USA:n autoteollisuus

35 kommenttia
«1

kysymys kuuluu miten teidän mielestä

tulee käymään usa:n autoteollisuudelle?



ketkä/mitkä merkit säilyvät hengissä/itsenäisenä?



chrysler: varmaan hajoaa osiin nyt esim. hyundai haluaa ostaa jeepin itselleen(myös koko konsernin) ja huhuja olisi että renault-nissan

kokonaan vaikka enempi kiinnostunut ram-pick-up puolesta

ja vw minvan puolesta(nythän jo myydään siellä chryslerin tekemiä autoja vw nimillä )



ford:vaikea sanoa pyrkiikö se eroon volvosta vai ei hiukan on ollut tempoilevaa asia siitä.kaikki muut eri merkit on jo myyty pois ja luulisin että euroopan osalta menee suht hyvin mutta koko elossa pysyminen kai kiinni lähes siitä pystyykö saamaan markkinoille malleja jotka myyvät kun tuo f-sarjan pick-upin varaan tällä hetkellä ei voi laskea liikaa...



GM: on pyrikinyt eroon jonkin aikaa hummerista ja taitaa halvalla mennä jos siitä joku on edes halukas ottamaan.

opelin osalta on insignia jonkin tason mittari että palautuuko luottamus merkkiin.saab vaikea sanoa mitä tulevaisuus tuo vaikka kovasti kieltävät sen olevan myynnissä.itse emo konserni on sanonut että rahat riittävät ensi vuoden puoli väliin mitä mitä sen jälkeen pilkotaanko?

tässäkin yhteydessä on tullut esiin että hyundai olisi kiinnostunut mutta kuinka suurelta osin?

  
  • Kaikki muut merkit katoavat ennenpitkää paitsi se....no....mikäs hitto se olikaan...



    Se PREMIUM!!

      
  • Kunhan joku alkaa sitä valmistaan niin menestys on taattu? :xmas:

      
  • hiukan ihmetyttää ettei aiheesta tullut minkään tason keskustelua...

    tiedä häntä kertooko se huonosta aloituksesta vai tasosta täällä???

      
  • Kyllä on jenkkien autoteollisuus todella huonossa jamassa. Vaikea arvella miten tuosta suosta päästään. GM ilmeisesti menee konkurssiin lähiaikoina, viimeistään ensi vuoden keväällä jos ei jotai merkittävää käännettä tapahdu - käytännössä valtion haltuun. Volt ei paljon auta, siitä saadaan rahaa aikaisintaan muutaman vuoden päästä. Saksassa väännetään jo kovasti mitä Opelille pitäisi silloin tehdä, tuetaanko vai ei. Uusi omistaja olisi ainakin löydettävä. Saabilla ei näytä hyvältä myöskään, noilla volyymeilla ei autoja välttämättä kannata tehdä.



    Fordilla on vain yksi kannattava osa, Euroopan Ford. Mazdan omistuksista ollaan kaiketi luopumassa, Volvokin varmasti lähtee jos ostaja löytyy.



    Chrysler - taitaa olla mennyttä?

      
  • No osuus Mazdastahan on jo myyty. GM möi loput Suzukista. Saab ja Volvo seuraavaksi? Kuka ostajaksi? Ei juurikaan tule mieleen muita kuin korealaiset/ehkä joku japanilainen. Euroopassa VW:llä, BMW:llä tai MB:llä ei liene tarvetta kummallekkaan. Toyotalla ei ole ollut tapana ostaa muita. Miten olisi Nissan, Honda tai PSA?

      
  • Volvo ja saabbi ovat kohta (vuoteen 2013 menness&#228:wink: historiaa. Ford ja chrysler sekä Dodge tuotemerkkeinä tulevat pelastumaan. Ja Opel.

      
  • kenelle ford on myynyt osuutensa mazdasta?

      
  • No eihän se autonvalmistus mihinkään olekaan loppumassa. Omistajat ja tuotemerkit saattavat vaihtua, mutta ei ne tehtaat varmaankaan kauaa tyhjillään ole. Toivottavasti rapakon takana ollaan vain viisastuttu näistä töppäilyistä.

