Knoppitietoja autoista

89 kommenttia
13»
  • minkä auton kehityskoodi nimestä tuli myös auton virallinen mallinimi


    Alfa Brera ?

      
  • finman:

    TC05:
    finman:
    FARwd:
    Muistattekos muuten mikä suuri saksalais valmistaja teki wankel moottorisia urheiluauto-protoja siinä 70-80-luvun taitteessa? (jos muistan ajan oikein)

    Mercedes-Benz (60-70 -lukujen taitteessa).


    väittävät että lada teki wankel kokeita vielä -80 luvulla...


    Itse asiassa 110:stakin oli wankel-prototyyppi.


    eikös keke rooooosberi ajanut tuolla 110 mallilla ennätyksiä vaikka taisi olla diesel moottorilla?




    Tarkoitin Lada 110.



      
  • finman:

    minkä auton kehityskoodi nimestä tuli myös auton virallinen mallinimi




    Lancia 037



    :wink:

      
  • TC05:



    Tarkoitin Lada 110.




    tuli itselleni ajatus katko ja muistin mersun numeron väärin ja sehän oli w111



      
  • Vackraste:

    finman:
    minkä auton kehityskoodi nimestä tuli myös auton virallinen mallinimi


    Lancia 037

    :wink:




    tottahan tuo on vaikka eikös tuo 037 ole vain jatko kehitelmä beta cuope monte carlo mallista?



    vaikka ei oikea vastaus kysymykseen ja lisätään että siitä löytyy kirjaimia ja numeroita...

      
  • finman:

    minkä auton kehityskoodi nimestä tuli myös auton virallinen mallinimi




    Ka? :tongue:



    Mazda Bongo Friendee?

    Isuzu Mysterious Utility Wizard?

    Yamaha Pantryboy Supreme?

    Suzuki Every Joy Pop Turbo?

    Geely PU Rural Nanny?



    :no_mouth: :confused: :lol:

      
  • TC05:


    Ei ole mersu, Simpalla lämpenee...




    Viimeinen veikkaukseni on ZIL. Jos ei vieläkään onnista, jätän arvailun muille.

      
  • finman:

    tuli itselleni ajatus katko ja muistin mersun numeron väärin ja sehän oli w111


    Niin, tuo nopeusennätyksiä tehtaillut Mersun urheiluproto oli C111 niin wankel-moottorilla kuin dieselilläkin.



    W111 oli Mersun S-Klasse vuosina 1959-1971. Siinä en ainakaan tiedä käytetyn enempää wankel-moottoreita kuin dieseleitäkään.

      
  • simppa:

    TC05:

    Ei ole mersu, Simpalla lämpenee...


    Viimeinen veikkaukseni on ZIL. Jos ei vieläkään onnista, jätän arvailun muille.




    Taidanpa paljastaa, että Skoda on kysymyksessä. Kaikki mainitut mallit ovat ennen toista maailman sotaa, ja osa kuorma-autoja. :smile:



      
  • FARwd:

    finman:
    tuli itselleni ajatus katko ja muistin mersun numeron väärin ja sehän oli w111

    Niin, tuo nopeusennätyksiä tehtaillut Mersun urheiluproto oli C111 niin wankel-moottorilla kuin dieselilläkin.

    W111 oli Mersun S-Klasse vuosina 1959-1971. Siinä en ainakaan tiedä käytetyn enempää wankel-moottoreita kuin dieseleitäkään.






    Tuon Rosbergin diesel-ennätyksen muistankin Guinnesin ennätysten kirjasta, wankelista oli hatarampi muistikuva....

      
  • Ferrarin moottoreissa oma logiikkani sanoisi että pienin moottori täytyy löytyä varsin vanhassa vaunussa, sillä jo 60-luvulla pidettiin sopimattomana laittaa Ferrari nimeä 2 litraiseen V6 autoon.

    Voisin siis veikata ensimmäistä Ferraria, eli 125 S:ää. Eikös siinä ollut 1,6 litrainen vai oliko vielä hiukan pienempi.

    Suurin moottori taisi olla 712 Canam hirviössä mutta tuo kone ei tainnut katuautoon koskaan päästä.

      
  • Tuli mieleeni kun tuossa pyöriteltiin tuota 911:stä, että tiedättekös mikä piti alunperin olla mallimerkintänä ( Porsche 911:llä ) ja mihin se homma kariutui?

      
  • Pauli Petteri:

    Tuli mieleeni kun tuossa pyöriteltiin tuota 911:stä, että tiedättekös mikä piti alunperin olla mallimerkintänä ( Porsche 911:llä ) ja mihin se homma kariutui?




    901 ja se ei sopinut peugeotille

      
  • TC05:

    simppa:
    TC05:

    Ei ole mersu, Simpalla lämpenee...


    Viimeinen veikkaukseni on ZIL. Jos ei vieläkään onnista, jätän arvailun muille.


    Taidanpa paljastaa, että Skoda on kysymyksessä. Kaikki mainitut mallit ovat ennen toista maailman sotaa, ja osa kuorma-autoja. :smile:




    mitä rakeenteellisesti erikoista viimeisessä takatuuppari skodassa oli?

      
  • finman:

    TC05:
    simppa:
    TC05:

    Ei ole mersu, Simpalla lämpenee...


    Viimeinen veikkaukseni on ZIL. Jos ei vieläkään onnista, jätän arvailun muille.


    Taidanpa paljastaa, että Skoda on kysymyksessä. Kaikki mainitut mallit ovat ennen toista maailman sotaa, ja osa kuorma-autoja. :smile:



    mitä rakeenteellisesti erikoista viimeisessä takatuuppari skodassa oli?




    Ainakin syyläri oli edessä. :open_mouth:



      
  • Ensimmäinen Suomeen virallisesti maahantuotu Datsun-malli?



    Meillä (perheell&#228:wink: oli tällainen

    http://commons.wikimedia.org/wiki/File:1962_Datsun_Bluebird_01.jpg

    yksivärinen tumman sininenjoskus reilu 40 v sitten. Norjaan tuotiin näitä vissiin hieman aiemmin yksi erä.

      
  • Osaan takatuuppari Skeidoista laitettin Suomessa jälkiasennuksena sähköinen puhallin, kun tuppasivat ruuhkassa keittämään. Itse en muista tarkkaan mitä vuosimalleja nämä olivat (1978-1982??)

      
  • Pauli Petteri:

    Suurin moottori taisi olla 712 Canam hirviössä mutta tuo kone ei tainnut katuautoon koskaan päästä.


    Kyllä, 712:ssa oli 6,9-litrainen V12 ja CanAm-/ urheiluautosääntöjen mukaisesti 2-paikkaisena "henkilöauto".



    Tuo pienin moottori ei sitten ollutkaan Ferrari-merkkisessä autossa, joten siinäkin olet oikeilla jäljillä. Auto on kyllä (ainakin ollut) Galleria Ferrari -museossa Maranellossa. Mutta kysytty Ferrari-moottori on siis vielä pienempi kuin tuo 1,5-litrainen 125 S.

      
  • finman:

    Mitä rakeenteellisesti erikoista viimeisessä takatuuppari skodassa oli?




    Ovatko suorasuihkutus ja katalysaattori rakenteellisia erikoisuuksia?



      
  • Pauli Petteri:

    finman:
    Mitä rakeenteellisesti erikoista viimeisessä takatuuppari skodassa oli?


    Ovatko suorasuihkutus ja katalysaattori rakenteellisia erikoisuuksia?




    tuli siinä mielessä kirjoitettua väärin että 2 viimeistä korimallia on tehty jo alunperin siten että moottori voidaan siirtää takaa eteen ilman suuria muutoksia ja tämä sen takia kun moskova vielä määräsi että tsekkoslovakiassa valmistetaan vain takamoottorisia autoja...

      
  • minkä auton kehityskoodi nimestä tuli myös auton virallinen mallinimi



    edit. lisätään että sisältää numeroita ja kirjaimia



    lisä vinkki auto valmistettiin alihankintana ja kun alkuperäinen merkki luopui mallista niin alihankkija jatkoi omalla merkillän ja malli nimi pysyi samana...

      
  • Murtolukufiiatti eli Fiat / Bertone X 1/9 ?

      
  • FARwd:

    Murtolukufiiatti eli Fiat / Bertone X 1/9 ?




    oikein

      
  • finman:

    minkä auton kehityskoodi nimestä tuli myös auton virallinen mallinimi

    edit. lisätään että sisältää numeroita ja kirjaimia

    lisä vinkki auto valmistettiin alihankintana ja kun alkuperäinen merkki luopui mallista niin alihankkija jatkoi omalla merkillän ja malli nimi pysyi samana...




    Ei ole oikea vastaus, mutta...

    Lotuksen seitsemäs kehitysversio sai mallinimekseen Seven. Ja kun Lotukselta loppui usko Seveniin, myytiin se kokonaisuutena Caterhamille. Sieltä käsinhän mallia myydään edelleen Super 7 nimellä.

    (Caterham oli jälleenmyyjä ei alihankkija)(7 ja Seven, kumpaakin käytettiin, kirjaimia ja numero)

      
  • TC05:

    FARwd:
    Ferdinand Porsche oli ensiluokkainen suunnittelija, mutta hänen tunnetuin työnsä, kupla volkkari, oli kopio kenen toisen visionäärin suunnitelmasta? ja mikä oli tämä kopioinnin kohteeksi joutunut auto?

    Hans Ledwinkan suunnittelema Tatra V570 ?

    http://www.shorey.net/Auto/Eastern%20European/Tatra/1933%20Tatra%20V570%20Prototype%20-%20fVr%20(Czechoslovakia).jpg



    Myöhemminhän (60-luvulla) VW maksoi suhteellisen pienen 3000000DM:n korvauksen Tsekoslovakian valtiolle tuosta kopioinnista.




    Tuo oli juuri haussa.



    Se ensimmäinen oikeusjuttuhan tyrehtyi varsin "mukavasti" kun saksan pansaarit vyöryivät rajan yli.



      
  • Kun täältä löytyy näin kovia tietäjiä niin kysytäämpä vähän vanhempaa.

    Tuossa olikin puhetta suuri moottorisista Ferrareista, mutta mikä oli suuri moottorisin kilpa Fiat?

      
  • Niinhän minä sanoin, tietäjiä löytyy.

    Aika huima laite oli jo vähän aijemmin ollut Mephistopheles.

    Aluksi 18 litraisella ja sitten 21,7 litraisella 6:s koneella.

    Rohkeita miehiä olivat näiden ohjastajat.

    http://www.shorey.net/auto/italian/fiat/1908%20Fiat%20Mephistopheles%2018,155cc%20146mph%20p26=thh=.jpg

      
  • Siinä on mahtanut ketjuvetokin olla kovilla. :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit