Monenlaisia "ekomittareita" näkee nykyään, enkä muista onko jo aiemmin täällä tai jossain listattu autoja joissa teho [kW] > päästöt [g/km CO2]. Katselin noita osoitteesta
http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi ja löytyi seuraavaa:
BMW 120d E81 Hatchback 3-ov
BMW 120d E82 Coupé
BMW 120d E87 Hatchback 5-ov
BMW 123d E81 Hatchback 3-ov
BMW 123d E87 Hatchback 5-ov
BMW 123d E82 Coupé
BMW 123d E88 Cabrio
BMW 320d E90 Sedan
BMW 320Cd E92 Coupé
Lexus RX 450h 4WD (Hybrid)
Mercedes-Benz C 250 CDI BE
Mercedes-Benz C 250 CDI BE T
Mercedes-Benz E 250 CDI BE
Mercedes-Benz E 250 CDI BE Coupé
Aika paljon näyttää nelisylinterisiä dieseleitä olevan, mutta ei kai tässä voi kaikki ko. kriteerin täyttävät autot olla?
Minusta aika erikoinen vertailu, huipputeho vs EU-kulutus?
235+255:
Pienen päästön autoista (< 100 gCO2/km) listasta puuttuu Prius. Sillä on 89/92 g/km (mallista riippuen) ja 100 kW. Tässä kohdassa hämää se, että Ekoake taitaa antaa pelkän polttomoottorin tehon.
Ihan arvaamalla veikkaisin, että BMW:ltä voisi noita kolmelitraisia dieseleitä katsella, 330d ja 530d. Niiden pitäisi ainakin manuaalisedaneina päästä rajan ali.
Sitten voisi kokeilla sporttiautoja. Luulisi jotain 250-300 kW:n vehkeitä löytyvän 250-300 g/km -päästöilläkin.
Nyt löysin bensa-autojakin:
Audi A4 Sedan 2,0 TFSI 155 kW Start-Stop
Audi A4 Avant 2,0 TFSI 155 kW Start-Stop
Audi A5 Sportback 2,0 TFSI 155 kW Start-Stop
Audi A5 Coupé 2,0 TFSI 155 kW Start-Stop
Dodge Caliber 2,4 SRT4
Seat Leon Cupra R
Hiilipäästö:
Nuo menee kevyesti rajan sisään automaattinakin. Joten ehkä kriteerini oli järjetön dieseleiden suhteen. Jos tarkasteluun ottaa vaikka alle 50k bensiinikäyttöiset autot on tässä ehkä enemmän järkeä.
Hiilipäästö:
Löytyihän niitä ihan liikaa tuosta teholuokasta.
Porsche 911 Turbo (PDK) alittaa aika kirkkaasti tuon raja arvoilla 268 g/km ja 368 kW.
NHB:
Mutta ei jos noita kilowatteja käyttää...
Itse käytän vain hevosvoimia, sanoipa säädösnikkarit mitä tahansa.![:lol: :lol:](https://keskustelu.tekniikanmaailma.fi/resources/emoji/lol.png)
Kumma kyllä nuo tehokkaammat koneet eivät toistaiseksi suoriudu vastaavalla hyötysuhteella normiajosta kuin vähempitehoiset. Perusetenemisen vaatimilla kilowateilla hyötysuhde ei siis ole kummoinen.