      
  • Talousanomissa spekuloidaan että Toyota olisi ostamassa GM:n. :xmas:




    Tonneja painavat bensasyöpöt eivät enää houkuttele entiseen malliin. Japanissa taas sekä Mazda että Honda ovat kehittäneet ympäristöystävällisempiä ratkaisuja seuratessaan ekoautoilun edelläkävijä Toyotaa.

    Siksi ei ole kovinkaan yllättävää, jos Toyota lähiaikoina ilmoittaa ostavansa General Motorsin ja aloittaa sen tuotantokoneiston uusimisen ekoystävällisempään tuotantoon.

    Yhdysvaltojen hallitus on jo varannut 25 miljardia dollaria kannustamaan autoteollisuutta tähän suuntaan, mutta summa jää vaille todellista merkitystä Toyotan panostusmahdollisuuksiin verrattuna.


    Rahan lisäksi Toyotalla on Setä Samulia enemmän GM:n ja sen kilpailijoiden kaipaamia teknologisia ratkaisuja.

    General Motorsin siirtyminen Toyotan haltuun vähentäisi myös Yhdysvaltojen autoliikenteen hiilidioksidipäästöjä, ja sopisi siksi erinomaisesti myös presidentti Barack Obaman ilmastopoliittisiin tavoitteisiin.

    Toyotan tiedotusosaston mukaan tämä on ”johdonmukainen” mutta ei ainakaan vielä viime viikolla ajankohtainen johtopäätös.




    http://www.taloussanomat.fi/ajatukset/2008/11/22/japanilaisyritykset-ovat-ostoksilla/200830222/145?rss=uusimmat

      
  • Voi sitä ilon ja riemun päivää kun/jos näin käy että Toyota ostaa GM:n. Vihdoinkin tulisi todella jotain järkeä amerikkalaiseen autoteollisuuteenkin. Ehkä jopa mailma pelastuu kun alkavat vähetä ne 15-25 litraa sadalle kuluttavat järjettömyydet joiden ajo-ominaisuudet ovat samaa luokkaa kuin lossilla. Tämän lisäksi tulee mieleen se kun kaikki "jenkki miehet" jotka ovat puhuneet "riisikupeista" joutuvat nöyrtymään tämän tosi asian edessä että japanialaiset vain tekevät parempia perusautoja. Sanoin perusautoja ettei joku "premium" huumassa firman autolla ajava pääse sanomaan että eivät japanialaiset osaa :smile:

      
  • Tuskin Simppa sinäkään voit ihan kirkkaasti väittää että GM:n amerikkalaiset autot yleisesti ottaen kuluttavat maltillisesti. Amerikassa jo vuosia myydyimpien tienoilla olleet pickupit, 6 - 7 litraisilla bensakoneilla ovat kaikkea muuta kuin maltillisia kulutukseltaan. Ei kai siinä, jos bensa on halpaa niin varmaan ihan hyviä autoja.



    Poikkeuksiakin löytyy kuten muutamat listaamistasi malleista, mutta nuo ovat enemmän erikoisautoja. Suuri osa kansansta ajaa täysin erilaisilla autoilla. Citymaasturit, eivät sellaiset pienet, taloudelliset ja harmittomat kuin euroopassa, vaan 2 tonniset isoilla bensamyllyillä varustetut autot jotka ovat teknisesti todella vanhoja, ovat siellä erittän tyypillisiä, ja myös GM valmistaa näitä paljon.



    Tosin nyt aivan vasta, GM:kin on esitellyt erittäinkin ympäristöystävällisiä ratkaisuja, kuten Volt sähköauto. Mutta ehkä ongelmat ovat paljon muussakin. Toyotan organisaatio on todennäköisesti muutenkin paljon paljon tehokkaampi toiminnaltaan.

      
  • Tuskin Simppa sinäkään voit ihan kirkkaasti väittää että GM:n amerikkalaiset autot yleisesti ottaen kuluttavat maltillisesti. Amerikassa jo vuosia myydyimpien tienoilla olleet pickupit, 6 - 7 litraisilla bensakoneilla ovat kaikkea muuta kuin maltillisia kulutukseltaan. Ei kai siinä, jos bensa on halpaa niin varmaan ihan hyviä autoja.



    Poikkeuksiakin löytyy kuten muutamat listaamistasi malleista, mutta nuo ovat enemmän erikoisautoja. Suuri osa kansansta ajaa täysin erilaisilla autoilla. Citymaasturit, eivät sellaiset pienet, taloudelliset ja harmittomat kuin euroopassa, vaan 2 tonniset isoilla bensamyllyillä varustetut autot jotka ovat teknisesti todella vanhoja, ovat siellä erittän tyypillisiä, ja myös GM valmistaa näitä paljon.



    Tosin nyt aivan vasta, GM:kin on esitellyt erittäinkin ympäristöystävällisiä ratkaisuja, kuten Volt sähköauto. Mutta ehkä ongelmat ovat paljon muussakin. Toyotan organisaatio on todennäköisesti muutenkin paljon paljon tehokkaampi toiminnaltaan.

      
  • Jos noin käy että Toyota lähtee kaupoille, niin siinä on kyllä muilla valmistajilla nielemistä. Kaupan jälkeen Toyota olisi nimittäin kolme kertaa suurempi kuin toiseksi suurin Volkswagen. Mitähän amerikkalaiset patriootit pitävät siitä että japanilaiset ostavat oman maan "ylpeyden" itselleen?

      
  • Kyllähän Toyota tekee taloudellisiakin autoja, mutta katsokaas joskus Toyota USA:n sivuilta sitä mallistoa - ei tuo nyt mikään ekoautojen kokoelmakaan ole. Koneet tyypillisesti ihan samoja kuin jenkeissä - isoja V6 ja V8-koneita. Gallonalla pääsee tyypillisesti 16-24 mailia. Vaikkapa sellaiset myyntihitit kuin Tacoma, Tundra, Highlander, 4Runner, Sequoia...



    Sitä tehdään mitä asiakas ostaa, ei sen kummempaa.

      
  • Kun vielä korostin sanaa perusautoja niin kyllä heti joku vertaa corvetteen halooo? :weary:

      
  • Toyota myy joidenkin tietojen mukaan noin 100 000 Priusta jenkeille vuodessa joten kai sielläkin alkaa osalla mennä tajuntaan tämä "downsizing". On ihan ymmärrettävää että maine ja markkinat ovat ensin tehtävä niillä mailleilla jotka vastaa kilpailijoita kuten AkiK kertoi malleja. Nyt kun se on tehty niin voidaan tuoda sitä uutta teknistä etumatkaa esille.

      
  • AkiK:

    Kyllähän Toyota tekee taloudellisiakin autoja, mutta katsokaas joskus Toyota USA:n sivuilta sitä mallistoa - ei tuo nyt mikään ekoautojen kokoelmakaan ole. Koneet tyypillisesti ihan samoja kuin jenkeissä - isoja V6 ja V8-koneita. Gallonalla pääsee tyypillisesti 16-24 mailia. Vaikkapa sellaiset myyntihitit kuin Tacoma, Tundra, Highlander, 4Runner, Sequoia...

    Sitä tehdään mitä asiakas ostaa, ei sen kummempaa.




    Pitää osittain paikkaansa. Kyllähän toyotankin jenkkimallisto on isoilla koneilla, tosin kyllä jenkit itse vielä vievät voiton tässä. Siellä ostajille merkitsee se että on vähintään V6 tai V8, eivät he muuten pidä sitä autona. On siellä myyty pienempikoneisiakin mutta ei niiden kauppa ole käynyt.



    Hybridi autot jokatapauksessa sielläkin myyvät, ja uskon että toyotalla ja hondalla on siellä tarjolla myös jotain taloudellisempaa.

      
  • Eikö Honda Accord ollut toistakymmentä vuotta putkeen eniten myyty jenkeissä.

      
  • Ainakin 2000 luvulla Camry on ollut Accordia myydympi

      
  • USA:n myydyin auto on ollut vuosia Ford pick-up F 150. Accord ja Camry ovat ehkä olleet tuontiautojen kärkeä. Kaliforniassa on iso Arskan johdolla otettu tiukka linja ympäristöasioissa ja Prius ym. muut hybridit on myyty siellä. Muualla jenkeissä on muutos alkanut vasta n. vuosi sitten bensan rajun hinnan nousun jälkeen, jota nyt talouskriisi vauhditti. Keskellä Amerikan aroja asuva punaniska ei ole vielä kuullutkaan mistään ilmastonmuutoksesta tai hybridistä, tai jos onkin ei koe niiden kuuluvan hänelle. Kiroilee kyllä kun bensa on kallista!

      
  • JoukahainenX:

    Toyota myy joidenkin tietojen mukaan noin 100 000 Priusta jenkeille vuodessa joten kai sielläkin alkaa osalla mennä tajuntaan tämä "downsizing".




    Kyllä USA:ssa suuntaus on pienempiin autoihin, ainakin jossain määrin. Perheissä on yleensä useita autoja, osa niistä on pieniä. Nyt automyynnit on 40% laskussa. Ennen romahdusta vuosimyynti oli 20 miljoonan kappaleen paikkeilla, joten ei Prius ole mikään kovin yleinen laite kuitenkaan. Suunnilleen samaa luokkaa kuin 600-650 auton vuosimyynti Suomessa.



      
  • juuso01:

    Mitähän amerikkalaiset patriootit pitävät siitä että japanilaiset ostavat oman maan "ylpeyden" itselleen?




    Two words: money talks!

    Eli se on se raha joka puhuu - varsinkin nykyisessä tilanteessa. Sama se kuka ostaa kunhan rahaa löytyy.

      
  • Amerikkalaiset ovat aina ajaneet isoilla tehokkailla autoilla Eurooppalaisesta näkökulmasta katsottuna eivätkä helpolla tapojaan muuta. Ilmaston muutos ei ole niin suuri kysymys siellä kuin meillä, suurempi kysymys on halu päästä eroon riippuvuudesta Lähi-idän öljystä.



    Polttoaine maksaa kolmasosan verrattuna Suomen hintaan, taloudellisesta tilanteesta huolimatta tulotaso on selvästi suurempi kuin meillä. Ongelmana sikäläisen autokaupan (ja kaiken muunkin kaupankäynnin) ovat tällä hetkellä velkaisuusaste ja lainansaannin tyrehtyminen.



    Autoteollisuus tulee käymään Amerikassa suuren rakennemuutoksen ja on todennäköistä että sen jäljiltä autotehtaiden määrä supistuu kahteen trimmattuun.

      
  • juster:

    Amerikkalaiset ovat aina ajaneet isoilla tehokkailla autoilla Eurooppalaisesta näkökulmasta katsottuna eivätkä helpolla tapojaan muuta. Ilmaston muutos ei ole niin suuri kysymys siellä kuin meillä, suurempi kysymys on halu päästä eroon riippuvuudesta Lähi-idän öljystä.

    Polttoaine maksaa kolmasosan verrattuna Suomen hintaan, taloudellisesta tilanteesta huolimatta tulotaso on selvästi suurempi kuin meillä. Ongelmana sikäläisen autokaupan (ja kaiken muunkin kaupankäynnin) ovat tällä hetkellä velkaisuusaste ja lainansaannin tyrehtyminen.

    Autoteollisuus tulee käymään Amerikassa suuren rakennemuutoksen ja on todennäköistä että sen jäljiltä autotehtaiden määrä supistuu kahteen trimmattuun.




    Juuri näinhän se onkin. Varmaan tämän vuoksi myös sähköautoja kehitetään siellä varsin vilkkaasti, sekä myös siksi että ympäristötietoisten ihmisten määrä kasvaa. Jos ja kun fuusiovoimalat saadaan toimimaan, amerikkalaiset voivat unohtaa öljyriippuvuutensa ja siirtyä autoissakin sähköihin.



    Itsekkään en ole ilmastonmuutoksesta huolissani. Ilmasto on muuttunut aina ja tulee muuttumaan, enkä usko että se on täysin ihmisen aiheuttamaa. Ihan turhaan hötkyillään tämänkin asian kanssa. Tiesittekö että tietokonemallit joita on luotu ilmastonmuutoksesta, eivät ota huomioon LÄHESKÄÄN kaikkea mikä oikeasti ilmastoon vaikuttaa. Meret, takaisin heijastuminen, pilvien toiminta, vaikka mitä on jätetty täysin tai osittain huomiotta. Toisekseen, ilmastomallit eivät ole toimineet, niiden mukaan pitäisi olla paljon lämpimämpää mitä on. Ja mitattujen lämpötilojen mukaan viimeiset noin kymmenen vuotta, on ilmaston lämpötila vain laskenut, vaikka mallit sanovat täysin muuta. Nykyiset mallit eivät siis osaa ennustaa jotain niin monimutkaista kuin ilmastoa. Mitatut lämpötilat laskevat . . . Hiilidioksidin vaikutus on todennäköisesti paljon pienempi mitä luullaan.



    Ilmastonmuutos on vain nyt "muotia". 90-luvulla oli happosateet, sitä ennen jääkausi. Ensi vuosikymmenellä on taas uusi maailman lopun aihe harkittavana. Toki ympäristöä pitää suojella ja siitä on pidettävä huolta, mutta jotain järkeä ja faktoja pitää olla, ennen kuin vedetään mitä sattuun johtopäätöksiä. Suomen hiilidioksidista autot tuottavat 1/5.

      
  • GM: Niin, Toyota voisi ostaa sen.Toyotalla olisi rahaa ja teknologiaa mitä GM:n bensasyöpöt tarvitsevat.Iltasanomat uutisoi tosin, että saksalainen Solarworld teki Opelista tarjouksen ja sanoisi tekevänsä Opeleista sähköautoja!Tämä visio on mielestäni ihan toiselta planeetalta...GMn kannattaisi lopettaa downsizing ja ottaa merkeiksi vain Opelin, Chevroletin ja Cadillacin, muut haudattaisiin, fuusioitaisiin näihin merkkeihin ja/tai myytäisiin.



    Chrysler LLC: Tarvitsee uutta omistajaa, tämä voisi olla Renault-Nissan tai VW-konserni.Molemmilla kapasiteettia hoitaa hommat.Toisaalta jos Chrysler ei pian löydä uutta omistajaa, saattaa yhtiö mennä konkurssiin.



    Ford: Myy Mazdan ja Volvon.Mercury lopetetaan.Jäljelle jäisi vain Euroopan Ford, Ford USA ja loistomerkki Lincoln.Hyvä ja järkevä ratkaisu, kunpa vain Fordilla älyttäisiin asia ajoissa.



    Saab ja Volvo: GM myy Saabin todennäköisesti Ruotsin valtiolle tai Kiinaan.Toisaalta miksei Saabia voisi ostaa VW-konserni, joka pärjää suhteellisen hyvin.Volvon kohtalo suurin piirtein tiivistettynä sama kuin Saabillakin.

      
  • Milloin Lincoln on noussut taas loistomerkiksi? Jenkeissä Passatin kanssa samoissa hinnoissa. Tai ehkä volsukin on sitten loistomerkki.



    Mitä Lincolnia kalliimmat merkit sitten ovat? Volvokin maksaa samankokoiseta Lincolnia selvästi enemmän. Mersu se vasta loisto sitten onkin.

      
  • simppa:

    Milloin Lincoln on noussut taas loistomerkiksi? Jenkeissä Passatin kanssa samoissa hinnoissa. Tai ehkä volsukin on sitten loistomerkki.

    Mitä Lincolnia kalliimmat merkit sitten ovat? Volvokin maksaa samankokoiseta Lincolnia selvästi enemmän. Mersu se vasta loisto sitten onkin.




    Kun tutkii Lincolnin historiaa ja vertaa merkkiä Fordiin, miellän Lincolnin premium-tason autoksi mitä VW ei todellakaan ole.Mersun nimi vaan herättää loistokkuutta muuten merkki ja mallit aika harmaita...Yllättävää tosin, että Passat maksaa saman verran kuin Lincoln, tosi riippuu mihin kokoluokkaan ja korimalliin vertaa ym. Esim. Passat CChän on hintava auto, mutta normaali Passathan ei ole.Tietääkseni Lincolnilla ei ole tässä luokassa myynnissä mitään automallia.MKZ ja MKS ovat pikemminkin Phaetonin kokoisia.

      
  • No sitten MKZ on suorastaan halpa.



    Lincoln on joskus ollut pirun hieno auto, muttei ole sitä enää.



    MKS on samanhinainen kuin Volvo S60.

      
  • Ei kovin hyvältä juuri nyt näytä. Yhdysvaltain senaatti äänesti nurin ehdotetun kompromissiratkaisun, jossa Detroitin Isolle kolmoselle myönnettäisiin 14 miljardia dollaria tukea.



    http://fi.worldcarfans.com/9081212.004/hyvsti-amerikkalainen-autoteollisuus

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit