Näköjään avattu tämmöinen:
http://tmnet.fi/autot/kierrosaikapankki/kierrosaikapankki
Tuolla sanotaan esim:
Ainakin toistaiseksi nopeimmat
kierrokset syntyvät ilman ajonvakautusta,
joten se kytketään pois
päältä, mikäli mahdollista.
Testimiehistöön
kuuluvat mittamies ja aina
samana pysyvä testikuljettaja.
Mitäs mieltä tästä ollaan?
TM: "Ainakin toistaiseksi nopeimmat kierrokset syntyvät ilman ajonvakautusta, joten se kytketään pois päältä, mikäli mahdollista."
Ajonvakautus ei siis vieläkään toimi.
EDIT: Parempi siis ajaa sellaista autoa, jonka toiminta ei nojaa ajonvakautuksen "toimintaan".
mikahe:
Sinulle tämä voi tulla yllätyksenä, mutta ajonhallintaa ei ole suunniteltukaan nopeinta mahdollista rata-kierrosta varten. Ajonhallinta on suunniteltu helpottamaan auton hallintaa yllättävässä pidon menetyksessä, eikä rata-kierrosen aika kerro tästä kovin paljoa.
Olisi varsin helppoa tehdä ajonhallinta, joka nopeuttaisi radan kiertämistä. Tämä todistettiin jo 90-luvulla. Tämä ei vain ole olennaista katuautuoissa.
Niinno, kun tekniikka oli vielä liian kehittymätöntä esim. vaihteiston automatisoimiseksi, se lisäsi kulutusta. Kaksoiskytkintoteutus sen sijaan vaihtaa taloudellisemmin kuin ns. rattimies.
Mutta ajonhallinnan saralla riittää vielä tekemistä...
Kyllä on taas lapsellista mesoamista. Kuten NHB tuossa mainitsikin niin tavallisten henkilöautojen ajonhallinta ei ole tarkoitettu mahdollisimman nopeaa ratakierrosta varten vaan pitämään auto hallinnassa yllättävissä tilanteissa. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Olen ymmärtänyt ajonhallinan (vakautuksen) siten, että tietyissä tapauksissa, kun autoa viedään äärirajoille se puuttuu peliin ja jarruttaa pyöriä jopa erikseen jotta auto pysyisi sanoisinko hallinnassa tai linjassa. Myös se leikkaa moottorin tehoa tarpeen vaatiessa. Ei siis sovi radalle jossa autoa viedään jopa pienessä luisussa. Asia ei ole ollut itselleni kovin kiinnostava, tiedän vain, että nämä "härpäkkeet" autossani on. Siis vain normaaliin, eikä urheilulliseen ajamiseen nämä on kehitetty.
Tuolla on Juha Kankkusen kommentit ajovakaudenhallinnan käytöstä liikenteessä:
http://194.111.136.92/autot/2010012510991655_au.shtml
Tuossa on minusta asia hyvin kiteytetty maailmanmestarin sanoin eli liikenteessä päällä ja sitten suljetulla radalla asia on erikseen:
"Osaan itsekin jollakin tavalla autoa ajaa, mutta pidän aina liikenteessä luistoneston ja ajovakauden hallintajärjestelmän päällä. Jokainen tavallaan, mutta en näe syytä niiden poiskytkemiselle, Kankkunen sanoo.
- Olisi tärkeää, että ihmiset pääsisivät ensin kokeilemaan suljetulla radalla näitä järjestelmiä. Sitten he tietäisivät, miten ne tositilanteessa toimivat, Kankkunen jatkaa."
NHB:
Toivottavasti kenellekään ei tule yllätyksenä se, että hitain auto ratakierroksella on myös vaarallisin maantiellä.
mikahe:
Mistä näitä urpoja sikiää? Oikeesti?
Ei jumalauta näitä Mikahen juttuja
mikahe:
Voi voi, ensimmäinen tunteeni on sääli, toinen tunteeni että onneksi sinunlaisia on harvassa.
Ajattelen mielelläni yhden askeleen pidemmälle kuin enemmistö. Siksi arvostan esim. enemmän autoja ESP off -asennossa kuin 'on', tai jopa pakotetusti 'on'.
Tämä on vähän samankaltainen selviö kuin esimerkiksi rallissa ykkös- ja kakkoskuljettajan välinen työnjako. Kartturi lukee nuoteista mitä seuraavan mutkan jälkeen tulee, kun ajaja ei ole selviytynyt vielä siitäkään.
Heittämiini syötteihin ei tullut perusteltua tai edes älyllistä vastausta kolmelta edelliseltä. Minulla on siis edelleen "pohjat".
Ajattelen mielelläni yhden askeleen pidemmälle kuin enemmistö. Siksi arvostan esim. enemmän autoja ESP off -asennossa kuin 'on', tai jopa pakotetusti 'on'.
Tämä on vähän samankaltainen selviö kuin esimerkiksi rallissa ykkös- ja kakkoskuljettajan välinen työnjako. Kartturi lukee nuoteista mitä seuraavan mutkan jälkeen tulee, kun ajaja ei ole selviytynyt vielä siitäkään.
Heittämiini syötteihin ei tullut perusteltua tai edes älyllistä vastausta kolmelta edelliseltä. Minulla on siis edelleen "pohjat".
No nyt teki mikahe todellakin POHJAT!
mikahe:
Saatat mielestäsi ajatella askeleen pidemmälle kuin enemmistö, mut kaltaisesi vuoksi tarvitaan monesti tutkijalautakuntaa. Siksi arvostan enemmän rikkeettömiä autoilijoita kuin kaltaisiasi. Älä aja yksin, ja toivon että kartturillasi on turvavarusteet. Sinun syöttisi on väärät. Ja sinulla on varmasti pohjat, ja toivottasti pysyykin.
mikahe:
Vaikkei autossani ajonvakautusta olekaan (ja hyvä niin), niin näkisin suurempana ongelma sen jos kuljettajat tottuvat nojaamaan ajaessaan liukkaalla ajonvakautukseen.
F1 sarjassakin kielsivät sutimiseneston, koska teki autot liian hitaiksi? Ja tuo sutimisenestohan on vain alkeellinen ESP.
Ristus näitä tietäjiä. Kuka aikuinen autoilija "nojaa ajonvakautuksen toimintaan" autoa ajaessaan? Siis vaikka omassa autossanikin ESP on niin en minä ainakaan aja talvella koko ajan keltainen kolmio mittaristossa vilkkuen vaan paremminkin niin, että yritän välttää sen vilkkumista parhaani mukaan, ja uskon että suurin osa täysjärkisistä kuljettajista, joita vielä kai suurin osa on, ajaa juurikin näin. Jo näin varovasti ajaen ESP:stä on merkittävää hyötyä, koska ESP valo kielii liukkaudesta paljon ennemmin kuin mitä sen perseen kautta huomaa ja ennen kuin ESP alkaa varsinaisen ajoa vakauttavan toimintansa. Eli ESP:hen "nojaava" kuski osaa hiljentää liukkaan paikan tullen aikaisemmin kuin pelkkään perstuntumaan luottava taitavakin kuski.
Tuota:
Käsittääkseni ykkösissä luistonestolla on saatu etua, varsinkin sadekelillä. Ja useat tallit aikojen saatossa ovat sitä huhujen mukaan sääntöjä rikkoen käyttäneetkin.
Kieltämisessä on ollut ainakin yhtenä tekijänä halu karsia kuskin apuvälineitä, ja lisätä kuskin merkitystä.
Eipä ole ajossa paljon ESP:tä tarvittu. Mitä nyt kiihdytyksissä välillä vilkkuu. Se tuo kuitenkin tiettyä mielenrauhaa kun "tietää", että jos jotain todella yllättävää tapahtuu niin isoveli on siellä taustalla valvomassa ja ottamassa tilannetta hanskaan. Koskaan ei ole vielä liikenteessä tarvittu, mutta mitä nyt jossain parkkipaikalla on tullut koitettua, niin kyllä se insinööri on vaan fiksu eläin. Silti, ensisijaisesti pitäisi lähteä siitä että kuskit osaa itse hallita autonsa myös luistossa. ESP on hyvä, mutta ei siihen kuulu tukeutua.
Ja onhan tämmöinen kierrosaikapankki ihan kiva uudistus. Tuleepahan puhetta tuonne urheiluautopuolelle.
Tuota:
Taas yksi harhaluulo, joka on syytä ampua alas saman tien. Sutimisen estolla ei ole mitään tekemistä ESP:n kanssa. Piste. Kuinka se voi olla noin vaikeaa tajuta, että ajonvakautusjärjestelmän tehtävä on todellakin ja vain ja ainoastaa pitää auton nokka osoittamassa siihen suuntaan mihin kuljettaja sitä on rattia kääntämällä ohjaamassa. Ajonvakautusjärjestelmän tarkoitus ei siis ole a) saavuttaa paras mahdollinen kierrosaika radalla, b) estää vetävää pyörää lyömästä tyhjää, c) lyhentää jarrutusmatkoja, d) kumota luonnonlakeja eikä varsinkaan e) tehdä tavallisesta autoilijasta mitään sebastianloebia.
mikahe:
Onneksi useimmat eivät ole niin putkiaivoja, että kuvittelisivat ESP:n vievän kuljettajalta ajattelu- ja ennakointikyvyn.
Oletko pohtinut, vaikuttaako järjestelmän olemassaolo jotenkin kuljettajan hormonitoimintaan? Ovatko vain ilman järjestelmää ajavat testosteronilla kyllästettyjä tosimiehiä?
235+255:
Tämä uskomus on ihmeen (ja pelottavan) yleinen siihen nähden että se on täysin virheellinen.
Ajonvakautukseen ei käytännössä juuri voi "nojata" liukkaalla. Se kun tekee tehtävänsä toimiessaan hyvin tehokkaasti ja hillitsee vauhtia yleensä varsin reilusti jos vakioautoista puhutaan. Ei tuollaisesta "nojaamisesta" mitään tule.
Yleensä kun kojetaulussa vilkkuu valo liukkaalla ajettaessa, kyseessä on luistonesto. Ilmaisinvalo on sama, mutta samasta järjestelmästä ei ole kyse.
Järjestelmien eron voi myös käytännössä hyvin havainnollistaa niillä autoilla, joista saa luistoneston pois, mutta ei ESC:tä. Esim. Mersu.
...
En muuten olisi ihan varma siitä, että useimmat kuljettajat ajavat esim. uusimmilla Porscheilla kovemman kierrosajan ilman järjestelmää kuin sen kanssa.
Maksimikierrosajoissa kannattaa muistaa sekin, että testissä ratkaisee aika-ajoaika 1 kierrokselta. Kilpailuissa ei yleensä pärjää, jos ei pysy radalla muutamia kymmeniä kierroksia. F1:stä tiedetään, että tuo homma helpottui systeemeillä liikaakin kisojen mielenkiinnon kannalta.
mikahe:
ei tarvitse ihmetellä että ei ESC:n turvaominaisuus avaudu mikahelle kun lukee tuon yllä olevan...
AkiK:
Tarkoitin enemmän "henkistä" nojaamista, kuin konkreettista fyysistä nojaamista. Eli jos tuudittautuu uskoon siitä, että ESP aina pelastaa tilanteen, vaikka itse arvioi tilannenopeuden liian suureksi, ei vaikutus turvallisuuteen välttämättä ole kovin hyvä.
Itse toivoisin että ESP-järjestelmät kehittyessään osaisivat antaa kuljettajalle nykyistä valon vilkkumista (toki enimmäkseen luistonestosta johtuvaa, kuten kerroitkin) tarkempaa tietoa siitä miten lähellä sivuttaispidon "limittiä" vauhti mutkissa on. Silloin ne voisivat ehkä kehittää kuljettajan perstuntumaa liukkauden suhteen oikeaan suuntaan.
235+255:
Mitenköhän meinaat että se olisi pyörännopeusanturin mahdollista tietää kuinka kaukana luiston rajalta ollaan jos pyörä ei vielä luista? Ei se nykytekniikka mikään ennustaja ole, että osaisi sanoa että nyt ollaan käytetty 80% tarjolla olevasta pidosta vaikka pito olisi vakio, puhumattakaan siitä että pidon määrä voi vaihdella joka pyörän pyörähdysellä riippuen siitä minkälainen pinta sattuu alla olemmaan. Paras mihin millään anturitekniikalla voidaan päästä on että ilmoitetaan kuskille heti kun pidon rajat on ylitetty ja senhän nämä nykyiset luistonestojärjestelmät tekevätkin. Se on sitten kuskin luupäisyydestä kiinni, että mitä kuski tällä tiedolla tekee ja fiksuimmat ymmärtävät vähentää vauhtia siinä missä tyhmemmät luottavat siihen, että kyllä se luistonesto sitten korjaa minun tyhmyyteni.
slowgear:
Eikös nykysysteemeissäkin ole jo mukana myös kiihtyvyysanturit? Ja jos liukkaalla ajetaan niin onhan se sivuttaisluiston rajakin melko pehmeä, eli varmasti tarkemmilla antureilla voidaan tilannetta parantaa.
Mutta olet oikeassa siinä, ettei se varmaan sittenkään ihan helposti onnistu, ja avuksi tarvittaneen nykyistä kehittyneempää anturitekniikkaakin. Voisin arvailla, että jossain vaiheessa noihin systeemeihin tulee mukaan tienpinnan kitkaa tavalla tai toisella arvioiva anturikin. Tällöin sekä kuljettajalle että auton ESP- ja törmäysestojärjetelmille saadaan ainakin suuntaan antavaa tietoa tien kitkatasosta jo ennen kuin mitään tapahtuu.
Kyllä nykytekniikkakin jo tavallaan "osaa ennustaa" luiston alkamista, sillä pitohan on usein huonompi kurvin sisäpuoleisilla pyörillä johtuen painon siirtymisestä ulommille pyörille. ESP haistelee pyörien nopeuseroja, ja jos jokin pyörä pyörii muita nopeammin, aktivoituu järjestelmä ja vilkuttaa merkkivaloa jo ennen varsinaista pidon menetystä. Tietysti siinäkin on toleranssinsa, ettei se normaaleissa kaarreajotilanteissa turhaan vilkuttele.
Mutta mikään ajonvakautusjärjestelmä ei tosiaankaan muuta fysiikan lakeja, eikä pidä autoa tiellä, jos tilannenopeus on liian suuri pitoon ja kaarresäteeseen nähden. ESP ainoastaan pyrkii (kitkan salliessa) pitämään auton siinä suunnassa, mihin kuljettaja ratilla osoittaa, kuten slowgear tuolla edellä jo kertoi.
235+255:
No millä se kiihtyvyysanturikaan sitä luisua huomaa ennen kuin se on jo tapahtunut tosiasia? Oli kyse ihan mistä tahansa anturista tai useamman anturin kombinaatiosta niin ei se anturi osaa sanoa kuinka kaukana se raja on jos se raja vaihtelee alustan ominaisuuksien mukaan.
Mjoo, tästä kierrosaikapankista...
Pikkuisen huono tuo kuvanlaatu noissa videopätkissä. Luulisi tekniikan ihmepojujen saavan aikaiseksi laadukkaampaa kuvaa. No ihan kiva kuitenki että on videokuvaa, ei tarvise pelkkää tulosliuskaa lukea...
Kukahan tää kuski on?
petos:
On tuosta sekin ilo, että näkee kuinka lujaa pitäsi missäkin kurvissa uskaltaa ajaa niin että kello tykkäis. Itse ainakin aristelen näemmä ihan turhaan varikonmäen kurvia jos sen kerran pystyy ajamaan 110 lasissa. Lähelle 1.40:tä olis tavoite smartilla vielä jokupäivä päästä, mutta ensimmäisen puolikkaan ajokauden jälkeen se jäi vielä reilun 3 sekunnin päähän.