Jos en väärin muista, niin Ford osti aikanaan hybriditekniikkansa Toyotalta - olikohan virhe myydä, kun Fusion menestyy niin hyvin ja on onnistunut jatkokehittelyissä hienosti?
(Nyt menee muistinvaraisesti, joten yksityiskohdat voivat olla vähän epätarkkoja.)
Koko juttu taitaa olla pykälän verran monimutkaisempi. Fordin, Toyotan ja vaikkapa GM Voltin käyttämä hybridikonstruktio (kaksi sähkömoottoria, polttomoottori, planeettavaihteisto) on TRW:n patentoima vuonna 1974, joten se on ollut vapaata riistaa jo pitkään.
Ford teki asiasta itsenäistä kehitystyötä. Kun sitten vehje alkoi olla aika lailla kaupallisessa kunnossa, Toyota hermostui lopputuloksesta, koska se rikkoi Toyotan patentteja. Vaikka peruskonstruktio on yksinkertainen, sen ympärillä on luonnollisesti hyvinkin iso joukko patentteja.
Asiassa oli ilmeisesti ihan aidostikin käynyt niin, että Fordin ja Toyotan samalla alalla toimiva kehitystyö oli johtanut samoihin tuloksiin. Tämä ei ole mitenkään tavatonta, isommassa tuotekehityksessä pikemmin sääntö kuin poikkeus.
Lopputulos oli se, että sapelinkalistelun jälkeen osapuolet päätyivät ristiinlisenssointiin. Ford saa käyttää Toyotan hybridipatentteja ja Toyota saa käyttää Fordin dieselpatentteja.
Ford lähti kilpailuun takamatkalta (Toyota aloitti noin 1994), mutta sen osaaminen on kehittynyt kiitettävästi. Kyse ei ole mistään pykälää vanhan teknologian kopioimisesta, vaan ihan aidosta omasta tuotekehityksestä.
Tämä on hauska 0-100 Km/h keskustelu. Yhden mielestä 9 sekuntia satkuun on hyvä aika, kun aikaisemmin 6,2 sekuntia taas ei.
Jos puhutaan suomalaisesta autokaupan tilanteesta, on uusien autojen reaalihinta laskenut viimeisen kymmenen vuoden aikana selvästi. Ihmisillä on tänä päivänä mahdollisuus auton hankinnassa ottaa myös muita kuin kovia arvoja. Kestävyys ei ole enää niin tärkeä ostokriteeri kuin ennen.
Nyt arvostetaan enemmän toiminnallista laatua esim. normaaliin liikenteeseen soveltuvaa ajettavuutta tai puhtaita tunnearvoja kuten muotoilu. Näissä ei japanilaisautojen maine ole niin vahva kuin eurooppalaisten kilpailijoiden.
Sama trendi siirtyy/ on siirtynyt, myös käytettyjen autojen kauppaan. Ainakin näin näyttäisi alla olevan linkin mukaan.
Mitä taas tulee kohtuuhintaisiin urheiluautoihin, uutena ostavien asiakkaiden silmissä tärkeimpiä ominaisuuksia ei ole kierrosajat radalla yms. muut samanlaiset asiat. Esim. Saksassa uusien Z4:sten tai SLK:n ratissa on yleensä + 50-vuotias harmaantunut mies ja lähes yhtä usein saman ikäinen nainen. Suomesta voisi ottaa esimerkin halvemmasta hintaluokasta. RCZ on useimpien mielestä tyylikäs urheiluauto, ketään ei häiritse ettei auto ole erityisen nopea radalla.
Harmiksemme ikiliikkujan eli Hiacen tarina päättyy pian - ainakin hetkeksi. Huhut kertovat jo uudesta mallista - ja jopa tietysti on aikakin päivittää tuo 17v malli, joka on toki kestävyyden ikoni, mutta toki edustaa suunnittelultaan jo antiikkia.
Ei siihen mitään huhuja tarvita. Seuraavan sukupolven Hiace on ollut jo vuosia myynnissä muualla kuin Euroopassa. Euroopassa on myyty vanhaa mallia, jota on näennäisillä uudistuksilla tekohengitetty vuodesta toiseen.
Jos uusi Hiace olisi ollut tulossa Eurooppaan, niin se olisi kyllä esitelty samalla kertaa, kun uudistettu Hiluxikin. Hiluxihan sai vasta tässä kuussa Euro5-moottorit ja muutoin senkin myynti EU:ssa olisi päättynyt vuoden lopussa.
Ei tarvitse mennä kuin Itä-Suomeen, niin näkee venäjän kilvissä uusia Hiaceja:
Seuraavan sukupolven Hiace on ollut jo vuosia myynnissä muualla kuin Euroopassa. Euroopassa on myyty vanhaa mallia, jota on näennäisillä uudistuksilla tekohengitetty vuodesta toiseen.
Esittelemäsi "seuraavan sukupolven Hiace" on nykyistä euro-Hiacea edeltäneen mallin jatkokehitelmä eli vieläkin muinaisaikaisempi laitos, minkä näkee mm. ulkonäöstä, lyhyestä akselivälistä ja ohjaamon alla sijaitsevasta moottorista. Auto soveltuu ehkä synnyinmaansa ahtaisiin kaupunkioloihin ja epäilemättä halpana kehittyviin maihin, mutta ei siitä uutta Hiacea Eurooppaan saada.
Ilmeisesti Eurooppa on niin dieselöityä, että valmistajat eivät usko riittäviin myyntimääriin. Mutta on jotenkin masentavaa, että Fusionia tai Camryä ei saa Euroopasta edes jenkkiversiona.
Eiköhän myyntikatteet ohjaa tätä asiaa. Veikkaisin että kilpailu EU-alueella on taloudellisissa automalleissa aika kovaa koska EU:ssa autojen päästöt ovat jo aika alhaisella tasolla - uuden teknologian tuomat säästöt ovat kuitenkin meillä aika vähäisiä verrattuna auton lisähintaan. Ylimääräisiä katteita täältä ei saa samaan tapaan kuin vaikkapa USA:ssa, jossa hybridin kulutusero ns peruskalustoon on huima. Mallit ohjataan sinne missä niistä eniten tienaa.
Mitä taas tulee kohtuuhintaisiin urheiluautoihin, uutena ostavien asiakkaiden silmissä tärkeimpiä ominaisuuksia ei ole kierrosajat radalla yms. muut samanlaiset asiat. Esim. Saksassa uusien Z4:sten tai SLK:n ratissa on yleensä + 50-vuotias harmaantunut mies ja lähes yhtä usein saman ikäinen nainen.
Ehkä vähän turhaakin pilkunviilausta, mutta itse en kyllä laskisi noita varsinaisiin urheiluautoihin, vaan roadstereihin, jotka varmasti vetoavat aika erilaiseen asikaskuntaan kuin varsinaiset urheiluautot. Molempia luokkia varmasti yhdistää se että niistä haetaan ajonautintoa. Ja tottakai tehokkailla koneilla noista molemmat ovat suorituskyvyltään urheiluautoluokassa, mutta filosofialtaan kuitenkin jotain muuta.
Jos nyt kohtuuhintaista "aitoa" urheiluautoa hakee niin valikoimaa ei hirveästi ole. 370Z:n lisäksi Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6 vois olla hiukan sinnepäin, vaikka voihan sitäkin ajatella vain isomoottorisena coupéna.
juster:
Suomesta voisi ottaa esimerkin halvemmasta hintaluokasta. RCZ on useimpien mielestä tyylikäs urheiluauto, ketään ei häiritse ettei auto ole erityisen nopea radalla.
Olet varmaan oikeassa siinä että RCZ:n ostajia tuo ei häiritse. Mutta ehkä se häiritsee niitä jotka eivät sitä kuitenkaan osta vaikka se kiinnostaisikin.
