Konsepti auto tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä.
Huhuja on ruvennut löytymään, tässä muutamia:
http://www.tekniikanmaailma.fi/uutiset/subaru-legacy-konseptiauto-esitellaan-detroitissa
http://www.edmunds.com/insideline/do/News/articleId=126468
http://www.motorauthority.com/2010-subaru-legacy-liberty-details.html
Useissa julkaisuissa ''tiedetään'' kertoa että
-3.0 litrainen vapari olisi poistumassa.
-Tribecasta tuttu 3.6 tulisi jonain versiona Legacyyn.
-Dieseliin jotain uutta. Voisi kuvitella että jotain tehokkaampaa olisi luvassa -vaikka uusi diesel on ollut menestys, isommalle olisi tilausta.
-CVT ( tai joku vastaava ) nykyaikaisempi automaattivaihteisto
-Jopa Hybridi-versiota väläytellään.
-yli 400hp STI-malli.
Subaru on Toyotan kumppani, joten voisin kuvitella että hybridiä tai vastaavaa ekoilua on jossain vaiheessa tulossa.
***PS. Lienee tässäkin aiheessa paras kehoittaa että asiallista keskustelua. Jos ei ole mitään annettavaa tähän, älä kirjoittele typeryyksiä.
Uutta automaattiahan tuo eniten kaipaa varsinkin jenkkimarkkinoita silmällä pitäen. CVT:tä en itse mielelläni tuossa näkisi, vaikka on niitä onnistuneitakin variaattorivaihteistoja (Audi). Huono variaattori (mitsu, joitakin muitakin japseja) nimittäin ei pärjää edes huonolle perinteiselle laatikolle. Varsinkin mitsun variaattorilla ajaminen on ihan uskomattoman kuminauhamaista.
Paras ratkaisu olisi hyvä perinteinen laatikko tai kaksoiskytkinvaihteisto. Vaikkapa ZF:n (XJ, XF & XK jaggeista löytyy tämä elektronisesti ohjattu perinteinen loota tai tuleva kahdeksanportainen kävisivät vallan mainiosti.
Isompi diesel tarkoittaisi varmaan kahta lisäsylinteriä? Onko tuosta isommasta dieselistä tihkunut mitään konkreettista tietoa, vai liikutaanko vasta huhujen asteella?
Koneita varmaan päivitellään kautta linjan. Tuo 3.6-litrainen tarjoaa jo varmasti vauhdikkaat kyydit, mikäli sitä ei Tribecan tapaan ole pilattu onnettomalla automaattilaatikolla. Uskon kuitenkin, että kai ne nyt viimeistään tuohoon tulevaan Legacyyn saavat jollain tavalla toimivan lootan.
Mutta mielenkiintoinen uutuus tuo tulee olemaan. Katsotaan nyt, mitä sieltä sitten lopulta tuleekaan.
simppa:
Audi taitaa S-tronicin nimellä myydä sekä DSG- että CVT-vaihteistoja. Audin variaattoria on saanut ainakin noihin pikkuturboihin (1.8T, 2.0T) A6 ja A4 mallisarjoissa.
Mitsun Lancerissa oli tuo todella kökkö CVT-viritelmä. Samanlaisia on tarjolla muillakin valmistajilla. CVT ei vielä takaa hyvää vaihteistoa, sillä huonosti toteutettuna se on aivan jumalattoman unelias reagoimaan kaasupolkimeen.
Nyt kun sanoit tuon kuusiportaisuuden, niin epäilen, että Subaruun tulee tuo Aisinin kuusiportainen, jota käytetään aika laajalti eri merkeissä. (mm. PSA, Alfa Romeo, Volvo) Ihan hyvä perusboxi, joka ainakin S80 2.5T:ssä toimi täysin asiallisesti. D5 mallissa tuon toiminta ei sitten olekaan kovin kehuttavaa.
Subarun sporttiseen maineeseen sopisi kyllä DSG paremmin kuin hyvin.
Itse uskoisin, että jos Subarulta tulee nyt nopeata tahtia uusi dieseli, että se olisi ns. tehoversio tuosta nykyisestä kenties ryyditettynä kahdella ahtimella. Se ei toki olisi ollenkaan huono asia, sillä nuo tuplaturbodieselit ovat käyttöominaisuuksiltaan olleet tähän mennessä poikkeuksetta mainioita.
simppa:
Sinulla on aina tälläinen asenne japseja kohtaan. Milläköhän mitsun CVT:llä olet ajanut ? Mikään testikään ei ole kanssasi samaa mieltä, joten on kyllä aika kovia väitteitä, ilman sen kummempaa pohjaa. Mitsun pienemmät koneet uudessa Lancerissa ovat ehkä hieman puhdittomia tuonkokoiseen autoon, ei se välttämättä laatikosta johdu. Ainakin Outlanderissa 2,4 CVT:stä on kuulunut vain paljon kehuja, Lancerista en tiedä, voihan se olla kuminauhamainen, mutta vaikea uskoa että se aian onnettoman huono olisi. Ne mitsun 1,5 ja 1,8 bensakoneet ovat vähän puhdittomia alakierroksilla, voisivat kyllä päivittää noita koneita. Lancer Sportbackiin ei edes tule tuota pienempää enää tarjolle.
Itse en usko, että autonvalimstajat nyt kovin innokkaasti suuria uudistuksia tekevät, ihan johtuen maailman taloustilanteesta ja siitä että uusien autojen kysyntä on rajusti laseknut. Toyotakin teki tänä vuonna ensimmäisen kerran tappiota 70 vuoteen. Toivottavasto nyt kuitenkin Legacyn aikaiseksi saavat, erittäin hyvältähän tuo kuullostaa.
Mitäköhän japsivihaa se on, jos totetaa, että CVT vaihteistojakin on hyvin toimivia ja sen lisäksi varsin huonoja toteutuksia. Tuo mitsu nyt tuli ensimmäisenä mieleen, mutta löytyy niitä huonoja variaattoreita muualtakin. En palvo kaikkea japanista tulevaa, tekeekö se minusta japsivihaajan? Sitten olen varmaan myöskin eurovihaaja ja jenkkivihaaja korealaisista puhumattakaan.
Jos nyt en ole väärin ymmärtänyt, niin audilla s-tronic on sama kuin volkkarilla DSG, ja multi on sitten asia erikseen....portaaton.
Dieselautomaattiahan subarulle nimenomaan täksi vuodeksi on lupailtu, eli luultavasti se uuteen legacyyn tulee.
Ihan mielenkiintoinen voisi tuo uusi Legacy olla, mutta aika vähällä tiedolla vielä ollaan....
Nuo kuvat eivät minusta ole kovin rohkaisevia, mutta konseptimalleilla on tapana olla tavalla tai toisella "övereitä" ja veikkaan tuotantomallista paljon konservatiivisempaa = paremman näköistä. Nykyinen legacy on kuitenkin muotoilultaan aika ajaton.
Simpan kanssa samaa mieltä että tomaatille olisi eniten tilausta. Myös turbotekniikka ja downsizing olisivat parempia uutisia kuin (ainakin suomessa) marginaalinen 3.6 litran bensamylly - riippumatta miten hyvä se olisi.
On mielenkiintoista nähdä että bensakoneiden mennessä downsizing puolelle, Dieselit ovat kasvamassa. Joku 2.5l kiisseli olisi aika passeli lisävaihtoehto, tai sitten tupla-ahdettu parilitrainen?
Pitäisivät vielä yhtä hyvät ajovalot kuin nykyisessä, tässäkin suuntaus on valitettavasti väärään päin monella merkillä.
Julkaisuajankohta btw??
petos:
Uudessa (1/09) Teknarissahan koeajettiin myös uusi Avensis:
"Sekä 1,8- että 2,0-litrainen bensiinimalli ovat saatavissa Toyotan itse kehittämällä portaattomalla automaattivaihteistolla, jonka lisänimi on Multidrive S."
"Monen mielestä merkittävin uutuus eli automaattivaihteinen dieselmalli on koottu teholtaan keskimmäisestä moottorista ja Toyotan itse tekemästä kuusivaihteisesta momentinmuunninautomaatista."
Omaa spekulointia:
Molemmiltahan on puuttunut dieselautomaatti, ja eihän Subarun nykyisetkään automaatit omaa tuotantoa ole. Jos Toyota on tehnyt tuollaiset itse, niin kaipa se voisi myydä niitä osaksi omistamalleen merkille edullisesti. Sikäli mikäli ne Subarun täysin erityyppiseen tekniikkaan sopisivat. Sääli vaan, että ei tuota Aven automaattidieseliä pahemmin (suomalaisissa) koeajoissa ole kehuttu. Kulutuskin on litran isompi kuin manuaalivaihteisessa ja se on dieselin kyseessä ollessa paljon.
Bugracer:
Subaru kuuluu itselläni siihen kastiin, jonka tapahtumia ja uusia malleja odotan aina mielenkiinnolla. Uskon että rima uudenkin mallin kohdalla, vaikka Subaru kulkeekin omia latujaan (arvostan) on asetettu teknisen kestävyyden osalta korkealle.
Se mitä itse odottaisin, ja nyt mennään sitten omien makujen ja näiden mieltymysten omituiseen maailmaan; ulkonäköön terävyyttä. Jotain sellaista joka enempi sykähdyttäisi. Voisin sanoa että nykymallit on ihan ok jos merkki olisi vaikka Nissan, mutta kun nyt ei puhuta mielestäni aivan tusinamerkistä. Persoonallinen auto kaipaisi mielestäni arvoisensa muotoilun.
Sisätilojen yleisilme kaipaisi myös hieman kohennusta, värimaailma ei kaikissa ole ollut aivan onnistunut vaikka materiaalit ovat jo olleet paranemaanpäin vanhemmista versioista. Niin, ja toivotaan että ne sivuikkunat pysyy karmittomina... Jotenkin ne vain kuuluu olla niin, vaikka sillä tuskin on merkitystä autolehdistön pistetaulukkoon...
Jos ajattelen moottoripuolta, niin toimivan automaatin lisäksi tarvittaisiin ehkä myös ns. eko-välityksillä oleva dieseli. Nykyisellä legacyllä pääsee riittävästi tuolla viisivaihteisella manuaalilla. Siihen kun lisätään yksi vaihde, niin saataneen kulutusta vielä alemmaksi käytännössä (ei ehkä testeissä. Automaatti saattaisi tuoda ratkaisun joidenkin ongelmalliseksi kokemalle helpolle sammahtelulle.
Sisätilat ovat toimivat, tasainen lattia takapenkit kaadettuina, sitä ei pidä ainakaan huonontaa. Ohjaamossa on kyllä vähän basic-tunnelma. Siihen kaipaisi kohennusta. Kuskin penkinsäätelyvipu voisi olla jotain muuta kuin pulkkamuovia. Toimivuus siinä on kyllä mainio. Useimmissa autoissa kojelauta on musta tai harmaa. Miksei voi olla muita värejä?
Äänieristys voisi olla parempi Legacyssä, Outbackiä en ole kokeillut, mutta arvelen että siinä on parempi. Mielestäni typerä suuntaus yleensäkin laittaa matalat renkaat ja lisätä sisätilamelua.
Subarussa on huomattavasti keskivertoa suuremmat huoltokulut. Tietenkin kaikki haluaisivat sekä hyvän luotettavuuden että alhaiset huoltokulut. Siinäkin parannettavaa subarulla.
Mitsu ja Huyndai tarjoavat viiden vuoden takuun. M 5v 150 000km ja H jopa ilman km-rajaa.
Subarulla takuu on 3v/100 000km eli sama kuin Toyotalla käsittääkseni.
En ymmärrä miksei korkeat huoltokustannukset näy erityisen pitkänä takuuna. Vai vaatiiko neliveto jotain lisähuoltojuttuja, jotka nostavat hintaa?
Diesel-hybridi olisi kova sana, mutta tuskin sitä nähdään tässäkään autossa. Ihmettelen kovin, kuinka tuollaista ei saada markkinoille. Johan raskaassakalustossakin rupeaa noita diesel-hybrideitä olemaan.
http://magazine.volvotrucks.com/fi/Articles/International/2008/09/Volvo-FE-Hybridin/Gallery_Tulevaisuus-on-jo-taalla/Tulevaisuus-on-jo-taalla/
Noita Volvoja on käsittääkseni toimitettu jo Veolialle koekäyttöön useampi kappale, samoin niitä on koekäytössä parilla ruotsalaisyhtiöllä. Jakelu/jäteajossa tuollainen hybridi on varmaan todella hyvä.
Busseissa noita hybridejä on kai ollut tarjolla jo pitempäänkin. Hurjimmissa sarjatuontolinjureissa kaasuturbiini on yhdistetty sähkömoottoriin! Kaupunkibusseissa varmaan oivallinen, kun ajo on jatkuvaa kiihdyttelyä ja jarruttelua.
http://www.greencarcongress.com/2008/04/capstone-turbin.html
Mahtaa olla tottumattolle vinkeän kuuloinen vehje. Sama valmistaja teki ennen diesel-hybridejä, mutta kaasuturbiini on kuulemma taloudellisempi.
o-rengas:
Subarua haukkumatta on sanottava, että Mondeot ja monet Audit eivät kyllä ole tunnettuja hiljaisuudestaan. Jos viittaat edellisen sukupolven aanelkkuun, niin sehän on suorastaan äänekäs auto segmentissään.
simppa:
-totta. Minusta kuitenkin Legacy ei ole hintaluokassaan meluisa auto. Hintaluokasta jauhan siksi, koska yleensä mitä kalliimpi auto, sitä enemmän on panostettu äänieristykseen.
