Miksi BMW on niin SURKEA talviauto?

73 kommenttia
13»
  • Herbert:

    "Jos ainoan mahdollisen väistön puolella on vielä jalankulkija, niin sitten kolisee."

    Siis jos tilannenopeus ei ole kohdallaan.

    Kiitos rehellisestä ajatustenvaihdosta. On todella avartavaa nähdä, miten suhtaudutaan asioihin. Muille ollaan vaatimassa kovia sakkoja, mutta omassa toiminnassa ei havaita mitään korjattavaa. Nelivetokin taitaa olla hankittu siksi, ettei liukkaalla tarvitsisi tinkiä vauhdista.




    Oikean tilannenopeuden jne. puutteen (seuraukset) näkee onnettomuuspaikalla jälkeenpäin. Miten tässä esimerkkitapauksessa sovittaisit nopeutesi ennalta siten, ettei kolaria tapahtuisi, vaan ehkä vain yksi tai kaksi tieltä suistumista? Älä suotta pidä kynttilääsi vakan alla, sillä patenttihakemus lienee jo tehty. Siis: Miten määrität (oikean) tilannenopeuden (missä tahansa) ajotilanteessa etukäteen? Jos onnettomuus tapahtuu, oikeasta tilannenopeudesta pystyy kuka tahansa tuumimaan, että oikea olisi ollut alempi. Mutta tähän onnettomuuteen tuo spekulointi ei enää vaikuta.



    Valistuneessa itsevaltiudessa on puolensa, mutta ongelmana on riittävän valistuneiden diktaattorien puute. Siksi olen vankka demokratian kannattaja enkä kannata kovempia rangaistuksia erityisemmin kenellekään muulle kuin esimerkiksi itselleni. En tosin elä ristiriidassa täkäläisten lakien kanssa, joten niiden rikkomisista kovalla kädellä rankaisua vastaan minulla ei ole mitään vastaan.



    PS. Olen pahoillani Bimmerifanien puolesta että teitä harmittavan otsikon alla tällaista offtopic-keskustelua harrastetaaan. Havaitsin jo autokoulussa opettajani avustuksella että BMW ei sovi yleiseen tieliikenteeseen, ainoastaan renkaiden vongutukseen.

      
  • mikahe: "Oikean tilannenopeuden jne. puutteen (seuraukset) näkee onnettomuuspaikalla jälkeenpäin. Miten tässä esimerkkitapauksessa sovittaisit nopeutesi ennalta siten, ettei kolaria tapahtuisi, vaan ehkä vain yksi tai kaksi tieltä suistumista? Älä suotta pidä kynttilääsi vakan alla, sillä patenttihakemus lienee jo tehty. Siis: Miten määrität (oikean) tilannenopeuden (missä tahansa) ajotilanteessa etukäteen? Jos onnettomuus tapahtuu, oikeasta tilannenopeudesta pystyy kuka tahansa tuumimaan, että oikea olisi ollut alempi. Mutta tähän onnettomuuteen tuo spekulointi ei enää vaikuta."



    Vastasit itse jo lopussa kysymykseesi. Vaikka aiemmin kuitenkin sanoit, että kovemmalla nopeudella olisit ehtinyt paremmin pois alta. Jos aiemman kantasi ottaa pohjaksi toiminnalle, ollaan aika heikoilla.



    "Havaitsin jo autokoulussa opettajani avustuksella että BMW ei sovi yleiseen tieliikenteeseen, ainoastaan renkaiden vongutukseen."



    Melkoista oppia olet autokoulussa saanut. Ellet sitten ymmärtänyt jotain väärin. Veikkaan jälkimmäistä.

      
  • Herbert:

    Eipä tuo yhtään selvittänyt asiaa.




    Olen harvinaisen samaa mieltä.

      
  • Mihin tuo kommentti liittyi?

      
  • mikahe :



    PS. Olen pahoillani Bimmerifanien puolesta että teitä harmittavan otsikon alla tällaista offtopic-keskustelua harrastetaaan. Havaitsin jo autokoulussa opettajani avustuksella että BMW ei sovi yleiseen tieliikenteeseen, ainoastaan renkaiden vongutukseen.




    No, en ole mikään bimmerifani, mutta vähän vähän erikoiselta tuo autokoulunopettajasi kuulostaa. Bemari kun on kovin yleinen autokouluauto...opitko siis autokoulussa että kilpailijoiden käyttämä (kenties kalliimpi) kalusto on liikenteeseen sopimatonta?



    Toisekseen, BMW valmistaa nykyään enemmän nelivetoautoja kuin nelivetovalmistajana tunnettu Audi...



      
  • AkiK:

    mikahe :

    PS. Olen pahoillani Bimmerifanien puolesta että teitä harmittavan otsikon alla tällaista offtopic-keskustelua harrastetaaan. Havaitsin jo autokoulussa opettajani avustuksella että BMW ei sovi yleiseen tieliikenteeseen, ainoastaan renkaiden vongutukseen.


    No, en ole mikään bimmerifani, mutta vähän vähän erikoiselta tuo autokoulunopettajasi kuulostaa. Bemari kun on kovin yleinen autokouluauto...opitko siis autokoulussa että kilpailijoiden käyttämä (kenties kalliimpi) kalusto on liikenteeseen sopimatonta?


