V70, XC70- ja S80-malleihin tulee uudistuksia kesän alkupuolella, kun mallisto vaihtuu 2012 malleihin. Varsin hyviä ja kaivattuja uudistuksia ajantasaistamaan malleja kilpailijoiden tuodessa uunituoreita malleja markkinoille.
- 5 tai 7 tuumainen värinäyttö keskikonsolin yläosaan
- City Safety -järjestelmä vakioksi
- Jalankulkijan havaitsemistoiminto lisävarusteeksi
- mukautuva vakionopeudensäädin, joka toimii pysähdyksiin asti
- uusia värejä ja sisustusvaihtoehtoja
- D5-moottori saa lisätehoa ja lisävääntöä eli 215 hv, 440 Nm ja sen kulutus laskee 8 %
- Start/stop -toiminto T4, D3 ja D5-moottoreihin
- uusi T4 Flexifuel-moottori (E85)
- uudelleen suunniteltu sisävalaistus, LED-suuntavilkut peileissä
- ym.
http://www.cisionwire.fi/volvo-auto/volvo-v70--xc70--ja-s80-malleihin-uusi-tieto--ja-viihdejarjestelma--viimeisin-turvallisuustekniikka-ja-entista-tehokkaampi-voimansiirto107284
Tuolla muutamia kuvia uudistuksista:
http://www.worldcarfans.com/111041231362/volvo-updates-the-v70-xc70-and-s80
Mutta koskas päästään eroon norsukeulasta ja saadaan kunnollisen kokoinen takakontti?
Noissa malleissa mitään norsukeulaa ole vaan ihan perinteinen ja tavallinen Volvojen keula.
Jos ei V70 takakontti riitä, niin sitten pitää varmaan ostaa pakettiauto. V70 muuten voitti Skoda Superbin farkun tavaratilan vertailussa Tuulilasin parivertailussa pistein 9 vs 8 ja Volvoon mahtui laajentamattomaan tavaratilaan 17 juomakoria kun Superbiin mahtui 13 ja lisäksi Volvon tavaratilan laajentaminen on Superbia helpompaa ja nopeampaa. Sanoisin, että tuo on vähän yllättävä tulos ja Skoda hukkaa tavaratilansa viistoon perään ja ylisuureen takajalkatilaan.
215hv ja 4,9l kulutus S80:n kokoisessa autossa on kyllä kelpo tulos. Volvo ponkaisee tuolla lukemalla teholuokkansa kärkeen E-mersun kaveriksi. Esimerkiksi kulutuslukemiltaan hehkutettu bemari (525d) syö toista litraa enemmän. (manuaali 6,2l, automaatti 6,1l) 520d syö tismalleen saman määrän.
Koneen kulutus lupaa hyvää V60 hybridin kulutuksen kannalta. Siinähän on julkisettujen tietojen mukaan tuo tismalleen sama voimanpesä.
Pahoin kyllä pelkään, että Aisinin luistoloota syö parhaimman terän automaattimallin kulutuksesta. Sillä ei varmaan päästä 250CDI:n tasoon.
edit:
No pitihän se arvata. S80 D5 syö automaattina 6,0l:
http://www.swedespeed.com/artman2/publish/Volvo_News/Upgraded_D5_and_D3_Engines_Debut_in_Volvo_V70_XC70_and_S80_Models.html
Yli litran kulutusero automaattivaihteisen tappioksi! Ei herranjumala. Kuinka helvetissä se on Volvolle niin tavattoman mahdotonta saada isoihin malleihinsa kunnon automaattilaatikkoa.
Ei ole nykypäivää, ei.
530d 258hv, neliveto automaatti, yhdistetty 5,7l/100km. Siihen on vielä volvolla matkaa.
Osansa D5 automaatin kulutuslisässä on silläkin, että siinä ei ole start/stop -toimintoa. Tuo toiminto tulee myös automaattiin D3-malliin syksyllä, mutta D5-malliin ei ilmeisesti tule lähiaikoina.
Itse en niinkään jaksa tehdä tuota tipalla pisimmälle -vertailua, koska ei se ole minulle autossa tärkeintä. Minusta paljon tärkeämpiä uudistuksia kuin vähentynyt kulutus on kunnon värinäytöt ja että City Safety ja jalankulkijan havaitsemistoiminto on vihdoin saatavissa noihinkin malleihin ja sen lisäksi pysähdyksiin jarruttava mukautuva vakionopeudensäädin. Nuo ottaisin mielelläni omaankin jo 4 vuotta vanhaan malliin, mutta noiden takia en tietenkään ala autoa vaihtamaan.
Kuitenkin hyviä ja tärkeitä uudistuksia Volvolta kilpailussa esim. uutta Audi A6:tta vastaan. Eiköhän nuo uudistuksen kaiken kaikkiaan kohota Volvonkin osakkeita taas pykälän verran, kun kilpailijatkin on juuri uudistuneet. Nuo moottoriuudistukset osoittaa myös, ettei Volvokaan ole jäänyt paikalleen polkemaan, vaikka tälläkin palstalla on epäilty, ettei Volvon moottoreita uudistettaisi vuosikausiin eli ei ole pitäneet paikkaansa nuo pessimistien arviot.
Jos nyt välttämättä bemariin haluaa verrata, niin 525d on ilmiselvä kohde. Manuaalina se syö toista litraa enemmän ja automaattina desin.
520d syö saman verran kuin tuo Volvo, eli ainakaan bemariin ei ole yhtään matkaa koneen osalta. Päinvastoin. Automaattivaihteiston osalta sitä matkaa sitten löytyykin.
