Kun tuolla aikaisemmin oli juttua Ferrarin moottorimerkinnöistä, niin kysytäänpä sitten minkä kokoisia olivat kuutiotilavuudeltaan pienin ja suurin Ferrari-moottori.
Ja rajataan kysymys vielä vain henkilöauton moottoreihin, ettei tarjota mitään 769-litraisia "kaasuvoimalaitoksia":
K 70:n isoveli NSU Ro80 onkin harrastemielessä paljon kiehtovampi auto.
Ehdottomasti.
Se on hassu miten tuollaiset teknisesti rohkeat mallit muistetaan niin hyvin ja lämmöllä. Kun taas jos sellaisen omistajana (uutena)olisi jo toista wankkeliaan menossa vaihtamaan, niin siitä voisi olla lämpimät tunteet kaukana.
Muistattekos muuten mikä suuri saksalais valmistaja teki wankel moottorisia urheiluauto-protoja siinä 70-80-luvun taitteessa? (jos muistan ajan oikein)
Muistattekos muuten mikä suuri saksalais valmistaja teki wankel moottorisia urheiluauto-protoja siinä 70-80-luvun taitteessa? (jos muistan ajan oikein)
104, 206, 304, 306, ja 911 ovat tuttuja numeroita autoilun ystäville, mutta tiedättökäs minkä yhden autovalmistajan mallistoon ovat kuuluneet mm. kaikki nuo numerosarjat (kaikki eivät ole henkilöautoja)?
LM004 oli pelkkä proto. Mutta LM002:sta sai 7,2l moottorilla, joka alunperin oli off shore-veneisiin tarkoitettu meri V12. Puhutaan varmaan ihan muutamasta rakennetusta yksilöstä.
Vaikken maastureiden ystävä olekaan, on tässä jotain perverssillä tavalla kiehtovaa :
LM004 oli pelkkä proto. Mutta LM002:sta sai 7,2l moottorilla, joka alunperin oli off shore-veneisiin tarkoitettu meri V12. Puhutaan varmaan ihan muutamasta rakennetusta yksilöstä.
Jep, LM004:sta tehtiin yksi kpl, mutta se oli virallisesti tuolla isolla koneella. Koneella joka lopulta todettiin järjettömäksi kun suorituskyky ei vissiin parantunut kun painoa tuli paljon lisää. LM002:sta taas ei tietääkseni virallisesti koskaan tuolla tarjottu, mutta epävirallisesti tuo konevaihtoehto oli tarjolla. Voi olla että olen väärässä ja myös LM002 oli virallisesti tuolla koneella myynnissä. Todennäköisesti kuitenkin sitä 7.2:lla myytiin joten ehkä se on kuitenkin 'virallisempi katulaillinen' noista kahdesta.
104, 206, 304, 306, ja 911 ovat tuttuja numeroita autoilun ystäville, mutta tiedättökäs minkä yhden autovalmistajan mallistoon ovat kuuluneet mm. kaikki nuo numerosarjat (kaikki eivät ole henkilöautoja)?
Muistattekos muuten mikä suuri saksalais valmistaja teki wankel moottorisia urheiluauto-protoja siinä 70-80-luvun taitteessa? (jos muistan ajan oikein)
Mercedes-Benz (60-70 -lukujen taitteessa).
väittävät että lada teki wankel kokeita vielä -80 luvulla...
Aah, tuosta isolohko-lm002:sta en tiennyt lainkaan, aina oppii uutta...
Järjellisistä autoista joita myös julkisesti tarjottiin myytäväksi on Reventonin 6,5-litrainen suurimpien joukossa, en muista minkä kokoisia uusimpien Murcielagojen versioiden koneet ovat. Reventon kuullostaa muuten roadsterina aika hyvältä... Mutta ei hirveästi eroa halvemmista 'karvalakkimalleista' teknisesti.
104, 206, 304, 306, ja 911 ovat tuttuja numeroita autoilun ystäville, mutta tiedättökäs minkä yhden autovalmistajan mallistoon ovat kuuluneet mm. kaikki nuo numerosarjat (kaikki eivät ole henkilöautoja)?
tuo 911 ei sovellu mihinkään peugeottiin
niin sen täytyy olla mersu...
Muistattekos muuten mikä suuri saksalais valmistaja teki wankel moottorisia urheiluauto-protoja siinä 70-80-luvun taitteessa? (jos muistan ajan oikein)
Mercedes-Benz (60-70 -lukujen taitteessa).
väittävät että lada teki wankel kokeita vielä -80 luvulla...
minkä auton kehityskoodi nimestä tuli myös auton virallinen mallinimi
edit. lisätään että sisältää numeroita ja kirjaimia
lisä vinkki auto valmistettiin alihankintana ja kun alkuperäinen merkki luopui mallista niin alihankkija jatkoi omalla merkillän ja malli nimi pysyi samana...
Muistattekos muuten mikä suuri saksalais valmistaja teki wankel moottorisia urheiluauto-protoja siinä 70-80-luvun taitteessa? (jos muistan ajan oikein)
Mercedes-Benz (60-70 -lukujen taitteessa).
väittävät että lada teki wankel kokeita vielä -80 luvulla...
Itse asiassa 110:stakin oli wankel-prototyyppi.
eikös keke rooooosberi ajanut tuolla 110 mallilla ennätyksiä vaikka taisi olla diesel moottorilla?
Kun tuolla aikaisemmin oli juttua Ferrarin moottorimerkinnöistä, niin kysytäänpä sitten minkä kokoisia olivat kuutiotilavuudeltaan pienin ja suurin Ferrari-moottori.
Ja rajataan kysymys vielä vain henkilöauton moottoreihin, ettei tarjota mitään 769-litraisia "kaasuvoimalaitoksia":
Kun tuolla aikaisemmin oli juttua Ferrarin moottorimerkinnöistä, niin kysytäänpä sitten minkä kokoisia olivat kuutiotilavuudeltaan pienin ja suurin Ferrari-moottori.
Ja rajataan kysymys vielä vain henkilöauton moottoreihin, ettei tarjota mitään 769-litraisia "kaasuvoimalaitoksia":
http://blog.caranddriver.com/ferrari%E2%80%99s-largest-engines-run-on-natural-gas-and-they%E2%80%99re-made-by-rolls-royce/
Pauli Petteri:
Mutta onkos tuo juuri se väärin nimetty Ferrarin kone joka ei ole boxer lainkaan vaan 180 asteen V-12?
Moskvitsh 408 tunnettiin Suomessa ihan toisella nimellä. Mikä se oli?
Normaali Pobedan maavara oli 16 senttiä. Paljonko se oli nelivetomallissa?
Elite mallia varmaan tarkoitan, ja ei ollut ainoa Elite minkä Suomeen saattoi ostaa...Mikä oli toinen..?
Lotus.
http://www.picturelane.com/cars/lotus/elite/lotus_elite_1960_96.jpg
TC05:
Ehdottomasti.
Se on hassu miten tuollaiset teknisesti rohkeat mallit muistetaan niin hyvin ja lämmöllä. Kun taas jos sellaisen omistajana (uutena)olisi jo toista wankkeliaan menossa vaihtamaan, niin siitä voisi olla lämpimät tunteet kaukana.
Muistattekos muuten mikä suuri saksalais valmistaja teki wankel moottorisia urheiluauto-protoja siinä 70-80-luvun taitteessa? (jos muistan ajan oikein)
HHietalahti:
Näinhän se on.
Mercedes-Benz (60-70 -lukujen taitteessa).
Kyllä, Moskvitsh Elite tunnettiin neuvostomaassa tyyppinumerolla 408.
Ensimmäinen Suomeen virallisesti maahantuotu Datsun-malli?
Bluebird? Oliko peräti Euroopankin ensimmäinen Datsun?
FARwd:
Mutulla mennään, mutta eikö isoin ole tämä uusin V12 kuuden litran iskutilavuudellaan?
Pienimmäksi henkilöauton moottoriksi ehdotan jälleen mutulla ensimmäisen Dinon parilitraista kuutosta.
Jatketaanpa ketjua sellaisella kysymyksellä, että mikä oli Lamborghinin isoin katuauton moottori ja mihin malliin sitä sai?
Reventonissa oli 6,5 litrainen moottori.
TC05:
Hyvä veikkaus. Auto on kuitenkin Reventonia vanhempi.
104, 206, 304, 306, ja 911 ovat tuttuja numeroita autoilun ystäville, mutta tiedättökäs minkä yhden autovalmistajan mallistoon ovat kuuluneet mm. kaikki nuo numerosarjat (kaikki eivät ole henkilöautoja)?
simppa:
Olisiko LM004:n (ja vissiin sai LM002:eenkin) 7-litrainen V12? Harvinainen, mutta ehkä isoin?
EDIT: anteeksi, siis 7.2 -litrainen se 'perämoottorin' koko taisi olla...
LM004 oli pelkkä proto. Mutta LM002:sta sai 7,2l moottorilla, joka alunperin oli off shore-veneisiin tarkoitettu meri V12. Puhutaan varmaan ihan muutamasta rakennetusta yksilöstä.
Vaikken maastureiden ystävä olekaan, on tässä jotain perverssillä tavalla kiehtovaa :
https://www.youtube.com/watch?v=C6gT0CKFaDs&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=u4BnqUVR4p8
simppa:
Jep, LM004:sta tehtiin yksi kpl, mutta se oli virallisesti tuolla isolla koneella. Koneella joka lopulta todettiin järjettömäksi kun suorituskyky ei vissiin parantunut kun painoa tuli paljon lisää. LM002:sta taas ei tietääkseni virallisesti koskaan tuolla tarjottu, mutta epävirallisesti tuo konevaihtoehto oli tarjolla. Voi olla että olen väärässä ja myös LM002 oli virallisesti tuolla koneella myynnissä. Todennäköisesti kuitenkin sitä 7.2:lla myytiin joten ehkä se on kuitenkin 'virallisempi katulaillinen' noista kahdesta.
Aah, tuosta isolohko-lm002:sta en tiennyt lainkaan, aina oppii uutta...
TC05:
tuo 911 ei sovellu mihinkään peugeottiin
niin sen täytyy olla mersu...
TC05:
on kyllä hieno auto ja tuo wankelhan NSU:n VW syliin kaatoi.
Itse olisin veikannut jotain itäautoa, vaikkapa Tatraa. Finman tiesi kuitenkin ennemmin eikä meikäläisen tarvinnut mutuilla.
FARwd:
väittävät että lada teki wankel kokeita vielä -80 luvulla...
TC05:
Järjellisistä autoista joita myös julkisesti tarjottiin myytäväksi on Reventonin 6,5-litrainen suurimpien joukossa, en muista minkä kokoisia uusimpien Murcielagojen versioiden koneet ovat. Reventon kuullostaa muuten roadsterina aika hyvältä... Mutta ei hirveästi eroa halvemmista 'karvalakkimalleista' teknisesti.
finman:
Ei ole mersu, Simpalla lämpenee...
finman:
Itse asiassa 110:stakin oli wankel-prototyyppi.
minkä auton kehityskoodi nimestä tuli myös auton virallinen mallinimi
edit. lisätään että sisältää numeroita ja kirjaimia
lisä vinkki auto valmistettiin alihankintana ja kun alkuperäinen merkki luopui mallista niin alihankkija jatkoi omalla merkillän ja malli nimi pysyi samana...
simppa:
Hyviä arvauksia, mutta vielä ei olla ihan lähellä kummassakaan päässä...
Ja "henkilöautoiksi" lasken kaikki vähintään kaksipaikkaiset.
TC05:
eikös keke rooooosberi ajanut tuolla 110 mallilla ennätyksiä vaikka taisi olla diesel moottorilla?
FARwd:
formuloissahan käytettiin 1,5 l koneita alkuaikoina ja sen perusteella voisi arvailla että se on pienin...