Voisin lisätä vielä että esim. Octavia ja Avensis puhumattakaan Mazda kutosesta tuntuivat meluisammilta.
Mitatuista arvoista en tiedä, nämä on niitä kuuluisia omia kokemuksia.
Eikös eräässä saksalaisessa testissä mitanneet Legacyn jopa Passattia hiljaisemmaksi..
Ranskalaiset ovatkin halvoista autoista ilahduttava poikkeus, nehän menevät kuin sukkasillaan.
Myös Volvot hyvää tasoa, varmasti parempaa kuin Subaru.
simppa:
Ei varmaan mitään vihaa, mutta aina kun olen sattunut tällä palstalla piipahtamaan, on puhe ollut tämän tyylistä. Sen sijaan mitään positiivistähän ei koskaan löydy. Mutta olkoot, voi se CVT ollakkin lancerissa huono, en ole koklannut, mutta mikään urheiluauto siinä ei olekkaan tavoitteena, vaan taloudellisuus. Outlanderin CVT:stä olen kuullut vain positiivisia kommentteja.
Jälkeenpäin joku väitti että mainitsemasi audin loota olisikin DSG, eli täysin eriplaneetalta oleva kaksoiskytkinlaatikko. Jos näin on, niin sen vertailukohta ei olisi lancerin CVT, vaan mitsun tuplakytkin TC-SST laatikko, tosin sitä ei peruslanceriin taida vielä saada.
Jos se on kaksoiskytkin kuten pikainen googlaus minulle antoi ymmärtää, niin sitten sitä ei voi verrata CVT laatikkoon. Tuplakytkin laatikko on taatusti paaljon parempi mitä CVT, mutta on se paaljon kalliimpi toteuttaakkin. Joten, oletko verrannut nyt vääriä laatikkoja keskenään ?!?
Matti-:
Millä lailla parempi? CVT on aina ihanteellinen mäntämoottorin yhteyteen sekä suorituskyvyn että mukavuuden suhteen. Toteutuksesta sitten riippuu miten nuo ideaalit on saavutettu.
DCT on hieno konsepti, etenkin kuivakytkinversiona, mutta vielä parempaan vaihtotapahtumaan päästään perinteisellä automaatilla, toisaalta taas DCT vie voiton suorituskyvyssä ja taloudellisuudessa.
"Olemme ilolla seuranneet, että tämän hetkinen taloudellinen tilanne ei ole vaikuttanut lainkaan Subarun myyntiin. Uudet huipputaloudelliset mallimme sopivat loistavasti suomalaisiin olosuhteisiin, minkä ansiosta tilauskantamme on edelleen kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla, toteaa Subaru Nordic AB:n Suomen myyntijohtaja Satu Salomaa tyytyväisenä.
Nelivetoisten henkilöautojen myynti marraskuussa:
1. Subaru 148
2. Volvo 85
3. Volkswagen 71
Hienoa kun kaikilla ei ole taantumauutisia.
jokaka:
Missä Quattrot? Missä 4Maticit?
Ennallaan, alaspäin, ylöspäin?
Kumppani:
Hyvä kysymys, mutta eipä ole minulla vastausta tuohon.
Jaakkoe:
Sanoisin sillä tavalla, että variaattorin tyyliin kuuluu tehottomassa koneessa tuollainen variaattorimainen matkanteko, kierrokset pysyvät samana ja nopeus kasvaa. Eikä siinä ole mikään kovin urheilullinen fiilis silloin. Siitä ei pääse mihinkään vaikka sille laatikolle tekee mitä, jos se moottori on tehoton. Sehän aina sovittaa välityksen moottorin sopiviin kierroksiin ja siihen miten paljon menohaluja kaasupolkimelta annetaan.
Eikä se SST-TC tuplakytkin automaattilootakaan kyllä tossa 1,5 lancerissa mikään ihanne varmastikkaan olisi.
Voisitko sinä sen sijaan kertoa, miltä ominaisuuksiltaan ihanteelliseempaan vaihtotapahtumaan pääsee perinteisellä automaatilla, kuin kaksoiskytkin automaatilla ? Kaksoiskytkimessä vaihtotapahtuma on selvästi nopeampi ja veto jatkuu paaljon yhtenäisempänä, se myös vähentää kulutusta.
Hyvä perinteinen automaatti vaihtaa hieman tasaisemmin kuin DSG. Lisäksi hyvä perinteinen automaatti ei sohlaa kiihtyvyyttä tai kulutusta. Esimerkiksi uuden E-mersun automaatit kiihtyvät 0-100km/h n. 0,5s nopeammin kuin manuaalimallit.
1.8T ja 2.0T Audeja on ollut noilla variaattorivaihteistoilla. A6 2.0T taitaa olla vieläkin multitronicilla.
Ihan turha tähän on ottaa konetta mukaan. 1.8 litraisen koneen pitäisi liikuttaa Lancerin kokoista autoa riittävästi. Noiden huonojen variaattoreiden ongelma ei varsinaisesti ole tehon tuhlaus, vaan onnettoman kuminauhamainen ajo. Noita on toki tarjolla muillakin kuin mitsulla.
Matti-:
Taisit tuossa itse vastatakin kysymykseesi, fiiliksestä siis nimenomaan on kyse. Tuo on tehokkain tapa hyödyntää pienen moottorin rajalliset voimavarat, vaikka tuntuukin kuminauhamaiselta. Täysin sama periaate on toki suht' harvalukuisissa tehokkaammissakin CVT:eissä, oikeastaan vain sen takia, että CVT sallii tuon.
Matti-:
Sanoin ehkä turhan jyrkästi, siis tarkoitus ei missään nimessä ollut *****lla
Useissa nykyaikaisissa "perinteisissä" automaateissa sekä toisaalta myös märissä kaksoiskytkiautomaateissa vaihtotapahtuma on perustaltaan vedon siirtäminen toiselta hydrauliselta monilevypakalta toiselle, laskemalla väistyvän ja nostamalla nousevan pakan painetta, niin, että siirrettävä vääntömomentti pysyy koko ajan vakiona, mutta osuudet vaihtuvat tietyn määritellyn ajanjakson sisällä. Tämän kytkentäajan sisällä pakoissa tapahtuu ns. mikroluistatusta, joka mahdollistaa vaihdon.
Koska sekä perinteisen automaatin että DCT:n ohjaamiseen on periaatteessa saatavissa samantasoinen mekatroniikka ja ohjauksen algoritmit, tulee eroksi lähinnä momentinmuuntimen torsionaalista värähtelyä tasaava vaikutus, joka ainakin toistaiseksi tuo voiton hyvälle perinteiselle automaatille. Erot toki tasoittuvat sitä mukaan kun pakkojen mekatroniikka kehittyy. Samasta syystä DCT on parhaimmillaan taloudellisempi. Jossain vaiheessa ero varmasti pienenee niin merkitykettömäksi, ettei se enää oikeuta momentinmuunninta. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei vähennypyörästönä voisi käyttää normaalin automaatin planeettapyörästö, kuten AMG:n uudesta MCT:stä opimme.
Lisää kuvia Subaru Legacy Conceptista:
http://www.autoblog.com/photos/subaru-legacy-concept/
Komea on. Toivottavasti tuleva tuotantomalli jatkaa samoilla linjoilla. Näyttää siltä, että karmittomista ikkunoista on viimein luovuttu myös Legacyssä. Vannoutuneet Subarumiehet ei tuosta tykkää varmaankaan.
Kun katselee nuo kuvat läpi, niin tulee vaikutelma että autossa on käytetty erittäin paljon jo olemassa olevia osia.
Hallintalaitteissa yms on tutun näköisiä osia. Samaten istumet on jotenkin tutun näköiset, saumat ja kuosi on erittäin Subarumainen.
Jotenkin hieman halpa vaikutelma joiltain osin, mutta hyvin linjassa nykyisten konseptiautojen kanssa. Tuollaita läpikuultavaa, valaistua muovia nappuloissa ja näyttöjä siellä sun täällä.
Tekniikkapuoli kiinnostaa erityisesti. Ja tietysti tuleva uusi Outback malli, joka ei kuulemma olisi yhtä lähellä Legacyä kuin nykyinen. Joka onkin sama auto suurimmalta osin.
Aika asiallisen näköinen ja kolmea numeroa liian suuret vanteetkin (tyypillistä konsepteissa) puuttuu. Hieman on "pullahtaneen" näköinen, ja ainakin minulle tulee sivulinjasta mieleen Pohjois-Amerikassa myynnissä oleva nykyinen (ei tuleva) Nissan Maxima:
http://www.automobilemag.com/new_car_previews/2007/0605_2007_nissan_maxima/photo_02.html
Ohjaamo on sanalla sanoen karmean näköinen, mutta on tyypillinen "konsepti", eli vuodelta 2200 niinkuin useimmilla autoilla. Ei oikein nappaisi tuollaisenaan, mutta muuttunee tuokin aika paljon hillitymmäksi. Tietty makuasioita mutta tämän hetken hienoimpia ohjaamoja on esim Honda Accordissa. Siinä on tyyliä.
Etuistuimet näyttävät tuen puolesta hyviltä. Vain koeistuminen vain kertoo sitten miten ne sopii.
BoxerDiesel:
-jos noin todella on, niin enpä muuta sano kun että USKOMATONTA KURAA.
Niinhän niistä luovuttiin imprezassakin.
Kaippa siellä on laskettu että talouden kiristyessä otetaan kaikki konstit käyttöön: ainahan voi olla että joku pösilö jossain jättää subarun ostamatta kun pelkää karmittomuutta. Kukaan taas ei jätä ostamatta jos karmilliset laitetaan. yksi plus yksi on...
Subaru on hypännyt GM'n kanssa samaan kelkkaan - risk aversion. Opel kertoi Insigniassaan luopuneensa hipaisukytkimissä vilkuissa koska "se saattaa ärsyttää jotakuta". Subaru teki Opelit.
Opelin temppu nyt ei ole mitään koska hipaisukytkimiä on muillakin, mutta minusta karmittomat ikkunat tai joku muu merkille ominainen kohtuu harvinainen yksityiskohta tulisi pyrkiä säilyttämään ihan jo persoonallisuusmielessä. Vähän kuin Saabin avain keskikonsolissa, BMW'n ikiaikainen viisari-kulutusmittari tms. Sinänsä täysin merkityksettömiä yksityiskohtia, mutta kuvaa perinnettä.
Bugracer:
toi on kyllä hauska piirre. Eikös ainakin jossain vanhemmissa saabeissa pitäny laittaa pakki päälle, kun halusi vetää avaimen pois?
Joo. Minuakin harmittaa jos karmit tulee, vaikka olenkin suht tuore Subarukuski. Ja muita hienouksia joita ei halua menettää, on esim nuo mittariston "sweepit" joilla ei ole mitään merkitystä, mutta hienoa ennenkaikkea. Ja nämä "vanhanaikaiset" katkaisijat jotka jäävät päälle, kun ne laitetaan päälle. Esimerkkinä pitkät valot. Jos auton sammuttaa pitkillä, niin ne on vielä päällä kun seuraavan kerran starttaa.
Tai etusumuvalot. Jne. Näin ei enää kaikissa (elektroniikka ohjatuissa) nykyautoissa ole. Muutenkin katkaisijat on kevyitä liipottimia jotka vain jotain mikrokytkintä näpäyttää. Legacyssä kaikki katkaisijat naksahtaa reilusti ja tuntuu kuin tosissaan "ohjaisi" jotain. Hienoa!
Tuo "se saattaa ärsyttää jotakuta" on toistaalta huono ajattelumalli. Se tasapäistää autoja. Jäis vaikkapa Citroenkin kokokaan rakentamatta, jos alkaisivat noin ajatella. Onneksi eivät.
Nykyinen on ensimmäinen saabini, joten tässä ei ainakaan ole noudatettu "pakki päälle tai avain jää" periaatetta. Olisi ainakin uniikki piirre !
Palatakseni vielä tuohon Subaruun.. Tässä on Detroitin kuvaa:
http://www.roadandtrack.com/article.asp?section_id=15&article_id=7396
Kannattaa klikata "Slide Show" niin tulee kaikki kuvat.
Oikeastaan näyttää sitä asiallisemmalta, mitä kauemmin tuota tuijottaa. Tuo lokasuojien kohotus ei minusta ole oikein kaunis, mutta keula on ok ja varsinkin perä on todella onnistunut. Myös mittasuhteet alun jälkeen näyttävät juuri sopivilta.
Muistaakseni olen nähnyt tuollaiset "viirupeilit" jossain toisessa conseptissa. Vaikka tuskin päätyvät tuotantomalliin, niin tekniikka on hämärän peitossa. Kuvaako se, ja heijastetaan johonkin vai mitä??