Japanin autoteollisuuden alennustila

95 kommenttia
124»
  • Juuri tuo on yksi häiritsevä ominaisuus Priuksen laatikossa! Lisäksi lähdot vain tuntuvat kovin venyviltä ennen kuin auto pääsee vauhtiin. Lähtö ei ole sellainen napakka kuin hyvissä perinteisissä laatikoissa on. Tuo on ilman muuta totta, että CVT:n rakenne sopii erittäin hyvin pikkuautoihin, joissa on hieman huonompi alavääntö. Tällöin korkeat kierrokset paikkaavat alaväännön hoikkuuden. Meteli vain on melkoinen tällöin, eikä kone varsinaisesti kiihdytä kovin taloudellisella alueella kierrosten pyöriessä tuolla 5000 kierroksen tienoilla. Hintaero on toki melkoinen näiden mainitsemieni laatikoiden kanssa. Siten vertailu ei ole reilu, mutta vastasin vain kun minulta kysyttiin paremmista vaihtoehdoista. CVT-lootalla on ehdottomasti perusteltu paikkansa automaailmassa mielestäni. Voitaisiinko sanoa, että sen saa mistä maksaa???

      
  • Älkää enää ruikuttako! Nyt on Toyotassa vihdoin munaa enemmän kuin jossain kanalassa, Heh.. :smile:

    http://www.iltalehti.fi/autot/2011111014733247_au.shtml

      
  • Saanen huomauttaa, että kaasua painettaessa Prius lähtee liikkeelle ennemmin kuin polttomoottori edes pyörii saati käynnistyy! Eikö se ole jo aika "napakkaa"? Ja kiihtyvyyskin lienee kohtuullinen ottaen huomioon sen että 1,8 koneesta irtoaa parhaimmillaankin vain hurjat 99 heppaa.



    Toinen huomautus on, että Priuksen voimansiirto on kyllä kalliimpi kuin nuo 7-8 vaihteiset perinteiset automaattilaatikot.

    (Priuksen voimansiirtoon kuuluu kiinteästi mm. sähkömoottori, generaattori ja elektroniikka akkuineen. Ilman niitä teho ei välity Priuksen polttomoottorista pyöriin. Riittää, että generaattorista irroitetaan sähköjohto - polttomoottori saa huutaa vaikka kuinka, mutta auto ei liiku - vain sen verran mitä akussa on valmiiksi virtaa sähkömoottorille)



    Oma kokemukseni Priuksesta on, ettei siinä ole mitään muuta niin hyvää kuin voimansiirto. Mekaanisesti se on erittäin yksinkertainen ja siten varmatoiminen. Hybridijärjestelmän takia autosta on voitu jättää lisäksi kokonaan pois erilliset laturi, starttimoottori, kytkin ja vaihteisto. Toisin on laita esim. CVT-hihnavetoisissa autoissa. Otetaan esimerkiksi vaikka Honda Insignia. Siinä on vauhtipyörään kiinnitetty sähkömoottori/generaattori, sen kanssa kytkin ja sen perässä on CVT-laatikko ja jostain ihmeen syystä siinä on vielä kylmäkäynnistyksiä varten erillinen starttimoottorikin????



    Pitää muistaa, että polttomoottorissa on vain yksi kierrosluku, jolla se tuottaa taloudellisimmin kulloinkin vaaditun tehon. Mitä suurempaa tehoa tarvitaan, sitä nopeammin moottorin pitää pyöriä. Portaaton voimansiirto voi pitää tarkimmin moottorin kierrosluvun tuossa taloudellisimmassa pisteessä kussakin ajotilanteessa, eikä parhaaseen kierroslukuun vaikuta ajonopeus vaan tehontarve. Siksi kiihdytyksissä ja ylämäissä on suotavaa että moottori käy suuremmilla kierroksilla kuin muuten. Paras kiihtyvyys saavutetaan kun moottori käy koko ajan suurimman tehon kierrosnopeudella eikä vaeltele edestakaisin, samoin saavutetaan moottorin paras taloudellisuus kun ei ole kiinteitä vaihteita. Tästä seuraa väistämättä "kuminauhamaisuus", mikä saa kiihtyvyyden tuntumaan paljon rauhallisemmalta kuin se todellisuudessa on. Kiihtyvyyttä ei kuule moottorin äänestä, eikä mitään vetonykäyksiäkään ole - vain tasaista kiihtymistä.



    Toinen juttu on se, että vaikka portaaton voimansiirto on moottorin hyötysuhteen kannalta paras, sen oma hyötysuhde voi olla huono. Esim. hihnaa on raskaampi pyörittää kuin rattaita, jolloin kokonaishyötysuhde voi jäädä huonommaksi. Priuksen hyötysuhdetta huonontaa, että koko ajan osa mekaanisesta energiasta muutetaan sähköenergiaksi ja sitten taas mekaaniseksi, jolloin syntyy lämpöhäviöitä. Samoin akkujen latauksessa ja purussa syntyy lämpöhäviöitä.

      
  • Kierrosten vakiona pysyminen on sellainen asia, mitä perinteiset automaattilaatikot koko ajan lähestyvät. Mitä useampia vaihteita laatikossa on, sitä vakiompana ja sopivampana kierrokset pysyvät kulloiseenkin tilanteeseen. Kannattaa valita 2 vaihteinen laatikko, jos haluaa kokea maksimaalisen suuria kampiakselin pyörimistaajuuden muutoksia.

      
  • Kyllä varmaan näin on! Kiitos NHB vinkistä! Opinpahan olemaan tuomatta julki idioottimaisia mielipiteitäni! Joku roti prkl...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit