http://www.nissanusa.com/cube/#/photos/exterior-photos/
Kulttiauto Cube on niin ruma, että on jo komeaa ajaa sillä! Todella persoonallinen vaunu. Ei taviksille, vaan rohkeille, moderneille, muotoilua arvostaville city-ihmisille, jotka haluavat erottautua massoista myös liikenteessä.
Mutta miten on, tullaanko sitä saamaan Suomessa? Ensi tietojen mukaan auton piti olla jo syksyllä meillä. Sitten puhuttiin marraskuusta. Nyt ollaan joulukuussa eikä ole kuulunut mitään. Huoli hiipii sydämeen: pidetäänkö meitä suomalaisia liian juntteina Cuben rattiin? Eikö sen mahdollisuuksiin uskota?
Pitäisi uskoa. Monet varmaan tulevat vihaamaan sitä, mutta monet myös rakastamaan. Samanlainen viha-rakkaussuhde kuin vaikkapa Rätti-Sitikkaan. Kun Nissan kerran on ilmoittanut, että se jatkossa tuo myyntiin tunteita herättäviä, kaikkea muuta kuin tylsiä autoja, tässä olisi hyvä päänavaus Suomessa.
Jos finanssiasiani etenevät suunnitellusti, ostan keväämmällä Cuben aivan varmasti kakkosautoksi. Jollei sitä täällä myydä, niin sitten pitää selvittää mahdollisuuksia tuoda sellainen vähän käytettynä vaikkapa Saksasta.
Nissan, toimikaa! Kiitos.
PS: Jollei ole mitään mahdollisuutta saada Cubea, joudun sitten tyytymään johonkin seuraavista:
Alfa Romeo Mito
Fiat 500
Mini Cooper Clubman
Toyota IQ
Volkswagen Scirocco
Itse ihmettelen tätä nissanin euroopan mallistoa muutenkin. Ainakaan Suomessa ei ole kuin yksi ainut malli, Qashqai, joka myy hyvin. Sillä ei pitkälle pötkitä. Cubessa olisi tuollaisen erikoisauton arvoa, ja käsittääkseni myös tiloiltaan hyvä auto voisi oikealla hinnoittelulla myydä hyvinkin. Ihme vässyköintiä tämä nissanin nykypolitiikka...
Juu, vaisua on Nissanin toiminta nykyjään. USA:ssa on toisin:
http://www.nissanusa.com/sav/index.html
Niillä on siellä peräti 17 mallisarjaa. Toki volyymit ovat Suomessa pienemmät, mutta kyllä täkäläistä mallisarjavalikoimaa pitäisi laajentaa.
Mutta milläs laajennat kun ei ole malleja? Ei ole Tiidan seuraajasta tietoa, Primeralla ei ole seuraajaa eikä Maximalla. Missä ovat tila-autot? Uusi Micrakin sitten pilattiin. Vanha oli persoonallisen kaunis, uusi on kuin mikä tahansa kauppakassi.
Mitä Nissan odottaa? Ottakoon Meganesta ja Lagunasta tarvittava pohjarakenne ja tehköön näistä Tiidan ja Primeran seuraajat. Vaikka jotkut ovatkin siirtyneet Qashqain kaltaisiin crossovereihin, kyllä perinteisimmilläkin autoluokilla on vielä kysyntää: katsokaa vaikkapa Avensista ja Golfia. Hyvin myyvät.
Muutenkin jos nykyään tahtoo vähänkään isomman tila-auton niin valikoimaa taitaa olla vain pari-kolme merkkiä. Muut ovat näitä pieniä, kuten Zafirat ja Versot. Maailmalla on kyllä malleja vaikka Toyotalla, mutta niitä ei tuoda Suomeen. Varmaan siksi, ettei niitä monestikaan saa diesel-koneella, mikä on kai välttämätön monelle nykyisen diesel-aivopesun aikana. Itse ajan vain bensalla, jätän tiisselit leikkuupuimureihin.