Hyvän oloinen uudistus. Konepuolella ollaan kulutuksissa nyt kilpailijoiden tasolla ja turvallisuuspuoli on ykkösluokkainen. Automaattipuoli on kyllä kulutusten puoleen ongelma aivan kuten Simppa totesikin. Poikittaiskoneiseen autoon vaan ei ilmeisesti ole kovin paljon vaihtoehtoja, ZF:n loota on tehty pitkittäismoottorille.
Tuota Zagaratin kontti-kommenttia en oikein ymmärrä. Tuossa luokassa jossa V70 kisaa siinä on kuitenkin E-mersun jälkeen suurin kontti ja malliltaan kaikkein käyttökelpoisin. Norsukeulasta en myöskään oikein tiedä, tämän hetken suuntaus saksalaisilla on hyvin massiivisiin linjoihin ja ensimmäistä kertaa joudun toteamaan että tuo Volvohan näyttää Bemariin ja Mersuun nähden suorastaan sirolta. Audi on noista minusta linjakkain.
Itse pidän noiden näyttöjen osalta enemmän aiemmasta linjasta, jossa navigaattori nousee esiin kojelaudasta silloin kun sitä tarvitaan.
Edellinenkin D5 oli kulutukseltaan vähintäänkin saksalaisten tasolla loppuun asti. Se söi 5,3l. Audi ja bemari söivät kumpikin ihan selvästi enemmän kuin tuo D5. E250 CDI oli vähän taloudellisempi. Ei pärjää 525d nykyäänkään tuolle D5:lle, vaan kulutusero Volvon hyväksi on lähes litran. 2.7 TDI:kin syö A6 Avantissa 6,2l.
Valitettavasti tuokin kone antoi automaattivaihteiston osalta reippaasti tasoitusta saksalaisille etenkin kulutuksen osalta.
AkiK:
ZF:ltä on tulossa 9-vaihteinen automaatti poikittaismoottoreita varten.
http://www.zf.com/corporate/en/press/press_releases/press_release.jsp?newsId=21795176
Jatketaanpa tuosta vaihteistosta:
Tuo yli litran kulutuslisäys moottorissa, joka manuaalina syö alle viisi litraa on kyllä härskein vaihteistolisä, minkä olen vähään aikaan nähnyt. Se on yli 20%! Ei tuollaista voi enää hyväksyä.
Veikkaisin, että Volvon perinteitä noudattaen osa kulutuksesta tulee siitä, että D5-moottorin vääntöä on alimmilla vaihteilla jouduttu rajoittamaan. Moottori ei siis pääse antamaan koko potentiaaliaan ja kulutus nousee. Näinhän automaattivaihteisten V70 ja S60 R-mallien suorituskyky pilattiin kahdella ensimmäisellä vaihteella, eli ei olisi mitään uutta.
Lisäksi hirvittää tuon lootan kestäminen. Noita on jo edellisen version 420 nm väännöillä paukkunut. Toivottavasti ovat laatikkoon tehneet jotain rautamuutoksiakin.
Kyllä se Getragin kaksoiskytkivaihteisto olisi huomattavasti tuota parempi. Olisivat nyt faceliftissä lykänneet sen tuonne pellin alle. Vääntöäkin se kestää 10 nm enemmän kuin tuo Aisin.
ZF ei ilmoita väännönkestoa tuolle vaihteistolle.
Tuossa Volvon päivityksessä sanotaan, että D3-moottoriinkin tulisi päivitystä.
Mielestäni tilanne on Volvon kannalta äärimmäisen harmillinen. He ovat osoittaneet sekä edellisen että tämän uusimman D5:den kanssa, että osaavat tehdä taloudellisen ja käytökseltäänkin mainion diesel-moottorin jotka sitten pilataan moisilla luistomaateilla. Typerää, etteivät tajua vaihtaa vaihteistotoimittajaa. Tuntuu, että sinänsä pihin moottorin potentiaali menee hukkaan.
No kyllä nyt kelpaa perässähiihdellä
Perässähiihdellä? Miten?
Kyllä minulle S80 kelpaisi tuosta luokasta. 6,0l kulutus ei ole noin tehokkaalle dieselille mikään paha luku, mutta 4,9l olisi reippaasti parempi. Henk. koht. itse tuon reilun litran sietäisin helposti. Moni muu katsoo kulutusta enemmän. Ja yritykset tuntuvat viehtyneet liiaksikin erilaisiin hiilidioksipäästörajoihin.
Muistaakseni olen aika johdonmukaisesti tuota Aisinia kritisoinut jo vuosia. 2.5T:n kanssa se toimi ihan hyvin yhteen, eli ominaisuuksissa ei sinänänsä mitään valtavaa valittamista. Joissain muissa koneissa tilanne on ollut toinen, kuten sen aikaisessa D5:ssä.
simppa:
koivuniemen herra:
koivuniemen herra:
0-100 kiihtyvyys ei minusta ole kovin hyvä käytännön suorituskyvyn mittari, sillä mitataan aika epäolennaisia asioita. Automaatilla tuohon tulokseen vaikuttaa se, miten auton liikkeellelähtö laatikon kannalta tapahtuu. Monessa automaatissa täyttä tehoa ja vääntöä ei ole tarjolla pienimmillä vaihteilla eikä automaattivaihteisen auton luonteeseenkaan minusta kuulu kumit vinkuen lähdöt.
Bemarissa laatikko varmasti toimii hyvin maksimikiihdytyksenkin kannalta, mutta silti 8,1 sek on aika optimistinen 520d:n kokoiselle ja tehoiselle autolle. Käytännön vertailu kilpailijoihin olisi kiva nähdä.
80-120 kiihtyvyys on minulle olennaisempi. Veikkaisin D5:n olevan automaattinakin tuossa 520d:tä ripeämpi.