Monenlaisia "ekomittareita" näkee nykyään, enkä muista onko jo aiemmin täällä tai jossain listattu autoja joissa teho [kW] > päästöt [g/km CO2]. Katselin noita osoitteesta
http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi ja löytyi seuraavaa:
BMW 120d E81 Hatchback 3-ov
BMW 120d E82 Coupé
BMW 120d E87 Hatchback 5-ov
BMW 123d E81 Hatchback 3-ov
BMW 123d E87 Hatchback 5-ov
BMW 123d E82 Coupé
BMW 123d E88 Cabrio
BMW 320d E90 Sedan
BMW 320Cd E92 Coupé
Lexus RX 450h 4WD (Hybrid)
Mercedes-Benz C 250 CDI BE
Mercedes-Benz C 250 CDI BE T
Mercedes-Benz E 250 CDI BE
Mercedes-Benz E 250 CDI BE Coupé
Aika paljon näyttää nelisylinterisiä dieseleitä olevan, mutta ei kai tässä voi kaikki ko. kriteerin täyttävät autot olla?
Minusta aika erikoinen vertailu, huipputeho vs EU-kulutus?
235+255:
Pienen päästön autoista (< 100 gCO2/km) listasta puuttuu Prius. Sillä on 89/92 g/km (mallista riippuen) ja 100 kW. Tässä kohdassa hämää se, että Ekoake taitaa antaa pelkän polttomoottorin tehon.
Ihan arvaamalla veikkaisin, että BMW:ltä voisi noita kolmelitraisia dieseleitä katsella, 330d ja 530d. Niiden pitäisi ainakin manuaalisedaneina päästä rajan ali.
Sitten voisi kokeilla sporttiautoja. Luulisi jotain 250-300 kW:n vehkeitä löytyvän 250-300 g/km -päästöilläkin.
Nyt löysin bensa-autojakin:
Audi A4 Sedan 2,0 TFSI 155 kW Start-Stop
Audi A4 Avant 2,0 TFSI 155 kW Start-Stop
Audi A5 Sportback 2,0 TFSI 155 kW Start-Stop
Audi A5 Coupé 2,0 TFSI 155 kW Start-Stop
Dodge Caliber 2,4 SRT4
Seat Leon Cupra R
Hiilipäästö:
Nuo menee kevyesti rajan sisään automaattinakin. Joten ehkä kriteerini oli järjetön dieseleiden suhteen. Jos tarkasteluun ottaa vaikka alle 50k bensiinikäyttöiset autot on tässä ehkä enemmän järkeä.
Hiilipäästö:
Löytyihän niitä ihan liikaa tuosta teholuokasta.
Porsche 911 Turbo (PDK) alittaa aika kirkkaasti tuon raja arvoilla 268 g/km ja 368 kW.
NHB:
Mutta ei jos noita kilowatteja käyttää...
Itse käytän vain hevosvoimia, sanoipa säädösnikkarit mitä tahansa.
Kumma kyllä nuo tehokkaammat koneet eivät toistaiseksi suoriudu vastaavalla hyötysuhteella normiajosta kuin vähempitehoiset. Perusetenemisen vaatimilla kilowateilla hyötysuhde ei siis ole kummoinen.