Anders-Simo:
Täällä UK:ssa paikallisen Nissan-kaupan oven edessä on aina uusi GT-R odottomassa koeajajia ja sisällä toinen samanlainen hypisteltävänä.
Kyllähän varmasti todella paljon perinteisiä nissan-kuskeja on tietoisesti ajettu muiden merkkien pariin tällä nykytyylillä. Viimeisin primera oli jo varmasti monelle kauhistus ensimmäisiin verrattuna, puhumattakaan sunny- tai almera-papparaisista.
Ei ainakaan omalla kohdallani ole nissanilla yhtikäs mitään mitä voisi edes harkita ammattiajoon.
235+255:
löytyy myös laakkoselta porvoossa...
eikös suomessa ole myytävänä lähes kaikki samat mallit kuin euroopassa nissanilla?
No Britanniassa niillä on:
Pixo
Micra
Micra C+C
Note
Qashqai
Murano
Patrol
Pathfinder
X-Trail
370Z
GT-R
Eli Pixo ja Patrol enemmän kuin meillä. Mutta ei tuokaan paljoa auttaisi. Primeralle, Tiidalle, Maximalle seuraajat ja mielellään tila-auto vielä. Ja ei, se uudesta NV200-pakusta tehty bussi ei kelpaa.
http://www.autoblog.com/gallery/geneva-2009-nissan-qazana-1
Ja sano hei uudelle Nissan Qazana'lle. Se tulee ensi kesänä. Ja kuulemma aikalailla tuon konseptin näköisenä. Huh. Onhan se kiva, että tuollaistakin tarjotaan, mutta nyt ollaan taas unohdettu 97% autonkäyttäjistä. Nyt se Primera tänne. Soveltakaa siihen radikaaleja muotoja. Ja tehkää näyttävä hatchback Tiidan tilalle. Eivät kaikki halua ajaa sisaryhtiö Renaultin tuotteilla.
Paljonhan tietysti riippuu siitä, miten nissanilla yleensä taloudellisesti menee, siitä ei ole mitään käsitystä. Jos nykymallipolitiikka puree, niin eipä ne silloin meidän perinteisille nissan-kuskeille ja heidän mallitoiveilleen korvaansa lotkauta. Toisaalta, kaiholla muistelen aikoja, kun laureleita ja cedricejä oli taksitolpillakin ihan mukavasti. Ja dieselautomaattina kuutoskoneella, jo siihen aikaan !! Nyt tietysti jo litran koneesta otetaan enemmän tehoa ja sama vääntö, hieman karrikoiden....
Ammattilainen:
Muistanpa minäkin tuon ajan. Taisi olla rivikuutosia noi isojen Nissanien diisselit silloin. Etuveto vähän vähentänyt suosiota varmaan, mutta Japanissa kai Cedriciä myyty vielä paljon myöhemminkin.
Juu, ja samaan aikaan kun vertasi jotain cedriciä kakssataseen diesel-mersuun, niin cedric tuntui loistovaunulta runsaine varusteineen ja suorituskykykin oli ihan eri tasoa kuin mesessä....tosin korin kestävyyden osalta sen ajan japsit ei olleet ihan mersun tasolla...
Anders-Simo:
Onhan tuo (lähes) yhtä ruma (kuvissa) kuin legendaarinen Fiat Multipla tms, jota ei kai myyty kovin montaa ainakaan Suomessa.
Toivotan onnea markkinoititiimille.
EDIT: Varsinkin kun pyörille nostettu lato ei ole kovin suosittu tänä päivänä ilmastonmuutoksen takia.
EDIT2: Ja kun tämä koppimopo kilpailisi altavastaajana lähinnä tilavampaa Notea vastaan, niin miksi vaivautua rantaamaan sitä paitsi satamatyölaisten laihaksi lohduksi.
