupe-henkinen, nykyaikaisesti muotoiltu sedan. Minusta tuo on iso hyppäys Jaguarilta nykyaikaan ja tuollaisen auton minäkin voisin kuvitella omistavani, mutta en oikein sen edeltäjää S-typeä. Luultavasti Jaguarkin harrastaa tätä tyypillistä "kuoritaan kermat päältä" -ajattelua eli ensin tuodaan isoimmat moottorit, joilla herätetään mielenkiinto ja saadaan samalla monet ostamaan isompi moottori kuin mitä olisi tarpeenkaan. Sitten myöhemmin tuodaan pienempiä moottoreita pikkuhiljaa ja saadaan uusia ostajia. Ehkäpä joku nykyaikainen 4-sylinterinen bensaturbokin, noin 200 hv, voisi tulla vielä valikoimiin. Sellainenhan sopisi hyvin tuohon nuorekkaaseen muotoiluun, kun retrohenki on jätetty pois ja astuttu nykyaikaan ja nykyaikaan kuuluu myös vähäpäästöiset turbomoottorit. Tuollaisella nykyaikaisella moottorilla itsekin jo enemmän harkitsisin Jaguar XF:ää.



    Mielenkiintoista muuten nähdä tuleeko tuosta XF:n automaattivaihteiston kierrettävästä säätimestä aikanaan uusi standardi. Nythän Jaguar kehitti ihan uuden käyttökohteen noille kierrettäville säätimille. Jääkö siis perinteinen vaihdekeppi historiaan pikku hiljaa ja kaikki alkaa tehdä noita kierresäätimillä toimivia vaihteistoja?

      
  • Vielä siitä ruotsin AMS:n testistä:



    1. Mitsubishi Evo IX

    2. VW Golf R32 Haldex

    3. Porsche Cayman S

    4 Subaru Impreza WRX STi

    5. Audi A3 Haldex

    5. BMW 330xd

    ...

    10. Volvo V50 T5 AWD



    Kun nyt tuota testiä katselet, niin kuinka puimurin edellä on yksi "leikkineliveto" ja tasapisteissäkin yksi "leikkineliveto", jos xDrive on niin huimasti edellä? Volvon viimeiseksi jääminen ei todellakaan johtunut vetotavasta, vaan siitä, että se on ihan väärä valinta tuollaiseen urheilulliseen testiin. Johan tuosta jo näkee, että nuo Haldexit lähtivät puimuria nopeammin liukkaalta pinnalta. Audissa ja volsussa on ihan tismalleen sama systeemi. Lukisit sen testin edes läpi. MOT.



    A-utoilija:



    Jaguarin 2.7d tuplaturbodiesel on kyllä todella nykyaikainen voimalähde. Itse ainakin odottelen koeajoa innolla.



    Itselleni Jaguarin imago on ollut juuri passeli. Se on sopivan herraskainen olematta kuitenkaan sellainen munanjatke-juppi-imago, joka on vaivannut bemaria. Vähän niinkuin James Bond. Jaguar kuski ei elvistele autolla.

      
  • simppa:


    Oikea vertailukohta jaggelle on E280 CDI, ei suinkaan 320 CDI. BMW:ltä vertailukohdaksi sopii 525d.

    Nyt vaan odotellaan Alfa Romeo 169:ä tulevaksi.




    Vähän vaikeahan näitä on aina vertailla, riippuu siitä vertaako tilavuutta, tehoa, vääntöä, ominaisuuksia vai mitä. Tuplaturboisena tuo 2,7d on minusta sinänsä käyttöalueeltaan pätevämpi kone kuin 525d tai 280 CDI, jotka nekin ovat hienoja koneita. No, voihan asiasta olla monta mieltä, onhan esim. BMW saanut tehtyä 525d:hen aika mahtavan vääntöalueen, vaikka siinä vain 1 turbo onkin. Kulutuksiltaan tuo 2,7d ei edusta aivan kärkikastia jos sitä vertaa 525d:hen, toisaalta 320 CDI A vie suunnilleen saman verran.



      
  • AkiK:



    Itse pyrin katsomaan lähinnä hevosvoima/vääntö/suorituskykyarvoja. XF on kuitenkin aika painava auto verrattuna kilpailijoihinkin, mikä rajoittaa sen suorituskykyä. XF:lle on luvattu ~8s sataseen, kun E320 CDI humauttaa sen alta seitsemän sekunnin. Mielestäni vertailu noiden kahden välillä ei vaan ole reilua. Saisivat nyt laittaa sen kehutun kahdeksikkodieselin vielä tuohon, vaikkei minulla koskaan sellaiseen olisikaan varaa.

      
  • Simppa: Lincoln on Jenkkimarkkinoilla asemoitu premium merkiksi, ei muualla, jenkkimarkkinat ovat ihan oma lukunsa, joten se siitä. Siinä mielessä olet oikeassa, että tuo merkki on aikamoisessa alennustilassa, sen takia se ei varmaan enää jaakkaan tuota pohjalevyä. Nuo sinun antamasi esimerkit käyvät myös Cadillaciin, onko sekään sinun mielestä premiumia, vaikka esim tosi ison Caddyn saa Volvoa halvemmalla. Aika kaukaa täytyy Volvon pönkitys lähteä, jos pitää verrata jenkkien hinnaston kautta asiaa. Pääsemme Mondeosta ymmärrykseen ja usko ihan varmasti, että Lincoln on kauhea ajaa, ei siitä olekkaan kysymys. Kysymys on siitä, että se pohjalevy on kuitenkin suunniteltu alusta asti käytettäväksi ainoastaan jonkin markkinan premium merkeissä.



    Eipä tuohon XK:hon taida saada myöskään hierovia penkkejä aktiivipenkeistä puhumattakkaan, cruise ei osaa pysäyttää autoa, yms. Pointtini oli kuitenkin jo ekasta kirjoituksesta lähtien, että tuo on lehdistöstä apinoitua, eikai englantilaiset huvikseen tuollaista kirjoita? Joka tapauksessa loistava auto, jonka korinkin erinomaisuudesta olen samaa mieltä.



    AMS:n testissä tuo Bemari oli nopein radalla ja yksi nopeimmista kiihdytyksissä. Aika hyvin tuossa seurassa raskaalta diesel-automaatti-farkulta, vai? Eikö tuo kuitenkin kerro aika paljon myös nelivetotekniikasta jos diesel-tomaatti-farkku on Mitsun eva nopeampi radalla? Mitsussa on sentään yksi oikeasti parhaista nelivedoista. ELi samat kommenttisi, joilla puolustelet Volvoa, käyvät myös puimuriin, eniten nuo autot muistuttavat tuossa testissä toisiiaan, molemmat perhefarkkuja tomaatilla, bemu tosin diesel.



    A-utoilija: En odottanutkaan sinun olevasi kirjoitukseni kanssa samaa mieltä. Olemme samaa mieltä Jaggesta, Volvosta emme taas. Mielestäni nuo pikkuvolvotkin sopivat nimeenomaan sen perheen kauppakassiksi ja XC90 korvaamaan V70, jos sattuukin olemaan enemmän kuin 2,3 lasta. Muuten on vaikeaa keksiä syytä, miksi joku ostaa Xc90:n. Joka tapauksessa, ainakaan minulle ei Volvon kuskista tule kauhean dynaaminen mielikuva, päinvastoin, näen hänet sinne Ikean jonoon tai uppoumarunkoisen Bellan ohjaimiin.



    Olet MB esimerkissäsi myös oikeilla jäljillä, Mb vain ei ole niin paljoa yhden asian imagon varassa, kuten Volvo perheen ja turvallisuuden. En kuitenkaan ihan heti hankkisi autokseni myöskään E-sarjaa sen taksi-imagon takia.

      
  • No vähän paha noita hintavertailuja on tehdä, kun Lincolnia ei myydä muualla kuin jenkeissä. Siellä se on Passatia halvempi auto, joka kertonee jotain sen "hienoudesta" ja statuksesta. Lincolnit ovat nykyään jenkeissä suosittuja etenkin latinovähemmistön keskuudessa.



    Cadillac on mielestäni premium-merkki. CTS kilpailee jenkeissä pikkumersuja, Volvoja ja puimureita vastaan, eikä ole niitä merkittävästi halvempi.



    Minkä "hurjan ison" Caddyn saa Volvoa halvemmalla? STS ja DTS maksavat jo hieman enemmän kuin S80.



    Minä en ymmärrä, että mitä sinä höpötät noista pohjalevyistä. Ensinnäkin mielestäni tuo LS esimerkki osoittaa, ettei sillä oikeasti ole paljoa väliä mitä pohjalevyä auto käyttää. Samasta levystä saadaan ihan paskaa ja myös loistava auto. Esimerkiksi Chevrolet Corvette ZR1 ja Z06 ovat tästä loistavia esimerkkejä. Kumpainenkin on ikivanhalla Chevroletin Y-pohjalevyllä. Siltikään kukaan ei niitä vertaa ikivanhoihin löllyviin jenkkilotjiin.



    Vai vastaako noiden vettejen ominaisuudet tätä Y-pohjalevyn autoa:



    http://en.wikipedia.org/wiki/Pontiac_Tempest



    Toisekseen, voitaisiin ihan yhtä hyvin sanoa, että Mondeo on Volvon pohjalevyllä. Se ei ole mikään salaisuus, että Volvo on kehittänyt tuota alustaa jopa enemmän kuin emomerkki.



    Ja 6-sarjalaiseen et saa piiskaheilahdussuojaa etkä ponnahtaa konepeltiä. Varsinkin piiskaheilahdussuoja on varsin merkittävä varuste. Tottakai XKR:ssä on puutteita, mutta itse ainakin olen aivan ihastunut kyseiseen autoon. Katsotaan nyt mitä tapahtuu, kun 500+ hv XKR-R tulee markkinoille. Johan ne pamauttivat sen täysin järjettömän 3.5 V8-koneisen, jonka suorituskyky suoralla ei ole paljoa normiautoa parempi. Kyllä huvittaisi jäädä tuolla jonkun isokoneisen Passatin jalkoihin!



    En minä sitä mene kiistämään, etteikö BMW olisi selvästi Volvoa nopeampi radalla. Tuo AMS:n testi vaan torppasi aika hyvin sinun väitteesi tuosta "leikkinelivedosta". Hyvät tulokset saavuttivat myös "leikkinelivetoiset" A3 ja Golf R32.



    Ja jos nyt jatketaan tätä Premium-höpöttelyä, niin mielestäni esimerkiksi etuvetoinen Citroen C6 on erittäin paljon premiumia. Johan hintakin sen kertoo, joka on roimasti suurempi kuin mersuilla tai bemareilla.

      
  • Ja jos nyt näihin imagoihin mennään, niin suomessa on useampi firma, jossa on bemarikielto. Mersun, Volvon tai Audin saa kyllä ottaa, mutta baijerilainen on pannassa. Miksiköhän?

      
  • Pakko antaa vähän toisenlaista mielipidettä autosta, kun kaikki tuntuu pitävän ulkonäöstä, sisustasta ja vaikka mistä.



    Ensiksi on pakko mainita, että en ole koskaan ollutkaan mikään jaguar fani, sillä sitä normaalisti ajavat yli 50v kaljupää miehet pikkutakit päällä. Mutta en anna sen häiritä, kun katselin tuon auton sivuja.



    Ulkonäöstä on pakko moittia vähän. Vaikka aluksi keula näyttääkin tyyllikkäältä, mutta 360* tilassa kun auton kiertää kerran, huomaa ensiksi että kylkilinja on aivan sama kuin kaikissa volvoissa. Makuasia näkeekö sen hienoksi, minä en pidä. Perä on suoraan vanhasta saabista ja keulaan kun palataan, niin tulee hiukan seat altea, ford mondeo, lexus is sekasikiö mieleen joka on paha asia. Lamput on kyllä sporttiset ja konepelti yrittää hirveästi näyttää urheilulliselta, mutta todellisuudessa autonkeula näyttää vain joltain opel vectra luokan perusautolta, jossa on harvinaisen ruma konepelti.



    Sisusta on todella halvan näköinen. Kojelauta ja ratti näyttää tulleen suoraan vauxhal vectrasta, eli opel vectrasta eri merkin alla. Ainoa hienonnäköinen ominaisuus on nuo nopeus- ja kierrosmittarin valot, tosin ei vielä mikään maailman hienoin sekään. Nahkapenkit on harvinaisen rumannäköiset ja nuo "puulistat" jokapaikassa näyttää sellaiselta jota voisi odottaa ehkä toyota avensiksesta muovisine ulkonäköineen, mutta luksusautosta? todella halvan näköistä. Ainoastaan tuo vaalea sisusta toimii edes jollain asteella tyyllikkäästi, koska siinä on sentään nähty vaivaa värjätä muoviosat fiksummin.



    Vanteet on täysi vitsi.. kuten monessa valmiina tulevat vanteet (poikkeuksiakin on kuten vaikkapa uudessa mondeossa). Luksusautossa kuuluu olla arvoon sopivannäköiset vanteet ja nuo ovat ehkä ok jossain perus focuksessa.



    Lisälaitteille en osaa antaa mitään arvoa, koska ne periaatteessa saa jokaiseen autoon mitä löytyy nykyään. Jos ei tehdasvalmisteena, niin sitten muuten erikoistyönä.



    Tehon puolestakaan tuo ei oikeen näytä vakuuttavalta. V6:nen ainakin vaikuttaa suoraan sanoen kauhealta. 3l bensa tai 2.7l diesel saa tämän vakuutukset maksamaan mukavasti ja syö erittäin mukavasti menovettä, mutta jos 0-100km/h on yli 8s, niin ei voida puhua nopeasta autosta joten miksi laittaa tilavuudelta noin iso kone? Huiput 229km/h, mutta sillä ei ole käytännön merkitystä, sillä tuskimpa kukaan suomenoloissa välittää ajaa yli 200km/h kuitenkaan edes moottoritiellä.



    V8:n ottamisessa taas ei ole mitään järkeä jos yhtään ajatellaan ylläpitokuluja. Vastaavia tehoja saadaan irti halvemmallakin.



    Yhteenvetona: samalla rahalla saa hienompia samantehoisia (ja tehokkaampia) autoja jota on halvempi ylläpitää, joten miksi ostaa tätä jaguaria? se ei kuitenkaan ole ferrari tai porcshe jolla olisi jo merkinpuolesta jotain mistä maksaa.

      
  • hoho, nyt simppa kyllä nyrjähtää pahemman kerran kun lukee tuon nipan tuomion :xmas:



    itse kyllä pidän tuota ihan hyvännäköisenä, vaikkei ihmeemmin sytytäkkän moiset kulkineet.

      
  • Simppa: Sitähän minä yritän kokoajan sanoa, ettei sillä pohjalevyllä ole väliä, mutta kaikissa premiumeissa pohjalevy on yhtä lukuunottamatta perustaltaan takavetoinen. Siinä yhdessäkin se on sitten ratkaistu muuten tuohon luokkaan kuuluvalla tavalla, eikä ole menty sieltä missä aita on matalin.



    En nyt ymmärrä miksi tuot koko ajan Bemua mukaan tähän, itse en ole siihen verrannut ja olen sanonut jo useasti, että ottaisin tuon XK:n mieluummin kuin 6-sarjan ja pidän sitä parempana autona. Mutta huonoja puolia on kaikissa ja niistä muutamaan olen yrittänyt tuoda esiin XK:n kohdalla.



    Ymmärrämme eri lailla tuon AMS:n vertailun, minusta on suorastaan vallankumouksellista, että diesel-automaatti-perhefarkku on nopeampi kuin esim evo, imppu tai porsas, joten ei kai se systeemi nyt täysin kädetön ole. Tuossa verrattiin kuitenkin useita asioita ja nuo mainitsemasi Haldeksillakin olevat mallit ovat suunniteltu hauskoiksi, siitähän tuossa oli puhe. Volvon neliveto taas ei ole hauska eikä toimiva, sen tuo testi ainakin osoitti.



    C6 on vähän sama kuin Volvo, samassa luokassa, mutta ei tuo ole perinteinen premium merkki, se ei täytä yhtäkään ekalla sivulla olleista pointeistani.



    Kuten sanoin, tämä keskustelu ei koskenut Bemaria. Bemarin imagossakin on huonoja puolia, mutta minulle sen imago sopii paremmin, kuin Volvon. Itse en ole ollut vielä ydessäkään työpaikassa, missä tuo olisi kielletty, mutta varmasti tuo on mahdollista, useimmiten kuitenkaan ei.

      
  • Amerikassa, JD Powerin tutkimuksessa, ainoastaan Mersu yltää Lincolnin, Jaguarin ja Fordin laatutasolle. Fordin laatutaso on huomattavasti parempi kuin eurooppalaisten autojen.



    http://www.jdpower.co.jp/press/pdf2007/2007USIQS_E.pdf



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit