Pikkuisen huono tuo kuvanlaatu noissa videopätkissä. Luulisi tekniikan ihmepojujen saavan aikaiseksi laadukkaampaa kuvaa. No ihan kiva kuitenki että on videokuvaa, ei tarvise pelkkää tulosliuskaa lukea...
Eikös nykysysteemeissäkin ole jo mukana myös kiihtyvyysanturit? Ja jos liukkaalla ajetaan niin onhan se sivuttaisluiston rajakin melko pehmeä, eli varmasti tarkemmilla antureilla voidaan tilannetta parantaa.
Tavallaan monien vakioautojen järjestelmät on säädetty "ennakoimaan". Autohan etenee nopeimmin parin prosentin luistossa. Jos järjestelmä säädetään kytkeytymään jo heti kun luisto alkaa, jää siis parin prosentin marginaali. Urheilullisemmassa virityksessä liikutaan lähempänä todellista äärirajaa.
Aivan selvää on, että ensimmäinen on turvallisempi vaihtoehto, vaikka autolehdet aina tällaisia järjestelmiä jostain syystä moittivatkin. Ainakin ne opettavat sen, että luisto ei kuulu yleiseen liikenteeseen.
Aiemmin mainitsemasi "henkinen" nojaus ei minusta oikein ESP:n kanssa toteudu. Järjestelmän toiminta liittyy useimmiten tilanteisiin, joita ei ole osattu ennakoida. Mikään tutkimus ei myöskään tue oletusta, että ajonhallintaa laajasti ulosmitattaisiin. Autojen muita ominaisuuksia ehkä kylläkin, mutta ajonhallintaa ei normaaliajossa havaitse oikeastaan koskaan, tuskin se siis synnyttää mitään fiilistä auton ylimaallisista kyvyistäkään. Syntyvä tunne on useimmiten tuo autolehtien mainitsema "häiritsevä" ESC. Tältäkin palstalta löytyy paljon tukea tälle ajatukselle.
Jos joku "kädetön" todellakin käyttäisi joka mutkassa hyväkseen ESP/ESC:tä, tulisi ainakin jarrupalakauppaan asiaa suht tiuhaan. Mutta todennäköisesti myös peltisepälle ennen pitkää...
Mitenköhän meinaat että se olisi pyörännopeusanturin mahdollista tietää kuinka kaukana luiston rajalta ollaan jos pyörä ei vielä luista?
Eikös nykysysteemeissäkin ole jo mukana myös kiihtyvyysanturit? Ja jos liukkaalla ajetaan niin onhan se sivuttaisluiston rajakin melko pehmeä, eli varmasti tarkemmilla antureilla voidaan tilannetta parantaa.
No millä se kiihtyvyysanturikaan sitä luisua huomaa ennen kuin se on jo tapahtunut tosiasia? Oli kyse ihan mistä tahansa anturista tai useamman anturin kombinaatiosta niin ei se anturi osaa sanoa kuinka kaukana se raja on jos se raja vaihtelee alustan ominaisuuksien mukaan.
Minulla on ollut/on kolmessa uudessa autossa ABS. Vaikka en sen tarpeellisuudesta/haitattomudesta ole lainkaan vakuuttunut, niin ABS:ssä on bonuksena jokaisen pyörän tarkahko/nopeahko nopeusanturi. Sen avulla olisi helppoa toteuttaa köyhän miehen ESW, jolloin tyhmäkin huomaisi liukkauden ja rattimies vieläkin aiemmin. Jostakin syystä tätä keksintöä ei ole tuotu markkinoille, vieläkään?
Toivottavasti kenellekään ei tule yllätyksenä se, että hitain auto ratakierroksella on myös vaarallisin maantiellä.
En usko olevani hirveän väärässä jos väitän, että mitä nopeampi auto alla ja mitä enemmän kuljettajan merkitystä auton hallinnassa korostava kuski, sitä enemmän romua tulee.
Jos joku "kädetön" todellakin käyttäisi joka mutkassa hyväkseen ESP/ESC:tä, tulisi ainakin jarrupalakauppaan asiaa suht tiuhaan. Mutta todennäköisesti myös peltisepälle ennen pitkää...
Muutenkaan se ei ole fiksu idea yleisillä teillä lähteä kokeilemaan pidon rajoja jarruttamalla mahdollisimman myöhään tai ajamalla kurvissa mahdollisimman kovaa. Mitäs sitten jos pitoarvio ei osunutkaan ihan oikeaan ja jostain tulee yllättäen vastaantulija tai muu tilanne? Ei ESP:llä sen enempää pidon rajalla voi ajaa tällaisiin pitoa vaativiin tilanteisiin kuin muutenkaan. ESP:n suurin etu on siinä, että se tekee huonolla kelillä kovaa ajamisesta turvallisempaa. Vaikkei sillä kovempaa pystiskään ajamaan, se pystyy tehokkaasti estämään varomatonta kuskia menettämästä auton hallintaa.
ESP:n suurin etu on siinä, että se tekee huonolla kelillä kovaa ajamisesta turvallisempaa.
Ei, vaan suurin etu on siinä, että se parantaa kuskin mahdollisuuksia pitää auto hanskassa yllättävissä (väistötilanteissa. Ikävä kyllä kuskin tyhmyyksiä, eli liian suurta tilannenopeutta, ei ESP:kään pysty estämään.
lisänä tuossa listassa voisi olla radan olosuhteet:
-lämpötila ilman/radan
-kuiva/kostea/märkä rata
Ei toi radan tai ilman lämpötila hirveitä vaikuta katurenkailla , korkeintaan turbokoneesta saadaan vähän enemmän tehoa kylmällä ilmalla kun imuilma pysyy vähän viileämpänä. Jos rata ei ole kurveissa suorastaan märkä niin sekään ei hirveitä eroja tee. Noita videoita kun kattoo niin kaikissa ajolinja on kuitenkin ihan kuiva pääsuoraa lukuunottamatta. Sitten jos ajettais jollain kisaslikseillä niin olosuhteet voisi näytellä suurempaakin osaa.
petos:
voisko olla robert koistinen?
"Kukahan tää kuski on?
voisko olla robert koistinen?"
Robbe ainakin ajoi 6.9.2008 tuon BMW Xtreme Race-sarjan kisan paalupaikka-ajan 1,32.752.
Tuo muuten kertoo jotain semi-slicks -renkaiden vaikutuksesta kierrosaikaan, samoin kuin tietysti kisa-alustan ja painon merkitys (1250 kg).
235+255:
Tavallaan monien vakioautojen järjestelmät on säädetty "ennakoimaan". Autohan etenee nopeimmin parin prosentin luistossa. Jos järjestelmä säädetään kytkeytymään jo heti kun luisto alkaa, jää siis parin prosentin marginaali. Urheilullisemmassa virityksessä liikutaan lähempänä todellista äärirajaa.
Aivan selvää on, että ensimmäinen on turvallisempi vaihtoehto, vaikka autolehdet aina tällaisia järjestelmiä jostain syystä moittivatkin. Ainakin ne opettavat sen, että luisto ei kuulu yleiseen liikenteeseen.
Aiemmin mainitsemasi "henkinen" nojaus ei minusta oikein ESP:n kanssa toteudu. Järjestelmän toiminta liittyy useimmiten tilanteisiin, joita ei ole osattu ennakoida. Mikään tutkimus ei myöskään tue oletusta, että ajonhallintaa laajasti ulosmitattaisiin. Autojen muita ominaisuuksia ehkä kylläkin, mutta ajonhallintaa ei normaaliajossa havaitse oikeastaan koskaan, tuskin se siis synnyttää mitään fiilistä auton ylimaallisista kyvyistäkään. Syntyvä tunne on useimmiten tuo autolehtien mainitsema "häiritsevä" ESC. Tältäkin palstalta löytyy paljon tukea tälle ajatukselle.
Jos joku "kädetön" todellakin käyttäisi joka mutkassa hyväkseen ESP/ESC:tä, tulisi ainakin jarrupalakauppaan asiaa suht tiuhaan. Mutta todennäköisesti myös peltisepälle ennen pitkää...
slowgear:
Minulla on ollut/on kolmessa uudessa autossa ABS. Vaikka en sen tarpeellisuudesta/haitattomudesta ole lainkaan vakuuttunut, niin ABS:ssä on bonuksena jokaisen pyörän tarkahko/nopeahko nopeusanturi. Sen avulla olisi helppoa toteuttaa köyhän miehen ESW, jolloin tyhmäkin huomaisi liukkauden ja rattimies vieläkin aiemmin. Jostakin syystä tätä keksintöä ei ole tuotu markkinoille, vieläkään?
mikahe:
En usko olevani hirveän väärässä jos väitän, että mitä nopeampi auto alla ja mitä enemmän kuljettajan merkitystä auton hallinnassa korostava kuski, sitä enemmän romua tulee.
FARwd:
Muutenkaan se ei ole fiksu idea yleisillä teillä lähteä kokeilemaan pidon rajoja jarruttamalla mahdollisimman myöhään tai ajamalla kurvissa mahdollisimman kovaa. Mitäs sitten jos pitoarvio ei osunutkaan ihan oikeaan ja jostain tulee yllättäen vastaantulija tai muu tilanne? Ei ESP:llä sen enempää pidon rajalla voi ajaa tällaisiin pitoa vaativiin tilanteisiin kuin muutenkaan. ESP:n suurin etu on siinä, että se tekee huonolla kelillä kovaa ajamisesta turvallisempaa. Vaikkei sillä kovempaa pystiskään ajamaan, se pystyy tehokkaasti estämään varomatonta kuskia menettämästä auton hallintaa.
drive:
Ei, vaan suurin etu on siinä, että se parantaa kuskin mahdollisuuksia pitää auto hanskassa yllättävissä (väistötilanteissa. Ikävä kyllä kuskin tyhmyyksiä, eli liian suurta tilannenopeutta, ei ESP:kään pysty estämään.
petos:
Potentiaalia omaava ketju kuihtui ainakin toistaiseksi vänkääjien väännöksi ESC:n hyvyydestä/huonoudesta
Vackraste:
Ehkä se vain kertoo että keskustelijoita kiinnostaa ESC-asiat enemmän kuin nämä rata-ajoasiat.
No, onhan ainakin aloite ja oikea paikka luotuna, jos jotain vielä kiinnostaa tämä aihe
petos:
aihe on hyvä,mutta ongelmaksi tuli kun väärä henkilö vastasi ensimmäisenä viestiin...
voisiko olla että tm haluaa luoda jotain paikallista "stig" myyttiä?
lisänä tuossa listassa voisi olla radan olosuhteet:
-lämpötila ilman/radan
-kuiva/kostea/märkä rata
finman:
Tähän on olemassa todella helppo ratkaisu:
- petos editoi aloitusviestin otsikoksi: Tekniikan maailman kierrosaikapankki - ESC:n turhuus ja ympyrää (parhaissa mahdollisissa olosuhteissa) kiertämisen järjettömyys
- toiseksi petos luo uuden aloitusviestin ja topicin: Tekniikan maailman kierrosaikapankki (ilman ESC-viittauksia)
finman:
Ei toi radan tai ilman lämpötila hirveitä vaikuta katurenkailla , korkeintaan turbokoneesta saadaan vähän enemmän tehoa kylmällä ilmalla kun imuilma pysyy vähän viileämpänä. Jos rata ei ole kurveissa suorastaan märkä niin sekään ei hirveitä eroja tee. Noita videoita kun kattoo niin kaikissa ajolinja on kuitenkin ihan kuiva pääsuoraa lukuunottamatta. Sitten jos ajettais jollain kisaslikseillä niin olosuhteet voisi näytellä suurempaakin osaa.