Se verran on pakko kommentoida tätä Nissa Cube mallia että en tiedä olenko jotenkin "erilainen" mutta pidän tuollaisesta kulmikkaasta muotoilusta. Nykymittapuun mukaan laatikkomainen auto on sopivasti erilainen ja massasta poikkeava..
Saa nähdä ampuuko hinnoittelu sitten yli..?
Hinnoittelustahan ei kukaan (kai) tiedä, mutta Britanniassa juuri julkistettiin alkaen-mallin hinta. Se on 14000 puntaa, mikä ymmärtääkseni on n. 15300 euroa. Suomessahan hinta tulee olemaan tuota korkeampi, joten tuohon voi laittaa heti pari-kolme tonnia lisää. Toisaalta Britannian mallistossa jo halvimpaan kuuluu lasikatto. Mikäli se on valinnaisvaruste, se karsittaneen täällä pois, että autoa saadaan halvemmaksi. Lasikaton saisi sitten lisärahalla? Muutenkin on luultavaa, että Suomessa myytävät autot ovat köyhemmin varusteltuja. Mutta jos pelin hinta alkaen olisi jossain 17-18 tuhannen kieppeillä, kaupat tulisi. Jäisi vielä varaa hankkia varusteita.
No on teillä hinku automallien perään. Niinkuin noita ei olisi, taksitolpillekin. Kun vertaa viimeisnä Primeraa ja Qashqaita, ei Primeaa kaipaa. Näkyvyys taakse ei Qashqaissakaan tosin ole kummoinen - niin kuin ei oiekastaan missään nykyautossa, mutta muuten oikein näppärä peli.
Terve, Zagarat!
Jos kaipaat hyvää näkyvyyttä taakse, niin osta Nissan Cube. Se on laatikkomainen ja siinä on isot ikkunat joka suuntaan.
Itse olen sitä mieltä, että juuri tuollainen laatikkomainen muotoilu, koska se olisi jotain sellaista mitä Suomessakaan ei ole tällä hetkellä henkilöautopuolella myynnissä, herättäisi kiinnostusta. Mutta koska uskon että nissanilla vässyköinti jatkuu, tuskin se tänne tulee....myydään vain vanhentunutta tiidaa ja sitten "käskäitä".....
Jep jep, Anders-Simo ja Ammattilainen.
Ilmoittaudun itsekin laatikkokorin ystäväksi. Mutta kyllä sedaniinkin saa hyvän näkyvyyden takasektoriin, muistelkaas vaikka Volvoja 240 ja 340...
Ja anteeksi edellisen viestin lyöntivirheet. Yöllä pitäisi nukkua eikä roikkua palstoilla.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/nissan-cube-suomeen
Piti tulla jo tänä vuonna näköjään....
En ymmärrä miksi tuohon on pitänyt tehdä konepelti. Enemmän sisätilaa olisi saanut, kun olisi tehnyt etuseinästäkin suoran. Se olisi samalla toiminut ulkonäön kruununa.
Cube on kuitenkin rakennettu Rellun ja Nissanin pikkuaton pojalevylle. Se tarkoittaa, että moottori, polkimet ja ratti ovat tietyissä paikoissa. Kuskin penkkiä ei pysty viemään eteenpäin vaikka tuulilasi olisi kuinka edessä tahansa.
Ehkäpä Nissanin maahantuoja epäröi, koska ovat kenties seuranneet Kia Soulin vaatimatonta menestystä Suomen markkinoilla. Molemmathan ovat laatikkomaisia, persoonallisia city-autoja, joilla tavoitellaan nuorekkaiden juppien tai muotoilusta innostuneiden kiinnostusta. Autot ovat suht samanlaisia tehoiltaan, kooltaan ja muistuttavat toisiaan myös mahdollisuudella personoida oma autonsa monista varuste-, väri- ja materiaalivaihtoehdoista. Hintakin kai samassa luokassa. Jos Soul ei myy, miksi Cube myisi?
Siksi, että Cube poikkeaa kolmessa suhteessa edukseen Soulista. Ensinnäkin Soul on ruma negatiivisella tavalla. Cube taas on ruma hellyttävällä, positiivisella tavalla. Kuin mopsi. Siinä on valtava ero. Toisekseen Cube on kulttiauto, jolla on juuret kahden mallisukupolven takana ja maailmanmaine. Kolmanneksi Nissanin imago on tunnetumpi ja myönteisempi kuin Kian. Nämä kolme seikkaa varmistavat, että Cubea myydään aivan toiseen tahtiin kuin Soulia.
voihan olla ettei hintaa saada sopivaksi (vrt. esim suol )
ja sen takia tuon cuben tulo viivästyy...
Tietysti hintakin on ratkaisevassa asemassa. Itse tosin olisin valmis tuosta kulttiautosta maksamaan vaikka 25000e. Eihän siihen hintaan saa kuin jonkun tylsän ja ruman Golfin tai Auriksen.
Toivottavasti myös saadaan elävät värivaihtoehdot. Hopeanharmaa on muuten out. Laittakaa oranssia ja vihreää, kiitos. Ja nahkapenkit.
Mikä ihmeen kulttiauto Cube on euroopassa? Jos vaikkapa huoltsikalta menet kysymään jostain Nissan Cubesta, niin suurin osa ei varmasti tiedä minkälaisesta pelistä on kyse. Se että se Japanissa on kulttiauto, ei Euroopassa auta myyntiä tippaakaan.
Jotain tolkkua noihin japsivaahtoamisiin.
Cube on kulttiauto Euroopassa vuodesta 2009 lähtien. Eipä nämä huoltoasemilla notkuvat peräkylän risuparrat tunne sen paremmin Cubea kuin deodoranttiakaan. Miksi juuri pahimmat urpot olisivat minkään mittareita? Cubea ei olekaan tarkoitettu urpoille, vaan moderneille, rohkeille ihmisille, jotka arvostavat laatua ja muotoilua sekä yksilöllisyyttä. Ellei kuulu näihin ihmisiin niin voi ihan rauhassa jatkaa Wartburgilla köröttelyä.
Vai että Euroopassa Suomea lukuunottamatta. Kumma vaan, että täällä EU:n väkiluvultaan toiseksi rikkaimmassa maassa Cube ei mitään erikoista kulttistatusta näytä nauttivan. Kenties sitten jossain muualla.
Cube on mainion näköinen pakkaus ja toivottavasti niitä alkaa näkymään myös Suomen teillä. Mitään myyntimenestystä siitä ei varmaan ainakaan Euroopan keski- ja pohjoisosissa tule, koska suurin osa porukasta on niin jämähtänyttä, että hankkivat aina saman mallin saksalaisesta kansanautosta vuodesta toiseen. Suurin repäisy on auton värin vaihtaminen kerran elämässä.
Väittäisin, että Soulin floppaamisen taustalla on maahantuojan ja ainoan vähittäismyyjän tilanne. Delta-Auto ei ennen konkurssiuhkaakaan ollut mitenkään hyvä maineinen autoliike ja nyt meni kyllä loputkin maineesta.
Kian myynnin syöksy on jotain aivan muuta kuin muiden lamasta kärsineiden automerkkien pudotus.
Anders-Simo:
Hopea, valkoinen, musta ja harmaa eivät ole out. Ne ovat vuodesta toiseen in. Silloin tällöin esitellään uusia värejä, joiden ainoa tarkoitus on vain erottua joukosta. Jos erikoisuutta hakee, niin Volvon kanariankeltainenkin toimii siihen, mutta ei näillä väreillä mitään tekemistä tyylin kanssa ole. Yhteistä näille erikoisuttaa tavoitteleville väreille on se, että ne uppoavat nopeasti inhokkiluokkaan.
http://www2.dupont.com/Automotive/en_US/news_events/article20091201.html
Cuben kulttimaineen hehkuttaminen on sen luokan hypetystä, että se vain pudottaa viestiesi uskottavuutta.