Mitä taas tulee kohtuuhintaisiin urheiluautoihin, uutena ostavien asiakkaiden silmissä tärkeimpiä ominaisuuksia ei ole kierrosajat radalla yms. muut samanlaiset asiat. Esim. Saksassa uusien Z4:sten tai SLK:n ratissa on yleensä + 50-vuotias harmaantunut mies ja lähes yhtä usein saman ikäinen nainen. Suomesta voisi ottaa esimerkin halvemmasta hintaluokasta. RCZ on useimpien mielestä tyylikäs urheiluauto, ketään ei häiritse ettei auto ole erityisen nopea radalla.
Yleensäkin hyvin harvaa urheiluautoksi miellettyä autoa käytetään urheiluun. Muutenkin on aika hassua puhua urheilullisista ominaisuuksista ilmastoidussa nahkasohvassa istuen viilennettyä virvoitusjuomaa lipittäen. Muutama kilo moottorin painossa on sivuseikka laiskanpulskeassa mukavuusvarustellussa autossa, jota ajaa ylipainoinen suorituskyvytön kuski.
Mielikuvat, mielikuvat ja kilpailusta erottuminen ovat kolme tärkeintää asiaa erikoisemmissa autoissa. Turhakkeista järkevyyttä on turha etsiä, eikä niiden ostoa järkiperusteilla voi perustella. Toisia ostajia haluavat korkealle kiertäviä moottoreita, ja toiset haluavat iskutilavuudeltaan suuria moottoreita. Hondan imagoon pieni korkealle kiertävä kone sopii mainiosta, kun taas Corvttea olisi hankala kuvitella ilman suurta kasia. Toisin päin Homma ei toimisi.
Tuontitullit ohjaavat valmistamaan autoja EU:n sisällä.
Eihän nuo poikkea mitenkään muiden toimintatavasta, samat maailman kauppajärjestön säännöt koskevat EU:ta, USA:ta ja Japania.
Etuna on toki työllistäminen EU:n alueella, sillä esim. Avensis tai Yaris on 80% eurooppalaisista osista tehty.
Luulenpa, että nuo ns eurooppalaiset osat (varsinaisesti kaikki autonosat ovat nykyisin globaalia tavaraa) pääosin Itä-Euroopassa ja Kiinassa ym tehtynä ovat aika kustannustehokkaita verrattuna Japanissa tehtyihin. Saksankin hintakilpailukyky tuottajamaana on viime vuosina ollut merkittävästi taantuneita Japania ja USA:ta parempi, mikä aika hyvin näkyykin kansantalouksien tilaa katsellessa. Saksa on edelleen merkittävä teollisuusmaa, kahden muun osalta puhutaan teollisen tuotannon osalta jo enemmän menneisyydestä kuin nykyisyydestä.
ja tämä tarkoittaa usein sitä, että entinen laatuetumatka euroalueella mitätöityy kilpailijoihin verrattuna.
Väitätkö siis että japanilaiset ovat laskeneet laatustandardejaan hankkiessaan alihannkintaosia? Minä en oikein usko tuota, enemmän uskon että Japanin autoteollisuus on globalisoitunut ja hankkii osansa globaalisti. Nuo osat täyttävät niille asetetut standardit, eihän niitä muuten olisi ostettu. Kaikki autotehtaat toimivat aivan samaan tapaan perus-alihankinnoissaan: määritellään kriteerit ja kipailutetaan, sen jälkeen valitaan halvin kriterit täyttävä valmistaja ja ehkä sille toinen vaihtoehto huoltovarmuuden takia.
Rannalle jää aina osavalmistajia eri syistä, Osa siksi ettei laatu vastannut kriteerejä, osa siksi että olivat liian kalliita. Ei Toyota mikään joulupukkifirma ole, kyllä se on vetänyt alihankkijat hyvinkin ahtaalle, siihen taloudellinen menestys paljolti perustuu.
Hyvä kysymys! Ja ihan saman kysymyksen voisi esittää Toyotan teknologiasta. Missä on Avensis HSD tehtynä Camryn teknologialla. Ilmeisesti Eurooppa on niin dieselöityä, että valmistajat eivät usko riittäviin myyntimääriin. Mutta on jotenkin masentavaa, että Fusionia tai Camryä ei saa Euroopasta edes jenkkiversiona.
Mielestäni Toyotan tilanne on kuitenkin "valoisampi" kuin Fordin. Toyotalla on kuitenkin tarjota euroopankin markkinoille Prius, Auris ja erilaisia Lexuksia, joista CT200h ei ole edes pahan hintainen. Ja mikäli olen oikein käsittänyt, alkaa Toyotalta tippua hybridimalleja lähivuosina Euroopan markkinoille oikein urakalla.
Fordilla sen sijaan ei ole mitään. Tekniikka olisi, mutta ei halua tuoda sitä Eurooppaan. Piru vieköön, eikai se niin tolkuttoman vaikeata olisi tehdä sitä Focus tai Mondeo hybridiä? Focus etenkin olisi oivallinen alusta, koska sitä myydään myös jenkeissä, missä hybridit tunnetusti ovat huudossa.
Onkin mielestäni käsittämätöntä, että Ford, jolla on Toyotan kanssa markkinoiden kilpailukykyisin hybriditekniikka, ei tarjoa mitään vanhalla mantereella. Nyt Toyota saa korjata koko potin ja kaupan päälle vielä ympäristöystävällisen valmistajan imagon.
A Tapio:
Toyota on kyllä myös myynyt hybriditekniikkaansa. Nissan Altima Hybrid on ihan puhtaasti Toyotalta ostetulla tekniikalla toteutettu.
NBH:lla tuntuu menevän asiat nyt hieman sekaisin. Minä nimenomaan sanoin, että japanilaiset tekevät päteviä urheiluautoja. Sinä taas tunnut vetävän imagon tähän mukaan. Se ei todellakaan ole mikään urheiluauton pätevyyden mittari, vai väitätkö, että supra olisi esimerkiksi urheiluautona parempi jos se vain olisi eri merkkinen? Ja edelleen ehkäpä sadannen kerran kaikille eivät nuo ekohippihybridit sovi. Sinulla ei todellakaan ole mitään valtaa esittää, että urheilulliset ja tyylikkäät coupet ym kalpenisivat jonkun kuolemantylsän Camryn rinnalla. KAIKKIA EI KIINNOSTA YMPÄRISTÖSEIKAT! Mielestäni tuon Camryn rinnalla ei kalpene kuin ehkä Prius ja sekin vain siksi, että Camry näyttää paremmalta... Lähes miltä tahansa muulta autolta tuleekin sitten turpaan ja kovaa...
Sulla menee ainakin kirjaimet sekaisin. Et taida ymmärtää ollenkaan mitä kirjoitan. Jos joku auto myy vaatimattomasti kilpailijoihinsa verrattuna, niin se ei kuulu menestyjien sarjaan sinun tai minun arvostuksesta riippumatta. Japanilaiset sporttiautot eivät ole löytäneet ostajia kovin hyvin. Siksi niiden määrä on vähentynyt ja siksi niiden menestys ei ole erityisen hyvä. Johonkin huonosti menestyneeseen menestyneeseen coupecorollaan verrattuna hybridit ovat kertaluokkia kovempi juttu. Tuo on vain kylmä tosiasia, eikä sitä auktoriteetillä tarvitse tukea. Jos japsisportin keulalla lukisi esimerkiksi Ferrari tai Prosche, niin aivan takuulla se lisäisi auton
Priushan on taloudellisuuden lisäksi myös erittäin hyvin suomalaisessa talvessä lämpenevä, hiljainen ja vaivaton käyttöauto. Siinä on moneen tarpeeseen jo paljon hyviä puolia.
Siirrytäänpä tosiasioista henkilökohtaisiin näkemyksiin. Itse näen monet perusauton "sporttiversiot" erittäin tylsinä. Niissä ei ole oikein mitään hyvää. Ne ovat vain ominaisuuksiltaan huonompia ja kalliimpia versiota siitä autosta, jonka pohjalta ne on rakennettu. Eri tavalla muotoiltu katon takaosa ei aiheuta täällä vielä mitään kuumotusta.
Kyllähän japanilaiset autonvalmistajat edelleen tuottavat mielenkiintoisia automalleja mielenkiintoisilla moottorivalikoimilla, muttei Eurooppaan. Mysteeriksi sen sijaan on jäänyt se, mihin katosi japanilaisten turboinnostus? Siirtyikö se vain maanosasta toiseen? 2000-luvun alkuun asti lähes jokaiseen autoon koppimoposta edustuspirssiin oli mahdollista valita turbomoottori. 2000-luvun puolivälissäkin turbomalleja oli vielä jonkin verran, tällä hetkellä ne on laskettavissa molemman käden sormilla.
Toyota Caldina, Nissan Juke, Nissan GT-R, Subaru Impreza, Subaru Outback, Subaru Forester, Subaru Legacy, Mazda 3, Mazda Cx7, Mitsubishi Lancer, Acura RDX... ja siinäkö se oli?
Onko jollain faktatietoa, mikä tuossa on ollut syynä? Voisi melkein veikata jotain lakimuutosta, päästörajoja tms.
Niin ja ne eniten kiinnostavat japanilaiset tällä hetkellä? Nissan Altima ja Maxima, Subaru Legacy (joko Japanin markkinoiden 2.0 turbolla tai sillä 2.5 litraisella jenkkiversiolla), Toyota Mark X ja Toyota Crown. Tuskin Subarua lukuun ottamatta sanovat monellekaan suomalaiselle mitään?
ainakin tojo camryn osalta vastaus on selkeä: se on tehty jenkkeihin. full size car-kokoluokka tarkoittaa ettei mahdu parkkiruutuihin, jenkkijousitus ja 80-luvun tekniikkaan perustuvat moottorit, halpoja valmistaa, vähän tehoa, suuri kulutus. esim pikkumoottori, 2,5 litraa, 178 sae-heppaa, eli ehkä luokkaa 150-160 din, mpg 28 eli 8,5 l/satku jenkkisyklillä.
Tähän sen verran kantaa, että kyllähän tuo Camryn moottori on melko edistyksellinen. Huonohko litrateho (japanilaisittain) johtuu siitä, että moottori toimii Atkinsonin syklillä. Menee muuten aika pienellä tuo hybridi etenkin, jenkkinormista voi vähentää sen 20-30%, jolloin saadaan Eu-normin mukainen kulutus. Ja yhdistetty kulutus amerikkalaisittain? 5.7l/100km.
Altimasta sen verran, että jokainen toki määrittelee laiskuuden itse, muttei Altimat koskaan ole kovinkaan hitaita olleet. Ainakaan jos vertaa suurimpaan osaan sekä Euroopan että Pohjois-Amerikan teillä liikkuvista autoista.
Minä puhuinkin arvostetuista sporteista! Myyntimenestys ei arvostusta ratkaise. Ainoastaan haluttavuus! On useita harrastajien keskuudessa suurta arvostusta nauttivia japsisportteja. Ja jos saman auton keulalla vaihtuu ainoastaan merkki niin se ei tee autosta yhtään parempaa ominaisuuksiltaan vain imagoltaan, joka ei nähdäkseni ole mikään ominaisuus??? Supra ei todellakaan ole mikään coupecorolla! Celicakaan ei taida olla täysin yhtenäinen corollan kanssa, taitaa niitä eroja olla muitakin kuin kattolinja?
Prius on todella kaikkea mitä sanot. Se on myös:
- Erittäin ruma niin sisältä kuin päältäkin (en todellakaan ole ainoana tätä mieltä!)
- Huono ajettava (lukuisat testit)
- Huonot istuimet, jotka eivät tue kuten pitäisi
- Kammottava ergonomia
- Varsin kallis ominaisuuksiinsa nähden.
- Ei vetokoukun asennusmahdollisuutta (ainakaan vanhemmassa uudesta en tiedä
- Kattolinja vie pääntilat, käytännössä kahden aikuisen ja kahden lapsen auto vaikka polvitilat riittäisivätkin.
- Melko tehoton, polttomoottori meluisa ja karkeaääninen.
- Kulutus ei mitenkään sensaatiomaisen pieni suorituskyky huomioiden.
- Vaihdelaatikon kuminauhamainen toiminta ei nykypäivää.
- Meluisa, korostuu varsinkin jos haluaa varusteita jolloin saa "kaupan päälle" väkisin suuremmmat renkaat ja matalaprofiiliset renkaat.
- Leimaa omistajaansa ( vaikka NHB kokee tämän positiiviseksi seikaksi kaikki eivät siitä todellakaan pidä!)
- Vaihdelaatikon kuminauhamainen toiminta ei nykypäivää.
- Meluisa, korostuu varsinkin jos haluaa varusteita jolloin saa "kaupan päälle" väkisin suuremmmat renkaat ja matalaprofiiliset renkaat
...eikös Priuksen laatikko ole kaikista hienotoimisin?
ja omien kokemusten mukaan Prius on yksi hiljaisimpia autoja hintaluokassaan - etenkin kaupungissa.
Minusta Prius on oikeastaan aika onnistunut tuote - etenkin uusin korimalli on hieno myös muotoilultaan. Eikä se ajettavuus tuossa uudessa mallissa huono ole - kuten ei missään nykyautossa. Ainoa moitteeni tulee vain korkeasta hankintahinnasta vrt. Auris.
Supra saanee lähivuosina jatkajan ja uusi Celica on jo tulossa, joten eiköhän Toyotaltakin tule noita sportteja pitkästä aikaa tarjolle jatkamaan legendaarisia malleja.
Yksi valopilkku, syksyllä 2012 Suomeenkin luultavasti tuleva Celican seuraaja, takavetoinen FT-86 on tietysti odotettu ja Toyotalle tarpeellinen uutuus, mutta siinä lienee yksi suuri vika: hinta. Veikkaan, että tuleva Celica maksaa Suomessa ainakin 40 tonnia, luultavasti lähempänä 45 tonnia.
Auto on suunniteltu puhtaalta pöydältä alusta loppuun saakka ja suunnittelukustannukset ovat korkeat. Auto on takavetoinen, se painaa 1280 kiloa ja tehot ovat 197 hevosvoimaa.
Sportti voitaisiin tehdä halvemmallakin. Esimerkiksi Nissan Sunnyista oli aina coupeversiot. Tosin niissä ei ollut yhtään enempää tehoa kuin pappaversioissakaan. Mutta makea ulkonäkö teki kauppansa sekin.
Samoin Toyotakin voisi käyttää vaikka Auriksen perusrakennetta ja luoda paljon halvemmalla etuvetoisen kaupunkisportin. Eikä tehoakaan tarvita kahtasataa heppaa, vaan pieneen, kevyeen autoon riittää hyvin 130-150 hevosvoimaa. Sillä saadaan aikaan 8-9 sekunnin kiihtyvyys, joka riittää useimmille. Ja tekniikka tulee kääriä houkuttelevaan muotoiluun. Hinnaksi voisi tulla 25-30 tonnia. Johan kauppa kävisi. Kampaajat, metroseksuaalit, nuoret miehet ja naiset ostaisivat tätä seksikästä kärryä kilvan. Kakkosautona se olisi tavallinen näky.
Esimerkkiä tulisi ottaa vaikkapa Peugeotin RCZ:sta, joka maksaa vain noin 32 tonnia, mutta näyttää 200 tonnin hintaiselta. Ehkä Peugeotin tekniikka epäilyttää vielä Suomessa hieman, mutta Toyotan legendaarinen maine myisi pikkusporttia ihan toiseen tapaan kuin mitä Pösön coupea, varsinkin, jos hinta olisi selvästi halvempi.
Vaikka siis tuleva Celica onkin tervetullut, sen ala- ja yläpuolelle tarvitaan sportit: Corolla Coupe, Celica ja Supra olkoot Toyotan vastaus urheilullisten autojen ystäville. Näistä Corolla Coupea ei tarvitse siunata edes kovin suurilla tehoilla tai rata-automaisella ajettavuudella: riittää, että äiskä pääsee sillä töihin aamulla kauniista autostaan nauttien.
Prius on autoteknisen evoluution etenevä kärki. Maailmantalous huojuu ja sporttiautojen kauppa on suhdanneherkkää. Autot ovat täällä ihanuuksien ihmemaassa niin hinnakkaita, että leluosaston myynti sakkaa viimeistään kun yt-neuvottelut uhkaavat. Vaikka olisi työnantajapuolen edustaja. Näin kävi edellisen laman aikana.
Taitaa porukalta unohtua, että valtaosa autonomistajista ei fantasioi erikoisautoista vaan haluaa luotettavan, halvan, omaan käyttötarpeeseen sopivan kulkineen. Eikö asiakas ole oikeassa?
Taitaa porukalta unohtua, että valtaosa autonomistajista ei fantasioi erikoisautoista vaan haluaa luotettavan, halvan, omaan käyttötarpeeseen sopivan kulkineen. Eikö asiakas ole oikeassa?
En näe väistämätöntä ristiriitaa siinä, etteikö erikoisauto voisi olla myös luotettava, kohtuuhintainen ja käyttötarpeeseen sopiva.
Esimerkkinä juuri vaikkapa "Corolla Coupe", mikäli sellainen olisi.. se olisi luotettava, järkihintainen ( varsinkin käytettynä ) ja esimerkiksi kakkosautoksi vallan sopiva.
Toisaalta myös moni "normaaliauto" voi olla epäluotettava, kallis ja käyttötarvetta puutteellisesti palveleva.
Se, mikä itseäni eritoten kiinnostaa ja mille luulisi markkinoillakin eniten olevan kysyntää olisi juuri edulliset, houkuttelevasti muotoillut ja tavisautoihin teknisesti perustuvat "erikoisautot". Tällaisia ei nykyisin juuri ole, ennen oli enemmän. Näihin voitaneen lukea tänä päivänä esimerkiksi Volkswagen New Beetle, Opel Tigra ja Peugeot RCZ. Lisää tällaisia, kiitos!
PS: Chrysler PT Cruiser on esimerkki siitä, miten erikoisesti muotoiltu auto voi silti olla käytännöllinen ja jopa perheelliselle sopiva arkikulkine. Estetiikan ja erikoisuuden ei tarvitse maksaa järjettömästi, sitä tässä peräänkuulutan. Ja tehoa ei sitäkään tarvitse olla 300 heppaa. Riittää, että lisätään turbo ja saadaan vähän lisäpotkua. Näin saadaan järkihintaan hieman iloa autoiluun arjen keskellä.
Minä puhuinkin arvostetuista sporteista! Myyntimenestys ei arvostusta ratkaise. Ainoastaan haluttavuus! On useita harrastajien keskuudessa suurta arvostusta nauttivia japsisportteja.
Jokaiselle autolle löytyy aina joku pieni "harrastajien" porukka, jonka silmissä kyseinen auto on mahtavinta parhautta. Mutta mitä sitten? Mun tai sun henkillökohtaiset fanituksen kohteet eivät ole erityisen merkittäviä asioita japanilaisen autoteollisuuden kannalta.
Japsisporttien kannattajaryhmät eivät ole pieniä. Ehkeivät riittävän suuria myyntimenestystä varten, mutta suuria kumminkin. Vai oletko niin naiivi, että väität japsisporttien harrastamisen olevan muutaman henkilön varassa??? Tuossa listassa kun sattui olemaan myös MX-5, joka ainakin käsittääkseni on päässyt Guinnesin ennätysten kirjaan maailman eniten myytynä roadsterina! Monet ammattilaiset lukevat sen urheiluautoihin. Yllättävän suuri pieni harrastajaporukka on jostain löytynyt! Vai omistaako mielestäsi pieni joukko kaikki yli 700000 MX:sta?
- Kulutus ei mitenkään sensaatiomaisen pieni suorituskyky huomioiden.
...
Mikään auto ei vastaa kaikkien käyttäjien tarpeeseen, ja hyvin paljon on myös makuasioita.
Mutta kun tuossa ylhäällä oli tuollainen väittämä, niin heitänpä haasteen: Otetaan mitaksi auton energiankulutus (näkyy CO2-päästöistä ), koko ja suorituskyky. Mainitse jokin auto, joka haastaa Priuksen kaikissa kolmessa. Saat bonusta, jos haastaja on automaattivaihteinen.
Otetaan mitaksi auton energiankulutus (näkyy CO2-päästöistä ), koko ja suorituskyky. Mainitse jokin auto, joka haastaa Priuksen kaikissa kolmessa. Saat bonusta, jos haastaja on automaattivaihteinen.
BMW 320d ED: 163 hv, 380 Nm, 0-100 km/h 8,0 s, 109 g/km
En ole varma saako uutta F30 ED-versiota myös automaattina, mutta tuossa manuaalin arvot.
Riippuu tietysti suorituskyvyn ja taloudellisuuden painotuksista kumpi on parempi.
Otetaan mitaksi auton energiankulutus (näkyy CO2-päästöistä ), koko ja suorituskyky. Mainitse jokin auto, joka haastaa Priuksen kaikissa kolmessa. Saat bonusta, jos haastaja on automaattivaihteinen.
BMW 320d ED: 163 hv, 380 Nm, 0-100 km/h 8,0 s, 109 g/km
En ole varma saako uutta F30 ED-versiota myös automaattina, mutta tuossa manuaalin arvot.
Hiilipäästö tarkoitti kaikssa kolmessa, bemari haastaa kahdessa.
Japsisporttien kannattajaryhmät eivät ole pieniä. Ehkeivät riittävän suuria myyntimenestystä varten, mutta suuria kumminkin. Vai oletko niin naiivi, että väität japsisporttien harrastamisen olevan muutaman henkilön varassa??? Tuossa listassa kun sattui olemaan myös MX-5, joka ainakin käsittääkseni on päässyt Guinnesin ennätysten kirjaan maailman eniten myytynä roadsterina! Monet ammattilaiset lukevat sen urheiluautoihin. Yllättävän suuri pieni harrastajaporukka on jostain löytynyt! Vai omistaako mielestäsi pieni joukko kaikki yli 700000 MX:sta?
MX-5 möi joskus aikoinaan hyvin, nykyisin menee vähän nihkeämmin. MX-5 on kuitenkin yksi harvoja edes menestyneitä japsisportteja. Sillä on ollut jatkuvuutta ja selkeä imago. Se on myös ollut täysin Mazdan muuta linjasta poikkeava auto. Itseasiassa MX-5 on myynyt 900 000 kappaletta. Se tekee keskimääräiseksi vuosimyynniksi 50 000. Nykyisin se myy vajaat 20 000 kappaletta vuodessa. Esimerkiksi BMW:llä on Z4 sekä 1-sarjan ja Minin avoversiot vähän saman suuntaisia tuoteita. Ne myyvät kaikki nykyisin tuota Mazdaa enemmän.
Hiilipäästö tarkoitti kaikssa kolmessa, bemari haastaa kahdessa.
Toisin päin ajateltuna Prius haastaa Bemarin vain taloudellisuudessa, ja siinäkin käytännössä vain kaupunki- ja taajamaympäristössä. Jo vanha perusmallin E90 320d kulutti Priusta vähemmän yli 90 km/h nopeuksissa.
Jos katsoo vaikkapa USA:n myyntitilastoja, niin japanilaisilla on myydyimpien autojen listalla aika monta autoa. Tosin yksikään niistä ei ole mikään sporttiauto, pikemminkin suuntaus näyttäisi olevan aika tavanomaisiin autoihin. Euroopassa myynnit ovat japanilaisten osalta kokonaisuutena vähäisempiä, mutta ei täälläkään urheilumallien myynnillä juhlita.
Puhuinkin vain tuosta ennätykseen oikeuttaneesta myynnistä! Saattavathan nuo toiset myydä enemmän, mutta tuskin koskaan tavoittavat Mazdan myyntilukuja. Tuo BMW on hyvä esimerkki, myös esim Golfin Bluemotion olisi hyvä esimerkki, tai hieman pienempi Polo Bluemotion, joskin se on pienempi, muissa kohdissa pärjää mainiosti. Miksi Prius pitäisi pystyä haastamaan kaikissa kolmessa asiassa??? Eihän se itsekään pysty haastamaan kilpailijoitaan juuri missään muussa kuin kulutuksessa, joka heittää todellisuudessa aika paljon ilmoitetusta. Ainakin enemmän kuin dieselien vastaavat...
Hiilipäästö tarkoitti kaikssa kolmessa, bemari haastaa kahdessa.
Toisin päin ajateltuna Prius haastaa Bemarin vain taloudellisuudessa, ja siinäkin käytännössä vain kaupunki- ja taajamaympäristössä. Jo vanha perusmallin E90 320d kulutti Priusta vähemmän yli 90 km/h nopeuksissa.
Autoonhan liittyy valtava määrä hankintakriteerejä. Yleisimmin varmaankin hinta, kuljetuskapasiteetti, suorituskyky ja energiankulutus. Jos vain teknologian hyvyys kiinnostaa, tästä nelikosta voi jättää hinnan pois.
Hyviä tässä teknologiavertailussa ovat autot, joilla ei löydy voittajaa kaikissa kolmessa lajissa. Jos otetaan vaikka jokin perus-Corolla bensiinimoottorilla ja käsivaihteella, niin löytyy paljonkin autoja, joille se häviää kaikessa.
Joten tuo 3-sarjan uusi BMW on hyvä, koska ei löydy autoa, joka voittaisi sen kaikissa kolmessa. Sama koskee vaikkapa 520dA:ta tai Mersun uuden B-sarjan piheimpiä malleja.
Mutta jos väite on se, että Prius ei ole luokassaan taloudellinen, niin se pitää perustella vastaesimerkillä. Meillä ei ole muuta kuin normikulutuksia, mutta jos EU-normi tuntuu epärealistiselta (mitä se onkin), niin voihan sitä katsoa vaikka jenkkinormin mukaan. Minun väitteeni on se, että kaikki autot, jotka voittavat tai pääsevät Priuksen kanssa tasoihin koossa ja suorituskyvyssä, ovat selvästi enemmän energiaa kuluttavia. Tai vastaavasti niin, että kaikki samaan kulutukseen tai alle pääsevät ovat joko pienempiä tai laiskempia (tai kumpaakin).
Kun nykyään usein mennään ihan prosentin tai parin marginaaleilla, tuossa on vielä aika iso ero. Mainittu Bemari on suunnilleen saman kokoinen, suorituskykyisempi mutta kuluttaa yli 20 % enemmän energiaa (ja on käsivaihteinen, mutta se ei välttämättä kovin paljon kulutuksessa näy).
En ole mikään japsiautofani, mutta tässä valitettavasti ihan numerot puhuvat paljon sen puolesta, että Toyotan hybriditeknologia on melkoisen hyvää.
A Tapio:
(Nyt menee muistinvaraisesti, joten yksityiskohdat voivat olla vähän epätarkkoja.)
Koko juttu taitaa olla pykälän verran monimutkaisempi. Fordin, Toyotan ja vaikkapa GM Voltin käyttämä hybridikonstruktio (kaksi sähkömoottoria, polttomoottori, planeettavaihteisto) on TRW:n patentoima vuonna 1974, joten se on ollut vapaata riistaa jo pitkään.
Ford teki asiasta itsenäistä kehitystyötä. Kun sitten vehje alkoi olla aika lailla kaupallisessa kunnossa, Toyota hermostui lopputuloksesta, koska se rikkoi Toyotan patentteja. Vaikka peruskonstruktio on yksinkertainen, sen ympärillä on luonnollisesti hyvinkin iso joukko patentteja.
Asiassa oli ilmeisesti ihan aidostikin käynyt niin, että Fordin ja Toyotan samalla alalla toimiva kehitystyö oli johtanut samoihin tuloksiin. Tämä ei ole mitenkään tavatonta, isommassa tuotekehityksessä pikemmin sääntö kuin poikkeus.
Lopputulos oli se, että sapelinkalistelun jälkeen osapuolet päätyivät ristiinlisenssointiin. Ford saa käyttää Toyotan hybridipatentteja ja Toyota saa käyttää Fordin dieselpatentteja.
Ford lähti kilpailuun takamatkalta (Toyota aloitti noin 1994), mutta sen osaaminen on kehittynyt kiitettävästi. Kyse ei ole mistään pykälää vanhan teknologian kopioimisesta, vaan ihan aidosta omasta tuotekehityksestä.
Tämä on hauska 0-100 Km/h keskustelu. Yhden mielestä 9 sekuntia satkuun on hyvä aika, kun aikaisemmin 6,2 sekuntia taas ei.
Jos puhutaan suomalaisesta autokaupan tilanteesta, on uusien autojen reaalihinta laskenut viimeisen kymmenen vuoden aikana selvästi. Ihmisillä on tänä päivänä mahdollisuus auton hankinnassa ottaa myös muita kuin kovia arvoja. Kestävyys ei ole enää niin tärkeä ostokriteeri kuin ennen.
Nyt arvostetaan enemmän toiminnallista laatua esim. normaaliin liikenteeseen soveltuvaa ajettavuutta tai puhtaita tunnearvoja kuten muotoilu. Näissä ei japanilaisautojen maine ole niin vahva kuin eurooppalaisten kilpailijoiden.
Sama trendi siirtyy/ on siirtynyt, myös käytettyjen autojen kauppaan. Ainakin näin näyttäisi alla olevan linkin mukaan.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20111098803
Mitä taas tulee kohtuuhintaisiin urheiluautoihin, uutena ostavien asiakkaiden silmissä tärkeimpiä ominaisuuksia ei ole kierrosajat radalla yms. muut samanlaiset asiat. Esim. Saksassa uusien Z4:sten tai SLK:n ratissa on yleensä + 50-vuotias harmaantunut mies ja lähes yhtä usein saman ikäinen nainen. Suomesta voisi ottaa esimerkin halvemmasta hintaluokasta. RCZ on useimpien mielestä tyylikäs urheiluauto, ketään ei häiritse ettei auto ole erityisen nopea radalla.
A Tapio:
Ei siihen mitään huhuja tarvita. Seuraavan sukupolven Hiace on ollut jo vuosia myynnissä muualla kuin Euroopassa. Euroopassa on myyty vanhaa mallia, jota on näennäisillä uudistuksilla tekohengitetty vuodesta toiseen.
Jos uusi Hiace olisi ollut tulossa Eurooppaan, niin se olisi kyllä esitelty samalla kertaa, kun uudistettu Hiluxikin. Hiluxihan sai vasta tässä kuussa Euro5-moottorit ja muutoin senkin myynti EU:ssa olisi päättynyt vuoden lopussa.
Ei tarvitse mennä kuin Itä-Suomeen, niin näkee venäjän kilvissä uusia Hiaceja:
sjvirt:
Esittelemäsi "seuraavan sukupolven Hiace" on nykyistä euro-Hiacea edeltäneen mallin jatkokehitelmä eli vieläkin muinaisaikaisempi laitos, minkä näkee mm. ulkonäöstä, lyhyestä akselivälistä ja ohjaamon alla sijaitsevasta moottorista. Auto soveltuu ehkä synnyinmaansa ahtaisiin kaupunkioloihin ja epäilemättä halpana kehittyviin maihin, mutta ei siitä uutta Hiacea Eurooppaan saada.
Hiilipäästö:
Eiköhän myyntikatteet ohjaa tätä asiaa. Veikkaisin että kilpailu EU-alueella on taloudellisissa automalleissa aika kovaa koska EU:ssa autojen päästöt ovat jo aika alhaisella tasolla - uuden teknologian tuomat säästöt ovat kuitenkin meillä aika vähäisiä verrattuna auton lisähintaan. Ylimääräisiä katteita täältä ei saa samaan tapaan kuin vaikkapa USA:ssa, jossa hybridin kulutusero ns peruskalustoon on huima. Mallit ohjataan sinne missä niistä eniten tienaa.
juster:
Ehkä vähän turhaakin pilkunviilausta, mutta itse en kyllä laskisi noita varsinaisiin urheiluautoihin, vaan roadstereihin, jotka varmasti vetoavat aika erilaiseen asikaskuntaan kuin varsinaiset urheiluautot. Molempia luokkia varmasti yhdistää se että niistä haetaan ajonautintoa. Ja tottakai tehokkailla koneilla noista molemmat ovat suorituskyvyltään urheiluautoluokassa, mutta filosofialtaan kuitenkin jotain muuta.
Jos nyt kohtuuhintaista "aitoa" urheiluautoa hakee niin valikoimaa ei hirveästi ole. 370Z:n lisäksi Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6 vois olla hiukan sinnepäin, vaikka voihan sitäkin ajatella vain isomoottorisena coupéna.
juster:
Olet varmaan oikeassa siinä että RCZ:n ostajia tuo ei häiritse. Mutta ehkä se häiritsee niitä jotka eivät sitä kuitenkaan osta vaikka se kiinnostaisikin.
juster:
Yleensäkin hyvin harvaa urheiluautoksi miellettyä autoa käytetään urheiluun. Muutenkin on aika hassua puhua urheilullisista ominaisuuksista ilmastoidussa nahkasohvassa istuen viilennettyä virvoitusjuomaa lipittäen. Muutama kilo moottorin painossa on sivuseikka laiskanpulskeassa mukavuusvarustellussa autossa, jota ajaa ylipainoinen suorituskyvytön kuski.
Mielikuvat, mielikuvat ja kilpailusta erottuminen ovat kolme tärkeintää asiaa erikoisemmissa autoissa. Turhakkeista järkevyyttä on turha etsiä, eikä niiden ostoa järkiperusteilla voi perustella. Toisia ostajia haluavat korkealle kiertäviä moottoreita, ja toiset haluavat iskutilavuudeltaan suuria moottoreita. Hondan imagoon pieni korkealle kiertävä kone sopii mainiosta, kun taas Corvttea olisi hankala kuvitella ilman suurta kasia. Toisin päin Homma ei toimisi.
A Tapio:
Eihän nuo poikkea mitenkään muiden toimintatavasta, samat maailman kauppajärjestön säännöt koskevat EU:ta, USA:ta ja Japania.
Luulenpa, että nuo ns eurooppalaiset osat (varsinaisesti kaikki autonosat ovat nykyisin globaalia tavaraa) pääosin Itä-Euroopassa ja Kiinassa ym tehtynä ovat aika kustannustehokkaita verrattuna Japanissa tehtyihin. Saksankin hintakilpailukyky tuottajamaana on viime vuosina ollut merkittävästi taantuneita Japania ja USA:ta parempi, mikä aika hyvin näkyykin kansantalouksien tilaa katsellessa. Saksa on edelleen merkittävä teollisuusmaa, kahden muun osalta puhutaan teollisen tuotannon osalta jo enemmän menneisyydestä kuin nykyisyydestä.
Väitätkö siis että japanilaiset ovat laskeneet laatustandardejaan hankkiessaan alihannkintaosia? Minä en oikein usko tuota, enemmän uskon että Japanin autoteollisuus on globalisoitunut ja hankkii osansa globaalisti. Nuo osat täyttävät niille asetetut standardit, eihän niitä muuten olisi ostettu. Kaikki autotehtaat toimivat aivan samaan tapaan perus-alihankinnoissaan: määritellään kriteerit ja kipailutetaan, sen jälkeen valitaan halvin kriterit täyttävä valmistaja ja ehkä sille toinen vaihtoehto huoltovarmuuden takia.
Rannalle jää aina osavalmistajia eri syistä, Osa siksi ettei laatu vastannut kriteerejä, osa siksi että olivat liian kalliita. Ei Toyota mikään joulupukkifirma ole, kyllä se on vetänyt alihankkijat hyvinkin ahtaalle, siihen taloudellinen menestys paljolti perustuu.
Hiilipäästö:
Mielestäni Toyotan tilanne on kuitenkin "valoisampi" kuin Fordin. Toyotalla on kuitenkin tarjota euroopankin markkinoille Prius, Auris ja erilaisia Lexuksia, joista CT200h ei ole edes pahan hintainen. Ja mikäli olen oikein käsittänyt, alkaa Toyotalta tippua hybridimalleja lähivuosina Euroopan markkinoille oikein urakalla.
Fordilla sen sijaan ei ole mitään. Tekniikka olisi, mutta ei halua tuoda sitä Eurooppaan. Piru vieköön, eikai se niin tolkuttoman vaikeata olisi tehdä sitä Focus tai Mondeo hybridiä? Focus etenkin olisi oivallinen alusta, koska sitä myydään myös jenkeissä, missä hybridit tunnetusti ovat huudossa.
Onkin mielestäni käsittämätöntä, että Ford, jolla on Toyotan kanssa markkinoiden kilpailukykyisin hybriditekniikka, ei tarjoa mitään vanhalla mantereella. Nyt Toyota saa korjata koko potin ja kaupan päälle vielä ympäristöystävällisen valmistajan imagon.
A Tapio:
Toyota on kyllä myös myynyt hybriditekniikkaansa. Nissan Altima Hybrid on ihan puhtaasti Toyotalta ostetulla tekniikalla toteutettu.
NBH:lla tuntuu menevän asiat nyt hieman sekaisin. Minä nimenomaan sanoin, että japanilaiset tekevät päteviä urheiluautoja. Sinä taas tunnut vetävän imagon tähän mukaan. Se ei todellakaan ole mikään urheiluauton pätevyyden mittari, vai väitätkö, että supra olisi esimerkiksi urheiluautona parempi jos se vain olisi eri merkkinen? Ja edelleen ehkäpä sadannen kerran kaikille eivät nuo ekohippihybridit sovi. Sinulla ei todellakaan ole mitään valtaa esittää, että urheilulliset ja tyylikkäät coupet ym kalpenisivat jonkun kuolemantylsän Camryn rinnalla. KAIKKIA EI KIINNOSTA YMPÄRISTÖSEIKAT! Mielestäni tuon Camryn rinnalla ei kalpene kuin ehkä Prius ja sekin vain siksi, että Camry näyttää paremmalta... Lähes miltä tahansa muulta autolta tuleekin sitten turpaan ja kovaa...
Sulla menee ainakin kirjaimet sekaisin. Et taida ymmärtää ollenkaan mitä kirjoitan. Jos joku auto myy vaatimattomasti kilpailijoihinsa verrattuna, niin se ei kuulu menestyjien sarjaan sinun tai minun arvostuksesta riippumatta. Japanilaiset sporttiautot eivät ole löytäneet ostajia kovin hyvin. Siksi niiden määrä on vähentynyt ja siksi niiden menestys ei ole erityisen hyvä. Johonkin huonosti menestyneeseen menestyneeseen coupecorollaan verrattuna hybridit ovat kertaluokkia kovempi juttu. Tuo on vain kylmä tosiasia, eikä sitä auktoriteetillä tarvitse tukea. Jos japsisportin keulalla lukisi esimerkiksi Ferrari tai Prosche, niin aivan takuulla se lisäisi auton
Priushan on taloudellisuuden lisäksi myös erittäin hyvin suomalaisessa talvessä lämpenevä, hiljainen ja vaivaton käyttöauto. Siinä on moneen tarpeeseen jo paljon hyviä puolia.
Siirrytäänpä tosiasioista henkilökohtaisiin näkemyksiin. Itse näen monet perusauton "sporttiversiot" erittäin tylsinä. Niissä ei ole oikein mitään hyvää. Ne ovat vain ominaisuuksiltaan huonompia ja kalliimpia versiota siitä autosta, jonka pohjalta ne on rakennettu. Eri tavalla muotoiltu katon takaosa ei aiheuta täällä vielä mitään kuumotusta.
Kyllähän japanilaiset autonvalmistajat edelleen tuottavat mielenkiintoisia automalleja mielenkiintoisilla moottorivalikoimilla, muttei Eurooppaan. Mysteeriksi sen sijaan on jäänyt se, mihin katosi japanilaisten turboinnostus? Siirtyikö se vain maanosasta toiseen? 2000-luvun alkuun asti lähes jokaiseen autoon koppimoposta edustuspirssiin oli mahdollista valita turbomoottori. 2000-luvun puolivälissäkin turbomalleja oli vielä jonkin verran, tällä hetkellä ne on laskettavissa molemman käden sormilla.
Toyota Caldina, Nissan Juke, Nissan GT-R, Subaru Impreza, Subaru Outback, Subaru Forester, Subaru Legacy, Mazda 3, Mazda Cx7, Mitsubishi Lancer, Acura RDX... ja siinäkö se oli?
Onko jollain faktatietoa, mikä tuossa on ollut syynä? Voisi melkein veikata jotain lakimuutosta, päästörajoja tms.
Niin ja ne eniten kiinnostavat japanilaiset tällä hetkellä? Nissan Altima ja Maxima, Subaru Legacy (joko Japanin markkinoiden 2.0 turbolla tai sillä 2.5 litraisella jenkkiversiolla), Toyota Mark X ja Toyota Crown. Tuskin Subarua lukuun ottamatta sanovat monellekaan suomalaiselle mitään?
surffari:
Tähän sen verran kantaa, että kyllähän tuo Camryn moottori on melko edistyksellinen. Huonohko litrateho (japanilaisittain) johtuu siitä, että moottori toimii Atkinsonin syklillä. Menee muuten aika pienellä tuo hybridi etenkin, jenkkinormista voi vähentää sen 20-30%, jolloin saadaan Eu-normin mukainen kulutus. Ja yhdistetty kulutus amerikkalaisittain? 5.7l/100km.
Altimasta sen verran, että jokainen toki määrittelee laiskuuden itse, muttei Altimat koskaan ole kovinkaan hitaita olleet. Ainakaan jos vertaa suurimpaan osaan sekä Euroopan että Pohjois-Amerikan teillä liikkuvista autoista.
Minä puhuinkin arvostetuista sporteista! Myyntimenestys ei arvostusta ratkaise. Ainoastaan haluttavuus! On useita harrastajien keskuudessa suurta arvostusta nauttivia japsisportteja. Ja jos saman auton keulalla vaihtuu ainoastaan merkki niin se ei tee autosta yhtään parempaa ominaisuuksiltaan vain imagoltaan, joka ei nähdäkseni ole mikään ominaisuus??? Supra ei todellakaan ole mikään coupecorolla! Celicakaan ei taida olla täysin yhtenäinen corollan kanssa, taitaa niitä eroja olla muitakin kuin kattolinja?
Prius on todella kaikkea mitä sanot. Se on myös:
- Erittäin ruma niin sisältä kuin päältäkin (en todellakaan ole ainoana tätä mieltä!)
- Huono ajettava (lukuisat testit)
- Huonot istuimet, jotka eivät tue kuten pitäisi
- Kammottava ergonomia
- Varsin kallis ominaisuuksiinsa nähden.
- Ei vetokoukun asennusmahdollisuutta (ainakaan vanhemmassa uudesta en tiedä
- Kattolinja vie pääntilat, käytännössä kahden aikuisen ja kahden lapsen auto vaikka polvitilat riittäisivätkin.
- Melko tehoton, polttomoottori meluisa ja karkeaääninen.
- Kulutus ei mitenkään sensaatiomaisen pieni suorituskyky huomioiden.
- Vaihdelaatikon kuminauhamainen toiminta ei nykypäivää.
- Meluisa, korostuu varsinkin jos haluaa varusteita jolloin saa "kaupan päälle" väkisin suuremmmat renkaat ja matalaprofiiliset renkaat.
- Leimaa omistajaansa ( vaikka NHB kokee tämän positiiviseksi seikaksi kaikki eivät siitä todellakaan pidä!)
Nuori autoilija:
- Vaihdelaatikon kuminauhamainen toiminta ei nykypäivää.
- Meluisa, korostuu varsinkin jos haluaa varusteita jolloin saa "kaupan päälle" väkisin suuremmmat renkaat ja matalaprofiiliset renkaat
...eikös Priuksen laatikko ole kaikista hienotoimisin?
ja omien kokemusten mukaan Prius on yksi hiljaisimpia autoja hintaluokassaan - etenkin kaupungissa.
Minusta Prius on oikeastaan aika onnistunut tuote - etenkin uusin korimalli on hieno myös muotoilultaan. Eikä se ajettavuus tuossa uudessa mallissa huono ole - kuten ei missään nykyautossa. Ainoa moitteeni tulee vain korkeasta hankintahinnasta vrt. Auris.
Supra saanee lähivuosina jatkajan ja uusi Celica on jo tulossa, joten eiköhän Toyotaltakin tule noita sportteja pitkästä aikaa tarjolle jatkamaan legendaarisia malleja.
Yksi valopilkku, syksyllä 2012 Suomeenkin luultavasti tuleva Celican seuraaja, takavetoinen FT-86 on tietysti odotettu ja Toyotalle tarpeellinen uutuus, mutta siinä lienee yksi suuri vika: hinta. Veikkaan, että tuleva Celica maksaa Suomessa ainakin 40 tonnia, luultavasti lähempänä 45 tonnia.
Auto on suunniteltu puhtaalta pöydältä alusta loppuun saakka ja suunnittelukustannukset ovat korkeat. Auto on takavetoinen, se painaa 1280 kiloa ja tehot ovat 197 hevosvoimaa.
Sportti voitaisiin tehdä halvemmallakin. Esimerkiksi Nissan Sunnyista oli aina coupeversiot. Tosin niissä ei ollut yhtään enempää tehoa kuin pappaversioissakaan. Mutta makea ulkonäkö teki kauppansa sekin.
Samoin Toyotakin voisi käyttää vaikka Auriksen perusrakennetta ja luoda paljon halvemmalla etuvetoisen kaupunkisportin. Eikä tehoakaan tarvita kahtasataa heppaa, vaan pieneen, kevyeen autoon riittää hyvin 130-150 hevosvoimaa. Sillä saadaan aikaan 8-9 sekunnin kiihtyvyys, joka riittää useimmille. Ja tekniikka tulee kääriä houkuttelevaan muotoiluun. Hinnaksi voisi tulla 25-30 tonnia. Johan kauppa kävisi. Kampaajat, metroseksuaalit, nuoret miehet ja naiset ostaisivat tätä seksikästä kärryä kilvan. Kakkosautona se olisi tavallinen näky.
Esimerkkiä tulisi ottaa vaikkapa Peugeotin RCZ:sta, joka maksaa vain noin 32 tonnia, mutta näyttää 200 tonnin hintaiselta. Ehkä Peugeotin tekniikka epäilyttää vielä Suomessa hieman, mutta Toyotan legendaarinen maine myisi pikkusporttia ihan toiseen tapaan kuin mitä Pösön coupea, varsinkin, jos hinta olisi selvästi halvempi.
Vaikka siis tuleva Celica onkin tervetullut, sen ala- ja yläpuolelle tarvitaan sportit: Corolla Coupe, Celica ja Supra olkoot Toyotan vastaus urheilullisten autojen ystäville. Näistä Corolla Coupea ei tarvitse siunata edes kovin suurilla tehoilla tai rata-automaisella ajettavuudella: riittää, että äiskä pääsee sillä töihin aamulla kauniista autostaan nauttien.
Prius on autoteknisen evoluution etenevä kärki. Maailmantalous huojuu ja sporttiautojen kauppa on suhdanneherkkää. Autot ovat täällä ihanuuksien ihmemaassa niin hinnakkaita, että leluosaston myynti sakkaa viimeistään kun yt-neuvottelut uhkaavat. Vaikka olisi työnantajapuolen edustaja. Näin kävi edellisen laman aikana.
Taitaa porukalta unohtua, että valtaosa autonomistajista ei fantasioi erikoisautoista vaan haluaa luotettavan, halvan, omaan käyttötarpeeseen sopivan kulkineen. Eikö asiakas ole oikeassa?
En näe väistämätöntä ristiriitaa siinä, etteikö erikoisauto voisi olla myös luotettava, kohtuuhintainen ja käyttötarpeeseen sopiva.
Esimerkkinä juuri vaikkapa "Corolla Coupe", mikäli sellainen olisi.. se olisi luotettava, järkihintainen ( varsinkin käytettynä ) ja esimerkiksi kakkosautoksi vallan sopiva.
Toisaalta myös moni "normaaliauto" voi olla epäluotettava, kallis ja käyttötarvetta puutteellisesti palveleva.
Se, mikä itseäni eritoten kiinnostaa ja mille luulisi markkinoillakin eniten olevan kysyntää olisi juuri edulliset, houkuttelevasti muotoillut ja tavisautoihin teknisesti perustuvat "erikoisautot". Tällaisia ei nykyisin juuri ole, ennen oli enemmän. Näihin voitaneen lukea tänä päivänä esimerkiksi Volkswagen New Beetle, Opel Tigra ja Peugeot RCZ. Lisää tällaisia, kiitos!
PS: Chrysler PT Cruiser on esimerkki siitä, miten erikoisesti muotoiltu auto voi silti olla käytännöllinen ja jopa perheelliselle sopiva arkikulkine. Estetiikan ja erikoisuuden ei tarvitse maksaa järjettömästi, sitä tässä peräänkuulutan. Ja tehoa ei sitäkään tarvitse olla 300 heppaa. Riittää, että lisätään turbo ja saadaan vähän lisäpotkua. Näin saadaan järkihintaan hieman iloa autoiluun arjen keskellä.
Nuori autoilija:
Jokaiselle autolle löytyy aina joku pieni "harrastajien" porukka, jonka silmissä kyseinen auto on mahtavinta parhautta. Mutta mitä sitten? Mun tai sun henkillökohtaiset fanituksen kohteet eivät ole erityisen merkittäviä asioita japanilaisen autoteollisuuden kannalta.
Japsisporttien kannattajaryhmät eivät ole pieniä. Ehkeivät riittävän suuria myyntimenestystä varten, mutta suuria kumminkin. Vai oletko niin naiivi, että väität japsisporttien harrastamisen olevan muutaman henkilön varassa??? Tuossa listassa kun sattui olemaan myös MX-5, joka ainakin käsittääkseni on päässyt Guinnesin ennätysten kirjaan maailman eniten myytynä roadsterina! Monet ammattilaiset lukevat sen urheiluautoihin. Yllättävän suuri pieni harrastajaporukka on jostain löytynyt! Vai omistaako mielestäsi pieni joukko kaikki yli 700000 MX:sta?
Nuori autoilija:
Mikään auto ei vastaa kaikkien käyttäjien tarpeeseen, ja hyvin paljon on myös makuasioita.
Mutta kun tuossa ylhäällä oli tuollainen väittämä, niin heitänpä haasteen: Otetaan mitaksi auton energiankulutus (näkyy CO2-päästöistä ), koko ja suorituskyky. Mainitse jokin auto, joka haastaa Priuksen kaikissa kolmessa. Saat bonusta, jos haastaja on automaattivaihteinen.
Hiilipäästö:
BMW 320d ED: 163 hv, 380 Nm, 0-100 km/h 8,0 s, 109 g/km
En ole varma saako uutta F30 ED-versiota myös automaattina, mutta tuossa manuaalin arvot.
Riippuu tietysti suorituskyvyn ja taloudellisuuden painotuksista kumpi on parempi.
FARwd:
Hiilipäästö tarkoitti kaikssa kolmessa, bemari haastaa kahdessa.
Nuori autoilija:
MX-5 möi joskus aikoinaan hyvin, nykyisin menee vähän nihkeämmin. MX-5 on kuitenkin yksi harvoja edes menestyneitä japsisportteja. Sillä on ollut jatkuvuutta ja selkeä imago. Se on myös ollut täysin Mazdan muuta linjasta poikkeava auto. Itseasiassa MX-5 on myynyt 900 000 kappaletta. Se tekee keskimääräiseksi vuosimyynniksi 50 000. Nykyisin se myy vajaat 20 000 kappaletta vuodessa. Esimerkiksi BMW:llä on Z4 sekä 1-sarjan ja Minin avoversiot vähän saman suuntaisia tuoteita. Ne myyvät kaikki nykyisin tuota Mazdaa enemmän.
koivuniemen herra:
Toisin päin ajateltuna Prius haastaa Bemarin vain taloudellisuudessa, ja siinäkin käytännössä vain kaupunki- ja taajamaympäristössä. Jo vanha perusmallin E90 320d kulutti Priusta vähemmän yli 90 km/h nopeuksissa.
Jos katsoo vaikkapa USA:n myyntitilastoja, niin japanilaisilla on myydyimpien autojen listalla aika monta autoa. Tosin yksikään niistä ei ole mikään sporttiauto, pikemminkin suuntaus näyttäisi olevan aika tavanomaisiin autoihin. Euroopassa myynnit ovat japanilaisten osalta kokonaisuutena vähäisempiä, mutta ei täälläkään urheilumallien myynnillä juhlita.
Puhuinkin vain tuosta ennätykseen oikeuttaneesta myynnistä! Saattavathan nuo toiset myydä enemmän, mutta tuskin koskaan tavoittavat Mazdan myyntilukuja. Tuo BMW on hyvä esimerkki, myös esim Golfin Bluemotion olisi hyvä esimerkki, tai hieman pienempi Polo Bluemotion, joskin se on pienempi, muissa kohdissa pärjää mainiosti. Miksi Prius pitäisi pystyä haastamaan kaikissa kolmessa asiassa??? Eihän se itsekään pysty haastamaan kilpailijoitaan juuri missään muussa kuin kulutuksessa, joka heittää todellisuudessa aika paljon ilmoitetusta. Ainakin enemmän kuin dieselien vastaavat...
Eiköhän sen ennemminkin mene niinpäin, että nuo hybridit pääsevät käytännön ajossa paljon lähemmäs normilukemia kuin ekodieselit.
FARwd:
Autoonhan liittyy valtava määrä hankintakriteerejä. Yleisimmin varmaankin hinta, kuljetuskapasiteetti, suorituskyky ja energiankulutus. Jos vain teknologian hyvyys kiinnostaa, tästä nelikosta voi jättää hinnan pois.
Hyviä tässä teknologiavertailussa ovat autot, joilla ei löydy voittajaa kaikissa kolmessa lajissa. Jos otetaan vaikka jokin perus-Corolla bensiinimoottorilla ja käsivaihteella, niin löytyy paljonkin autoja, joille se häviää kaikessa.
Joten tuo 3-sarjan uusi BMW on hyvä, koska ei löydy autoa, joka voittaisi sen kaikissa kolmessa. Sama koskee vaikkapa 520dA:ta tai Mersun uuden B-sarjan piheimpiä malleja.
Mutta jos väite on se, että Prius ei ole luokassaan taloudellinen, niin se pitää perustella vastaesimerkillä. Meillä ei ole muuta kuin normikulutuksia, mutta jos EU-normi tuntuu epärealistiselta (mitä se onkin), niin voihan sitä katsoa vaikka jenkkinormin mukaan. Minun väitteeni on se, että kaikki autot, jotka voittavat tai pääsevät Priuksen kanssa tasoihin koossa ja suorituskyvyssä, ovat selvästi enemmän energiaa kuluttavia. Tai vastaavasti niin, että kaikki samaan kulutukseen tai alle pääsevät ovat joko pienempiä tai laiskempia (tai kumpaakin).
Kun nykyään usein mennään ihan prosentin tai parin marginaaleilla, tuossa on vielä aika iso ero. Mainittu Bemari on suunnilleen saman kokoinen, suorituskykyisempi mutta kuluttaa yli 20 % enemmän energiaa (ja on käsivaihteinen, mutta se ei välttämättä kovin paljon kulutuksessa näy).
En ole mikään japsiautofani, mutta tässä valitettavasti ihan numerot puhuvat paljon sen puolesta, että Toyotan hybriditeknologia on melkoisen hyvää.