    En syytä opettajaani mistään. Hän vain totesi, että bimmerin renkaat eivät pitäneet Suomen suvessa. Kokeneempana autoilijana tiedän, että syy oli autossa. Nelivedolla tällaista ei tapahdu koskaan.

      
  • En syytä opettajaani mistään. Hän vain totesi, että bimmerin renkaat eivät pitäneet Suomen suvessa. Kokeneempana autoilijana tiedän, että syy oli autossa. Nelivedolla tällaista ei tapahdu koskaan.




    Vähän vaikea arvioida, oletko vakavissasi. Toivottavasti et ole.



    Mutta jos nelivedossasi ei pyörät luista, niin tekninen selitys ei ole vetotapa vaan se että siinä on liian vähän tehoa. Ei vanhalla 200 D:lläkään pyörät luistaneet vaikka ne usein sliksiksi ajettiinkin, enkä ole ikinä kuullut että sitä olisi luistatettu kaasulla lepikkoon :wink: :sunglasses:



    Ihan vakavasti ottaen: tehokkaat neliveto (ja muutkin) autot yleistyvät ja niitä saa myös Euroopasta tuotua. Mitäpä luulet tapahtuvan, kun tällaiset ovat joidenkin vuosien päästä siinä hintaluokassa, että kaikki rassaajat niitä voivat kesäduunirahoillaan ostaa?



      
  • AkiK:

    Mutta jos nelivedossasi ei pyörät luista, niin tekninen selitys ei ole vetotapa vaan se että siinä on liian vähän tehoa.


    Toki varsin liukkaat renkaani luistavat esim. parkkihallien syheröissä, moottoritien rampeissa jne. mutta ei kuitenkaan tavallisissa kadunkulmissa kuten BMW kesäkelissä - ainakaan laillisilla nopeuksilla.

      
  • mikahe :


    Toki varsin liukkaat renkaani luistavat esim. parkkihallien syheröissä, moottoritien rampeissa jne. mutta ei kuitenkaan tavallisissa kadunkulmissa kuten BMW kesäkelissä - ainakaan laillisilla nopeuksilla.






    Kummallista, minun taka- ja etuvetoisten autojeni renkaat eivät ole merkittävästi luistaneet parkkihalleissa eivätkä moottoritien rampeissa - eikä nyt tule mieleen missään muuallakaan laillisilla nopeuksilla.



    Minun on kovin vaikea ymmärtää näitä juttujasi muuten kuin jonkinlaisena pelleilynä.

      
  • AkiK:

    Mitäpä luulet tapahtuvan, kun tällaiset ovat joidenkin vuosien päästä siinä hintaluokassa, että kaikki rassaajat niitä voivat kesäduunirahoillaan ostaa?




    Tuskin sen pahempaa kuin mitä vanhalla hyvällä takavetobemarilla lippalakkiteinin käsiteltävänä. Uusissa sentään saattaa olla jopa ESC ja parit airbagit pelastamassa pahimmalta.

      
  • Aeronautti:



    Tuskin sen pahempaa kuin mitä vanhalla hyvällä takavetobemarilla lippalakkiteinin käsiteltävänä. Uusissa sentään saattaa olla jopa ESC ja parit airbagit pelastamassa pahimmalta.




    Eiköhän tämä porukka valitse autot, joista tuon ESC:n saa vähintään kytkettyä pois päältä "haittaamasta ajoa".



    Sinänsä tietysti uudet ovat turvallisempia, mutta massaakin on enemmän, joten hyvällä vauhdilla varmistetussa kolahduksessa jälki on pahaa. Ja kyllä se nelivedon "vaarallisuuskin" on siinä mielessä totta, että se porukka joka ei tajua takavetoisen rajoitteita, tajuaa tuskin että nelivetoiseenkin ne fysiikan lait vaikuttavat. Nelivetoautoista on aika harvalla lippalakkipäällä kokemusta, sekin tuo oman lisänsä asiaan. Mutta ainahan kokemuksen puutteen voi korvata kaasun käytöllä ja "hallituilla" väistöillä joissa vauhti ei hidastu kuten jarruttavien elektroniikkojen vaikutuksen alaisena. :frowning: :wink:



      
  • Säikeen otsikko pitäisi editoida tällaiseksi. Silmäsin nimittäin lehtihyllyssä uusinta Auto motor och sport-lehteä ja taas on BMW menestynyt ruotsalaisessa talvitestissä (roligaste vinterbil). Testin voitti Mitsubishi Evo 9 (86 pistettä ), sitten tulivat tasapistein Porsche 911 Turbo ja BMW 335 xi (molemmat 81 pistettä ). Näiden jälkeen tulivat Subaru Impreza STI ja Audi R8. Sitten tuli paras kaksivetoinen BMW 135 i. AM och S ylisti BMW:n nelivetoa markkinoiden parhaaksi. Sen avulla raskaan vain 300-heppaisen perheauton kiihtyvyys ja kulku liukkaalla oli erinomaista ja auto pysyi jopa 500-heppaisten monta kertaa kalliimpien superautojen vauhdissa. AM och S myös kirjoitti, että testatuista autoista BMW 335 xi on paras normaalissa talviliikenteessä, so. liukkaalla kelillä radan ulkopuolella.



      
  • Kyllähän liukkaalla voi auto luistaa vaikka olisi 10 vetävää pyörää?

    Etu- tai takavedosta katoaa vedätettäessä pito vain puolesta renkaista, mutta nelivedossa kaikista, siis liukkaalla? :xmas:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit